Międzynarodowy Festiwal Teatrów Awangardowych PESTKA 2014
Godz. 18.00
Teatr Odnaleziony – Żywoty świętych osiedlowych
NOVA SALA JCK, ul. 1 Maja 60
Spektakl od lat 18
Godz. 19.30
Tantehorse Theatre (Praga) - S/He Is Nancy Joe
DUŻA SCENA JCK ul. Bankowa 28/30/
Godz. 20.30
Panel Dyskusyjny – prowadzi Agnieszka Szymczykiewicz
KLUB KWADRAT JCK, ul. Bankowa 28/30/
Godz. 21.30
Muzyka festiwalu – Live Music
KLUB KWADRAT ul. Bankowa 28/30/
Wstęp na spektakle 2 zł, pozostałe imprezy: wstęp wolny
Szanowni Państwo
Każdy z pewnością słyszał o magicznej trójcy Sigmunda Freuda - Id, ego i superego. Te niezwykle ważne pojęcia, zwłaszcza w psychoanalizie, wskazują tor podróży, w jaką pragniemy Państwa zabrać podczas tegorocznej edycji festiwalu PESTKA. Pierwotne i leżące najgłębiej w naszej psychice „ID” zmusza do działania i wskazuje na najbardziej atawistyczne, ludzkie reakcje. Stymuluje popędy odpowiadające za agresję i seksualność. „Popęd seksualny oznacza w tej konwencji praktycznie każde przyjemne i rozwojowe działanie – nie tylko w znaczeniu płciowym, ale też inne, bardziej pierwotne przyjemności, jak jedzenie czy wydalanie. Popęd agresywny z kolei odpowiada za działania ekspansywne i obronne skierowane przeciw innym.” ID, a inaczej ONO, to biologiczny system osobowości, w którym magazynowane są pokłady energii . Wspomniane procesy opierają się na bardzo złożonej reakcji psychicznej, a są nimi, między innymi, marzenia senne. „Freud uważał, że stanowią one zawsze spełnienie bądź prośbę spełnienia jakiegoś marzenia/życzenia.”
Drugi człon tegorocznego Idiomu, „Zderzenia”, stanowi zapowiedź konfrontacji myśli dramaturgicznej, scenicznej i aktorskiej z całą gamą możliwości percepcyjnych widza.
Tegoroczna edycja festiwalu to próba „zderzenia” widza z indywidualnym ID, które podświadomie robi wszystko, aby było przyjemnie. Zderzenie ID twórców ze światem wyobrażeń odbiorców ich sztuki stanowić ma dopełnienie tegorocznego eksperymentu. Dla nas, organizatorów, wolontariuszy i twórców to również możliwość spotkania się z Państwem po raz siódmy w Jeleniej Górze na „permanentnie kiełkującym” festiwalu, który bez Waszego udziału: widzów, sympatyków i przyjaciół, nie kwitłby tak skutecznie w swoim awangardowym wymiarze.
Zapraszam
Łukasz Duda
TEATR ODNALEZIONY / JELENIA GÓRA – POLSKA
ŻYWOTY ŚWIĘTYCH OSIEDLOWYCH
Proza: Lidia Amejko
Adaptacja, reżyseria i scenografia: Łukasz Duda
Obsada: Jakub Mieszała, Diana Jonkisz, Wojciech Sałaputa
Konsultacje scenograficzne i wykonanie elementów: Wiktor Szybałdin
Management: Magdalena Rzeszutek
Produkcja: Teatr Odnaleziony
Koproducent: Klub Kwadrat
Współpraca: Jeleniogórskie Centrum Kultury
„Wielu jest takich na Osiedlu co by dobrzy być chcieli! Ale ci od razu powiem człowieku: trudne to jest. I nie na ludzką miarę krojone. Już od samego dobrochcenia taki się czujesz wzdęty, szlachetnością wezbrany aż po krtań.”
Po niespełna półtorarocznej rocznej przerwie, teatr odnaleziony postanawia zmierzyć się z tekstem Lidii Amejko, który stał się dla nas wyjątkowym wyzwaniem. Tym razem pragniemy opowiedzieć kilka historii, które wskazały nam drogę do pracy nad spektaklem i zmusiły nas do szerszej obserwacji naszej rzeczywistości. Podążamy za autorką, która jak sama o sobie mówi: „(…)Sztukuję świat… próbuję odszyfrować sens ukryty w widzialnym.” Tak i my próbujemy odkrywać sensy ukryte w widzialnym. Bo czy atawizm ludzki, krzywda i absurdy nas otaczające powinny być znakiem ostrzegawczym przejścia na drugą - bezpieczną stronę ulicy? A ilu „świętych” Wy spotkaliśmy na swojej drodze?
Lidia Amejko - autorka takich sztuk jak: "Gdy rozum śpi - włącza się automatyczna sekretarka" , "Męka Pańska w butelce", "Dwadrzewko", "Farrago", "Nondum", "Greta", "Przemiana 1999", oraz dwóch tomów prozy: "Głośne historie" i " Żywoty świętych osiedlowych".
TANTENHORSE THEATRE / PRAGA – CZECHY
S/HE IS NANCY JOE
ON/A NAZYWA SIĘ NANCY JOE
Scenariusz, reżyseria: Miřenka Čechová
Koncepcja: Meghan Raham, Miřenka Čechová
Komiksy: Miloš Mazal
Muzyka: Matouš Hekela
Scena i kostiumy: Meghan Raham
Animacje: Tomsa Legiersky
Projekt oświetlenia: Martin Špetlík
Producenci: Judita Hoffmanová, David Prokopič
Konsultanci: Helena Čechová, Alex Lorenzů
Konsultant artystyczny: Nancy Snider
Występują: Miřenka Čechová
Urodziłam się jako dziewczyna. Lecz wiem na pewno, że to pomyłka.
Teatr taneczny i wizualny znajdujący się w kręgu strategii narracyjnych i wizualnych komiksów, wykorzystujący unikatowy styl baletu ulicznego, który łączy elementy hip-hopu, poppingu i lockingu oraz tuttingu z tańcem współczesnym i baletem klasycznym.
Transgenderyzm, alienacja ciała i wyalienowane ciało, samotność w społeczeństwie z powodu bycia innym i pragnienie szczęścia oraz wolności! Dokument fabularyzowany pomiędzy płciami, w unikatowym, hybrydowym stylu baletu ulicznego przedstawiony przez Miřenkę Čechovą.
Z recenzji
„ON/A NAZYWA SIĘ NANCY JOE” łączy balet uliczny Čechovej z „interaktywnym” tłem komiksowym, które w wyjątkowy sposób stanowi dodatkowego narratora. Trzecia warstwa składa się z muzyki i komentarza. Wszystko to, razem z perfekcyjną grą świateł, wytwarza atmosferę, która czasami przyprawi cię o ciarki na plecach, a także jak zimny prysznic z rana obudzi i otworzy oczy.” Jakub Novák, aktualne.centrum.cz, 7/20 2012
Ostatnio komentowane
allergy asthma relief asthma rates
stromectol for sale http...
allergies and kids options treatment center
albuterol inhaler without...
Może cymbale zaczniesz się czepiać tych na górze?Boisz się prymitywów z...
severe hair loss gi journal
ivermectin for humans http ivermectin...
journal of gastrointestinal endoscopy fish allergy symptoms
...