To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Festiwal Teatrów Awangardowych PESTKA 2014 – spektakle, panele, muzyka: w JCK

Termin: 28 maj, 2014 (Cały dzień)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Awangardowych PESTKA 2014

 

Godz. 18.00
Teatr Odnaleziony – Żywoty świętych osiedlowych
NOVA SALA JCK, ul. 1 Maja 60
Spektakl od lat 18
 

Godz. 19.30
Tantehorse Theatre (Praga) - S/He Is Nancy Joe

DUŻA SCENA JCK ul. Bankowa 28/30/

 

Godz. 20.30
Panel Dyskusyjny – prowadzi Agnieszka Szymczykiewicz
KLUB KWADRAT JCK, ul. Bankowa 28/30/

 

Godz. 21.30
Muzyka festiwalu – Live Music

KLUB KWADRAT ul. Bankowa 28/30/
Wstęp na spektakle 2 zł, pozostałe imprezy: wstęp wolny

 

Szanowni Państwo
Każdy z pewnością słyszał o magicznej trójcy Sigmunda Freuda - Id, ego i superego. Te niezwykle ważne pojęcia, zwłaszcza w psychoanalizie, wskazują tor podróży, w jaką pragniemy Państwa zabrać podczas tegorocznej edycji festiwalu PESTKA. Pierwotne i leżące najgłębiej w naszej psychice „ID” zmusza do działania i wskazuje na najbardziej atawistyczne, ludzkie reakcje. Stymuluje popędy odpowiadające za agresję i seksualność. „Popęd seksualny oznacza w tej konwencji praktycznie każde przyjemne i rozwojowe działanie – nie tylko w znaczeniu płciowym, ale też inne, bardziej pierwotne przyjemności, jak jedzenie czy wydalanie. Popęd agresywny z kolei odpowiada za działania ekspansywne i obronne skierowane przeciw innym.” ID, a inaczej ONO, to biologiczny system osobowości, w którym magazynowane są pokłady energii . Wspomniane procesy opierają się na bardzo złożonej reakcji psychicznej, a są nimi, między innymi, marzenia senne. „Freud uważał, że stanowią one zawsze spełnienie bądź prośbę spełnienia jakiegoś marzenia/życzenia.”
Drugi człon tegorocznego Idiomu, „Zderzenia”, stanowi zapowiedź konfrontacji myśli dramaturgicznej, scenicznej i aktorskiej z całą gamą możliwości percepcyjnych widza.
Tegoroczna edycja festiwalu to próba „zderzenia” widza z indywidualnym ID, które podświadomie robi wszystko, aby było przyjemnie. Zderzenie ID twórców ze światem wyobrażeń odbiorców ich sztuki stanowić ma dopełnienie tegorocznego eksperymentu. Dla nas, organizatorów, wolontariuszy i twórców to również możliwość spotkania się z Państwem po raz siódmy w Jeleniej Górze na „permanentnie kiełkującym” festiwalu, który bez Waszego udziału: widzów, sympatyków i przyjaciół, nie kwitłby tak skutecznie w swoim awangardowym wymiarze.
Zapraszam
Łukasz Duda

 

TEATR ODNALEZIONY / JELENIA GÓRA – POLSKA
ŻYWOTY ŚWIĘTYCH OSIEDLOWYCH
Proza: Lidia Amejko
Adaptacja, reżyseria i scenografia: Łukasz Duda
Obsada: Jakub Mieszała, Diana Jonkisz, Wojciech Sałaputa
Konsultacje scenograficzne i wykonanie elementów: Wiktor Szybałdin
Management: Magdalena Rzeszutek
Produkcja: Teatr Odnaleziony
Koproducent: Klub Kwadrat
Współpraca: Jeleniogórskie Centrum Kultury

„Wielu jest takich na Osiedlu co by dobrzy być chcieli! Ale ci od razu powiem człowieku: trudne to jest. I nie na ludzką miarę krojone. Już od samego dobrochcenia taki się czujesz wzdęty, szlachetnością wezbrany aż po krtań.”

Po niespełna półtorarocznej rocznej przerwie, teatr odnaleziony postanawia zmierzyć się z tekstem Lidii Amejko, który stał się dla nas wyjątkowym wyzwaniem. Tym razem pragniemy opowiedzieć kilka historii, które wskazały nam drogę do pracy nad spektaklem i zmusiły nas do szerszej obserwacji naszej rzeczywistości. Podążamy za autorką, która jak sama o sobie mówi: „(…)Sztukuję świat… próbuję odszyfrować sens ukryty w widzialnym.” Tak i my próbujemy odkrywać sensy ukryte w widzialnym. Bo czy atawizm ludzki, krzywda i absurdy nas otaczające powinny być znakiem ostrzegawczym przejścia na drugą - bezpieczną stronę ulicy? A ilu „świętych” Wy spotkaliśmy na swojej drodze?

Lidia Amejko - autorka takich sztuk jak: "Gdy rozum śpi - włącza się automatyczna sekretarka" , "Męka Pańska w butelce", "Dwadrzewko", "Farrago", "Nondum", "Greta", "Przemiana 1999", oraz dwóch tomów prozy: "Głośne historie" i " Żywoty świętych osiedlowych".

 

TANTENHORSE THEATRE / PRAGA – CZECHY
S/HE IS NANCY JOE
ON/A NAZYWA SIĘ NANCY JOE
Scenariusz, reżyseria: Miřenka Čechová
Koncepcja: Meghan Raham, Miřenka Čechová
Komiksy: Miloš Mazal
Muzyka: Matouš Hekela
Scena i kostiumy: Meghan Raham
Animacje: Tomsa Legiersky
Projekt oświetlenia: Martin Špetlík
Producenci: Judita Hoffmanová, David Prokopič
Konsultanci: Helena Čechová, Alex Lorenzů
Konsultant artystyczny: Nancy Snider
Występują: Miřenka Čechová

Urodziłam się jako dziewczyna. Lecz wiem na pewno, że to pomyłka.
Teatr taneczny i wizualny znajdujący się w kręgu strategii narracyjnych i wizualnych komiksów, wykorzystujący unikatowy styl baletu ulicznego, który łączy elementy hip-hopu, poppingu i lockingu oraz tuttingu z tańcem współczesnym i baletem klasycznym.
Transgenderyzm, alienacja ciała i wyalienowane ciało, samotność w społeczeństwie z powodu bycia innym i pragnienie szczęścia oraz wolności! Dokument fabularyzowany pomiędzy płciami, w unikatowym, hybrydowym stylu baletu ulicznego przedstawiony przez Miřenkę Čechovą.
Z recenzji
„ON/A NAZYWA SIĘ NANCY JOE” łączy balet uliczny Čechovej z „interaktywnym” tłem komiksowym, które w wyjątkowy sposób stanowi dodatkowego narratora. Trzecia warstwa składa się z muzyki i komentarza. Wszystko to, razem z perfekcyjną grą świateł, wytwarza atmosferę, która czasami przyprawi cię o ciarki na plecach, a także jak zimny prysznic z rana obudzi i otworzy oczy.” Jakub Novák, aktualne.centrum.cz, 7/20 2012