To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Pod batutą Pawła Kotli

Jeleniogórscy filharmonicy zagrają pod batutą Pawła Kotli / Fot. Marcin Stępień

29 września o godz. 19.00 w jeleniogórskiej filharmonii kolejny koncert z cyklu „Mistrzowie batuty i młodzi wirtuozi wiolinistyki”. Tego dnia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wystąpi pod dyrekcją Pawła Kotli. Jako solistka zagra utalentowana skrzypaczka - Dorota Graca. W programie koncertu, który słowem poprowadzi Elżbieta M. Terlega, Uwertura Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena, I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego i Symfonia d-moll Cezara Francka.

Gdzie znajdują się źródła inspiracji do utworów, które zabrzmią tego wieczoru? Powierzając Beethovenowi napisanie muzyki do inscenizacji tragedii Egmont, Goethe nie mógł wiedzieć, że dzieło wywrze na kompozytorze tak ogromne wrażenie: „Usłyszy Pan moją muzykę do Egmonta. Czytając to dzieło, przeżywałem i przemyślałem je tak samo głęboko i serdecznie jak Pan …" pisał do dramaturga. W jednym z listów Szymanowski tak wspominał o swym I Koncercie skrzypcowym: „…znów różne nowe nutki - a zarazem trochę powrotu do starego. - Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana." Rzeczywiście, tym utworem autor porzucił tradycję XIX w. Gdy pytano Cesara Francka o konkretną inspirację do jego jedynej Symfonii d-moll, zwykle odpowiadał: „Nie, to tylko muzyka, nic innego jak tylko muzyka". Kompozycja, która zabrzmi tego wieczoru, jest jedną z najważniejszych w jego twórczości.

Dorota Graca urodziła się w 1982 roku w Veracruz w Meksyku. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat w Wałbrzychu. Później kształciła się w Poznaniu. Regularnie koncertuje z Orkiestrą Kameralną „Academia” ze Szczecina, która współpracuje z wybitnymi polskimi solistami skrzypkami. Współpracuje też z Orquesta de Euskadi w San Sebastian. Od 2007 roku pracuje w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Siedem lat temu została koncertmistrzem tamtejszej orkiestry.

Paweł Kotla ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, muzykologię na Uniwersytecie w Oksfordzie i kursy mistrzowskie w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku oraz u legendarnego prof. Jormy Panuli. Od 1997 r. mieszka w Londynie, gdzie był m.in. dyrygentem London Symphony Orchestra. Był asystentem światowej klasy dyrygentów.
W latach 1996–1998 dyrektor artystyczny Oxford University Philharmonia, 1997–1998 dyrygent przy słynnym Wydziale Operowym Guildhall School of Music and Drama w Londynie, 2005-2006 dyrektor artystyczny Płockiej Orkiestry Symfonicznej. W latach 2010-2011 twórca i pierwszy szef artystyczny I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. W 2016 r. objął stanowisko kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. W 2008 roku jako pierwszy polski dyrygent wystąpił z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) w Parlamencie Europejskim w Strasburgu, otwierając uroczystości obchodów jego 50-lecia. Pierwszy polski dyrygent swojego pokolenia, który wystąpił ze znakomitą Filharmonią Petersburską. Dyrygował orkiestrami większości polskich filharmonii, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Operą na Zamku w Szczecinie, Warszawską Operą Kameralną oraz wieloma znakomitymi zagranicznymi zespołami orkiestrowymi. Jego nagrania transmitowały stacje radiowe w Polsce, Szwecji, Słowenii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W 2004 roku otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W 2007 roku wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra oraz został zaproszony do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu pod osobistym patronatem Sir C. Davisa. Juror Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego, konkursu Młody Muzyk Roku Eurowizji i I Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego “AUDITE”. Organizator ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji na temat zarządzania muzycznymi instytucjami kultury.