Włoskie pranie zwykle suszyło się na sznurkach rozpiętych między naprzeciwległymi kamienicami, a rozmaite części garderoby majtały się nad głowami spacerujących po uliczkach ludzi. „Włoskie pranie” w Jeleniej Górze rozpięte było na jednym sznurze umocowanym nieopodal Ratusza i też trochę się majtało, ale przed oczami oglądających.
„Włoskie Pranie” to tytuł cyklu fotogramów Wojciecha Plewińskiego, które powstały podczas podróży artysty do Włoch w 1957 roku. Zdjęcia wydrukowane są na tkaninie w różnych formatach (od 60/60 cm do 150/200 cm)i najlepiej prezentują się, kiedy są mokre, ale o to było trudno w piękny sobotni dzień, kiedy świeciło słońce i wiał lekki wiaterek. Mimo to fascynował i budził nostalgię lekko przymglony, jakby spatynowany obraz włoskich ulic, placów, fontann i ludzi zatrzymanych w przeszłości.
Pomysłodawcą projektu „Lavanderia Italiana” – „Włoskie Pranie” jest Waldemar Plusa – ARTBANKINC, kiedyś jeleniogórzanin, dziś wrocławianin. Na ten cykl składa się ponad dwieście fotografii (jak widać w Jeleniej Górze pokazywany jest zaledwie jego mały fragment), a pokaz stanowi preludium do wydarzeń, które będą miały miejsce w galerii BWA na przełomie listopada i grudnia i może jeszcze przez część stycznia, kiedy to prezentowana będzie wystawa fotografii Wojciecha Plewińskiego, Tadeusza Rolkego i Miltona Greene’a, na których artyści prezentują portrety kobiet z lat 50-tych i 60-tych (wśród nich także portrety Marylin Monroe).
Wojciech Plewiński – artysta fotografik. Przez wiele lat współpracował m.in. z „Tygodnikiem Powszechnym” i tygodnikiem „Przekrój”; autor zdjęć do kilkuset spektakli teatralnych a także licznych cykli fotograficznych. Miał wiele wystaw zarówno w kraju jak i zagranicą. Jego prace oglądać można m.in. w łódzkim Muzeum Sztuki i Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Komentarze (1)
Świetny pomysł!