Shahid NADEEM w swoim dorobku ma ponad pięćdziesiąt sztuk teatralnych, jest także reżyserem, dziennikarzem i producentem filmowym, działaczem praw człowieka, dyrektorem Teatru Ajoka w Lahaur. Był trzykrotnie więziony za sprzeciw wobec wojskowych dyktatur, został uznany przez Amnesty International za więźnia sumienia. Współpracował z Amnesty International, Getty Research Institute, amerykańskim International Pen, National Endowment for Democracy, jest również członkiem organizacji Theatre Without Borders. W 2009 roku został odznaczony Medalem Prezydenta Pakistanu „Pride of Performance” za zasługi dla sztuk widowiskowych. W tekście orędzia, w którym Shahid Nadeem przedstawia obraz skomplikowanej sytuacji teatru w Pakistanie, znajdujemy także niezwykle ważne nie tylko dla społeczności teatralnej przesłanie: „Wspólnie możemy odkryć duchowe wymiary teatru i budować pomosty między przeszłością a teraźniejszością, prowadzące do przyszłości, która jest przeznaczeniem wszystkich wspólnot; wierzących i niewierzących, aktorów i starców oraz ich wnuków.(…) Nasza planeta pogrąża się coraz bardziej w klimatycznej katastrofie, już słychać tętent kopyt koni czterech Jeźdźców Apokalipsy. Musimy wzmocnić naszą siłę duchową; musimy walczyć z apatią, letargiem, pesymizmem, chciwością i lekceważeniem świata, w którym żyjemy, planety, na której żyjemy. Teatr ma do odegrania rolę, szlachetną rolę, we wzmacnianiu i mobilizowaniu ludzkości, aby ta mogła podnieść się z upadku. Może wynieść scenę – przestrzeń spektaklu – do poziomu świętości.” Cóż – pozostaje mieć nadzieję, że uda mu się tego dokonać.
Pandemia koronawirsa, rozprzestrzeniająca się w zastraszającym tempie na całym świecie, sparaliżowała życie na wszystkich kontynentach. Także i w Polsce, także w Jeleniej Górze. Pozamykani we własnych domach możemy ze zdumieniem i niedowierzaniem wysłuchiwać kolejnych komunikatów o zamknięciu wszystkich instytucji użyteczności publicznej, zwiększającej się liczbie zakażonych, a serwery „zatykają się”, kiedy zdesperowana młodzież usiłuje wypełnić zadania lekcyjne w systemie e-lerningu.
W tych dramatycznych dla sztuki czasach, kredy odwołane zostały wszystkie spektakle, koncerty i inne imprezy, kiedy rzesze artystów pozostały bez możliwości pracy, a co za tym idzie – zarobków, nie dziwi, że ten uroczysty Międzynarodowy Dzień Teatru, w tym roku upływający w cieniu zagrożeń, obchodzony jest może mniej radośnie, a bardziej refleksyjnie. Katarzyna Trzeszczkowska, aktorka Teatru Norwida, w rozmowie opublikowane w Nowinach Jeleniogórskich (nr 11 z 17 marca 2020 r.) powiedziała, że teatr jest miejscem spotkań. Tak – to „oczywista oczywistość”, jak powiedziałby klasyk. Dlatego święto teatru jest także świętem jego widzów i należy mieć nadzieję, że ta wspólnota, która tworzy się podczas spektaklu między sceną a widownią, pozwoli mu przetrwać trudny czas. „Żywego” kontaktu między aktorem i widzem nie zastąpią, oczywiście, transmisje spektakli przez Internet, ale na pewno warto zajrzeć do sieci, gdzie prezentowane są między innymi spektakle Teatru Narodowego w Warszawie.
Wszystkim ludziom teatru z okazji ich święta życzymy wytrwałości, cierpliwości i zdrowia!
Ostatnio komentowane
allergy asthma relief asthma rates
stromectol for sale http...
allergies and kids options treatment center
albuterol inhaler without...
Może cymbale zaczniesz się czepiać tych na górze?Boisz się prymitywów z...
severe hair loss gi journal
ivermectin for humans http ivermectin...
journal of gastrointestinal endoscopy fish allergy symptoms
...