To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

XXV Festiwal Muzyki Wiedeńskiej to już!

Już 2 maja w cieplickim Zdrojowym Teatrze Animacji wystąpi znakomite wiedeńskie Trio Alba

Przed nami 25. Festiwal Muzyki Wiedeńskiej – najstarsza i uwielbiana przez publiczność impreza cykliczna organizowana przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze. Na jej tegoroczną edycję, która trwać będzie od 1 do 6 maja,  złożą się trzy wydarzenia: dwa koncerty kameralne, które odbędą się w cieplickim Zdrojowym Teatrze Animacji oraz koncertowa wersja słynnej operetki Johanna Straussa „Noc w Wenecji” w wykonaniu orkiestry symfonicznej FD i śpiewających solistów, na którą zabrzmi w sali koncertowej jeleniogórskiej filharmonii.

Niedzielny koncert, rozpoczynający festiwal 1 maja, będzie jednocześnie oficjalną Inauguracją 43. Wiosny Cieplickiej. Tego wieczoru z uzdrowiskowej sceny popłyną przebojowe arie i duety ze słynnych operetek. Dlaczego tyle operetki na Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej?

Otóż, mimo iż narodziny operetki lokuje się w Paryżu, to pięknie dojrzewała ona właśnie w stolicy Austrii, dziś często opiewanej nazwą stolicy muzyki klasycznej. I dziś operetka kojarzona jest powszechnie z Wiedniem. To właśnie w muzycznym mieście nad Dunajem wspaniałe operetki tworzyła słynna rodzina Straussów. Dlatego też na koncercie inaugurującym festiwal nie zabraknie kompozycji Straussowskich. Nie tylko słynnej Adeli, ale również porywczej polki czy niezmiennie zachwycającego walca. W koncercie pojawi się również twórczość kompozytora węgierskiego tworzącego w Wiedniu - Imre Kalmana. Będą to arie z najsłynniejszej w owym czasie i najczęściej wystawianej jego operetki Księżniczki Czardasza. Podczas pierwszomajowego koncertu prześledzić będzie można dzieje operetki wiedeńskiej od jej początków w twórczości Offenbacha i Straussa, poprzez erę Kalmana, a kończąc na ostatnich wielkich twórcach operetkowych, takich jak Karl Zeller czy słynny Robert Stolz. Efektowne i najbardziej znane arie zaśpiewają Hanna Sosnowska i Marcin Czopka, a towarzyszyć im będzie zespół kameralny.

Hanna Sosnowska w 2009 roku podjęła studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej na kierunku muzykoterapia, rozwijając jednocześnie swoje zainteresowanie śpiewem solowym, a także wykorzystaniem techniki wokalnej w rehabilitacji głosu. Od 2011 roku studiowała też na Wydziale Wokalnym tej samej uczelni w klasie prof. Piotra Łykowskiego. Aktualnie jest studentką II roku studiów magisterskich. W marcu tego roku zagrała rolę Elwiry w operze Don Giovanni wystawionej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W kwietniu 2016 roku wzięła udział w prawykonaniu utworu D. Dorożyńskiego Zmierzch – Nadzieja nocy, z cyklu Muzyka Nocy Powstania podczas III Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej Wieloznaczność dźwięku.

Marcin Czopka w 2010 roku podjął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, którą ukończył w klasie prof. Bogdana Makala z oceną celującą. Obecnie jest studentem na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Brał udział w licznych koncertach okolicznościowych organizowanych w Polsce i za granicą. Uczestniczył w wielu kursach wokalnych u znanych pedagogów śpiewu, takich jak: prof. Jan Ballarin, prof. Teresa Żylis-Gara, prof. Włodzimierz Zalewski, prof. Ella Susmanek. Jest laureatem I Nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. prof. Haliny Słonickiej w Suwałkach oraz wyróżnienia w IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach.

Drugi z festiwalowych wieczorów, 2 maja, wypełni muzyka w wykonaniu muzyków wiedeńskich, zaproszonych pod Karkonosze przez Austriackie Forum Kultury, które od lat wspiera organizacyjnie jeleniogórską imprezę. Dzięki tej instytucji co roku w ramach festiwalu występują u nas znakomici artyści wiedeńscy. Tym razem dla jeleniogórskiej publiczności zagra Trio Alba.

Trzej muzycy, trzy narodowości, trzy instrumenty! Grupę tworzy chińska pianistka Chengcheng Zhao, niemiecka skrzypaczka Livia Sellin i austro-włoski wiolonczelista Philip Comploi. Członkowie zespołu poznali się na Uniwersytecie w Grazu i tam rozpoczęli wspólne muzykowanie. Ich muzyka to młodzieńcza świeżość, pasja i zabawa na scenie. Jakość, która opiera się na głębokiej znajomości kameralnych struktur dźwiękowych.
Wraz z powstaniem zespołu w 2008 roku muzycy zaczęli wspólne studia magisterskie u prof. Chia Chou. Zaledwie rok później Trio Alba rozpoczęło koncertowanie. Zespół zyskał renomę dojściem do finału konkursu „Franz Schubert i muzyka współczesna” w Grazu w 2012 roku. Trio Alba już rok po swoim założeniu występowało w Szanghaju i Pekinie. W kolejnych latach muzycy gościli na scenach Włoch, Niemiec i Ameryki Południowej. W ramach dwutygodniowego tournee w Argentynie trio zadebiutowało m.in. przed dwoma tysiącami słuchaczy i widzów w Teatro Gran Rex w Buenos Aires. Koncerty Tria Alba budziły zachwyt i rosła popularność zespołu. Doprowadziło to do występu z serią koncertów w Grazu i Musikverein w wiedeńskim Konzerthaus. Wkrótce potem muzycy wydali pierwszą płytę. W lecie 2014 roku trio zostało zaproszone na festiwale muzyki kameralnej do Nowego Jorku i Kanady.
W 2013 roku zespół został wyróżniony nagrodą Ö1-Pasticcio-Preis (nagroda austriackiego radia Ö1 i dziennika derStandart) za debiutancką płytę „Felix Mendelssohn Bartholdy: Piano Trios op. 49 und 66”. Wydana w 2015 roku kolejna płyta zespołu „Joseph Marx: Trio-Phantasie und Ballade” także została wyróżniona tą nagrodą.
Na finał festiwalu w piątek, 6 maja, w jeleniogórskiej sali koncertowej zabrzmi koncertowa wersja słynnej operetki Johanna Straussa „Noc w Wenecji”. To właśnie dzięki Straussowi XIX-wieczny Wiedeń mógł rywalizować z Paryżem w walce o prymat w świecie operetki. Swoją pierwszą operetkę „Indygo” Strauss wystawił w austriackiej stolicy w 1871 roku i dzieło to długo nie schodziło z afisza. Podobnie jego inne operetkowe przeboje, takie jak „Baron cygański”, „Zemsta nietoperza” i „Noc w Wenecji”.

Premiera „Nocy w Wenecji” wyjątkowo miała miejsce w Berlinie, jednak tam nie została przyjęta dobrze. Niedługo potem operetką zachwycili się wiedeńczycy. W tym dziele Straussa zapada w pamięć przede wszystkim tzw. Walc lagunowy księcia i serenada Caramella Zejdź do gondoli. Akcja zgodnie z tytułem odbywa się w Wenecji, gdzie właśnie rozpoczyna się słynny i barwny karnawał. Ma zjawić się sam Książe Urbino i wyznaczyć zarządcę swoich dóbr. Senatorzy znając uwodzicielski temperament i hulaszcze zapędy Księcia postanawiają przywitać dostojnika bez swoich żon. Najbardziej zazdrosny – Delacqua planuje nawet przewieźć żonę na ten czas do klasztoru. Jednak w toku wydarzeń decyzja ta ulega zmianie i to właśnie piękne kobiety mają przekonać księcia, kogo powinien wybrać na pożądane stanowisko.... Kto zaryzykuje i pośle żonę, a kto spróbuje oszukać księcia, kto ostatecznie będzie wygranym tej nocy w Wenecji?

Koncertową wersję operetki w trzech aktach podczas XXV Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wykona pod batutą swojego szefa artystycznego, Wojciech Rodka. Przez operetkową fabułę słowem prowadzić będzie słuchaczy niestrudzona propagatorka muzyki – Elżbieta M. Terlega. A w role poszczególnych postaci wcielą się znakomici śpiewacy - absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, laureaci wielu konkursów wokalnych, chętnie zapraszani na festiwale operetkowe w Polsce i wielu innych krajach Europy. 

Szczegółowy program festiwalowych koncertów na afiszu, który publikujemy poniżej.

Uwaga! Dla naszych Czytelników mamy  zaproszenia na każdy z koncertów tegorocznego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej. Informacja, jak można je zdobyć, w aktualnym wydaniu „Nowin Jeleniogórskich” z 26 kwietnia 2016 r. Zapraszamy!