
Najwięcej wad postawy spotyka się wśród uczniów klas I-III.
- Są to stopy płasko-koślawe, postawy skoliotyczne i plecy okrągłe. U wielu dzieci stwierdza się przykurcze licznych grup mięśniowych. Uniemożliwiają one wykonywanie ruchów w pełnych zakresach oraz wpływają na znaczne ograniczenie ruchomości stawów, głównie kręgosłupa – informuje Beata Langer.
W kształtowaniu się postawy człowieka wyróżnia się dwa okresy krytyczne tj. w wieku 7-8 lat, związany ze zmianą trybu życia dziecka oraz 11-14 lat, związany z okresem dojrzewania.
Brak wystarczającej ilości godzin dyrektorskich sprawił, że dawną gimnastykę korekcyjną w szkołach zastąpiły języki obce, kółka zainteresowań i zajęcia wyrównawcze. Podstawówki stać teraz tylko na co najwyżej dwie, choć częściej raczej tylko jedną godzinę tygodniowo gimnastyki dla jednego ucznia. Pierwszeństwo w zajęciach mają najmłodsi uczniowie klas I-III. A co z pozostałymi?
- W Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy Szkole Podstawowej Nr 2 mogą ćwiczyć dzieci ze wszystkich szkół podstawowych w mieście. Wystarczy zadzwonić do nas pod numer telefonu 75/75-230-61 lub przyjść do naszej siedziby przy ul. Piłsudskiego 15 w Jeleniej Górze – informuje Beata Langer.
W najgorszej sytuacji znajdują się jednak gimnazjaliści. O nich w ogóle się nie mówi przy okazji dyskusji na temat wad postawy, a ten etap nauki jest ostatnim dzwonkiem, by dziecku pomóc. Tylko w jednym na sześć gimnazjów w mieście są co roku organizowane zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Mowa o „Rzemiosłach”. Dla pozostałych gimnazjalistów nie ma żadnego ośrodka w mieście, w którym bezpłatnie mogliby korygować swoje wady. Opinię tę podzielają zarówno nauczyciele wychowania fizycznego, dyrektorzy, a nawet Paweł Domagała, Naczelnik Wydziału Edukacji i Polityki Społecznej Urzędu Miasta w Jeleniej Górze.
- W tej sytuacji sensownym rozwiązaniem są więc indywidualne ćwiczenia korekcyjne jakie uczeń może wykonywać pod okiem swojego nauczyciela w czasie zajęć z wychowania fizycznego. Takie metody stosowaliśmy np. w „Żeromie”. Nie widzę też problemu by zainteresowani zdobyciem kwalifikacji z zakresu gimnastyki zrobili podyplomówkę - tłumaczył Paweł Domagała, który zapewnił nas, że na październikowym spotkaniu z nauczycielami tego przedmiotu poruszy temat gimnastyki w gimnazjach.
Plagą współczesnego społeczeństwa są częste bóle kręgosłupa. Zdaniem specjalistów to efekt zlekceważenia wad postawy w młodym wieku. Nie pozwólmy, by nasze pociechy cierpiały z tego samego powodu, skoro da się temu zapobiec.
PRAWIDŁOWA POZYCJA SIEDZĄCA PRZY BIURKU
Dziecko powinno przede wszystkim siedzieć na krześle oparte.
Należy unikać siedzenia na skraju krzesła, na jednym pośladku, raczej głęboko i całym ciałem.
Dobrym rozwiązaniem są też podnóżki.
Wspólnie z Ewą Denen, nauczycielką wychowania fizycznego i prowadzącą zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w Szkole Podstawowej Nr 11 w Jeleniej Górze postanowiliśmy pokazać dzieciom, ale przede wszystkim ich rodzicom kilka prostych ćwiczeń, które może wykonać każdy uczeń. Wystarczy odłożyć na chwilę książki i zrobić sobie kilka minut przyjemnej, relaksującej przerwy.
Siedząc na krześle unieś ręce do góry, ściągnij łopatki do tyłu, weź głęboki wdech, rozluźnij się i wypuść powietrze
![]() |
Połóż się na ławeczce lub podłużnej poduszce, tak by przebiegała wzdłuż twojego ciała, przenieś luźne ręce raz na jedną stronę, raz na drugą lub zegnij w łokciach, przyciągnij do siebie, a następnie spowrotem wyprostuj przed siebie.
![]() |
Stojąc prosto przenieś ręce za siebie, spleć je i unieś lekko ku górze.
![]() |
![]() |
NR SZKOŁY | WYMIAR GODZIN |
SP 2 | 18 h/tyg. od organu prowadzącego |
SP 3 | zajęcia odbywają się w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP 2 |
SP 5 | 2h/tyg. z godzin karcianych, w trakcie ustalania zapotrzebowania |
SP 6 | 1-2h/tyg. dla klas I-III w ramach godzin karcianych, klasy IV-VI w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP2 |
SP 7 | 2h/tyg. dla klas I-III (w ramach projektu UE „Kalejdoskop szans, kalejdoskop możliwości”, klasy IV-VI w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP2 |
SP 8 | 2h/tyg. z godzin karcianych dla klas I-III, klasy IV-VI są w trakcie badań |
SP 10 | 2h/tyg. z godzin karcianych dla klas I-III, 2h/tyg. z godzin dyrektorskich dla klas IV-VI |
SP 11 | 7h/tyg. dla klas I-III w ramach projektu UE „Kalejdoskop szans, kalejdoskop możliwości” i godzin karcianych, klasy IV-VI w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP2 |
SP 13 | 1h/tyg. dla klas IV-VI z godzin dyrektorskich, klasy I-III w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP2 |
SP 15 | 2h/tyg. dla klas I-III w ramach projektu UE „Kalejdoskop szans, kalejdoskop możliwości”, klasy IV-VI w Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej przy SP2 |
Komentarze (2)
Zamiast gimnastyki SPRZĄTANIE ŚWIATA