Odcinek autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia wybudowany został w latach 30. XX wieku, a potem był tylko modernizowany. Z roku na rok wzrasta na nim natężenie ruchu, osiągając obecnie do 100 tys. pojazdów na dobę. Przy takim ruchu autostrada staje się niedrożna. Jej przebudowa jest więc koniecznością. Drogowcy zaplanowali realizowania tej inwestycji na przestrzeni 10 lat. Zakres przedsięwzięcia analizowany jest dla kilku wariantów korytarzy drogowych.
W pierwszym powstałaby nowa jezdnia (3 pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej trasy, na którą później przełożony zostałby ruch. Stara jezdnia zostałaby wtedy rozebrana i zbudowano by na niej nową, także z 3 pasami ruchu i pasem awaryjnym. W drugim wariancie inwestycja realizowana byłaby w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy i następnie rozbudowywana po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem pierwszym). Z kolei w wariancie trzecim trasa w pełnej długości pobiegłaby w nowym korytarzu prowadzącym stroną południową od Wrocławia do Krzyżowej przez powiaty świdnicki, jaworski i złotoryjski.
Drogowcy rozpoczęli konsultacje w tej sprawie z mieszkańcami. Wprawdzie przerwała je obecna sytuacja, ale tam gdzie plany zostały przedstawione, już wzbudziły kontrowersje.
Mieszkańcom miejscowości Pogórza Kaczawskiego nie podoba się wariant lokalizujący autostradę na tym właśnie terenie. Przekonują, że choć pozornie jest to korytarz najmniej prawdopodobny do realizacji (najbardziej wydłuża przebieg autostrady, a tym samym generuje koszty), właśnie ten wariant jest promowany, bo pozwala na nałożenie się A4 z planowaną drogą ekspresową S8.
Za organizowanie sprzeciwu dla takiego rozwiązania zabiera się Stowarzyszenie Dobków.
- Planowany wariant 3 w Korytarzu 3 autostrady A4 ma przebiegać przez tereny Pogórza Kaczawskiego, regionu bardzo cennego ze względu na wartości przyrodnicze i krajobrazowe. W Polsce mamy zaledwie kilkanaście procent regionów górskich i podgórskich i coraz mniej obszarów zamieszkiwanych przez gatunki zwierząt i roślin zagrożonych wyginięciem w skali europejskiej – tłumaczy Krzysztof Rozpędowski ze stowarzyszenia i podaje cała listę roślin i zwierząt zagrożonych taką inwestycję.
Do tego droga ma przebiegać przez środek regionu, który od kilkunastu lat promowany jest przez mieszkańców, samorządy i lokalny biznes jako Kraina Wygasłych Wulkanów, a lokalne organizacje i samorządy złożyły wniosek o wpisanie obszaru na Listę Światowego Dziedzictwa Ziemi UNESCO. Autostrada na pewno zniweczy te starania.
Przeciwnicy wariantu 3 na pewno znajda sprzymierzeńców w samorządach regionu legnickiego, bo tam z kolei nie wyobraża sobie, żeby autostradę tak bardzo oddalić od Zagłębia Miedziowego.
Komentarze (26)
Jaki sens zamieszczać mapkę na której nic nie widać? Po powiększeniu jest tak samo g..przydatna jak przed
U mnie powiększyła się ładnie.
PPM na obrazku -> otwórz odnośnik na nowej karcie.
Czyli najlepszy wariant już jest oprotestowany przez jakichś Dobków.
Dobków to nie jest plemienny lud Dobkowian, tylko taka miejscowość Dobków. Oczywiście mieszkańcy to są Dobkowianie...
Nie można dać się Dobkowianom. Trudno każdemu dogodzić, ale dla dobra naszego regionu musimy przyjąć wariant trzeci.
I tak ominie JG.
Już jest lepiej niż było i dlatego trzeba obstawać za wariantem trzecim i nie zwracać uwagi na protesty ludzi z Dobkowa.
Gdybyśmy pozwalali na takie rzeczy, to w kraju nic by nie powstało.
Mamy już obwodnicę Maciejowej i jedziemy szybciej. Podobno ma powstać obwodnica Kaczorowa, a jak powstanie, to już będzie o niebo lepiej, a niedawno otwarto obwodnicę Bolkowa. Stamtąd już można by było "wbić" się na autostradę nr 8, a stamtąd na autostradę nr 4 do Wrocławia.
Trzeba tylko obstawać przy wariancie trzecim, gdyż droga ta przebiega najbliżej Jeleniej Góry i będzie znacznie lepiej :)
a jakie jest stanowisko władz Jeleniej Góry? Mam wrażenie, że pan prezydent Łużniak bardzo chętnie wypowiada się na różne tematy, a to kto powinien być przyszłym prezydentem, a to jak długo powinny powinno się czekać na wyniki testów na koronawirusa, czy też, czy wybory powinny być przeprowadzone itd. Natomiast na temat przebiegu autostrady czy faktu, że droga S3 z Wrocławia zatrzyma się na Bolkowie, nie ma kompletnie nic do powiedzenia. Z partyjnego punktu widzenia nie są to sprawy mające jakiekolwiek znaczenie. A innego punktu widzenia pan Łużniak widać nie posiada.
Zawsze znajdzie się jakiś picuś, któremu nie pasuje budowa drogi, budowa stadionu, budowa osiedla, budowa tego, tamtego. Jestem wręcz pewien , że ci protestujący sami używają autostrady i gdyby powstała właśnie koło Dobkowa to też będą jej używać. Po co ta hipokryzja? Którędy mają przebiegać drogi skoro zwierzaczki wszędzie biegają, roślinki wszędzie rosną? Może jeden z drugim wymyśli coś, albo zrezygnuje z używania auta.
I tak jak zwykle jakże potrzebną dla regionu inwestycję drogową dającą szansę na rozwój, nowe miejsca pracy, jak i szybki dojazd mieszkańców i turystów rozłoży na łopatki garstka oportunistycznych oszołomów pod wezwaniem obrońców cietrzewia
Niczego nie rozłożą, bo ich głos nie powinien się liczyć. Gdyby wszystkie protesty takich ludzi brano pod uwagę, to nic by nie powstało.
Aby coś pozytywnego dla regionu uzyskać, trzeba dać też coś w zamian na zasadzie wóz albo przewóz.
Link do dużej mapki: http
nj24.pl/sites/default/files/article/a4_przebiegi.jpg
30.03.2020 11:42
Premier Mateusz Morawiecki zapewniał na antenie TVP, że rząd na epidemię koronawirusa przygotowywał się od miesięcy, a dokładnie od stycznia. Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", Agencja Rezerw Materiałowych nie zdołała jednak w lutym zrobić zapasu maseczek, które pomogłyby teraz chronić zdrowie Polaków.
Izolacja +MASECZKI +DEZYNFEKCJA! A w PL izolacja działa
społeczeństwo zdaje egzamin z odpowiedzialności. Ale co do maseczek - dezinformacja organów rządowych
@GIS_gov
@SzumowskiLukasz
@MZ_GOV_PL
. Płynów do dezynfekcji wciąż brak!
@JEmilewicz
@MinRozwoju
@tomaszmatynia
My powinniśmy walczyć o to aby planowane S5 nie kończyło się w Bolkowie tylko w Jeleniej. Tu trzeba lobbować! Bo jeżeli powstanie obwodnica Kaczorowa to o S5 możemy zapomnieć.
A Jelenia i tak zostanie w czarnej d. Brak komunikacji=brak rozwoju i za 20 lat w dalszym ciągu nasi genialni politycy będą się zastanawiać dlaczego z tej dziury uciekają młodzi ludzie.
Wariant 3 kuriozalny.
PiS będzie budował? 1 kwietnia wkrótce.
Stary, coś mądrego byś wrzucił. A kto by miał budować? POKO??
To ile to km autostrad PiS zbudował? Przypomnisz.
Se sprawdź Stary. Oczywiście, ja cię rozumiem, że inwestycje w Polsce realizuje POKO. To logiczne...
Jedni budowali drudzy kradną i przeżerają ot taka to różnica między tym co była a jest.
Widzisz papciu żebyś ty mógł żyć inni muszą ciężko pracować. A woleliby żeby pieniądze z ich podatków szły na drogi, ekologię, służbę zdrowia, a nie na zasiłki, rydzyka, pomniki, asystentki prezesa i innych Misiewiczy.
Misiu tatusia, nie będę cię uświadamiał że przedsiębiorcy też płacą podatki bo możesz nie zrozumieć. I że popierają rząd PIS. Tego na pewno nie zrozumiesz :)