
Piątek, 08.10.2010
godz. 16:00 - Ocalona
godz. 18:00 - Uroczyste otwarcie Festiwalu i wystawy - Na krańcach królestwa
godz. 20:00 - Blaszany bębenek
Sobota, 09.10.2010
godz. 16:00 - Droga Molly
godz. 17:30 - Polska Love Serenade - /po projekcji filmu spotkanie z realizatorami filmu/
godz. 20:00 - Światła
Niedziela,10.10.2010
godz. 16:00 - Kwestia gustu 2009
godz. 18:00 - Pobyt
godz. 20:00 - Milcząca gwiazda
Blaszany bębenek (Die Blechtrommel / Le tambour) reż. Volker Schlöndorff. Prod.: Franz Seitz / Bioskop / Halleluja / Artemis / Argos; RFN / Francja 1979. Kol. 144 min.
Adaptacja powieści Günthera Grassa; historia Kaszubów i Gdańska od 1899 roku, kiedy to Anna Brońska ukryła pod spódnicami Józefa Koljaiczka, do 1945 roku, kiedy jej wnuk Oskar Matzerath wyjeżdża do Niemiec. „Złota Palma” na MFF w Cannes, „Oscar” za film zagraniczny.
Schlöndorff Volker (używał pseudonimu Volker Loki), ur. 31.03.1939, Wiesbaden, Niemcy. Studiował ekonomię, nauki polityczne i reżyserię w Paryżu i tam też praco-wał od początku lat 60. jako asystent reżysera. Sukces debiutanckich „Niepokojów wychowanka Törlessa” otworzył drogę „nowemu kinu niemieckiemu”, któremu prze-wodził wraz z Alexandrem Kluge. Zaczynał od lewicujących filmów politycznych, by dojść do opisywania mechanizmów rządzących światem i ludzkimi działaniami. Swo-je filmy opierał zwykle o dobrą literaturę, inscenizując ją z nieco akademickim taktem. Za „Stille nach dem Schüss” zdobył nagrodę za najlepszy film europejski na MFF w Berlinie. Założony przez niego w 1973 z Reinhardem Hauffem i Eberhardem Jun-kersdorf „Bioskop Film” promował młodych i ambitnych realizatorów RFN; przydało mu się to, gdy w 1992 został jednym z szefów berlińskich studiów DEFA pod nową nazwą Studio Babelsberg. W 2002 został kawalerem Legii Honorowej. Często pra-cował w teatrze i operze, od początku XXI wieku zajął się też wykładaniem reżyserii. Zaangażowany politycznie (SPD), pomagał w 2005 podczas kampanii kanclerskiej Angeli Merkel. W 2008 opublikował autobiografię „Licht, Schatten und Bewegung”.
Filmy:
1960: Wen kümmert’s [kr. m.]; 1966: Niepokoje wychowanka Törlessa (Der junge Törless); 1967: Mord und Totschlag; 1967: Der Paukenspieler now.: „Ein unheim-licher Moment”; 1969: Michael Kohlhaas - der Rebell; 1969: Baal [tv]; 1970: Der plötzliche Reichtum der armen Leute von Kombach; 1971: Deutscher Film in Japan und das japanische kino [dok.]; 1971: Der Moral der Ruth Halbfass; 1972: Strohfeuer; 1973: Übernachtung in Tirol [tv]; 1974: Georginas Gründe / Les raisons de Georgina [tv]; 1975: Utracona cześć Katarzyny Blum (Die verlorene Ehre der Katharina Blum); 1976: Der Fangschuss / Coup de grâce; 1977: Nur zum Spass, nur zum Spiel / Ka-leidoskop Valeska Gert [dok.]; 1978: Der zoologische Palast [tv]; 1978: Deutschland im Herbst now.: „Die verschobene Antigone”; 1979: Blaszany bębenek (Die Blechtrommel); 1980: Der Kandidat [dok.]; 1981: Die Fälschung / Le faussaire; 1983: Krieg und Frieden now. 1: „Gespräche im Weltraum”, now.2: „Atombunker”, now. 3: „Kill Your Sister”; 1983: Miłość Swanna (Un amour de Swann); 1985: Death of a Sa-lesman [tv]; 1986: Helmut Schmidt in der DDR [dok.]; 1987: A Gathering of Old Men / Ein Aufstand alter Männer; 1989: Wilder-Auktion [dok.]; 1989: The Handmaid’s Tale; 1991: Homo Faber (Homo Faber); 1992: The Michael Nyman Songbook [dok.]; 1992: Billy Wilder, wie haben Sie’s gemacht? / Billy How Did You Do It? [tv dok.]; 1996: Król Olch (Der Unhold); 1998: Palmetto / Dumme sterben nicht aus; 2000: Die Stille nach dem Schüss / Legend of Rita; 2002: Ein Produzent hat Seele oder er hat keine [tv]; 2002: 10 minut później. Wiolonczela (Ten Minutes Older: The Cello) now. 4: „Oświecenie” (The Enlightenment); 2004: Dziewiąty dzień (Der neunte Tag); 2005: Enigma - Eine uneingestandene Liebe [tv]; 2006: Billy Wilder Speaks [tv]; 2006: Strajk; 2007: Ulzhan / Ulzhan - Das vergessene Licht
Droga Molly (Molly's Way) reż. Emily Atef. Prod.: Niemcy 2005. Kol. 85 min.
Tytułowa bohaterka przyjeżdża w ciąży z Irlandii do Wałbrzycha – w poszukiwaniu ojca swojego nienarodzonego dziecka. Poznaje nowych ludzi, nowy świat, nowe obyczaje. Poznaje siebie. Kino świadomie prowincjonalne, ale wyśmienite.
Atef Emily, ur. 1973, Berlin Zachodni, RFN. Ukończyła reżyserię w berlińskiej Deut-sche Film- und Fernsehakademie Berlin.
Filmy:
2003: XX to XY: Fighting to Be Jake [kr. m.]; 2003: Sundays [kr. m.]; 2004: I Love You I Kill You [kr. m.]; 2004: Asyl now.: “Djibril und Zoran”; 2005: Droga Molly (Molly's Way); 2008: Obcy we mnie (Das fremde in mir)
Kwestia gustu 2009 / Ansichtssache 2009
Kwestia gustu 2009 to polsko – niemiecki projekt filmowy. Założenie było proste: sześcioro młodych autorów z Niemiec przyjechało do Polski ze swoimi scenariusza-mi. Powstało sześć zespołów, składających się z niemieckiego autora, polskiego reżysera i polskiego producenta, którzy wspólnie pracowali nad rozwojem scenariusza. Sześć filmów na podstawie scenariuszy wypracowanych podczas warsztatów zostało zrealizowanych w grudniu 2009 roku i styczniu 2010 roku w Polsce.
Ballada (Ballade) reż. Piotr Litwin. Scen.: Michael Felker. Prod.: Polska / Niemcy 2010. 11 min
Liniowość czasu to tylko złudzenie, ale wiedzieć o tym i doświadczyć tego, to dwie różne rzeczy.
Poranek (Ein Morgen) reż. Justyna Tafel. Scen.: Judith Keller. Prod.: Polska / Niemcy 2010. 17 min
Zimowy poranek. Dla Hani i jej rodziny to poranek jak każdy inny. Jednak nie do końca.
Plama (Der Fleck) reż.: Igor Chojna. Scen.: Janko Marklein i Igor Chojna. Prod.: Polska / Niemcy 2010. 15 min.
Irena, nauczycielka, w drodze do pracy powoduje wypadek samochodowy. To, co uznaje za nieszczęśliwy traf, nie tylko przerywa jej codzienną rutynę, lecz może również zmienić jej życie.
Babcia Tusia (Oma Tusia) reż: Mark Wegner. Scen.: Olga Grjasnowa. Prod.: Polska / Niemcy 2010. 12 min.
Remont mieszkania nie zawsze oznacza, że twoje życie zacznie wyglądać lepiej.
Mruczanka na 4 rakietki (Ping Pong mit der Schwarzen Katze) reż.: Bartosz Warwas. Scen.: Isabelle Lehn. Prod.: Polska / Niemcy 2010. 18 min.
Ewa kocha swojego chłopaka Jana, swojego kota i sama siebie. Idylla, gdyby nie kocia siostra Kitty…
Dom śmierci (Haus des Todes) reż: Matej Bobrik. Scen.: Kathrin Schadt. Prod.: Pol-ska / Niemcy 2010. 17 min.
Kto powiedział, że starzy umierają pierwsi? W tym małym domu starców, troszczą się o siebie potajemnie. Ciesząc się codziennymi rytuałami życia, mają do roboty lepsze rzeczy, niż czekać na śmierć.
Milcząca gwiazda / Der schweigende Stern reż. Kurt Maetzig.
Prod.: ZF Iluzjon / DEFA; Polska / NRD 1959. Kol. 124 min.
Science-fiction według Stanisława Lema. W 1985 na Wenus leci wyprawa kosmiczna z Ziemi, by odkryć, że Wenusjanie doprowadzili prawdopodobnie do samozagłady swojej planety. Ziemi to nie grozi, na niej zwyciężył socjalizm. Jaki socjalizm, taka fantastyka.
Maetzig Kurt, ur. 25.01.1911, Berlin, Niemcy. Studiował filozofię, psychologie i prawo międzynarodowe. Od początku lat 30. związany z kinem jako operator zdjęć trickowych. Od 1944 był członkiem Komunistycznej Partii Niemiec. Po wojnie debiutował filmami dokumentalnymi o urokach socjalizmu w Niemczech. Debiut fabularny („Małżeństwo w mroku”), oparty na prawdziwych wydarzeniach z lat III Rzeszy przyniósł mu światowe uznanie – niestety, nie potwierdzone kolejnymi realizacjami. Temperament polityczny wygrywał w jego filmach zawsze z ambicjami realizacyjnymi, nawet w fantastycznej „Milczącej gwieździe” propagował (zresztą za powieścią Stanisława Lema) zwycięstwo socjalizmu. Próba nieco uczciwszego opisu otaczającej go rzeczywistości lat stalinowskich w „Das Kaninchen bin ich” zakończyła się odłożeniem filmu na półki i czasową niełaską. Od 1955 wykładał w szkole filmowej w Babelsbergu.
Filmy:
1946: Brelin im Aufbau [dok.]; 1946: FDGB [dok.]; 1946: Musikalischer Besuch [dok.]; 1946: 1. Mai 1946 [dok.]; 1946: Leipziger Messe 1946 [dok.]; 1946: Einheit SPD – KPD [dok.]; 1947: Małżeństwo w mroku (Ehe in Schatten); 1949: Cztery pokolenia (Die Buntkarierten); 1950: Rada bogów (Der Rat der Götter); 1950: Zawsze gotowi (Immer bereit) [dok.]; 1950: Bracia Benthin (Familie Benthin); 1951: Małżeństwo aktorki (Roman einer jungen Ehe); 1953: Na barykadach Hamburga (Ernst Thälman – Sohn seiner Klasse); 1955: W walce z Hitlerem (Ernst Thälman – Führer seiner Klas-se); 1956: Schlösser und Katen; 1957: Dziewczyna z domu poprawczego (Vergesst mir meine Traudel nicht); 1958: Pieśń marynarzy (Das Lied der Matrosen); 1959: Milcząca gwiazda; 1960: Septemberliebe; 1961: Lot kapitana Loya (Der Traum des Hauptmann Loy); 1961: Der Schatten [tv]; 1962: Lampe und Krokodill [dok.]; 1962: An französischen Kaminen; 1963: Kryptonim Preludio 11 (Preludio 11); 1965/1989: Das Kaninchen bin ich; 1967: Das Mädchen auf dem Brett; 1967: Die Fahne von Kriwoj Rog; 1969: Aus unserer Zeit now. 4: „Der Computer sagt: nein“; 1972: Januskopf; 1975: Człowiek przeciw człowiekowi (Mann gegen Mann)
Na krańcach królestwa (Am Ende des Reiches) reż. Kornel Miglus. Prod.: Niemcy 1990. Kol. 76 min.
Trzy dziewczyny z Niemiec wybierają się na wycieczkę do małego miasteczka na Śląsku nie wiedząc, że ta podróż zmieni raz na zawsze ich życie. Każda z nich skon-frontowana będzie z tym, przed czym całe życie uciekała: z rodziną, z miłością, z przeszłością.
Miglus Kornel, ur. 1957, Tarnowskie Góry, Polska. Studiował filozofię, lingwistykę i psychologię w Polsce, USA i Niemczech. Był doktorantem w Instytucie AI w Berlinie. Doświadczenia filmowe zbierał w DFFB/Berlin oraz Hunter College/Nowy Jork (produkcja / reżyseria), brał udział w warsztatach filmowych m. i. z Krzysztofem Kieślow-skim EFA – Masterschool i Yurkiem Bogayewiczem oraz studiował scenopisarstwo u Schlesingera i Cunninghama, w ramach programu SOURCES oraz Master School of Drehbuch / Julien Friedman. W latach 1996/97 prowadził redakcję „ABC des Films“ dla stacji „Radiomultikulti“ w Berlinie, w 1997/98 wykładał na Uniwersytecie Humbold-ta w Berlinie. W latach 1997-99 organizował projekty filmowe z więźniami w Spremberg. Od 1998 pracuje z młodzieżą nad produkcją filmów dokumentalnych. W roku 2002 założył Vacant Filmpool, filmową firmę produkcyjną, a w roku 2006 powołał do życia fundację „Nowa Ameryka”. Kornel Miglus jest od roku 1994 pracownikiem Instytutu Polskiego w Berlinie odpowiedzialnym za promocję polskiego filmu w Niemczech.
Filmy:
1990: Am Ende des Reiches (Na krańcach królestwa); 1994: Die Muse [dok.]; 1997: Die Polen vom Potsdamer Platz [dok.]; 2000: Saturday Afternoon Fever [dok.]; 2001: Day in, day out [dok.]; 2003: Black See [dok.]; 2003: Estland Mon Amour [dok.]; 2005: September ´39 [dok.]; 2006: Bulgaria D. C. [dok.]; 2006: Was geschah in Frankfurt am 3. Juli´74 [dok.]
Ocalona (Die überlebende) reż. Christian Steinke. Prod.: DEFA Fernsehen; NRD 1975. Kol. 86 min.
Niemiecki pisarz w poszukiwaniu materiałów do książki o ruchu oporu podczas II wojny światowej przyjeżdża do Polski. Poznaje Polkę, Teresę, która opowiada mu o swojej miłości do niemieckiego dezertera i jego śmierci. Dość typowa produkcja TV NRD.
Steinke Christian. Debiutował zrealizowanym dla TV filmem dla młodzieży i proste opowieści TV stały się jego specjalnością.
Filmy:
1964: Egon und das achte Weltwunder [tv]; 1965: Herr Iwan [tv]; 1965: Das Glück der Maria H. [tv]; 1966: Oben fährt der grosse Wagen [tv]; 1969: Drei von der K [tv serial]; 1971: Der Sonne Glut [tv]; 1972: Romanze für einen Wochentag [tv]; 1973: Den Wolken ein Stück näher [tv]; 1975: Ocalona (Die überlebende); 1977: Verfolgung [tv]; 1978: Die lange Strasse [tv odc. 1, 2]; 1981: Kippenberg [tv]; 1983: Ich seche was, was du nicht siehst [tv]; 1983: Das Puppenheim in Pinnow [tv]; 1985: Pelle der Er-oberer [tv]; 1985: Kindheit [tv]; 1990: Marie Grubbe [tv serial]; 1991: Hüpf, Häschen, hüpf [tv]; 1995: Polizeiruf 110 - Grawes letzter Fall [tv].
Pobyt (Der Aufenthalt) reż. Frank Beyer. Prod.: DEFA Babelsberg; NRD 1982. Kol. 102 min.
Adaptacja powieści Hermanna Kanta; dziewiętnastoletni Mark Niebuhr zostaje pomyłkowo wzięty za zbrodniarza hitlerowskiego, członka SS. Film mówi o jego „pobycie” w polskim więzieniu, o śledztwie i współwięźniach, prawdziwych zbrodniarzach wojennych. Film Beyera miał ciekawą historię w Polsce. Najpierw Polacy pomagali w jego nakręceniu, następnie na wskutek ich protestu film został wycofany z MFF w Berlinie Zachodnim. W 1985 roku reżyser prezentował swoje dzieło władzy i Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, co zaowocowało emisją telewizyjną (późno w nocy) i dopiero na koniec, w 1989 roku, premierą kinową (rozpowszechnianie w kinach stu-dyjnych i DKF). Ale kto wtedy w Polsce oglądał filmy z NRD?.
Beyer Frank, ur. 26.05.1932, Nobitz; zm. 01.10.2006, Berlin, Niemcy. Urzędnik kulturalny i reżyser teatralny w rodzinnej Turyngii, studiował reżyserię w praskiej FAMU. Od 1955 pracował jako asystent reżysera. Honorowany za dramaty, po odłożeniu na półki „Spur der Steine” pracował dla w prowincjonalnych teatrach i dla TV. „Jakob der Lügner” otrzymał jako jedyny film w historii NRD nominację do „Oscara” i przywrócił go do łask partii, „Pobyt” wywołał sprzeciw polskich władz. Znakomity warsztat po-zwalał mu realizować filmy wszelkich gatunków, najlepsze efekty dając w dramatach psychologicznych z przeszłości, wykorzystujących kostium opowieści sensacyjnych. Po upadku muru pracował głównie dla TV, wśród filmów zrealizowanych po zjednoczeniu wyróżnia się opowieść o dysydentach z Lipska („Nikolaikirche”).
Filmy:
1954: Rozničky [dok.]; 1957: Oddajcie mi dziecko (Zwei Mütter); 1957: Fredericus Rex – Elfter Teil [kr. m.]; 1957: Das Gesellschaftsspiel [kr. m.]; 1959: Eine alte Liebe; 1960: Pięć łusek (Fünf Patronenhülsen); 1962: Królewskie dzieci (Königskinder); 1962: Nadzy wśród wilków (Nackt unter Wölfen); 1963: Karbid und Sauerampfer; 1966/89: Spur der Steine; 1968: Der Geizige [tv]; 1970: Rottenknechte [tv serial]; 1973: Die sieben Affären der Doña Juanita [tv serial]; 1974: Jakob der Lügner; 1977: Kryjówka (Das Versteck); 1978: Geschlossene Gesellschaft [tv]; 1981: Der König und sein Narr [tv]; 1981: Die zweite Haut [tv]; 1982: Pobyt (Der Aufenthalt); 1983: Bocks-horn; 1988: Włamanie (Der Bruch); 1990: Ende der Unschuld [tv]; 1991: Der Ver-dacht; 1991: Sie und Er [tv]; 1992: Das grosse Fest [tv]; 1993: Das letzte U-Boot [tv]; 1994: Wenn alle Deutschen schlafen [tv]; 1995: Nikolaikirche; 1997: Der Hauptmann von Köpenick [tv]; 1998: Abgehauen [tv]
Polska Love Serenade reż. Monika Anna Wojtyłło. Prod.: Niemcy 2008. Kol. 75 min.
Dwójka młodych Niemców spotyka się przypadkiem w Polsce, w drodze do Lubomierza. Ze zdumieniem spoglądają na egzotyczny dla nich świat, na zachowanie spotykanych Polaków, którzy na serio biorą wiarę w magiczny czas świąt Bożego Narodzenia. Z tych spotkań, rozmów i zdarzeń wyłania się zdumiewający obraz miejsc i ludzi, które warto poznawać – i do których chce się wracać.
Wojtyłło Monika Anna, ur. 29.10.1977, Wrocław, Polska. Razem z rodzicami, polskimi artystami, od 1980 mieszka w Niemczech. Pierwsze kontakty z filmem miała już jako nastolatka, ukończyła reżyserię w szkolę filmowej w Berlinie. Pracowała jako asy-stent, występowała jako aktorka.
Filmy:
1997: Last Exit Aral [kr. m.]; 2001: 23 PS [kr. m.]; 2002: Ich bin doch nicht blind [kr. m.]; 2002: Danger Zone [dok.]; 2003: Tag eines Spinners [kr. m.]; 2003: Chymische Hochzeit [kr. m.]; 2003: Sticken und Ficken [dok.]; 2004: Kuckuck [kr. m.]; 2005: Hog Heaven [kr. m.]; 2007: Hog Heaven – Reloaded [kr. m.]; 2008: Die kleine dicke Me-ernixe [kr. m.]; 2008: Polska Love Serenade; 2009: Filmpark - Special Events [kr. m.]; 2009: Live it up [wideoklip]; 2009: Wer hat Angst vorm Bösen Wolf [kr. m.]
Światła (Lichter) reż. Hans Christian Schmid. Prod.: Niemcy 2003. Kol. 105 min.
Dla jednych to koniec świata. Dla innych wrota do nowego, lepszego życia. Chodzi o Odrę - graniczną rzekę pomiędzy Polską a Niemcami. To miejsce przedziwne. Dla jednych ważne, dla innych obojętne; piękne i brudne... To tu Ukraińscy imigranci licząc na polską łaskę błagają o dostęp do zachodniego raju. To tu pewien biznesmen traci wszystko, by zyskać coś ważniejszego. Tu rozgrywają się ważne chwile pewne-go nastoletniego przemytnika papierosów. Tu tłumaczka ryzykuje wszystko dla altruistycznej pomocy...
Schmid Hans Chistian, ur. 19.08.1965, Altötting, RFN.
Filmy:
1995: Nach Fünf im Urwald; 1998: 23 - Nichts ist so wie es scheint; 2000: Crazy; 2003: Światła (Lichter); 2006: Requiem (Requiem); 2009: Storm; 2009: Die Wundersame Welt der Waschkraft [dok.]
Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska-Saksonia 2007 – 2013.
Wstęp jest wolny: wejściówki do odbioru w Jeleniogórskim Centrum Kultury ul. 1 Maja 60, sekretariat I piętro.
Ostatnio komentowane
allergy asthma relief asthma rates
stromectol for sale http...
allergies and kids options treatment center
albuterol inhaler without...
Może cymbale zaczniesz się czepiać tych na górze?Boisz się prymitywów z...
severe hair loss gi journal
ivermectin for humans http ivermectin...
journal of gastrointestinal endoscopy fish allergy symptoms
...