To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Abraham Ostrzega w BWA

Krzysztof Wojciechowski, bez tytułu, 2006-2016, wydruk cyfrowy

Jeleniogórska galeria sztuki BWA zaprasza na wystawę „Abraham Ostrzega”, której punktem wyjścia jest twórczość żydowskiego rzeźbiarza i animatora kultury działającego w przedwojennej Warszawie — Abrahama Ostrzegi. W wystawie udział biorą: Hubert Czerepok, Tomasz Mielech, Małgorzata Niedzielko, Katarzyna Rotkiewicz-Szumska i Krzysztof Wojciechowski. Wernisaż w piątek, 10 listopada, o godz. 17.00. Ekspozycja czynna będzie do 1 grudnia 2017 r.

Abraham Ostrzega był artystą znanym przede wszystkim z rzeźby sepulkralnej – nagrobków, z których kilkadziesiąt przetrwało na Cmentarzu Żydowskim na Woli. Był członkiem m.in. przedwojennego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (debiutował na wystawie w Zachęcie w 1910 roku) oraz inicjatorem Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuki. Wraz z Władysławem Waintraubem prowadził też Atelier Zdobnictwa Artystycznego. W trakcie wojny, w getcie, był jednym z założycieli spółdzielni artystycznej. Jak wielu innych artystów żydowskich zginął w obozie w Treblince. Ostrzega był twórcą nagrobków, który stał się jedną z tysięcy ofiar bez grobu.
Choć na wystawie nie ma rzeźb Abrahama Ostrzegi, jego postać jest obecna — poprzez dzieła współczesnych artystów różnych generacji i posługujących się rozmaitymi mediami, którzy w autorski sposób zmierzyli się z jego dziełem i historią, twórczo interpretując interesujące ich wątki.

Premierowy pokaz wystawy odbył się w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki w warszawie. Jeleniogórska ekspozycja rozszerzona została o kontekst ewangelicki. Ślady wielowiekowej obecności protestantów na Dolnym Śląsku i w samej Jeleniej Górze widoczne są wszędzie. Kościół Łaski i przylegający do niego dawny cmentarz ewangelicki z zespołem barokowych kaplic grobowych to największe pomniki śląskiej sztuki. To one sąsiadowały z materialnymi dowodami kultury katolickiej i żydowskiej. Jest też w naszym regionie wiele obiektów o mniejszym może znaczeniu dla sztuki i często zapomnianych, ale ważnych dla lokalnej tożsamości. Są to karczmy, kościoły i cmentarze. Ich nostalgiczne piękno pokazuje Tomasz Mielech.
Aneks do wystawy stanowi multimedialny pokaz archiwaliów ze zbiorów jeleniogórskiego oddziału Archiwum Państwowego we Wrocławiu, dotyczący obecności społeczności żydowskiej w Jeleniej Górze.