Wystawa „Uwaga Pociąg! 175 lat kolei na Śląsku”
do 2 września 2018 roku
Godziny otwarcia:
wtorek - niedziela w godz. 10.00 – 17.00
(specjalne godziny otwarcia we święta, podczas jarmarku bożonarodzeniowego oraz w pierwszym kwartale roku 2018)
Bilety: 4/3 euro
Dzień 22 maja 1842 r. zapoczątkował również na Śląsku epokę kolei żelaznej. Wówczas uruchomiono linię kolejową na trasie Wrocław – Oława. 175 rocznica tego wydarzenia jest jednym z wielu jubileuszy, które kolej śląska oraz miasto Görlitz mają przyjemność obchodzić. 170 lat temu, w dniu 1 września 1847 r., otwarty został pierwszy dworzec kolejowy w Görlitz, a także linie kolejowe do Drezna, Berlina oraz przez Węgliniec do Wrocławia. W dniu 6 września 1917, czyli przed stu laty, oddano do użytku nowy budynek dworcowy w Görlitz, który do dziś pełni swoją funkcję. Wszystkie te jubileusze są dla Muzeum Śląskiego okazją do przygotowania i zaprezentowania wystawy „Uwaga pociąg!”. Wystawa ta jest poświęcona rozwojowi kolei żelaznej na Śląsku oraz jego znaczeniu dla miasta Görlitz.
Prezentacja uwidacznia zwiedzającym dynamiczny rozwój sieci kolejowej na Śląsku. Szybko powstały również połączenia dalekobieżne z Berlinem, Wiedniem i Warszawą. Najszybciej jednak rozwijał się transport szynowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Niemniej jednak ważną rolę odgrywały także liczne trasy poboczne oraz prywatne linie kolejowe, które powstawały nierzadko w wyjątkowo trudnych warunkach topograficznych, jak na przykład w Karkonoszach czy Hrabstwie Kłodzkim. Ich znaczenie zarówno dla przemysłu jak i dla turystyki można zaobserwować na przykładzie Kolei Izerskiej pomiędzy Jelenią Górą a Kořenovem.
Po 1847 r. założone zostały w Görlitz zakłady produkujące tabor kolejowy wraz z szeroką gamą wyposażeń oraz licznymi innowacjami technicznymi. Z racji tego dla miasta kolej żelazna odgrywa do dziś zasadniczą rolę gospodarczą. Między innymi produkowano tu w latrach 30. XX w. lokomotywę pośpieszną Fliegende Hamburger (Latający Hamburczyk) oraz Fliegender Schlesier (Latający Ślązak). Przedstawiony będzie w wystawie także rozwój zakładów produkujących tabor kolejowy z siedzibą w Niesky, który w produkcji wagonów towarowych zajmuje obecnie czołowe miejsce na skalę europejską. Ponadto zaprezentowane będą także dzieje Reichsbahn-Ausbesserungswerk Lauban, który w okresie od 1945 r. do 2000 r. działał do pod polską nazwą jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Lubaniu.
Wystawa kieruje szczególną uwagę na oba jubileusze otwarcia budynków dworcowych w Görlitz. Specjalnie wykonany na tę okazję model przedstawia pierwszy budynek dworca z 1847 r. Centralnym eksponatem wystawy jest potężna makieta o wymiarach 18x2,5 m. Model w skali 1:87 wiernie odzwierciedla budynek i teren dworca z roku 1917. Wykonany został on w trakcie wieloletniej pracy przez Ingo Wobsta i po raz pierwszy można go będzie zobaczyć w całości. Liczne fotografie i dokumenty objaśniają dzieje dworców w Görlitz od 1847 r. do dnia dzisiejszego.
Podczas trwania wystawy będą organizowane liczne prezentacje uzupełniające. Pierwsza z nich rozpocznie się 15 października 2017 r. i poświęcona będzie fotografiom historycznym dokumentującym budowę linii kolejowej między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim w latach 1906 - 1909. Fotografie te pochodzą ze zbiorów muzeum partnerskiego – Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze. W lutym 2018 zaprezentujemy Państwu imponujący zbiór tabliczek znamionowych wagonów z całej Europy. Są to eksponaty wypożyczone z Muzeum Regionalnego w Lubaniu. W maju 2018 można będzie podziwiać ruchomy model Kolei Izerskiej wraz z dworcami od Szklarskiej Poręby Dolnej (Niederschreiberhau) do Kořenova (Polaun).
Ostatnio komentowane
allergy asthma relief asthma rates
stromectol for sale http...
allergies and kids options treatment center
albuterol inhaler without...
Może cymbale zaczniesz się czepiać tych na górze?Boisz się prymitywów z...
severe hair loss gi journal
ivermectin for humans http ivermectin...
journal of gastrointestinal endoscopy fish allergy symptoms
...