To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Zaprojektowali elektrycznego „dostawczaka". Czy powstanie fabryka?

wizualizacja NCBR

Inżynierowie ze zgorzeleckiej spółki Innovation AG zaprojektowali elektryczny samochód dostawczy, który zdobył najwyższą ocenę w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt już zdobył prawie 3 mln zł dofinasowania i zakwalifikował się do finału konkursu. W perspektywie jest dużo większe dofinansowanie i powstanie w Zgorzelcu fabryki polskich vanów elektrycznych.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na zaprojektowanie uniwersalnego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym (bateryjnym lub wodorowym) z założeniem, że powstały pojazd ma cechować się wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane.
Konkurs podzielono na dwa etapy. W pierwszym należało przedstawić koncepcję pojazdów dostawczych. Po ocenie wyników NCBR wybrało cztery najlepsze – z 14 zgłoszonych - projekty, kwalifikujące je do finału. Dla finalistów przeznaczono po 3 mln zł, by w ciągu roku opracowali dokumentację techniczną pojazdów (jako bazę do konstrukcji prototypów) oraz koncepcję zabudów testowych.
Wśród czterech finalistów znalazła się zgorzelecka spółka Innovation i to z najwyższą oceną. Za propozycję elektromobilnego vana zgorzeleccy projektanci zdobyli 85 punktów. Drugi na liście rankingowej projekt ze Starachowic miał punktów 77. Do finału zakwalifikowano jeszcze dwa projekty dostawczych aut wodorowych. Po zakończeniu prac, NCBR dokona ponownej oceny dokumentacji przedstawionej przez uczestników i wybierze dwóch wykonawców – jednego pracującego nad pojazdem z napędem wodorowym i jednego pracującego nad pojazdem z napędem bateryjnym. Dla tych uczestników dofinansowanie wyniesie prawie 20 mln zł. W założeniach NCBR pierwsze prototypy pojazdów mają być gotowe w I kwartale 2023 r., a kompletny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 - w IV kwartale 2023 r.
Spółka Innovation AG informuje, że kluczem do sukcesu był zadeklarowany zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, większy niż wymagania NCBiR - osiągnięty dzięki bardzo wysokiej sprawności wszystkich elementów pojazdu. W dużym skrócie, oznacza to ograniczenie strat energii i jej maksymalnie optymalne wykorzystanie. Do tego inżynierom ze Zgorzelca udało się osiągnąć bardzo dobre wyniki, jeżeli chodzi o zasięg i ładowność, ponieważ zastosowano unikalne rozwiązania w zakresie odzyskiwania energii przy wytracaniu prędkości oraz znacząco ograniczono masę pojazdu. Innovation AG wykazała się projektem zakładającym największą redukcję masy, spośród wszystkich podmiotów startujących w programie EVAN. Bardzo duży wpływ na najwyższą ocenę dla Innovation AG, miał zaproponowany model komercjalizacji i wykorzystania komponentów polskiego vana elektrycznego. Mowa jest tu o wypożyczaniu baterii oraz wykorzystaniu ich w magazynach energii, przy stałym monitoringu zużycia.
Prezes spółki Albert Gryszczuk nie ukrywa, że finalnym celem jest powstanie fabryki polskich, elektrycznych samochodów dostawczych w Zgorzelcu.
- Uważam, że projekt EVAN ma duże szanse na końcowy sukces, rozumiany jako wprowadzenie polskich pojazdów elektrycznych na konkurencyjny rynek. Powstanie fabryki będzie też ogromną szansą dla regionu Zgorzelca i Bogatyni, który przechodzi właśnie transformację gospodarczą. Wygaszany kombinat w Turowie będzie uwalniał, w ciągu najbliższych lat, duże zasoby wykwalifikowanych pracowników. Myślę, że jurorów z NCBiR przekonało nasze duże doświadczenie. Mamy już za sobą sześć projektów związanych z elektromobilnością i ekoknowersją, realizowanych dla rynkowych potentatów, takich jak KGHM, czy „Inpost” – ocenił prezes Gryszczuk.

Komentarze (14)

"zdobył najwyższą ocenę w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "

I wszystko jasne nić nie trzeba dodawać jedyne co powstanie to szum medialny przez kilka dni.

Szum masz w głowie. Nie trzeba nic dodawać wszytko jasne

A gdzie jest polski autobus elektryczny na który NCBR wydało tyle milionów? Do tego można dodać miliony wyrzucone na "ratowanie" upadłego Ursusa i zmarnowaną szanse na zakup Solarisa z gotowymi technologiami. No cóż zyskali hiszpanie a my dalej wydajemy kasę na projekty. Kto bogatemu zabroni.

potrzask zupełny

A co z samolotem z Jeleniej?

Niemieckie firmy i ich potencjał jest niedościgniony. Cieszę się że pozwalają na pracę w nich Polakom. Może ci czegoś się nauczą.

Starszych jeszcze może nauczą ale nowego narybku co opuści szkoły pod światłym przywództwem nowego ministra szkolnictwa opierającego ,podpierającego sie naukami JP 2 nic nie nauczysz . Produkcja ciemnogrodu.

Rosyjska szczepionka jest lepsza od amerykanskiej.
A chinska jest lepsza od rosyjskiej.

To prawdziwy dramat dla nacjonalistycznych oszołomów nacjonalistycznej pisbolszewickiej job' jej mat' Wolski hitlera Kaczyńskiego.

Skąd takie rewelacje - z magla?

PiS.bolszewik.Czekista....... jestem twoim FANEM i zgadzam się z tobą w 100%

Uwazaj bo w twojej głowie mogą zajść nieodwracalne zmiany.

50 lat temu jak byłem chatki z gliny ,szałasy,kozy, wielbłądy i piach .U nas wybudowano Licheń ,"sokowirówkę " biznes Rydzyka , Łagiewniki i wiele innych rajów.Myśmy uczyli Ich na uniwersytetach i tam ,a dziś?
//www.o2.pl/informacje/zjednoczone-emiraty-arabskie-pokazaly-zdjecie-marsa-przelomowy-moment-6608160580520640a

Po reformie Zalewskiej przyszedł dereformator Czarnek!!

Tylko dlaczego ten samochód (a raczej koncepcja) jest taki brzydki? Jakieś dodatkowe punkty za to dawali?

Już Morawiecki raz obiecał elektryczne samochody. Krowa, która głośno ryczy mało mleka daje. Podobno przysłowia są mądrością narodu.