To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Nie likwidujcie linii do Karpacza!

Obrońcy linii kolejowej zaczynają akcję zbierania podpisów.

Członkowie Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych oraz jeleniogórski radni rozpczoęli akcję zbierania podpisów przeciwko likwidacji linii kolejowej Jelenia Góra – Karpacz. – Chcemy zebrać kilkanaście tysięcy podpisów – zapowiadają.

Chodzi o linię Jelenia Góra – Karpacz, która została zawieszona kilkanaście lat temu. Od tamtego czasu nie jeżdżą tam pociągi, tory mocno zarosły, w niektórych miejscach są zniszczone.
– Pojawiły się sygnały, wysyłane przez PLK do samorządów, o zamiarze likwidacji tej linii – mówi jeleniogórski radny Oliwer Kubicki. – Uważamy, że to jest bardzo zła decyzja, szczególnie w czasie, kiedy wraca moda na kolej. Są pieniądze unijne, które można wykorzystać i odremontować tę trasę.
– Nie powinno się likwidować linii do miejscowości turystycznych – dodaje Grzegorz Oleś, szef Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych. – Chcemy rozwijać się na wzór kurortów zachodnich, a tam widać bardzo dużą różnicę w podejściu do tego tematu. Kurorty górskie są promowane przez kolej, na tamtych liniach jest bardzo duże obłożenie.
Obrońcy linii uważają, że doprowadzenie jej do stanu, aby mogły jeździć tam pociągi, będzie kosztowało około 30 milionów złotych. – To nie są duże pieniądze – podkreślają.
– Rozpoczynamy zbiórkę podpisów pod protestem przeciwko likwidacji tej linii – mówi O. Kubicki. – Uruchomiliśmy petycję w internecie (na stronie petycjeonline.com), każdy będzie mógł z domu wejść i ją podpisać. Liczymy na kilkanaście tysięcy podpisów.
Zbiórka podpisów potrwa do połowy września. – Potem przekażemy je pani premier Ewie Kopacz – mówi O. Kubicki.

Komentarze (44)

Będą wozić świeże powietrze ,jest problem w którą stronę.
Pieniędzy brakuje na służbę zdrowia , mieszkania,pomoc dla biedniejszym rodzinom w zakupie książek.
Czy "miłośnicy" możecie strzelić jaki to koszt i kto poniesie wydatki.
Stadiony puste .
Może rozwiązać konkordat, nie finansować KRK to forsa się znajdzie .

Z rozwiązaniem konkordatu zgoda i to na dwie ręce. 6-8 miliardów rocznie! Natychmiast rozwiązałoby to problemy z remontami dróg, mostów, linii kolejowych, starczyłoby na zdychającą zreformowaną służbę zdrowia, znakomicie wpłynęłoby na wzrost zarobków. Nie wspomnę tu o niebotycznym zadłużeniu Polski. Niedługo /XI wiek/ po wprowadzeniu w Polsce chrześcijaństwa wybuchło powstanie ludowe. Jak twierdzą historycy był to wynik ogromnych ciężarów jakie nałożono na naszych rodaków na utrzymanie kleru katolickiego.

Mysle, ze w sprawie kazdej infrastruktury w regionie finansowanej z pieniedzy centralnych powinno byc porozumienie miedzy partiami rzadzacymi w Jeleniej Gorze. Niech sie spieraja o wydatki w budzecie miasta, ale w sprawie projektow z kasy rzadowej powinna byc sztama, to znaczy, ze razem wspiera sie te projekty, a jednoczesnie nie wykorzystuje sie problemow z nimi zwiazanych do szkalowania przeciwnikow politycznych. W koncu wszystkim zalezy na rozwoju region jeleniogorskiego I wszyscy jestesmy stad - to jest wazniejsze niz ogolnopolskie podzialy polityczne. Ja nie naleze de elektoratu PIS, ale popieram ta inicjatywe. Karpacz to nie jest jakas zapyziala miescinka, ale jeden z najwazniejszych kurortow turystycznych w Kraju. Pociagi moga tam jechac nie tylko z najwiekszych polskich miast, ale rowniez z Niemiec. Promujmy region razem - potrzebne jest nam regionalne porozumienie, dzieki ktoremu Kotlina zacznie sie rozwijac, a potencjal ma ogromny. Jesli tylko da sie 'skubnac' jakies rzadowe pieniadze, to nie tracmy okazji, tylko wspolpracujmy.

Nie muszą wozić powietrza jak się będą wzorować na Połączeniu Gdynia - Hel to zimą i latem będą będzie jeździć mnóstwo osób połączeniami Warszawa - Karpacz, Gdynia - Karpacz, Szczecin - Karpacz a i w pozostałej części roku ludzie się przyzwyczaja aby jeździć pociągiem

Taka linia powinna obsługiwać turystów latem i zimą działając w zintegrowanym systemie komunikacyjnym regionu !!! Wtedy Jelenia może stać się zapleczem hotelowym a turyści i narciarze mogliby korzystać ze swego rodzaju skipassów ! Można w Czechach i Austrii więc czemu nie można i tutaj ?

Temat zastępczy. Pan Oliwer Kubicki nie się zajmie korupcja w Jeleniej Górze z a nie kolejami..... Co zrobił jako przewodniczący Komisji Rewizyjnej ? Dlaczego są obsadzane stołki w mieście bez konkursów ? Itd ....

Poseł Machałek nie ratowała połączenia kolejowego między Kamienną Górą, a Kowarami i Jelenią Górą.

Ona wolała nocą przenieść się na stałe z Kamiennej Góry do Jeleniej Góry.

Poseł Machałek marzy się wielki świat, a Kamienna Góra, to nie jest wielki świat.

Żadna Machałek.

Pani Minister Machałek.
Tylko tak należy tytułować Panią Minister Machałek.

Panią Minister Machałek nie interesuje jakieś prowincjonalne połączenie kolejowe między Kamienną Górą, a Kowarami.

Pani Minister Machałek jest światowcem.
Mówi się, ze jest już "prawą ręką" Jarosława Kaczyńskiego.

trzeba być wrogiem ,polski ,żeby wpaść na taki temat .powrót pociągów.to przynosiło i będzie przynosić straty,,kto w dzisiejszych czasach będzie tym jeździł? zróbcie to pasjonaci za własne pieniądze ,wtedy pogadamy ,jacy z was inwestorzy. pieniądze jakimi dysponuje UM I U W ,PRZYDADZA SIE NA LOGICZNERAWY ,A NIE WYRZUCAĆ NA WASZE ZACHCIANKI , ZA SWOJE SPEŁNIAC MARZENIA.

A od kiedy to transport publiczny ma przynosić zyski? Szkoły i szpitale też mają przynosić zyski? One pełnią funkcję publiczną, a nie są od zarabiania.

Jeżeli mieliby wozić puste powietrze, to wprowadzić bilety po 3zł i szybko się wagony zapełnią mieszkańcami dojeżdżającymi do pracy.

Ale czego się można spodziewać po ludziach siedzących w kolejach? Toż to PRL-bis! Byle dotrwać do emerytury na wypierdzianym stołku!

ej wy pasjonaci kolejnictwa kupcie sobie piko HO i jezdzijcie po pokojach czy was powaliło wpompowano miliony w trase jelonka -szklarska i co i nic stancie sobie przy przejazdach kolejowych i policzcie ludzi w pociagach one są puste i woża powietrze że nie wspomne o wpompowaniu kolejnych tysiecy w remont peronów dodam ze szklarska przecie to kurort zima i latem i co pociagi puste a ilu z was bedzie jezdzic tymi trasami regularnie kupowac bilety regularnie no ilu 5 a moze 10 sorki ale ludzie sa za wygodni wola jechac swoim tdi albo lpg bo i taniej i szybciej i dziwi mnie postawa pana radnego chyba z pisu czlowieku ja musze kupic ksiazki dzieciom do szkoły na wizyte czekam po pół roku do lekarza a ty skaczesz zeby wywalic kolejne miliony na trupa który i tak padnie mówie kupcie sobie kolejki piko i po temacie zbudujcie sobie dworce z sklejki i do zabawy .

bezradni ino tylko piszą bez znajomości tematu i mydlą oczy że sporo działają

Rozwój po polsku = miliardy na kilka głównych tras dowożących słoików do aglomeracji + kilka super składów pendolino żeby politycy mogli sobie szybko i bezpłatnie dojechać do Warszawy, a dla mieszkańców prowincji wielkie g*wno, tory rozkradzione, zarośnięte i wszystko do likwidacji...

Nie żebym popierał PIS, ale obecnym władcom podziękuję na wyborach...

... jest temat, to trzeba się lansować...

Pan Kubicki jak i pozostali z PIS-u chyba pojawią się na listach do sejmu

Ten z czarną czupryną na zdjęciu to radny Olszewski związany z PO!

Taka linia powinna obsługiwać turystów latem i zimą działając w zintegrowanym systemie komunikacyjnym regionu !!! Wtedy Jelenia może stać się zapleczem hotelowym a turyści i narciarze mogliby korzystać ze swego rodzaju skipassów ! Można w Czechach i Austrii więc czemu nie można i tutaj ?

... jest temat, to trzeba się lansować...

Przekazać w prywatne ręce, wtedy ta linia będzie dochodową atrakcją turystyczną, a tak - roztrząsanie, czy inne sprawy są ważniejsze - zapewne są, ani "tu i ani tam" nic się nie poprawi, przy takim beznadziejnym "toku myślowym" decydentów. Likwidacja, to bezpowrotna degrengolada...

Nie gadajcie . Wszystkie te miejscowości zyskały by dobrą komunikacje.
Oczywiście wszystko trzeba robić z głową . Z komunikowania z Regio Kamieńczyk , IR Mamry ,Regio Szklarka , TLK Karkonosze itd. Spokojnie SA135 wystarczy. A ludzie co krytykują niech się lepiej wezmą do roboty . A nie rozkradają linie . To piękną idea .

Taka miejscowość jak Karpacz bez dojazdu koleją i skomunikowania z innymi miastami Polski to klęska i obraz rozpaczy. Pieprzenie że "kto tym będzie jeździł"... typowe tylko dla Polaczków blacharzy, co wożą kicio wyłącznie własną furą. Znajdźcie mi w Europie podobnej kategorii miejscowość bez dojazdu koleją. Niemcy to za głowę się łapią i nie wierzą.

Ale co Ty bredzisz, porównanie Niemiec i wzorowanie się na nich względem Polski jest śmieszne. Zacznijmy od tego, że to inna mentalność. U nas priorytetem jest dojazd wszędzie samochodem. Ma być szybko, wygodnie dojazd pod sam pensjonat/hotel + monitorowany parking. Wielu kierowców nie przerzuci się na brudne wagony składów które jeżdżą jak chcą. Przypomnijmy sobie dlaczego została zlikwidowana linia do Karpacza, głównie przez wożenie powietrza. Polacy wolą jeździć samochodami.
Dlatego śmieszny jest argument Kubickiego i spółki, że to "tylko" 30 mln... Jak dla nich taka mała kwota niech zrobią kwestę , publiczną zbiórkę kasy i heja, może za 10 lat uda im się zebrać taką kasę. A po uruchomieniu mogą sobie jeździć tym pociągiem do woli. Jak chcą topić kasę to ze swoich. Bo to jest kasa wywalona w błoto. Są ważniejsze wydatki publiczne niż jakieś prywatne fanaberie grupki oszołomów. Ale nie, łatwiej jest dysponować czyjąś kasą.

Zamiast tej linii kolejowej, powinna powstać ścieżka rowerowa z Karpacza do JG i to będzie większą atrakcją dla turystów i mieszkańców.

Ścieżkę rowerową wybudowano na torach prowadzących ze Lwówka Śl min przez Mojesz. Wielką radość u władz Lwówka wywołuje wiadomość, że widziano na tej trasie rowerzystę. Teraz Lwówek pluje sobie w brodę, bo na tej przepięknej , atrakcyjnej turystycznie linii juz do końca świata nikt nie zobaczy pociągu.

Też porównanie Lwówek i Karpacz

kolejni znawcy sytuacji się odzywają i głoszą, że kolej będzie przewozić powietrze... czytam te bzdury o trasie do Szklarskiej i ciekawe bo kiedy nie pojadę to całkiem sporo osób jeździ... kiedy ci eksperci w ogóle jeździli pociągami? kiedy byli w górach??? akurat o ile ktoś nie jedzie na narty tylko połazić po szlakach to mnogość opcji komunikacyjnych jest dobra, bo jak pojechać własnym samochodem to trzeba wracać w to samo miejsce, a kto normalny tak chodzi? pewnie teoretycy, palcem po mapie...

Wokół Karpacza i na jego terenie wytyczono ścieżkę rowerową. Zbierano podpisy, młodzi wzięli sprawy w swoje ręce. Hasło aktywny Karpacz zaczęło ulewać się niemowlętom i co ? Ilość korzystających bliska zeru. Dlaczego, bo nikt nie jest samobójcą. Turyści nie przyjeżdżają do Karpacza jeździć rowerami pod górę, po krzakach, korzeniach i kamieniach. Dojedziesz rowerem do dworca PKP Karpacz i co dalej ? W tył zwrot i z powrotem. Linia kolejowa jak najbardziej. Chętnie każdy pojedzie do Jeleniej i dalej do Szklarskiej na przykład. Trasa na Kowary i tunelem do kamiennej czy Trutnowa byłaby też atrakcyjna.

jajcasz Nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Ścieżka rowerowa biegnąca dawnym szlakiem torów kolejowych z Karpacza do JG, byłaby wiekszą korzyścią i dla turystów i dla mieszkańców

Tak już widzę, jak wszyscy zasuwali by do Jeleniej i z powrotem tą ścieżką... ścieżkę można wytyczyć na drogach, poza tym już są takie ścieżki, mniej lub bardziej udanie poprowadzone, ale są. Po co niszczyć torowisko? Lepiej je wyremontować i niech służy, zastępując koślawe autobusy jeleniogórskiego pks-u (albo je uzupełniając).

Korzystałem z połączeń do Karpacza, ale stacja była za daleko od domu potem ponad 3 km z buta. Ten sam problem dotyczył turystów, stacja jest zbyt daleko od największych hoteli i atrakcji i raczej nie uda się tego zmienić. Szklarska, którą tak się podaje za przykład jest na linii międzynarodowej, do tego są tam cztery stacje, a wcale tłumów pociągi nie wożą.

Za króla Edwarda G. po Karpaczu kursował tzw. tramwaj - autobus PKS "Karpacz Dw. Kolejowy - PKP Stokrotka" czyli od stacji kolejowej do końca Bierutowic (pętla przy Stokrotce i ul.Partyzantów). Cieszył się dużym powodzeniem, dziś byłaby to alternatywa dla busiarstwa (hahahaha już się naraziłem). Tłumy na kolei to kwestia:
1. SKOMUNIKOWANIA w JG z innymi połączeniami.
2. NIEZAWODNOSC = PEWNOŚĆ że jedzie zawsze, tak jak w Czechach lub w Niemczech.
3. ZAMOŻNOSCI społeczeństwa, bo państwo jest bogate bogactwem swych obywateli a nie tym co społeczeństwu złupi.
4. Etc. usw. itd.

Tzw. pkp przez lata skutecznie ludzi zniechęciła od kolei a przyzwyczajenie w obecnych warunkach będzie trwało lata całe. Wystarczy jedno majstrowanie przy kursach lub bezsensowny rozkłąd jazdy i cały PR diabli biorą. Kolej ma pełnić rolę integracyjną i społecznotwórczą a nie być synekurą dla grupki spryciarzy. O organizacji kolei jako takiej szkoda pisać. >>>>>>>>>Kolej dla pasażerów a nie pasażerowie dla kolei !

To ja jeszcze lepsze powiem… w zeszłym roku, w któryś tam tzw. długi weekend bym z koleżanką na piechotę z Karpacza wracał, bo PKS odwołał piątkowe kursy (dzień roboczy, nie żadne święto!). Ostatecznie w desperacji udało się zebrać na przystanku zdezorientowanych ludzi (żadnej informacji na przystanku nie było) i niestety zarobił busiarz.

Jutro biorę znajomą spod Wrocławia w góry… no i jak myślicie… Karpacz czy Szklarska Poręba? Tak, zgadliście, busiarski Karpacz obejdzie się smakiem, nie pierwszy i zapewne nie ostatni raz. Autobusami to można sobie dojechać z Jeleniej Góry, ale nie gdzieś z głębi kraju. Wysiadać z pociągu do Szklarskiej i martwić się dojazdem do Karpacza byłoby głupotą.

W bogatej Szwajcarii wszędzie dojeżdżają pociągi, inteligentni ludzie wiedzą, że kolej to podstawa transportu

No teraz dałeś z tym porównaniem do Szwajcarii... Po pierwsze, linie regionalne w tym kraju całkowicie są w rękach prywatnych spółek. Władze państwowe mają w swojej gestii jedynie trasy strategiczne. Takie rozwiązanie zwalnia państwo i samorządy z kosztów przeznaczanych na utrzymanie linii. Po drugie, Szwajcaria jest o wiele atrakcyjny turystycznie. Po trzecie jest nastawiona proekologicznie. Do niektórych górskich miejscowości dotrzesz pociągiem, niż samochodem. Po czwarte, tak jak wspomniane wcześniej Niemcy, to inna mentalność ludności.
Dlatego śmieszy mnie argumenty tych oszołomów od przywrócenia linii na Karpacz, iż coraz więcej ludzi z chęcią jeździ pociągiem... Taaa, już widzę tych Poznaniaków, czy słoików z Wrocławia którzy tłumnie będą korzystać z tej linii i z chęcią przesiadą się ze swoich samochodów do brudnych wagonów.
Naiwni optymiści z Kubickim na czele.

PIS chce odbudować kolej, zlikwidować gimnazja, obniżyć wiek emerytalny, dać pracę każdemu czy chce czy nie chce pracować, rozwiązać tajemnicę katastrofy smoleńskiej, ściągnąć na siłę emigrantów, zwiększyć wydobycie węgla i jak tu na nich nie głosować.
Część pomysłów jest absurdalna ale w tym szaleństwie jest metoda. Likwidacja gimnazjów bije im głosy a gdzieś umyka groźba państwa pisowskiego.

Napisał Prorok 24 lipca, 2015 - 23:14

"PIS chce odbudować kolej, zlikwidować gimnazja, obniżyć wiek emerytalny,....blabla..."
Patriotyczna partia chce odbudować (cokolwiek, najlepiej coś dużego) gdyż konfitury są podczas budowy, natomiast normalna eksploatacja jest nudna jak flaki z olejem i trudno znaleźć profity, bowiem wszystko można wyliczyć i sprawdzić.

A kto tymi brudnymiy na wyciąg. Wy i śmierdzącymi pociągami do Miłkowa ( Karpacza dolnego a właściwie jego rogatek) będzie jeździł. Ja na pewno nie, bo jak miał bym się dostać na Śnieżkę, czy na wyciąg? Wybieram autobus...

A kto tymi brudnymi i śmierdzącymi pociągami do Miłkowa ( Karpacza dolnego a właściwie jego rogatek) będzie jeździł. Ja na pewno nie, bo jak miał bym się miał dostać na Śnieżkę, czy na wyciąg? Wybieram autobus...

A kto tymi zdezelowanymi i zardzewiałymi busami do Karpacza będzie jeździć? Ludzie wybierają PKSy i busy, bo są do tego zmuszeni, gdyż obecnie nie ma pociągów do Karpacza. To wszystko zmieni się, jeśli pojawią się pociągi i wtedy ludzie chętnie je wybiorą.

A kto tymi zdezelowanymi i zardzewiałymi busami do Karpacza będzie jeździć? Ludzie wybierają PKSy i busy, bo są do tego zmuszeni, gdyż obecnie nie ma pociągów do Karpacza. To wszystko zmieni się, jeśli pojawią się pociągi i wtedy ludzie chętnie je wybiorą.