To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Dolnośląska Cyklostrada. To może być rowerowy raj.

mapka: UMWD

Imponująco wygląda projekt Cyklostrady Dolnośląskiej - koncepcji długodystansowych dróg rowerowych w regionie. Samorząd województwa zamierza do końca dekady wydać 850 mln zł na budowę nowych i zintegrowanie istniejących dróg rowerowych na Dolnym Śląsku w kompleksową, licząca 1800 km sieć. Miłośnicy dwóch kółek mogą tylko kibicować, żeby nic nie zakłóciło realizacji projektu.

Urząd marszałkowski informuje, że projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową. Ma być przełomowym produktem turystycznym, który umożliwi zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe.
- Zależy nam, aby szlaki rowerowe tworzące Cyklostradę były spójne, usystematyzowane, oraz łączyły ze sobą najważniejsze ośrodki miejskie, najważniejsze atrakcje turystyczne regionu, a czasami też te mniej znane, ale równie istotne atrakcje. Chcemy, żeby cała infrastruktura rowerowa była przygotowana nie tylko pod przyjęcie rowerzystów z regionu, ale żeby był to również produkt, z którego będą korzystały tysiące turystów z Polski i zagranicy - precyzuje wicemarszałek województwa Grzegorz Macko.
A marszałek województwa Cezary Przybylski dopowiada:
- Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska.

Projekt sfinansowany zostanie z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej. Szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Za te pieniądze zrealizowane zostaną inwestycje konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody, atrakcyjności i była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność.
Na sieć złoży się 11 głównych tras, w tym dolnośląskie odcinki pięciu tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego Systemu Tras Rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP - trasy nr 9 (Adriatyk - Bałtyk), nr 3 Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk), nr 12 (Słubice – Katowice), nr 6 Via Regia (Drezno - Kijów) i nr 8 (Wrocław - Warszawa)

Komentarze (2)

Co to jest „trasa rowerowa”?

Władze jeleniogórskie już wyprzedziły projekt przebudowując Aleję Wojska Polskiego na drogę rowerową, bo jej szerokość jest dostosowywana do tego typu pojazdów. Przy okazji zostanie pobity rekord długotrwałości budowy tego typu drogi.