To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Bezpieczna zabawa z psem w przedszkolach

Bezpieczna zabawa z psem w przedszkolach

- Pieska nie można ani ciągnąć za ogon, ani głaskać po głowie, ani tym bardziej zabierać na siłę mu jego zabawkę – mówiły 5-letnia Sandra i jej rówieśnik Oktawian z jeleniogórskiego przedszkola „Bajka”. To dzięki spotkaniu z Waldemarem Leszczyńskim, psim behawiorystą i psychologiem wiedzą już jak nie drażnić swojego pupila. Wczorajsze szkolenie jest tylko jednym z etapów programu, który ma na celu zmniejszenie ilości pogryzień dzieci przez psy.

O tym, że psy nie lubią gwałtownych ruchów, głośnych zachowań, ciągnięcia za ogon i uszy lub co gorsza zabierania spod nosa miski z jedzeniem starszaki z „Bajki” dowiedziały się wczoraj podczas zabawy z Rolfem. Ten półtoraroczny owczarek niemiecki to specjalnie do celów szkoleniowych wychowany pies.

- Najbardziej podobało mi się, że mogłem go pogłaskać – cieszył się po spotkaniu pięcioletnia Emilka.

- Program na celu ograniczenie pogryzień dzieci przez psy. Chcę na konkretnych przykładach pokazać dzieciom, kiedy zwiększa się prawdopodobieństwo ugryzienia ich przez psa, a więc jaka np. reaguje za chwycenie za łapę – tłumaczy pan Waldemar.

Brytyjski program „The Blue Do” jest skierowany do maluchów w wieku od 3-6 lat, które nie są jeszcze w stanie poprawnie odczytać intencji psa (np.. warczenia, które jest pierwszym sygnałem agresji). Szkolenie zostało podzielone na trzy części. Dwie z nich miały okazję doświadczyć wczoraj dzieci.

- Pierwszy etap polega na bezpośrednim kontakcie z psem, podczas którego pokazuję jak ich pupil może reagować na różnego rodzaju zachowania. Zależy mi na tym, by dzieci zapamiętały w jaki sposób nie należy się bawić ze zwierzęciem. Druga część opiera się na prezentacji gry komputerowej. Na każdej z planszy jest do wyboru jedno z dwóch rozwiązań sytuacji, tylko poprawna odpowiedź gwarantuje dalszą zabawę – wyjaśnia pan Waldemar.

I tu miła niespodzianka - 6-letni Pawełek, który już w ubiegłym roku miał szansę obejrzeć grę, wczoraj powtórzył wszystkie jej scenki.

Ostatnią część stanowi jeszcze spotkanie z rodzicami.

- Chcę by było to przy okazji zebrań. Myślę, że to najlepsza okazja do tego, by uświadomić dorosłych, którzy za agresywne zachowanie pupila często niesłusznie obarczają malucha, jak właściwie postępować ze swoim domownikiem – dodaje pan Waldemar.

Agresje u psów to najczęstszy problem z jakim zwracają się do pana Waldemara klienci. Tym bardziej więc ważne jest jak skutecznie ją zmniejszać i w porę reagować.

- Do większości pogryzień dzieci dochodzi w domach, przez własnych, niby znanych nam pupili – podsumowuje pan Waldemar.

Szkolenie może zafundować swoim maluchom właściwie każde przedszkole.

- Moja akcja jest w zupełności charytatywna. Wystarczy zadzwonić pod numer 790 547 428 i umówić się ze mną na konkretny termin – dodaje szkoleniowiec.

Po wczorajszym szkoleniu dyrektor „Bajki” zapowiedziała spotkania w pozostałych, także mniejszych grupach.

- A o pogadance z dorosłymi na pewno powiadomię wkrótce rodziców – poinformowała Krystyna Michalak.

ZOBACZ ZDJĘCIA
 

Komentarze (2)

Bardzo fajna akcja. Moje córka brała udział.Oby więcej takich inicjatyw.

pies, który był z tym panem nie ma żadnego zaświadczenia, że pies nadaje się do kontaktu z dziećmi itp, ten pan nie posiada również odpowiednich kwalifikacji zawodowych.
Rozdział 4
Zwierzęta wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych

Art. 15
15.1 Warunki występów, treningów i tresury oraz metody postępowania ze zwierzętami wykorzystywanymi do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych nie mogą zagrażać ich życiu i zdrowiu ani powodować cierpienia.
15.2 Warunki występów zwierząt, o których mowa w ust. 1, muszą być określone w scenariuszu lub odpowiednim programie, zatwierdzonym przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje.
17.1 Do tresury i pokazów dla celów widowiskowo-rozrywkowych mogą być wykorzystywane tylko zwierzęta urodzone i wychowane w niewoli i tylko takie, którym mogą być zapewnione warunki egzystencji stosowne do potrzeb danego gatunku.
17.2 Tresura zwierząt dla celów widowiskowo-rozrywkowych i obronnych może być prowadzona tylko przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe, w sposób nie powodujący cierpienia zwierzęcia.