To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Szynobusy będą, ale na razie nie dla nas

Zdjęcie: koleje.dolnyslask.pl

 

Samorząd województwa kupił pięć nowoczesnych szynobusów. Niestety, żaden z ich nie trafi do Jeleniej Góry. - Trafią tu następne – zapewnił wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak.

 

Pod koniec grudnia na Dolny Śląsk przyjechał pierwszy z pięciu nowoczesnych szynobusów. – Jeździ w Żmigrodzie, gdzie jest poddawany próbom technicznym – mówi J. Łużniak. – Po sprawdzeniu, czy wszystko jest zgodne z normami, kolejne cztery zostaną przez firmę Newag dostarczone na Dolny Śląsk.

 

Niestety, nie będą one jeździły w regionie jeleniogórskim. – Te szynobusy mają możliwość rozwinięcia prędkości powyżej 160 km/h i są dedykowane na liniach, gdzie taką prędkością można jeździć – mówi wicemarszałek Łużniak. – To linie z Wrocławia do Legnicy i dalej do Węglińca.

 

Zapowiedział, że następne, które mają być dostarczone w lutym 2014 roku, będą jeździły m.in. na linii nr 274 Jelenia Góra – Wrocław.

Koszt zakupu takiego szynobusu nie jest mały. Z tych zakupionych w tym roku jeden kosztuje około 20 milionów złotych. Projekt obejmuje pięć szynobusów na kwotę około stu mln. Z tego większość do środku unijne. Samorząd województwa, a ściślej - spółka Koleje Dolnośląskie – dopłaca około 15 milionów złotych. – W przyszłym roku będzie zakupionych sześć, ale będą one tańsze – mówi J. Łużniak. To dlatego, że będą mniejsze, trzysegmentowe.

 

Jerzy Łużniak zapewnił natomiast, że w tym roku nadal będą kontynuowane prace remontowe na linii Jelenia Góra – Wrocław. – W tym roku z budżecie państwa jest przewidziana na to kwota 74 milionów złotych – mówi. – Z tego co wiem, oddział PKP PLK też dostał też pieniądze na mniejsze remonty. Wszystko wskazuje na to, że w 2014 roku pociąg ze stolicy Karkonoszy do stolicy Dolnego Śląska będzie jeździł dwie godziny.

Komentarze (14)

To całkiem normalne. Im więcej kupujesz tym taniej.

Ad.~; Wg takich właśnie wyliczeń reformatorzy-amatorzy, budujący od ponad 20 lat III RP, konstruują rzeczywistość w naszym kraju. DOLNOŚLĄZAK

Z tego większość do środku unijne. - ktoś to czyta czy tam wszyscy na kacu jakimś dzisiaj...

"dedykowane na liniach, gdzie taką prędkością można jeździć".. co za popieprzona nowomowa.

Kiedyś na to, co widać na zdjęciu mówiło się "pociąg", teraz "szynobus". Pieprzona nowomowa !

Do nowomowy należy również słowo "pieprzona"

Szynobus to nic innego jak autobus szynowy, a pociąg to zupełnie co innego. Nie widzę tu żadnej nowomowy. Ale jak się nie ma czego przyczepić, to się szuka takich kicioreli.

Nowomową jest nazywanie EZT - elektrycznego zespołu trakcyjnego - szynobusem.

----------
cały czas 504 gateway time-out, wrr

[quote=czy ja mam bana na IP?]Nowomową jest nazywanie EZT - elektrycznego zespołu trakcyjnego - szynobusem.

----------
cały czas 504 gateway time-out, wrr[/quote]
>Nowomową jest nazywanie EZT - elektrycznego zespołu trakcyjnego - szynobusem.

Nazywanie pociągu EZT (napęd elektryczny!) szynobusem (napęd spalinowy!) to już nie "nowomowa" a głupota !

Dlaczego do Czech i jakuszyc niejezdzi Żaden pociąg ?

Bo linia jest zamknięta ze względu na remont, którego nie ma. Nie wiedziałeś, że u nas takie rzeczy robi się w sezonie? Do szklarskiej też nic nie jeździ, a autobus zastępczy jest 1 (słownie jeden) - źródło rozkład jazdy PKP.

Po czym maja jeździć jak między Szkl. Średnią a Górną nie ma torów