To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Teatr Dada Von Bzdülow z Gdańska w Teatrze Norwida

Termin: 3 czerwiec, 2014 (Cały dzień) - 5 czerwiec, 2014 (Cały dzień)

Wytańczyć Wolność Scena dla Tańca, Teatr Dada Von Bzdülow z Gdańska
Teatr Norwida, al. Wojska Polskiego 38

 

03. 06. 2014 r. Duża scena godz. 19:00
„DP1″

 

04. 06. 2014 r. Duża scena godz. 19:00
„Clever Project”

 

05. 06. 2014 r. Duża scena godz. 19:00
„Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś”

 

„DP1″
Koncepcja i wykonanie: Izabela Chlewińska i Tomasz Bergmann
Tekst: Julia Holewińska
DP1 to nie jest spektakl, to nie koncert, to nie film, to nie instalacja, to nie wykład, to nie performens. Dehumanized Project Nr 1 to eksperyment na temat dehumanizacji i „new singularity”.To zderzenie antyglobalistycznych idei z improwizowaną muzyką, nowym tańcem i konwencją absurdalnego show.
DP1 to jest spektakl, to koncert, to film, to instalacja, to wykład, to performens.
Od autorów:
Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że postęp cywilizacyjny, manipulowanie zasobami natury, jak i silna ingerencja systemów finansowych w życie człowieka, doprowadzają do zdehumanizowania jednostki ludzkiej, która nie może zrealizować elementarnych potrzeb takich jak szczęście, poczucie godności czy bezpieczeństwa, a także swobodny rozwój osobisty.
Aldous Huxley, autor Nowego Wspaniałego Świata, zwrócił uwagę na to, że człowiek jest gatunkiem dzikim i takim pozostanie, aż do momentu okiełznania przez inny wyższy gatunek. Do tego momentu będzie eksperymentował na samym sobie. Czy ideologie, takie jak transhumanizm, postulujące używanie techniki i nauki do ulepszenia jednostki ludzkiej, doprowadzą do stworzenia „new singularity” – nowej osobliwości, będącej połączeniem człowieka z maszyną?
Premiera światowa: czerwiec 2013 w X Theater w Tokio, Japonia
Premiera polska : październik 2013, Klub Żak, Gdańsk
Partnerzy: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Marszałek Województwa Pomorskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Instutut Poski w Tokio,Tokyo Wonder Site w Tokio, X Theater w Tokio
Zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

„Clever Project”
Choreografia, muzyka, wykonanie: Filip Szatarski i Radek Hewelt
Asystent dramaturg: Michał Kotański
Realizacja muzyczna: Günther Berger
Scenografia: Luke Baio
Asystentka choreograf: Julia Mach
Kostiumy i reżyseria świateł: Filip Szatarski i Radek Hewelt
Clever Project jest próbą ustosunkowania się do kryzysu ekonomicznego i w tym kontekście sytuacji artysty we współczesnym świecie. W oparciu o metodę dekonstrukcji widowiska scenicznego Clever Team będzie próbował zaproponować publiczności atrakcyjny program 10 spektakli za cenę jednego biletu oraz dodatkowa scenę w ramach promocji wakacyjnej, walentynkowej, świątecznej etc. Clever Team jest absolutnie samodzielny i autonomiczny na poziomie realizacji spektaklu. Duet udowadnia, że kryzys jest zjawiskiem inspirującym i pozytywnym. Dwóch performerów – Radek Hewelt i Filip Szatarski zaproponują Państwu: widowisko taneczne, operę, terapię grupową oraz wiele innych atrakcji…
Premiera polska: GFT 2012, Klub Żak
Realizacja we współpracy z Klubem Żak, WUK Wien, Instytutem Polskim w Wiedniu

 

„Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś”
Reżyseria, choreografia, wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Leszek Bzdyl
Wystrój wnętrza: Michał Kołodziej
Archeolożka kostiumograficzna: Magda Bem
Wsparcie multimedialne: Maciej Salamon
Muzyka: iTunes oraz Adam Witkowski
Wprowadzenie:
Jest rok 2044. Janina, Jan i Janka przystępują do realizacji eksperymentalnego dokumentu. W jednej z sal dobrze utrzymanego skansenu teatralnego, korzystając z zamierzchłych technologii (MacBookPro, rzutnik multimedialny, etc.), kostiumów (Milan Fashion Week 2013) oraz emocji (kino, taniec, teatr z początku XXI wieku), Janina, Jan i Janka próbują odegrać COŚ, co było tym CZYMŚ. Filozoficznym wsparciem i inspiracją do przeprowadzenia dokumentalnego eksperymentu jest filozofia Powrotu i Akceptacji Wilhelma Guido.
Dopełnienie:
W 2012 roku, symbolicznym CELEBRATION, CZYLI KONIEC zamknęliśmy dwie dekady istnienia naszego Teatru. Spektaklem ZAGRAJ TO, CZYLI 17 TAŃCÓW O CZYMŚ zamierzamy wejść w nową Epokę Dada rozluźniając wszelkie pęta wiążące twór artystyczny o tak długim stażu. Pozwolą Państwo, że nie będziemy zdradzać inspiracji i zamierzeń, które towarzyszyły nam przy pracy nad ZAGRAJ TO. Inspiracje i zamierzenia będą bowiem ulegać stałym ewolucjom. Jednakże, nie możemy oprzeć się temu, by nie wspomnieć, iż zbliża się 100 rocznica pierwszej emanacji Dada (Zürich 1916).Po raz kolejny pragniemy też, przyznać się publicznie, do wiary w to, że od owego pamiętnego wydarzenia wszystko jest takie, jakie jest i innym być już nie może. ZAGRAJ TO, CZYLI 17 TAŃCÓW O CZYMŚ jest Dziełem Zbiorowym Trojga Twórców Teatru Dada: Anny Steller, związanej z Dada od zarania, czyli od pierwszej premiery z 16 stycznia 1993 roku – PTAKI PODOBNO JAK LUDZIE oraz Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla, współzałożycieli tego jedynego w swoim rodzaju, legendarnego Teatru… Tu powinny być wymienione Dzieła Teatru Dada, które niczym kamienie milowe wyznaczają drogę gdańskiej sceny taneczno-teatralnej. Zakładamy jednak, że o przeszłości Teatru Dada von Bzdülöw nie należy już pisać. Przeszłość, jak to z przeszłością bywa – odeszła. Jest Teraz oraz nadciągające nieodwołalnie – ZAGRAJ TO, CZYLI 17 TAŃCÓW O CZYMŚ.”
Premiera: 9 maja 2013 Scena Malarnia – Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże Gdańsk, przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk, podziękowania dla Domu Pracy Twórczej – Burdąg oraz Zatoki Sztuki w Sopocie