To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Rozkradają tory na linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski

Rozkradają tory na linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski

Kto będzie szybszy? Złodzieje czy samorządowcy? Pierwsi już dobrali się do torów i rozkręcili szyny na 9. kilometrze. Drudzy wraz z mieszkańcami walczą o powrót pociągów na tej trasie.

- Boję się, że zanim uda się cokolwiek zrobić, to złodzieje będą szybsi i nasza przepiękna zabytkowa linia Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski - Zebrzydowa po prostu zostanie rozkradziona i zniszczona – denerwuje się Artur Zych, burmistrz Wlenia.

Ci mieszkańcy, którym leży na sercu przywrócenie ruchu na trasie nr 283, zamieścili niedawno w internecie zdjęcia rozkręconych szyn w pobliżu Pilchowic. Alarmują także, że śruby na kolejnych szynach są poluzowane, co świadczyłoby o tym ,że złodzieje przygotowują się akcji.

PKP PLK naprawi, ale później

-Trzeba szybko działać, póki linia jest cała – apelują miłosnicy kolei. 

Sprawa jest tym bardziej poważna, że PLK szybko za naprawy się nie weźmie. Dlaczego?

- Nie ma na razie wjazdu na linię 283 od strony Jeleniej Góry, bowiem trwa budowa przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej – tłumaczy Bohdan Ząbek z PKP PLK.

Kolej wie o rozkręconych szynach, zinwentaryzowała straty, ale z naprawą przyjedzie poczekać, gdy będzie możliwy wjazd na tory. Może to być za co najmniej miesiąc.

Czy PLK nie obawia się, że kradzieże będą się mnożyć?

- Takie sytuacje zdarzają się na nieczynnych liniach – mówi Bohdan Ząbek. Możemy je sporadycznie kontrolować i naprawiać uszkodzenia -dodaje.

Pocztówki do ministra i protesty

Burmistrz Artur Zych nie kryje irytacji. Umiera nie tylko kolej na trasie Jelenia Góra – Lwówek Śląski, ale także miejscowości położone przy trasie. Mieszkańcy muszą się dojazd do pracy, szkól, lekarza.

Dlatego interweniuje nieustannie w Ministerstwie Infrastruktury i wymyślił akcję słania pocztówek z apelem o ratowanie kolei w Dolinie Bobru. - Wysłano ponad 4 tysiące kartek, nawet z Kanady czy USA – wylicza burmistrz. Ludzie pamiętają przejazdy malowniczą trasą i nie mogą pogodzić się z jej zamknięciem.

Prędkość "O"

Ruch pociągów ustał rok temu, gdy PKP PLK wprowadziła na trasie 283 zerową prędkość. Powodem był zły stan torowiska. Kolejarze zapewniali jednak, że będzie zachowany ruch służbowy i kursować drezyny. Nie ma po nich śladu i to wykorzystali złodzieje.

Artur Zych zapewnia, że nie składa broni. Spotyka się z Andrzejem Bittelem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i zabiega, by PKP PLK zgodnie z zapowiedziami wprowadziło ruch służbowy na tasie nr 283. Jego zdaniem to jedyny sposób, by ukrócić rozkradanie linii.

-Ministerstwo stoi na stanowisku, że linia ta ma standard C i powinna być utrzymana z prędkością przejazdową 30 km/h – wyjaśnia burmistrz.

Samorząd nie przejął

Takiej dramatycznej sytuacji nie byłoby, gdyby trasę od kolejarzy przejął samorząd województwa dolnośląskiego lub gminy leżące przy trasie. Byłaby szansa na jej rewitalizację i przywrócenie ruchu. Na razie nie ma o tym mowy.

Samorząd województwa dolnośląskiego zdecydował, że za unijne dotacje zrewitalizuje dwie nieczynne linie. Są to trasy kolejowe z Wrocławia Sołtysowic do Jelcza Miłoszyc i linia z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy oraz ze Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój.

Linia nr 283 nie została uwzględniona w rozdaniu funduszy unijnych z RPO do 2020 roku. - Być może przy rozpatrywaniu zadań po roku 2020 – takie zadanie zostanie ujęte – mówi Bohdan Ząbek.

A może puścić zabytkowe pociągi?

Kolejarze wyliczyli, że rewitalizacja linii Jelenia Góra- Wleń -Lwówek Śląski- Zebrzydowa kosztowałaby ok. 120 mln zł. Jeśli dewastacja torów będzie przebiegać w takim tempie, jak teraz, to suma się zwiększy.

- Dogadywaliśmy się z Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, by uruchomić na linii 283 weekendowe kursy zabytkowych składów. One nie potrzebują prędkości większej niż 30 km na godz. - relacjonuje Artur Zych. To byłaby także atrakcja dla turystów, a linia ożyłaby.

Niestety, PKP PLK była szybsza i całkowicie zamknęła ruch. Teraz tylko pozostaje chronić trasę przed złodziejami.

15253609_1130041797113685_1888918117923610790_n.png
15380407_1126800540771144_8815209173126742786_n.jpg
Facebook Legnica-Lwówek-Jelenia Pociągiem2 (1).jpg
Facebook Legnica-Lwówek-Jelenia Pociągiem2 (2).jpg
Facebook Legnica-Lwówek-Jelenia Pociągiem2 (3).jpg
wlen kolejlu.png

Komentarze (16)

W tym kraju nic nie można zostawić bez dozoru wszystko ukradną. Kilka lat temu budowałem dom. Dom był już zamknięty i prawie gotowy miał wykonane instalacje i tynki wewnętrzne. Zabrakło mi pieniędzy na wykończenie , więc wyjechałem na rok za granice dorobić. Po powrocie zastałem obraz nędzy i rozpaczy. Ukradli wszystko co się dało, wyrwali nawet rury i kable ze ścian, a co się nie dało to zniszczyli.

Kradzieży by nie było gdyby partia PO z PIS-em nie okradali polaków. To oni stworzyli takie przepisy wymijające by skupy złomów przyjmowały kradzione rzeczy. Wystarczy pojechać do byle jakiego skupu by się o tym przekonać. Te kolejowe skradzione rzeczy też tam znajdziecie. Ta sprawa powtarza się od lat a złodziej nie będzie kradł jak będzie wiedział że do skupu złomu tego nie odda lub będzie go z mety czekać surowa kara. Na skupach złomu są takie przekręty że szok.

Znajomi prowadzą skup złomu i wiem jak się odbywa skupowanie złomu. I nie jest to tak , jak piszesz. Częste kontrole na złomowiskach. Papierkowa robota przy każdym skupionym złomie. Podpisy, dane z dowodów. To nie są te same skupy co kilkanaście lat temu. Teraz się wszystko weryfikuje. Uczciwy właściciel skupu wie co może skupować a czego nie. A ty, jak widzisz na jakimś skupie niedozwolone rzeczy to zwyczajnie zadzwoń na policję a nie wypłakujesz się tutaj.

[quote=violator]Znajomi prowadzą skup złomu i wiem jak się odbywa skupowanie złomu. I nie jest to tak , jak piszesz. Częste kontrole na złomowiskach. Papierkowa robota przy każdym skupionym złomie. Podpisy, dane z dowodów. To nie są te same skupy co kilkanaście lat temu. Teraz się wszystko weryfikuje. Uczciwy właściciel skupu wie co może skupować a czego nie. A ty, jak widzisz na jakimś skupie niedozwolone rzeczy to zwyczajnie zadzwoń na policję a nie wypłakujesz się tutaj.[/quote]
Naoglądałeś się "złomowiskoPL" :D

a ja p**** wszystko jak leci na złomie i nikt mnie nie pyta skont to mam. biorom wszystko. w tym kraju to pijaki k*** y i złodzieje tyko a ja lubie pić kustosze i zawsze na browara mam

Wyszło na to, że pomysł Zawiły z budową SKM jest totalnie poroniony. Bo nie dość, że nikt kolejką jeździł nie będzie (zwłaszcza gdy Mróz wprowadzi darmowe przejazdy autobusami), to jeszcze na dodatek SKM doprowadziła do rozkradzenia torów na linii do Lwówka. Niech teraz Zawiła z własnych pieniędzy oddaje.

Jakie SKM? przecież żadnego SKM nie będzie.Co ma nieistniejąca SKM do kradzieży torów?Bardziej durnej teorii nie słyszałem od czasu smoleńska.

panie a po ile chodzą te tory?

Skoro skupy są uczciwe i nie kupują kradzionego, to znaczy że złomiarze żrą złom !!!

Ścieżka rowerowa . Szyny na sprzedaż za uzyskane pieniądze trochę asfaltu i mamy piękna drogę rowerowa. Wiem ze zaraz odezwa się obrońcy kolei ale kochani trzeba było jeździć ta trasa a nie krzyczeć ze wszyscy mamy się dołożyć by kolejarze mogli wozić powietrze. Skończy się tak ze nikt nic nie zrobi a szyny i tak znikną.

Tylko że akuratnie na tej trasie jeździły pełne pociągi. Dopiero kiedy plk ograniczyło prędkość,przestało nam się kalkulować jeździć pociągiem i PKS do Jeleniej było szybciej. Plk brakiem jakiegokolwiek bierzącego utrzymania samo doprowadziło do degradacji tej trasy a nie brak pasażerów.Gdyby prędkość była przynajmniej 60km/h to gwarantuje że szynobus byłby pełny.

Smutne to, ale prawdziwe. Ci co jechali ta linią niech długo to pamiętają, bo nie prędko chyba wróci tam ruch.

Też mi coś...W Kowarach szyny zwłaszcza te z Kowar Średnich do Ogorzelca dawno już rozkradzione.

Cudotwórca Morawiecki nie wie co zrobić ?

Pis po objęciu władzy ustami swojego ministra transportu zapowiadał,że ani jeden kilometr torów już w Polsce nie zostanie zlikwidowany a kolej dotrze do wszystkich powiatów.Tymczasem likwidowane są KOLEJNE linie kolejowe a Trasa do Lwówka jest tego przykładem.Pis będzie budował wielki Centralny Port Komunikacyjny a nie potrafi 30km torów do Lwówka naprawić.Również marszałek województwa z DRS,który mógł już wcześniej dogadać się z betonem PLK raczej nie wykazuje jakiegoś specjalnego zainteresowania tym tematem.Woli do spółki z PLK remontować tory wokół Wrocławia,ostatnio znowu dorzucił kasy na linie do Sobótki a nasza okolica raczej go zbytnio nie interesuje.

mogliby pokrasc wszystkie z przejazdów ,przynajmniej by było normalnie jezdzic ,kolej sie nie interesuje wiec zabierajcie we wszystkich miastach i wsiach gdzie i tak nie jezdza pociagi