Autobusy zostaną zakupione dzięki dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Zarząd województwa zdecydował o dofinansowaniu projektu, który złożyła jeleniogórska spółka. Sam projekt opiewa na kwotę 29 milionów złotych, a czego dotacja wynosi ponad 20 milionów.
– Będą to nowoczesne autobusy, klimatyzowane, spełniające normę spalin Euro 6 i wyposażone w system monitoringu – mówi marszałek dolnośląski Cezary Przybylski. – W ramach projektu przewiduje się także monitoring miejsc postojowych. To powinno znacząco poprawić bezpieczeństwo podróżnych ale i wpłynąć na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza w Jeleniej Górze.
– To jedno z największych zadań, jakie MZK realizuje w ostatnich latach – przyznał prezes spółki Jerzy Wolski. Dziękował marszałkowi za przyznanie dotacji, ale i swoim pracownikom za przygotowanie dobrego projektu. – Teraz musimy się zmobilizować, aby stworzyć cały montaż finansowy i dochować procedur przetargowych – powiedział. Nie wiadomo jeszcze, jakiej firmy będą to autobusy. Okaże się to po przetargu. Jak szacuje J. Wolski, nowe pojazdy powinny pojawić się za rok.
Komentarze (7)
Wiadomo jakiej firmy - MAN. Już oni tak przetarg napiszą, że wygra MAN.
Co do zanieczyszczeń - autobusy nie wpływają na poziom zanieczyszczeń w mieście w sposób znaczący. To śmieciarze palący tanim opałem oraz nowobogaccy palący drewnem w kominkach powodują wzrost stężenia PM2,5 i PM10.
1 milion 400 tysięcy złotych tyle kosztuje ten jeden autobus hybrydowy. Skoro miasto stać na takie zakupy dlaczego nie kupią trolejbusy które to od autobusów są 40-50% tańsze w eksploatacji nawet od tej hybrydy. Wystarczy wybudować trzy główne linie trolejbusowe inne linie autobusowe podpięte pod nie i kursy co ok. 15 minut. Wszędzie sieci górnej zakładać nie trzeba dlatego że są już trolejbusy na akumulatory które to mogą przejechać parę kilometrów ok. 30-35, dla przykładu z osiedla Orlego taki trolejbus mógł by jechać do Sobieszowa bez sieci górnej. Z kosztem wybudowania nowej zajezdni trolejbusowej plus budowa sieci średni koszt to do ok. 1 miliona plus zakup trolejbusów w sumie można na spokojnie zamknąć się w 150 milionach a dodam że budowa samych term cieplickich kosztowała ponad 60 milionów. Jelenia góra jest na tyle duża że stać na utrzymanie takiej trakcji elektrycznej tym bardziej że za granicą w Czechach są o wiele mniejsze miasteczka 50 tyś. mieszkańców gdzie trakcja trolejbusowa się sprawdza i mało tego budują tam nowe linie do ościennych wiosek które mają raptem dwa trzy tyś. mieszkańców. Dodam to że Jelenia góra ma dzielnicę Cieplice które to już dawno powinno stracić status uzdrowiska bo powietrze ponad normy jest zatrute. Fakt że zainstalowanie sieci górnej co nieco kosztuje ale zwraca się z nawiązką tym bardziej że są dotacje z Unii. Niech Urząd Miasta to przemyśli.
Z nowymi autobusami poprawi się kultura jazdy? Zwrócę uwagę na zjawisko gdzie kierowcy autobusów czują się wyjątkowo uprzywilejowani nawet przed przejściem dla pieszych. Nie zwalniają, o zatrzymaniu w celu przepuszczenia pieszego nie wspomnę. Co najmniej kultura w tym przypadku jet rzadkością. Może nadal kierowców rozliczają za paliwo, przepał itp.? Nie wiem, może kierowca jakiś się wypowie.
Oczywiście że rozliczają. Spalisz ponad normę i dajesz z własnej kieszeni.
Akurat to kierowcy autobusu najczęściej przepuszczają pieszych za co dziękuje
.. na stare lata moge wygodnie dojechac na Zabobrze,za to rowniez dziekuje
.. chcialem jeszcze dodac,ze za moich czasow,gdy przyjechalem na Ziemie Odzyskane to nie bylo Zabobrza,ale bagna i pola,a tam pasly sie krowy sp.Pani Jadzi Szkoda pisac,Pani Jadzi nie ma i rowniez jej krow.Chyba sa w Niebie..