Na jutrzejszej sesji Rady Miejskiej Jeleniej Góry rozpatrywany będzie projekt uchwały, złożony przez prezydenta Jerzego Łużniaka, w sprawie zmian w taryfie przewozów MZK. – Określenie „zmiany w taryfie” kojarzą się z reguły z podwyżkami opłat, ale tym razem będzie całkiem inaczej – powiedział Łużniak. Projekt przewiduje m.in. obniżenie granicy wieku, od którego emeryci będą mogli jeździć za darmo. W miejsce 75 lat będzie teraz obowiązywał wiek 70 lat. O ile radni nie zdecydują inaczej, to wprowadzona zostanie zasada bezpłatnych przejazdów dla dzieci, młodzieży i studentów, będą też inne udogodnienia. Wprawdzie te zmiany obciążą budżet Jeleniej Góry, ale będę stanowić istotną ulgę dla wielu rodzin.
Zmian i korekt będzie więcej – m.in. zostaną wydłużone okresy ważności tzw. biletów przesiadkowych. Bilet ważny do tej pory 45 min będzie ważny 60 min., ten sześćdziesięciominutowy ważny będzie 90 min. Być może uda się „przy okazji” obniżyć ceny niektórych biletów, jak na przykład biletu ulgowego, „przesiadkowego”, ważnego 30 min., który obecnie kosztuje 1,80 do kwoty 1,50 zł.
To tylko część proponowanych zmian.
Komentarze (53)
Brawa dla miasta i MZK. Szczerze powiedziawszy niech miasto nie inwestuje w te drogie elektryczne autobusy, lepsze będą trolejbusy, pierwszy zakup droższy ale są o wiele tańsze w eksploatacji i po niedługich latach zwróci się z nawiązką. Tym bardziej że nie trzeba budować wszędzie górnej sieci bo trolejbusy mogą przejechać ponad 30 km na akumulatorach. Obecnie Jelenia Góra walczy ze smogiem bezskutecznie, dzielnica, uzdrowisko Cieplice już dawno powinno stracić status uzdrowiska tam nie ma jak oddychać czystym powietrzem. Niech włodarze przemyślą i w formie dofinansowania może niech kupią tabor tramwajowy, ale taki inny, nowoczesny, taki jakie niema żadne w Polsce miasto. Wagony takiego tramwaju są proporcjonalnie o długości przybliżonej autobusu mogą jeździć po pasie ulicznym w raz z autami nie kolidując i korkując miasta czyli za autobus tramwaj, w sam raz na wąskie Jeleniogórskie ulice. Dodać należy że są to tramwaje "TIG/m Streetcars" które w ogóle nie potrzebują górnej sieci napowietrznej dzięki temu spadają koszty budowy linii tramwajowej oraz dzięki hamowaniu po szynach tramwaj produkuje prąd, jak można zauważyć taki tramwaj to o wiele większa oszczędność od tych elektrycznych bardzo drogich autobusów. Niech miasto to przemyśli i skalkuluje a jeśli się odważy wybudować takie linie tramwajowe gdzie do budowy potrzebne są tylko tory bez górnej sieci to samo miasto kilkakrotnie zyska na atrakcyjności nawet pod względem turystyki. Propozycja na pierwszy ogień to turystyczny tramwaj, od czegoś trzeba zacząć, niech miasto urzędnicy to przemyślą, gra warta świeczki a koszta niewielkie porównując to do elektrycznych drogich autobusów które to miasto przymierza się kupić.
Chyba za duzo literatury S/F czytasz.
Koń by się uśmiał, tym twoim wybitnym wpisem, gdybyś napisał to 50 lat wstecz to byłby wpis aktualny. To co motorniczy opisał to już po świecie sobie jeździ, wystarczy trochę ze świata prasy poczytać, zanim się tutaj błędnie wypowie.
W takim razie pochwal się swoją wiedzą, zamiast krytykować innych. Tramwaje, zwłaszcza, jeśli jadą po oddzielnej "nitce", pokonują drogę szybciej, niż autobus.
Ty, a komu ty odpisujesz?
Racja.Elektryki są drogie i nie za bardzo wiadomo co potem z zużytymi bateriami zrobić.Przekonali się już o tym Holendrzy którzy kilka lat temu rzucili się na elektryczne autobusy i teraz maję ekologiczny problem ze starymi bateriami.Na portalu InfoBus jest ciekawy artykuł na temat testów elektrycznego Solarisa w MPK Tarnów pt "MPK Tarnów sceptycznie o dzisiejszych elektrobusach".
Bezpłatna komunikacja miejska - dawny sen radnego Szymańskiego - jeszcze wtedy z PiS - zrealizowany przez prezydenta z PO :) Brawo! Zmienia się na lepsze w Jeleniej Górze...
Bzdura na bzdurze, co to za lobbysta?
Trolejbus "częściowo na baterie" a częściowo na drutach ma być lepszy od elektorbusów?? I tak ma baterie, a dodatkowo wymaga inwestycji w sieć napowietrzną.
A tramwaje - same pojazdy są dużo droższe, a infrastruktura budowana od zera to już całkiem kosmos.
"A tramwaje - same pojazdy są dużo droższe, a infrastruktura budowana od zera to już całkiem kosmos".
A to ciekawe, bo w Olsztynie budowali sieć tramwajową od zera. Nadal kosmos w Twym mniemaniu?
Wikipedia: "Tramwaje w Olsztynie – system komunikacji tramwajowej, działający w Olsztynie w latach 1907–1965 i ponownie od 19 grudnia 2015. Jest to jak dotąd jedyny reaktywowany system komunikacji tramwajowej w Polsce, a także jedyny bez tradycyjnych pętli – posiadający jedynie tory odstawcze i stąd też obsługiwany wyłącznie taborem dwustronnym dwukierunkowym – oraz jedyny przystosowany do taboru o szerokości 2500 mm".
szkoda że miasto nie patrzy na przyjezdnych turystów, którzy mają problem aby dostać się w góry a już nie wspomnę dojeździe do centrum Jeleniej Góry.
darmowe przejazdy autobusami, zniżka 99 za przekształcenie we własność, dokładanie około 30 mln rocznie do oświaty - worka bez dna, itp. - lud zadowolony, bo ekonomiczne matołki nie mają elementarnej świadomości, że wszyscy składają się na profity dla mniejszości - a potem te same matołki dziwią się, że brakuje pieniędzy na tragicznie dziurawe jeleniogórskie ulice, czy na prozaiczne odśnieżanie. Póki co inwestycje ratowane są wyłącznie przez UE, ale za dwa lata i to się skończy.
Czysty socjalizm
Bardzo dobry pomysł. Wolę dopłaty do MZK, choć w Jeleniej nie mieszkam, niż dopłaty dla biznesmena z Torunia. Bez wątpienia skorzystają na tym najbardziej potrzebujący- ludzie starsi i młodzież. Brawo !
I z socjalizmem nic wspólnego to nie ma !
Czy to prawda, że zostaną zlikwidowane darmowe przejazdy 1-go każdego miesiąca? To była jedyna zniżka, z której korzystałem. Jeżeli to zlikwidujecie, to dla mnie jest to ogromna zmiana na niekorzyść. Korzystałem z darmowych biletów 1-go do przejazdów z rodziną np. na wycieczkę do ościennych miejscowości. Jeśli teraz mam płacić za 4 osoby za bilet 2-strefowy tam i z powrotem, to na pewno nie skorzystam z MZK.
Kłamiesz.Nigdzie nie jeździsz.W Jeleniej nie ma drugiej strefy.Gdybyś jeździł to byś wiedział.Nie będzie likwidacji darmowych przejazdów 1-go nie siej zamętu.
"Strefa miejska Jeleniej Góry", "Strefa gminy (miasta): Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica" - jeszcze jakieś inteligentne uwagi?
Inteligentnie i ze zrozumieniem to radzę poczytać.Strefy są tylko dla biletów miesięcznych.Jadąc z Jeleniej do np Mysłakowic płacisz tyle samo co po samej Jeleniej czyli 3zł lub 2.90 mając elektroniczną portmonetkę.Niejaki lutek jadąc na wycieczkę nie płaci żadnej drugiej strefy bo takowej NIE MA.
Napisał Pan, że nie ma stref, a jednak są. Więc jak to jest? Jak się piszę, że nie ma stref, to potem nie wolno napisać, że są tylko dla biletów miesięcznych. Wprowadza Pan w ten sposób chaos informacyjny, zaprzeczając własnym słowom.
Są dla miesięcznych nie ma dla jednorazowych tak trudno to zrozumieć? Więc są i ich nie ma.
Myślę, że ma Pan problem z emocjami i przekazywaniem informacji.
Panie pozor, proszę spróbować dojechać z JG do Borowic. Nie ma 2 stref? Gdy był oficjalny podział na 2 strefy, to 4-ka jeździła z PKP w JG do Przesieki bez przesiadek. Zlikwidowali strefy, ale w zamian trzeba się przesiadać na os.XX-lecia i kasować 2 bilety. Nie ma stref? Co z tego, że w taryfie nie ma, jeśli praktycznie nadal są i płaci się podwójnie. Ale oczywiście temat już zbiliście na inny tor i nie jest istotą sprawy, że Łużniak likwiduje zniżki 1-go każdego miesiąca, a istotą stało się teraz, że nie ma stref. W ratuszu pracujecie, że próbujecie pozbawić moje wpisy sensu? Prawdą jest, że Łużniak jednym daje, ale innym zabiera. Wielki mi Robin Hood. Dla miasta bilans wyjdzie na zero, dla studentów na plus, a dla mnie na minus. A miał nikt nie tracić podobno. Wsadźcie sobie takie reformy i takiego prezydenta.
Panie lutek,nuczycielka czy jak tam się nazywasz.Akuratnie za kursy po ościennych gminach odpowiadają wójtowie tych gmin więc do nich miej pretensje albo przejdź na czasówki.Na każdym portalu rozsiewasz te same ploty metodą kopiuj wklej tylko pod innymi ksywkami.Następnym razem jak będziesz chciał dokopać Łużniakowi to zaczerpnij więcej informacji na temat o którym piszesz.
Przejazdy darmowe 1-go obowiązywały na całe MZK bez podziału na gminy. W ostatnie lato pojechałem za darmo 6-ką do os.XX-lecia i dalej 4-ką do Borowic też za darmo z czteroosobową rodziną. Czy te ulgi zostaną zniesione, czy nie? Jeżeli tak, to jest to wina pomysłu prezydenta Łużniaka, a nie gmin ościennych. Przestań już go bronić tak zaciekle, bo to aż śmieszne. Radzisz mi przejść na czasówki - czy czasówki każdego 1-go będą za darmo?
Nie trzeba kasować dwóch biletów, wystarczy nabyć czasowy 60 minutowy, który w dodatku od kwietnia będzie tańszy o złotówkę, bądź 45 minutowy, jeśli zmieści się Pan w czasie ważności biletu. Dlaczego każdy żyje tym reliktem w postaci biletu jednorazowego, podczas gdy od 3 lat mamy bilety czasowe?
Dlatego, że nikt mi nie zagwarantuje, że gdy dojadę np. na pętlę XX-lecia, to 4-ka do Borowic już tam będzie i odjedzie planowo. Nie wiem, czy się zmieszczę w bilecie 60-minutowym. Poza tym nadal mówimy o zamianie darmowych przejazdów na bilet. Zamienił stryjek siekierkę na kijek, a ty mi wmawiasz, że to jest to samo. Nieważne, czy 2-strefowy, czy 2 normalne, czy 1 czasowy. Było za darmo, a ty mi proponujesz bilet. Będzie nadal za darmo, czy nie?
Lutek to znany wieśniak anonimlixolixo, który wali gruchę, jak tylko popatrzy na zdjęcie Łużniaka (wcześniej Zawiły). Takie ma zboczenie, prawda lutuś? Zmieniasz nicki, ale smród zawsze ten sam. Tradycyjnie nie odpowiesz, bo wiesz, że mam rację.
że jeszcze cię nikt nie zaje..ał w tej redakcji, ale bądżmy dobrej mysli
Co tam szczochu, masz dużą przerwę czy akurat na informatyce pan włączył internet?
Lutek , strefy zostały faktycznie zniesione. Fakt, że jadąc z Borowic do Jeleniej Góry przesiadasz się do innego autobusu. Ale nie musisz kasować drugiego biletu. Wystarczy zamiast jednorazowego kupić czasowy , w tej samej cenie , także w biletomacie zainstalowanym a autobusie
Też czytałem o likwidacji darmowych przejazdów każdego 1-go dnia miesiąca. Jeśli faktycznie to zrobią to sporo ludzi zrezygnuje z poruszania się MZK w tym dniu. Ja jeździłem każdego 1-go dnia razem z żoną na zakupy z Cieplic do Centrum. Jak nie będzie tego darmowego przejazdu to po prostu nie będę jeździł na zakupy do Centrum, bo nie opłaca mi się wywalać 12zł na bilety.
lutek | 12 lutego, 2019 - 11:18 wiesnikau jeden zainwestoj w konia i woz drabiniasty i bedziesz swoja cała rodzine i reszte burakow woził do osciennych miejscowosci za garstke owsa i belke siana, zobacz ile przez takich " klientow " jak ty i reszta burakow MZK straci i pewnie przyjda na kolanach, zebys zaczal z powrotem korzystac z usług MZK. Aha i buraki umyj sie zanim wsiadziesz do autobusu MZK po capisz baranem.
Największym śmierdzielem i burakiem jesteś właśnie Ty.
Na miejscu Lutka bym twój komentarz mistrzu robie przesłał do prokuratury. Trudno polemizować z poziomem twojej kultury, a raczej z jej brakiem, jednak hejt wylany na Lutka powinien obciążyć w stopniu znacznym twój portfel...
lutek - chyba czegoś nie ogarniam,strefy zostały zlikwidowane ? czy nie ?, potwierdź
Dyskutuj o sednie sprawy, czyli o darmowych przejazdach 1-go, a nie o sztucznie wytworzonym temacie zastępczym w postaci stref, które były, a potem ich nie było, ale wprowadzono przesiadki. Przejazdy 1-go były darmowe, czy nie? Potwierdź. Będą dalej darmowe, czy nie? Potwierdź.
Ale to ty sztucznie tworzysz jakieś wymysły i spekulacje na temat darmowych przejazdów 1go. Nigdzie nie było podawane że zostaną zlikwidowane.Jeżeli masz takie źródło informacji to je ujawnij a nie siejesz plotę którą zapewne sam wymyśliłeś aby na każdym portalu pod innym nikem rozpętać gówno burzę.
Zapytałem, czy to prawda, że zostaną zlikwidowane, a nie napisałem, że tak będzie. Pytam po raz kolejny, czy zostaną zlikwidowane darmowe przejazdy 1-go każdego miesiące? Niech odpowie ktoś, kto ma taką wiedzę, a nie kolejny pieniacz, który się doczepi do jakiegoś słowa w zdaniu i zmieni sens pytania.
A czy będziesz się leczył psychiatrycznie? Chłopie weź tabletkę bo sam sobie tworzysz problemy chyba że rzeczywiście Ci płacą za ten bełkot.
Jeżeli likwidacja darmowych przejazdów dla części społeczeństwa nie jest dla ciebie problemem, to świetnie. Dla mnie jest. Więcej empatii i spojrzenia poza czubek własnego nosa życzę.
lutek pisiorze trollujesz na na wszystkich portalach jeleniogórskich.Muszą wam w partii dobrze płacić za każdy wpis.Kopiuj-wklej i kasa leci!
Prezydent Adamowicz byłby z ciebie dumny.
Jak czytam komentarze t włos się jeży na niewiedzę przepisów komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze. Przesiadki do Podgórzyna by nie były bo MZK i miasto chciało bezpośrednie połączenia ale od tego pomysłu przeciwstawił się jeden tylko człowiek. Jest nim wójt gminy pan Kalata, to on rozwalił komunikację do gminy przez co ludzie nie mają bezpośredniego połączenia a muszą się przez niego przesiadać w polu to jedno. Ja z Podgórzyna Górnego z pod Skałki do małej poczty z jedną przesiadką jeżdżę jedynie za 3 zeta, stref niema, a jeżdżę i kupuje bilet czasowy więc do woli mogę się przesiadać byle zmieścić się w 30 minutach z tym biletem, akurat na małą pocztę zajadę na tym bilecie, lub kupuje za 4 zł i mogę dojechać na Zabobrze z Podgórzyna Górnego. Uważam że tramwaj bez górnej sieci to bardzo dobre rozwiązanie, tańsze niż te autobusy elektryczne, wystarczy trochę poczytać o nowej technologii tramwajów bez górnej sieci, nic to nie kosztuje. Ale widzę że w urzędach to jakiś ciemnogród pracuje i stawia na bardzo drogie elektryczne autobusy, oby się nie przejechali po latach tak, jak to jest w innych miastach na świecie gdzie mają problem z zużytymi bateriami itd.
Następny, który nie umie czytać. NIE OBCHODZĄ mnie przesiadki, bilety czasowe, 2 strefowe, Kalata, Łużniak i inne barany! Było ZA DARMO każdego 1-go dnia miesiąca bez względu na jakieś gminne konflikty. Pytam się, czy będzie nadal ZA DARMO, a nie ile jest stref, ile przesiadek i w której melinie mam kupować bilety! Jakim cudem wy pozdawaliście matury, jeśli nie potraficie czytać i odpowiedzieć na proste pytanie? Chyba, że tu same tłuki bez matury się wypowiadają... Odpowiesz mi jeden z drugim na pytanie, czy teraz o maturach będziecie pisać?
Po co pytać o coś, co wyraźnie wybrzmiało? Wraz z nową taryfą NIE będzie juz darmowych przejazdów pierwszego dnia danego miesiąca. Zresztą, poza Nowym Rokiem oraz Wszystkimi Świętymi, nie widzę sensu, by popadać w dodatkowe koszta. Socjal jest zbyt rozciągnięty. Rozumiem zmianę bezpłatności dla osób starszych, z obecnych 75 na 70 lat. Jako tako widzę sens bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży szkolnej (choć granice wiekowe są tutaj zdecydowanie zawyżone). Nie widzę natomiast sensu bezpłatnych przejazdów dla studentów. Idea pomocy została całkowicie wypaczona. Glownym kryterium, podobnie jak przy stypendiach oraz zapomogach, powinna być niedostateczna sytuacja finansowa. Pomocą powinny być objęte najmniej zamożne rodziny, a nie każdy i to nawet nie-mieszkaniec. Większość się zachwyca rozbudowaną grupą osób, które nie będą musiały płacić za bilet, ale mało kto wziął pod uwagę, że pieniądze na ten cel trzeba będzie jakoś zorganizować. Wybrano opcję najmniej dotkliwą, czyli likwidację bezpłatnego pierwszego dnia miesiąca, a moze być jeszcze gorzej w sytuacji, gdy w górę pójdą ceny biletów normalnych. Póki co, tendencja jest odwrotna i ceny ulegną obniżce, ale tylko z prostego powodu: na przestrzeni ostatnich kilku lat lawinowo spadła liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Ponadto, wieloletnie hodowanie na stanowisku prezesa MZK człowieka, który pogrążył firmę w dziadostwie, również zrobiło swoje. Od mniej więcej 3-4 lat (i w zasadzie po zmianie prezesa) ktoś zaczął trzeźwo myśleć i traktować komunikację miejską jako istotny element, a nie jako okolicznościowy wrzód. Szkoda, że tak późno, ale dobrze, że władze zdołały się ogarnąć.
TAK dla pomocy potrzebującym,
TAK dla mądrego kształtowania grupy osób z ulgą 100%
NIE dla popisowego rozdawnictwa, za które przyjdzie nam wszystkim w końcu zapłacić.
To Ty nie potrafisz czytać.Dostałeś odpowiedź od gościa o 12.05.
To teraz przeczytaj odpowiedź od gościa z 22:21 i porównaj. Dalej nie wiadomo, który ma wiedzę, a który klepie plotki. W artykule nie piszą nic o likwidacji darmowych przejazdów, bo piszą to, co im Łużniak kazał, więc o likwidacji ulg ani słowa. A Łużniak pod przykrywką zachwytów nowymi ulgami usunął właśnie dotychczasowe ulgi. I o to tu jest cała zadyma, bo ujawniłem to i od tego momentu zaczęto robić z moich komentarzy bagno. Doskonale wiadomo kto i dlaczego to robi. Słabo, Panie Łużniak. Nie na takich zagrywkach buduje się silną pozycję.
Bardzo, ale to bardzo przypominasz jednego Antoniego... On też wszędzie wietrzył spisek i miał nasrane w baniaku. Jak masz problem, to zadzwoń do MPK i się dowiedz, choć to może być za trudne dla ciebie. A poza tym mogą nie odebrać, jak ty masz nocną zmianę jako cieć. jesteś znany jako anonimolixolixo, syn Antoniego i Leśnego r***dła.
Kolejny ("pralinek") chce nas cofnąć w rozwoju do tramwajów, w dodatku przepłacając:
1) elektrobus: 2 mln PLN, tramwaj: 8-10 mln!
2) eletkrobus: bardzo cichy, tram: bardzo głośny (pozdro fl mieszkających wzdłuż Wolności...)
3) e-bus: jeździ po istniejących drogach, tram: wymaga rycia i inwestowania w torowiska
4)3-bus: jeździ, gdzie go koła poniosą, tram: ograniczony szynami, w razie wypadku na drodze - unieruchomiony..
Jedyny argument wszeteczników i heretyków od tramwajów to akumulatory w e-busach, no więc dobra, obiektywnie wychodzi 4:1 dla elektrobusów!
No, w naszych zimowych górskich warunkach zasilanie "z szyny" bardzo się sprawdzi. Zwłaszcza jak nawali 30cm śniegu, lub będzie warstwa lodu xD
No, w naszych zimowych górskich warunkach zasilanie "z szyny" bardzo się sprawdzi. Zwłaszcza jak nawali 30cm śniegu, lub będzie warstwa lodu xD