To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Wypięknieje dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej

FOT. PKP SA

Wypięknieje dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej PKP SA ogłosiły właśnie przetarg na remont i przebudowę budynku dworca. Po zakończeniu prac zmieni się także przeznaczenie części wnętrz. Niektóre pomieszczenia zostaną wykorzystane przez samorząd, a na piętrach pojawią się pokoje hostelowe. Poza przebudową dworca przewidziano również utworzenie placu z miejscami postojowymi i parkingiem rowerowym. 

Zabytkowy budynek

Dworzec w Szklarskiej Porębie znajduje się przy linii 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Kończą tu pociągi jadące z kierunku Jeleniej Góry i Harrachova.

Najstarsza część dworca, która pełniła funkcję poczekalni z barem, pochodzi z 1902 r. Zasadnicza część budynku została jednak wybudowana w 1919 r.

Budynek złożony jest z trzech części. W głównej na parterze znajdują się poczekalnia, kasy i bar. Na parterze i dwóch piętrach zlokalizowane są też lokale mieszkaniowe. Dodatkowo na drugim piętrze są pokoje gościnne do wynajęcia.

Najstarsza drewniana część wschodnia mieści toaletę, dodatkową poczekalnię i mieszkanie. Po stronie zachodniej znajduje się nastawnia, a dalej – hala spedycji z rampą rozładowczą, podzielona na magazyn i stolarnię.

Hol z kasą, sala spotkań. nowe toalety i hostel

Dworzec jest po remoncie elewacji i częściowym remoncie wnętrza. Jak jednak oceniają projektanci z firmy An Archi Group, znajduje się w średnim stanie technicznym, a remont był niewystarczający. Dlatego prace obejmą elewacje, dach oraz wnętrza budynku. Stolarka okienna zostanie wymieniona, a główne drzwi wejściowe poddane renowacji.

Ściany poczekalni zostaną wyłożone boazerią wykonaną z drewna egzotycznego lub dębowego. Zostaną wykonane nowe posadzki z płytek gresowych. Witraże zostaną odnowione. Konserwacji zostaną też poddane oryginalne elementy wyposażenia – sejfy wmurowane w ścianę oraz drewniana szafa.

W wyniku prac zmieni się przeznaczenie części pomieszczeń. W części środkowej zaplanowano – jak dotychczas – hol z pomieszczeniami przeznaczonymi na kasy, a także toalety.

W skrzydłach, w porozumieniu z samorządem, zostaną zlokalizowane sala spotkań, pomieszczenie projekcyjne, punkt informacji turystycznej oraz sala wielofunkcyjna o charakterze wystawowym.Przewidziano również lokal gastronomiczny.

Na I i II piętrze przewidziano pokoje mieszkalne w standardzie hostelu.

Od 5 września trwa procedura przetargowa. Na realizację prac przeznaczono okres 65 tygodni. Jedynym kryterium wyboru jest cena.

20190819164053Szkl1.jpg_678-443.jpg
20190819164115Szkl2.jpg_678-443.jpg
20190819164115Szkl3.jpg_678-443.jpg
20190819164115Szkl4.jpg_678-443.jpg
20190819164116Szkl5.jpg_678-443.jpg
20190819164116Szkl7.jpg_678-443.jpg
20190819164116Szkl8.jpg_678-443.jpg

Komentarze (6)

Powinni się zająć linią do Lwówaka a nie jakimiś Szklarskimi do których nikt nie jeździ.Tylko linia do Lwówka zapewni potok podróżnych.

Zgadzam się z bystrzak2000.W Kotlinie Jeleniogórskiej bardzo dobrze jest rozwinięta komunikacja autobusowa.PKS Jelenia Góra to najlepszy PKS w kraju.To właśnie on powinien zapewnić dojazd do miejscowości turystycznych z Wrocławia.Jedyna linia kolejowa powinna być utrzymana do Lwówka Śląskiego bo tylko ona zapewni potok pasażerów.Wszystkie pociągi Wrocław-Jelenia-Szklarska do likwidacji bo są niepotrzebne.

Macie rację może znikną auta z Lwówka w Jeleniej Górze i okolicach patologia motoryzacyjna.

Ale jaja, będą remontować wyremontowany dworzec w Górnej, a Średnia i Dolna jak się sypały od lat, tak dalej będą się sypać...

A co tam takiego wyremontowanego było? Jakoś nie zauważyłem aby w budynku było coś robione oprócz pomalowania ścian.

W średniej i dolnej zostawić lepiej przystanki ale dobrze utrzymane. nie ma sensu tworzyć dworców które potem będą tworzyć niewspółmiernie duze koszty względem niewielkiej liczby osób.
Lepiej za te same pieniądze odbudować mijankę na Szklarskiej dolnej. Zrobić odcinkowo drugi tor między Jelenią a Szklarską. Czy też działać w kierunku odbudowy kolei na lwówek czy karpacz. Nie ma sensu marnować pieniądze.