To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Pod górkę z Koleją Izerską

Pod górkę z Koleją Izerską

Koniec z zakorkowanymi drogami i zatłoczonymi parkingami w Jakuszycach, na najbliższy Bieg Piastów zabierze nas już Kolej Izerska. Prace remontowo-budowlane zakończą się już z końcem listopad. Pytanie, kiedy przejedzie tam pierwszy pociąg.

Wszystko wskazuje na to, że na marcowy Bieg Piastów pojedziemy już zrewitalizowaną Koleją Izerską.
- Będą to jednak tylko pojedyncze kursy z okazji święta narciarstwa biegowego, pełną parą natomiast ruszymy dopiero z początkiem wiosny – wyjaśnia Grzegorz Sokoliński, Przewodniczący Rady Miejskiej.

Wszystko z powodu zwykłej biurokracji i braku szynobusów.
Realizacja projektu, którego wykonawcą jest firma DOLKOM-WERO-BUD, zakończy się już 30 listopada br. Zanim jednak ruszy regularna kolej, urzędników czeka jeszcze mnóstwo formalności.

- We wrześniu, zgodnie z lipcową decyzją Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, wyłoniona zostanie firma, która wykona szynobusy. Oprócz tego istnieje jeszcze kolejny problem, który skutecznie opóźnia otwarcie linii. Urząd Marszałkowski, będący prawnym właścicielem odcinka od Szklarskiej Poręby do granicy państwa, zobowiązany jest uzyskać niezbędne uprawnienia zarządcy linii kolejowej. Taką swego rodzaju homologację może mu udzielić jedynie Urząd Transportu Kolejowego. Bez jego zgody szynobus nie ruszy – tłumaczy Grzegorz Sokoliński.

Kolejnym utrudnieniem jest między innymi półtorakilometrowy odcinek, który ciągnie się od stacji Szklarska Poręba w stronę Jakuszyc. W odróżnieniu do pozostałej części torowiska wciąż należy on do Polskich Linii Kolejowych. Jego stan techniczny uniemożliwia sprawne funkcjonowanie Kolei Izerskiej.

- Jeśli do wiosny przyszłego roku nie zostanie on poddany gruntownym pracom modernizacyjnym, prędkość jazdy szynobusa na tym odcinku będzie naprawdę niewielka – dodaje Grzegorz Sokoliński.

Prace rewitalizacyjne zapowiedziały już Polskie Linie Kolejowe na trasie Piechowice-Szklarska Poręba, tam również stan torowiska pozostawia wiele do życzenia.
- Wszystkie wysiłki związane z otwarciem Kolei Izerskiej zmierzają ku temu, ażeby zachęcić i ułatwić turystom dojazd do Jakuszyc. Jeśli więc kolej nie udoskonali tych spornych odcinków powodzenie kursu szynobusami stanie pod znakiem zapytania.

Z inicjatywy Juliana Gozdowskiego powstał przy okazji prac rewitalizacyjnych projekt budowy dworca kolejowego w Jakuszycach z informacją turystyczną oraz zapleczem gastronomicznym. Pomysł spotkał się ze sporym zainteresowaniem i aprobatą ze strony władz miasta, póki co jednak nie zapadły żadne decyzje w tej sprawie.

Miejmy nadzieję, że wieloletnie starania mieszkańców i władz miasta o dofinansowanie ze środków unijnych (14,5 mln zł) przyniosą spodziewane efekty, a przyznane pieniądze przyczynią się do promocji naszego regionu.

Fot. AJS
Fot. AJS
Fot. AJS
Fot. AJS
Fot. AJS
 
Pod górkę z Koleją Izerską
Pod górkę z Koleją Izerską
Pod górkę z Koleją Izerską
Pod górkę z Koleją Izerską
Pod górkę z Koleją Izerską

Komentarze (16)

Już słyszę, jak Czesi śmieją się w kułak z polskiej niemocy i bałaganu. Myślę, że po przebrnięciu biurokratycznych przeszkód czeski przewoźnik bardzo chętnie i bez problemu uruchomi przewozy swoim taborem. Zanim nasi urzędnicy coś wymyślą (czytaj: urodzą szynobusy), Czesi już dawno będą zarabiać. Miałem okazję widzieć, jak nasi południowi sąsiedzi (pasjonaci kolejnictwa)przyjeżdżają specjalnie do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby, aby na własne oczy zobaczyć nasz skansen kolejowy. Mieli z czego się nieźle pośmiać. A mnie było wstyd się przyznać do tego że nie jestem Czechem.

Realizacja projektu, rewitalizacja - jak to wszystko ma pięknie brzmieć, jakby to była nowość i niebywałe osiągnięcia. Tak naprawdę - może trochę więcej pokory. Infrastrukturę technicznę tych ziem przejęto w bardzo dobrym stanie po ustąpieniu działań wojennych, które w bardzo znacznym stopniu oszczędziły te tereny. To, że władze polskie (a na stołkach władszy zasiadali jednak polacy, jak by na to nie patrzeć) i dopuściły do tak znacznej dewastacji tej infrastruktury, nie jest zasługą niczyją inną. Teraz remonty zaniedbanych trakcji, istniejących od lat, ubiera się w piękne słowa które podkreślić maja wybitne osiągnięcia na tym polu. Żenada i śmiech panowie.

Jacku nie musisz się niczego wstydzić,bo uważam że został podjęty duży krok w historii naszego regionu.Wcześniej to były tylko próby małej garstki tz. zapaleńców, a teraz proszę, odpowiednia rozmowa, z odpowiednimi ludźmi i mamy wynik.Tak, zawsze na drodze staną jakieś tam problemy, ale w ostatnim roku sprawa torowiska nabrała tak szybkiego tępa że nie tylko samym władzą Szklarskiej Poręby i miłośnikom Kolei Izerskiej będzie zależało na połączeniu naszej kotliny z krajem Libereckim, a nawet z Wschodnią Saksonią.To sprawa na prawdę prestiżowa dla całego województwa.Pamiętaj, Bieg Piastów,Puchar Świata, ekologiczny transport,itd,itd, Dla forumowiczów polecam kliknąć w waszej wyszukiwarce skrót Tki, polecam !!!.

~JACEK.K .. Masz racje ! ..Nasi mezczyzni ..strasznie SMIECA !

..C.d..CUDOWNA Kolejka Izerska .. na pewno WYBIORE sie w gory .. do Pana Juliana Gozdowskiego !

..lepiej do tego uzyj swoich NOZEK,bo
urosnie Ci DUZA *pupka ..od tej jazdy !
( ..pociagiem)

~KLONKU ..Na DUZA pupke ..sa duze MAJTECZKI !

Krzysztof wstyd co ty piszesz
"bo uważam że został podjęty duży
krok w historii naszego regionu." Do jasnej cholery przecież to trasę zniszczyli urzędnicy a może ty jesteś jednym z nich? Po odbudowie wezmą nagrody i będą myśleli że zrobili kawał dobrej roboty. A już teraz wiadomo że nie będą to kursy REGULARNE.
Dlaczego tacy nieudacznicy decydują o naszym życiu!???

A skąd będą pasażerowie? Z Jeleniej G. kursuje tylko jeden PKS do Liberca i tylko w sobotę.Wydaje mi sie gdyby byli pasażerowie to PKS uruchomiłby wiecej kursów /przecież to bizbes/, tak jak to było kilka lat temu, a przede wszystkim czas jazdy Harachov 50 min, pociąg 90 min. Czesi sie śmieją zapewne tylko z remontu toru, ponieważ miały być wbudowane szyny staroużyteczne a prędkość 30 i 40 km/h /zgodnie z pecyfikacją/. Z 13 km trasy aż 6 km to łuki o małym promieniu oraz warunki utrzymania od listopada do kwietnia. Odbudowa i utrzymanie trasy to znaczne kwoty, Urząd dopłaci?.I żeby dojechać do jablońca lub dalej należy się przesiąść w Motoraczka.W czechach do kurortów narciarskich dojeżdża sie też PKS odpowiednio przygotowanymi.
Pozdrawiam

~TURYSTA ..Masz racje,ale nowe srobki i szyny ..PRZYDADZA SIE naszym pracowitym Jelonkowym mezczyznom-ZBIERACZOM ! ..PA.*piipi

Jestem pewien, że skoro tylko zostanie uruchomione połączenie, to znajdą się chętni, nie tylko z Jelonki ale głównie turyści ze Szklarskiej. Co to za atrakcja tłuc się PKS-em do Liberca? Co innego szynobus, jadący dawną trasą, która przez pół wieku była nieczynna i niewiele brakowało a spotkałby ją los linii z Kudowy do Nachodu albo ze Ścinawki Średniej do Otovic. Podczas wakacji, jak i w sezonie zimowym zapewne połączenie będzie cieszyło się dużą frekwencją. Trzeba pamiętać, że prędkość nie jest tu najważniejsza, ale nowa jakość i wrażenia, które będą niepowtarzalne. A dla niecierpliwych i znerwicowanych - pozostanie zapewne bezduszny autobus. I dobrze. Każdy ma to na co zasługuje.

do Jacka K.Po wyłożeniu tylu milionów nie mozna liczyć, że bedą turyści? /wydałbyś tyle pieniędzy/.Chcesz na siłę mieszkańców Szklarskiej wysłać do Czech.W marcu br.w Jakuszycach / dokonałem pomiaru/było 0.9 do 1.0m, w Czechach 0.65m i Szklarska Huta 0.60 do 0.7m śniegu. Odśnieżanie kosztuje a po zużytych szynach i prędkości zakładanej od 30 do 40 km/h będzie problem z kursowaniem/ poczekajmy na odbiór techniczny przez UTK/, chyba ze pociąg bedzie kursował w okresach kwiecień paźdiernik. Wspominasz o Nachodzie i Oticach ale to nie Jakuszyce.A do Liberca dojedziesz ale z przesiadką, ale o tym zapomniałeś. A dlaczego pasażerowie z Wrocławia do Jeleniej jeżdżą PKS i bus/średnio 2.05 oraz 1.4 godz/ a nie pociągiem/ 3.30 do 3.38godz./. Pozdrawiam

*Mezczyzni .. NIE spierajcie sie slowem!
Mamy przeciez Wroclaw,a ONI tutaj swoja
obecnoscia .. te braki uzupelnia !

z Polski do Liberca czy Tanvaldu dojedziecie tylko z przesiadką w Harrachowie,te szynobusy co jeżdza u nas,nie nadają sie do jazdy pod takim nachyleniem.

Do osoby ZEX.Fajnie że coś napisałeś/łaś, każda opinia będzie tu brana pod uwagę.Na wstępie zapewniam Cię że nie jestem i nie byłem urzędnikiem, więc żadnych tam laur zbierać nie będę.Historia naszego regionu, miałem na myśli zamieszkujących tu Polaków po 1945r.Zgadzam się natomiast z Twoim zdaniem że przez okres 62 lat urzędnicy nie znaleźli rozwiązania, ani też sponsora który by tą kolej odbudował.Chyba dobrze o tym oboje wiemy że mało prawdopodobne jest że obecni urzędnicy pełnili swoje obowiązki przez okres kilkudziesięciu lat.Tak że nie zganiaj na wszystkich urzędników.Teraz w Szklarskiej to tzw. czas na zmiany o one są widoczne.Byłbyś/byłabyś bardziej zadowolony/na jak by dalej ten odcinek był nie użyteczny?. Budowa Kolei Izerskiej wzbudza coraz większe zainteresowanie i nie tylko strony polskiej, lecz czeskiej i już niemieckiej. Przykładem jest przyjazd Pana Domeyra( Niemieckie Towarzystwo Kolei Rubezahlfreunde) w okresie 10-13.09.2009 do czeskiego Koreniova. Cała delegacja wybiera się właśnie w tym okresie piechotą na Polanę Jakuszycką.A kto będzie zbierał laury to mnie to za bardzo nie interesuje,nie jestem zazdrośnikiem.Z pewnością osoby najbardziej w to zaangażowane, ale na pewno nie ty ani ja. Proszę ZEX-sie napisz coś jeszcze fajnego , chętnie odpowiem.Pozdrawiam Krzysztof.

~KLONKU ..we Wroclawiu mieszka .. taki STRASZNY zbjnik, a ktory ..OKRUTNIE mnie przesladuje na "Jelonce" ! Uwazaj..