- Zadaniem wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą). Umowa o wartości ponad 250 mln zł została podpisana z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider) oraz MirBud (partner).
Remont całego 70 km odcinka już dwa lata temu zapowiedział minister.
– To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży – powiedział. – Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Z tego powodu na niemal całej drodze obowiązują ograniczenia prędkości do 70 kilometrów na godzinę.
Tyle, że choć pierwszy przetarg miał być ogłoszony na początku 2018 r., dotąd nie udawało się wyłonić wykonawcy. Teraz inwestycja ma być prowadzona w znacznie lepszym tempie. Podzielono ją na cztery odcinki:
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, odcinek 0 i 1), - przetarg w toku,
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa), - podpisana umowa
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa, - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.
- granica województwa - węzeł Golnice - - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.
Droga krajowa nr 18, zlokalizowana w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym, jest połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Należy do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A 18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.
Jak obecnie jeździ się tą drogą, złośliwi nazywają ją najdłuższymi schodami Europy – można zobaczyć na filmie internaty
Komentarze (5)
Dlaczego nie inwestujecie w infrastrukturę kolejową, tylko nieekologiczne połączenia drogowe? Mamy przecież komfortowe pociągi SKM JELENIA GÓRA, które w ekspresowym tempie przewożą uśmiechniętych i radosnych pasażerów na trasie Jelenia Góra TESCO - Praha Airport - Berlin Stadtzentrum, a także bezpośrednie metro UberHirsch-HighSpeedt osadzone w tunelu pomiędzy stacjami Jelenia Góra Port Lotniczy ŁOMNICA oraz Berlin HAUPTBAHNHOF. To nie można machnąć połączenia przez Węgliniec? Ludzie by skorzystali, a jeleniogórscy biznesmeni i miliraderzy mogliby sobie jeździć do Borów Dolnośląskich na grzyby z rodziną w niedzielne przedpołudnie i harcować ochoczo rwąc runo leśne witające ich dumnym borowikiem ukradkiem wychylającym główkę spośród traw. Można? Można! Polecam swoje usługi doradcze. Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytelników portalu i całą rodzinę NOWIN.
Warto by było zsynchronizować z tymi pociągami metro kursujące na linii Jelenia Góra Galeria - Jelenia Góra Galeria II - Jelenia Góra Galeria III - Jelenia Góra Biedronka XVI. Turyści muszą mieć komfortowy dojazd do jedynych miejsc w mieście uczęszczanych przez lud.
To już gazeta lubuska czy jeszcze nowiny jeleniogórskie?Proponuje iść za ciosem i pisać że wbito łopatę pod budowę tunelu do Świnoujścia oraz że Czajka już przyjmuje fekalia.
B w Jeleniej niestety nie ma o czym pisać. Miasto zamordowane.
Co nas interesuje coś co dzieje się w lubuskim? Może jakiś artykuł o kolejnych budowanych marketach w naszym super mieście. Przeciez jesteśmy stolicą marketową Polski.