To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Fila - „Stało się słowo”: oratorium na solistów, chór, orkiestrę symfoniczną i elektronikę w Garnizonowym

Termin: 12 kwiecień, 2015 (Cały dzień)

Fila - „Stało się słowo”: oratorium na solistów, chór, orkiestrę symfoniczną i elektronikę
Knowtilus i studio operowe Akademii Muzycznej w Pradze
kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
godz. 19:00
wstęp wolny

 

Akademia Muzyczna w Pradze
Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Pradze
projekt KNOWtilus 2014 – „Wyspy wiedzy i sztuki”
opera-oratorium na podstawie motywów średniowiecznych dramatów pasyjnych na: solistów, chór mieszany, recytatorów, tancerzy, orkiestrę symfoniczną i elektronikę

 

Ta Opowieść nie musi nam opowiadać niczego poza tym, czym jest w swej istocie. Przeciwnie: odkrywa przed nami głębię i sens wydarzeń konkretnych, historycznych. Dzięki nim odzywa się rzeczywistość, staje się rozmową, modlitwą. Bogata struktura tekstu, bohaterowie biblijni i bohaterowie wymyśleni służą właściwie tym kilku najważniejszym słowom, które są bezpośrednimi cytatami z Pisma Świętego. Wiedziałem, że Jezus nie będzie mówił inaczej, niż jest to zapisane w Biblii, tak samo jak wiedziałem, że jego Matka nie może mówić w ogóle. Usłyszycie kluczową, znaczącą ciszę, która uniemożliwia wydanie jakiegokolwiek dźwięku, to będzie jej partia muzyczna. Ryk tłumu, wdzięczne pieśni zalęknionych, polityczne przepychanki będą usłyszane. Ale końcowa partia muzyczna należy do skromnej radości, oczarowania cichym pięknem i czułością. Pomału milknie nasza wieczna potrzeba samopotwierdzenia. ks. Petr Beneš

Kompozycja - Jan Fila urodził się 24 stycznia 1982 roku w Pradze. Już w dzieciństwie zaczął zajmować się muzyką. W 2008 roku ukończył Praskie Konserwatorium. Opera-oratorium „Stało się Słowo” (2012-2014) oparta na średniowiecznych dramatach pasyjnych stała się jego absolwencką pracą na Akademii Muzycznej w Pradze. Oprócz komponowania Jan Fila przez całe życie poświęca się również śpiewowi chóralnemu. W 2004 roku został członkiem grupy „Pražští Pěvci” (Prague Singers), z którą wielokrotnie interpretował własne kompozycje. Ostatnimi czasy jako śpiewak współpracuje z chórem brneńskiej filharmonii. Warto wspomnieć również o innych działaniach i inicjatywach Jana Fili. Wspólnie z Lukášem Sommerem przyczynił się do powstania internetowego magazynu o muzyce i literaturze „A tempo revue”, do którego napisał wiele tekstów krytycznych i recenzji. Od osiemnastu lat pracuje jako organista w kościele św. Wacława w Pradze.

Libretto - ks. Petr Beneš po ukończeniu studiów z zakresu języka czeskiego, literatury i pedagogiki na Uniwersytecie Karola przez wiele lat pracował jako nauczyciel. Następnie wstąpił do Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela (Congregatio Sanctissimi Redemptoris CSsR, redemptoryści) i rozpoczął studia na Wydziale Teologii w Bratysławie. W ramach dalszych studiów pracował jako duchowny we Wiedniu. Aktualnie, od 2012 roku, jest kapłanem w Parafii Najświętszego Serca Jezusowego w Pradze. Jest cenionym przewodnikiem duchowym oraz wykładowcą rekolekcyjnym. W 2015 został uzyskał tytuł vice Prowincjała.

Reżyseria - Mlada Kyovská Šerých ukończyła czesko-włoskie liceum w Pradze, potem została przyjęta do szkoły Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie, gdzie studiowała na wydziale scenografii i kostiumu. Tam w 2007 roku uzyskała dyplom magistra scenografii. W ramach studiów ukończyła również czteroletni staż w szkole Staatliche Akademie der bildenden Künste w Stuttgarcie, gdzie jako asystentka pracowała przy tworzeniu scenografii do pięciu przedstawień w reżyserii jednego z czołowych włoskich reżyserów teatralnych Luki Ronconiego. Po powrocie do Pragi pracowała jako asystentka scenografii lub kostiumów w Teatrze Narodowym w przedstawieniach zagranicznych reżyserów, m. in. Roberta Wilsona, Yoshigo Oidy czy małżeństwa Karla-Ernesta i Ursell Herrmannów. Od 2012 roku studiuje reżyserię operową na Akademii Muzycznej w Pradze, gdzie w 2013 wyreżyserowała operę „Eugeniusz Oniegin” w Teatrze „Inspirace”.
dyrygenci: Robert Kružík i František Macek pod kierunkiem MgA. Norberta Baxy
przygotowanie muzyczne: Ped. Jan Snítil, Jan Fila i MgA. Norbert Baxa
przygotowanie partii solowych: Doc. Libuše Márová, Prof. Jana Jonášová, Prof. Magdaléna Hajóssyová, Mgr. Helena Kaupová, Jiřina Přívratská, Yvona Škvárová, MgA. Martin Bárta i Roman Janál
Maria Magdalena: Zdeňka Vaculík Erlebachová, Hana Dobešová
Jezus: Michal Bragagnolo, Václav Cikánek (gościnnie)
Anioł Pocieszyciel: Petra Havránková
Szymon Piotr: Andrej Beneš, Michael Skalický (gościnnie)
Jan: Jakub Turek, Václav Cikánek (gościnnie)
Jakub: Jan Janda (gościnnie), Lukáš Sládek (gościnnie)
Piłat: Vít Nosek
Śmierć: Eva Kývalová, Magdalena Malá
Weronika: Ema Katrovasová, Lucie Laubová
Prokula: Jana Prouzová, Tereza Hořejšová, Ema Katrovasová
Izajasz: Andrej Beneš, Matúš Mazár
Szymon Cyrenejczyk: Jan Janda (gościnnie), Lukáš Sládek (gościnnie)
taneczne role
Adam: Adam Krátký
Ewa: Lucie Plachá, Lucie Charouzová, Tereza Kerle
Maria: Lucie Plachá Lucie Charouzová, Tereza Kerle
mówione role
Diabeł: Matěj Kohout
Narrator: Radek Pokorný
Piszczałka: Lukáš Bařák, Matúš Mazár
Kobieta I: Lucie Vagenknechtová, Tamara Morozová
Kobieta II: Jana Prouzová, Lucie Vagenknechtová
Kobieta III: Ema Katrovasová, Lucie Vagenknechtová
Żołnierz I: Lukáš Bařák, Matúš Mazár
Żołnierz II: Vít Nosek, Daniel Klánský
Czyściec:
Koledzy z dzielnicy mokradeł: Tereza Hořejšová, Lukáš Bařák, Jana Prouzová, Tamara Morozová, Lukáš Sládek (gościnnie), Jan Janda (gościnnie), Lucie Charouzová
Inżynierowie: Andrej Beneš, Matúš Mazár, Lucie Laubová, Michael Skalický (gościnnie), Lucie Plachá
Elita: Ema Katrovasová, Lucie Vagenknechtová, Daniel Klánský, Jakub Turek, Tereza Kerle
Chór świętych: chór „Pražští pěvci”