To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Czesi planują tunel kolejowy z Pecu do Karpacza

Czesi planują tunel kolejowy z Pecu do Karpacza

Jeśli nie tunel drogowy pod Karkonoszami, to może tunel kolejowy? Nad planami jego budowy pracują Czesi. Mają nie tylko pomysł, ale i opracowaną koncepcję. Tunel z Pecu do Karpacza byłby częścią trasy kolejowej, łączącej dolinę rzeki Upy ze stacjami narciarskimi.

Trasa kolejowa do Pecu pod Śnieżką i Szpindlerowego Młyna ma być odpowiedzią na rosnący ruch samochodowy w stronę obu miast.

Koncepcja trasy, opracowana przez zespół architektów dla władz Pecu pod Śnieżką, zakłada jej początek w miejscowości Svoboda nad Upou. Stamtąd, przez siedem tuneli i dziewięć mostów, ma biec do Pecu pod Śnieżką. Ten odcinek trasy będzie mieć długość niespełna 15 kilometrów. Z Pecu pod Śnieżką pociągi mają jeździć w dwóch kierunkach – do odległego o sześć kilometrów Szpindlerowego Młyna oraz do Karpacza, który dzieliłyby od Pecu cztery kilometry.

Dziennie kolej mogłaby przewozić od 1,5 do 2 tysięcy ludzi. Oznacza to mniej więcej o niemal tysiąc samochodów mniej w Karkonoszach. To dlatego z planu budowy trasy kolejowej zadowoleni są ekolodzy. Tym bardziej, że zakłada on budowę tuneli. Niektóre stacje byłyby usytuowane pod ziemią. Trasa przypominałaby na niektórych odcinkach metro.

Autorzy koncepcji zakładają, że kolej do Pecu mogłaby powstać w ciągu kilku lat. Szacowany koszt budowy – 13 miliardów koron, czyli około 2 miliardów złotych. Pomysłodawcy będą szukać pieniędzy w funduszach Unii Europejskiej i rządowych.

Karpacz współpracuje z sąsiednim Pecem, o koncepcji budowy tunelu kolejowego pisały czeskie gazety, ale burmistrz Bogdan Malinowski dowiedział się o tym planie od nas.

- Pomysł całkiem fajny, można byłoby linię przedłużyć do Jeleniej Góry – uważa burmistrz Karpacza. - Dla nas jednak najważniejsze jest polepszenie stanu trasy z Wrocławia do Jeleniej Góry i skrócenie czasu przejazdu tego odcinka.

Do Karpacza pociągi nie przyjeżdżają od wielu lat i jak na razie nie ma poważnych planów wznowienia kursów. Dworzec kolejowy ma być przerobiony na muzeum, informację turystyczną i dom pracy twórczej dla artystów. Jest też plan organizacji – w porozumieniu z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej - skansenu lokomotyw. Na razie jednak trudno traktować go inaczej niż marzenie. Katarzyna Serbińska z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa powiedziała nam, że sprawa była kiedyś omawiana, ale były to tylko wstępne rozmowy i od tamtej pory na ten temat jest cicho.

 
 
Czesi planują tunel kolejowy z Pecu do Karpacza

Komentarze (36)

Pan burmistrz sam wystawia sobie świadectwo, jak bardzo nie jest zorientowany w sprawie odzyskania kolei dla Karpacza. Może to i lepiej, przynajmniej dzięki temu większe szanse na uzyskanie rentowności będzie miało połączenie z Cze****i przez Szklarską Porębę. Karpacz może poczekać i uczyć się jak to się robi.

zamiast tego tunelu,bym wolał miejsca parkingowe w karpaczu

Maliniak byłby sprawą zainteresowany, gdyby w temat zaangażowany był Zbysiu. :lol:

Uważam, że taki tunel to wspaniały pomysł. Kolej jest bardzo ekologicznym i przyszłościowym środkiem transportu, w przeciwieństwie do śmierdzących spalinami samochodów i autobusów. Sama bardzo często podróżuję pociągiem, bo niestety nie mogę sobie pozwolić ze względów finansowych na inny środek transportu, i z przyjemnością skorzystałabym z takiego tunelu. Pozdrawiam, ago

najważniejsza sprawa to patron dla nowobudowanego tunelu i dlaczego musi to być tunel im. jana pawła ? ja wiem, że on kochał przebijać się przez góry, ale bez przesady! chyba że będzie dwóch patronów, do połowy polski, a od połowy pepicki, wtedy ten drugi to kto? żeby nasz nie załatwili kimś, możemy jeszcze nie zgodzić się na wylot tunelu z naszej strony i będą mieli ślepą linię

A jakie imię może nosić tunel, jak nie Jana Pawła II? Nie da się inaczej. W przeciwnym wypadku wybuchnie trzecia wojna światowa. Właśnie tunelu Jana Pawła II dotychczas nam najbardziej brakowało.
A na poważnie: Papież na pewno wstydzi się za to, co wyprawiamy z nadawaniem nazw ulic, placów, rond, szkół, mostów i czego tylko dusza zapragnie po Jego śmierci.

A ja wolałbym rewitalizację tego co jest i powrotu pociągu pod Snieżkę od strony Jeleniej Góry

.. lepiej zostawic Jana Pawła II w spokoju,bo Liczyrzepa się ..*odezwie !

Rzeczywiście taka wspólna polsko-czeska inwestycja jest możliwa. Każdy kraj wniesie to, na co go stać. Czyli Czesi zrealizują inwestycję od strony budowlanej, a Polska nada jej patrona i to takiej wagi, że zrównoważy on udział w projekcie.

I prosto z Jeleniej czy Wrocławia na narty do Pecu, bokiem omijając wiecznie zatkany, drogi syf w Szklarskiej. Prędzej Czesi przebiją góry aby Polacy mogli jeździć na nartach w Czechach niż sami Polacy wybudują po swojej stronie jakikolwiek wart uwagi ośrodek narciarski.

jak widzę opinie, że w Karpaczu nie ma miejsca do parkowania to mnie śmiech ogarnia. Parking przy dawnej Policji świeci pustkami, nowy tuż przy gimnazjum tak samo. Co do dworca to proponuje żeby KochaS8307 weszła sobie na stronę oficjalną miasta i zobaczyła co się z dworcem dzieje, a nie brednie o tym, że go sprzedano. Żadnej wiedzy ludzie nie macie a się wypowiadacie ( ale mi się rym ułożył)

To interesujące. Zwłaszcza ta sprzeczność miedzy wypowiedziami a działaniami burmistrza szczególnie w kontekście wypowiedzi przedstawiciela muzeum kolejnictwa. Czy tu już wszyscy mają paranoję? Kiedy się czyta takie artykuły i wypowiedzi internautów można odnieść wrażenie, że przez ostatnie lata wokół linii do Karpacza panowała próżnia. Pan redaktor nigdy nie słyszał o projekcie Kolejki Karkonoskiej a internauci o tym, że dworzec został najpierw sprzedany a potem odzyskany dzięki zaangażowaniu mieszkańców?
Przecież kolej do Karpacza mogłaby jeździć już od dwóch lat gdyby nie blokowały tego władze Karpacza , które chcą postawić tesco na torach.

/

Najważniejsze dla Karpacza, oprócz rozbiórki Gołębiewskiego i budowy obwodnicy centrum, jest odtworzenie połączenia kolejowego z Jelonką. Byłbym zapomniał, oczywiście równie ważna jest zmiana antyburmistrza.

~Nasza Sniezka będzie miała w swoim *serduszku .. dwie granice ! ~Jechałam przez
podobny tunel,gdzie w ciemnosciach ..spotykają sie dwie granice między miasteczkiem
Füssen (Niemcy),a Reutte (Austria) !

i vice-antyburmistrza. ;)

szybko i bez zbytniego rozgłosu powinien się wycofać z życia społecznego. Nie ma pojęcia o dobrym gospodarowaniu m.in. tym dziedzictwem, które pozostało w tym pięknym mieście. Pomysł robienia z zabytku klasy "0" jakim jest dworzec kolejowy w Karpaczu jakiejś tanzbudy czy muzeum jest idiotyzmem do sześcianu. Pytam co to za burmistrz? Dać łopatę i na pola na wykopki posłać jak nie ma wyobraźni.

Nie trzeba być potomkiem Schaffgotschów żeby mieć szacunek dla historycznej spuścizny, widzieć zniszczenia jakie niosą dla Karpacza i okolic kolejne rządy ludzi przypadkowych, wychowanych bez wzorców, pozbawionych wyobraźni i skupionych tylko na doraźnych finansowych korzyściach. :)

a co na to park karkonoski nie burzy sie ,ze sarenki wypłoszy podzdiemna kolej

Co tam sarenki. O wiele gorszy będzie przeciąg pod Śnieżką. Przeciągi są bowiem niezdrowe. :evil:

..ale pociągi będą *przyspieszone ! ~Hi, .. przeciąg tutaj pomoze !
..a moze ? => :evil:

~Śnieżka .. to "femininum" .. i z *dziurką będzie bardziej .. *dziewczynką !
* :) *

Panowie , skuteczność samorządowców mierzy się realizacją takich projektów. Sami możecie sobie odpowiedzieć jakimi działaczami są nasi rządzący.. WSTYD

Jest takich dwóch facetów pod Snieżką co na poważnych stołkach siedzą: jeden w mieście drugi w starostwie. Zaczynają myśleć i zagęszczać ruchy, jak czują blusa( impreza musi mi się opłacić)Jeśli Czesi przejmą inicjatywę, to będą brali myto w odpowiednim % do zangażowania koncepcyjnego i finansowego. A my ... jak zwykle "mądry Polak po skodzie"

MAM LEPSZY POMYSŁ WYMORDUJĘ POLITYKÓW I PRZEJMĘ WŁADZĘ W TYM CHOLERNYM ŚWIECIE
(na początek rozwiązuje się od razu problem korupcji i przeludnienia oraz zbrojnych grup przestępczych...)
CHYBA WEZMĘ SIĘ ZA ROBOTĘ

Zróbcie lepsze wyciągi. Sam widziałem co się działo na parkingu pod wyciągiem, kiedy ten był remontowany, ludzie wiali gdzie pieprz rośnie (aż zabawnie było).

Poza tym Karpacz w szczycie sezonu to jest masakra, lepiej omijać szerokim łukiem (dzikie tłumy).

Za 2 mln to można kilometr płaskiej drogi zbudować a nie tunel w górach.

no i park powie nie bo okaze sie ze tam jest rzadki gatunek muchy pospolitej

Ja słyszalem ze Czeski Krtek przekopie ten tunel za darmensa;P

jasek ty jestes k****nacek

:evil: :evil: :evil:
jacek ty to masz pomysła

tak

Bardzo dobry pomysł!!! To napewno przyciągnęłoby wielu turystów w Karkonosze. Brak pociągów regionalnych (z Jeleniej Góry) to niewyobrażalna strata dla tego regionu. Jakby dobrze zaplanować dworzec w Karpaczu, to z pewnością mogłyby odjeżdżać stąd pociągi dalekobierzne - do Szczecina, Kołobrzegu, Gdyni, Helu, Suwałk, Białegostoku, Zagórza, Lublina, Krynicy, Częstochowy i wielu innych,a może nawet do Berlina jak kiedyś, gdyby tylko ktoś tego chciał. Tunel pod Śnieżką byłby niewątpliwą atrakcją tego regionu.
Ludzie!!! Głowa do góry, czas zakasać rękawy i do roboty bo z samych dobrych pomysłów turystów Wam nie przybędzie.

I po co? Tak zwanych turystów a w sumie "turystów" jest już tam bez tego z roku na rok coraz więcej. Zostawiają kasę, a oprócz tego tony śmieci i niejednokrotnie niemiłe wspomnienia. Jeśli z tych wyjątkowych gór chcesz zrobić drugie Tatry polskie to...już Ci dziękujemy.

Zgadzam się z Vikingiem choć może nie z możliwością połączeń dalekobieżnych ( Nawet Zakopane mimo swojego dawnego zachwytu straciło dalekobieżne połączenia) ale na pewno ze stratą dla Karpacza z powodu braku połączenia kolejowego. Sam jestem z Katowic i chętnie latem na wakacjach zostawiam samochód chcąc wszędzie dojechać pociągiem ( bo lubi pociągi), a tu lipa- Karpacz dla takiego turysty zamknięty. Okazuje się, że łatwiej mi dojechać pociągiem do Czeskich miejscowości turystycznych niż Polskich.
Bardzo przykre.