To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Teatralne „zderzenia” czyli 38. JST

Teatralne „zderzenia” czyli 38. JST

Spektaklem Narodowego Starego Teatru z Krakowa 11 października rozpoczną się 38. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne. Na deskach jeleniogórskiego Teatru do 21 października zaprezentują się teatry z Krakowa, Wałbrzycha, Opola, Lublina, Wrocławia, a także Teatr Cinema z Michałowic w koprodukcji z Acco Theatre z Izraela oraz Teatr Jeleniogórski. Publiczność JST - w ramach spektaklu wyjazdowego do Teatru Polskiego we Wrocławiu - będzie miała okazję obejrzeć głośną „Sprawę Dantona” w reżyserii Jana Klaty. Przewidziano również dzień na prezentacje młodzieżowych grup teatralnych z Jeleniej Góry. Spektaklom towarzyszyć będą spotkania z twórcami i dyskusje.

Wyznacznikiem - różnorodność
Program 38. Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych został tak skonstruowany, aby widzowie mogli obejrzeć spektakle z różnych estetyk teatralnych, reprezentujące rozmaite „filozofie robienia teatru”. Obok uznanych w Polsce zespołów repertuarowych, jak choćby Stary Teatr w Krakowie, czy Teatr Polski we Wrocławiu, zobaczymy trzy produkcje teatrów, które wywodzą się ze sceny alternatywnej. Z tego ostatniego nurtu: Teatr Cinema pokaże prapremierę polską spektaklu zrealizowanego w Izraelu pt. „Opowieści i pamięć” w reżyserii Zbigniewa Szumskiego. Kompania Teatr i Teatr Provisorium, legendy teatru z Lublina, do Jeleniej Góry przyjadą prosto z Edynburga, przywiozą spektakl zrealizowany przed kilku laty, ale u nas nigdy nie prezentowany: „Do Piachu” w reżyserii Janusza Opryńskiego i Witolda Mazurkiewicza (tekst Tadeusza Różewicza). Ostatni zespół z nurtu teatru offowego, Scena Prapremier In Vitro, powstała w ubiegłym roku w Lublinie: działają tam jednak twórcy na co dzień pracujący w teatrach repertuarowych.

Teatralne zderzenia
- Proponujemy widzom spektakle zderzające różne estetyki teatralne - zapowiada 38. JST Joanna Wichowska, kierownik literacki Teatru Jeleniogórskiego) - od poważnie i z respektem traktujących tekst („Sprawa Dantona” Jana Klaty według Przybyszewskiej, „Do Piachu” Różewicza) aż po formę muzycznego monodramu („Smycz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej), skomponowanego z różnych tekstów, od Arystotelesa po współczesnych hiphopowców. Będzie oczywiście groteska (wałbrzyskiego teatru, „Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty” w reżyserii Moniki Strzępki), spektakl świadomie wykorzystujacy kicz, grający pop-kulturą. Debiutujący Krzysztof Garbaczewski w opolskim teatrze wyreżyserował tekst noblistki Elfriede Jelinek („Chór sportowy”), a to jeszcze inna estetyka. Spektakle będą naprawdę różnorodne, poruszające trudne i ważne problemy, podane w atrakcyjnej formie, nie wyłączając komedii.