Przekształcenie zakładu pochłonie prawie 5 milionów złotych. Z budżetu miasta spółka dostanie około 2 milionów złotych na zwiększenie stanu środków obrotowych na dzień likwidacji, które zakład budżetowy też by musiał dostać. Szacunki mówią, że ujemny stan środków obrotowych zakładu wyniesie między 500 a 600 tysięcy złotych.
Spółka przejmie wszystkich pracowników zakładu. Związki zawodowe nie są przeciwne przekształceniom, a przedstawiciel związków mówił radnym, że dyrekcja firmy zapewniła załogę, „że system płac będzie w porządku”. Kierowcy postulują też o szybszą wymianę wyeksploatowanego taboru.
Kazimierz Łątkowski z firmy doradczej, która opracowywała program przekształcenia MZK przypomniał radnym, że na początku grudnia tego roku wchodzi w życie unijna dyrektywa dotycząca zasad dofinansowania komunikacji publicznej. Generalnie zakłada ona zaprzestanie możliwości dofinansowywania komunikacji miejskiej w postaci dotacji do wozokilometra.
Spółka gminna wykonująca lokalny transport zbiorowy będzie mogła być finansowana ze sprzedaży biletów, refundacji ulg i z rekompensat strat ponoszonych na wykonywaniu transportu na liniach nieekonomicznych.
- Sytuacja zakładu poprawi się po przekształceniu choćby z tego względu, że będzie dla miasta partnerem. Bo jeśli miasto zechce np. zlecić spółce-przewoźnikowi wykonywanie przewozów na jakieś linii, a jest ona nierentowna, to spółka będzie mogła odmówić, jeśli nie otrzyma od gminy rekompensaty – wyjaśnia Jerzy Łużniak, zastępca prezydenta miasta.
Dziś MZK ma podpisane porozumienia z ościennymi gminami dotyczące wykonywania przewozów poza Jelenią Górą. Po przekształceniu w spółkę umowy nadal będą obowiązywały, choć trwają prace nad zmianami niektórych zapisów porozumienia komunalnego. Zdaniem ekspertów, niedobrze byłoby gdyby Jelenia Góra tylko dla siebie organizowała transport zbiorowy. Pomijając względy społeczne, centro- i kulturotwórcze związane z utrzymaniem publicznej komunikacji zbiorowej przyległych gmin z Jelenią Górą, to ograniczenie tych usług do samego miasta spowodowałoby znaczne zmniejszenie strumienia pasażerów i działalność spółki nie byłaby efektywna.
Komentarze (11)
nie wiem, czy czasem z widocznym na zdjęciu ikarusem nr boczny 697 nie było kiedyś jakiegoś przekrętu - pamiętam dokładnie, że z długich przegubowców 697 i 698 zostały przyjęte na stan MZK jako ostatnie - najnowsze. Różniły się od poprzednich m.in. znacznie szerszymi bocznymi listwami - i faktycznie 698 do dzisiaj ma te listwy, a 697 oprócz tego, że tych listw nie ma, to ma zupełnie inny odcień lakieru od 698. A może 697 miał kiedyś wypadek??
.."Spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia" to dobry pomysl..dla Panow-PIJAKOW(..czyli WSZYSTKICH Panow) !!.
Ostatnio na ulicach Jeleniej widziałem dość nowego przegubowca z tabliczką jazda testowa. Czyżby do jeleniej dojechały obiecane nowe używane autobusiki???
Dziwi mnie, że takie stare wozy jeszcze w ogóle jeżdżą po mieście. A jeszcze dziwniejsze - że redakcja w tak oryginalny sposób promuje Jelenią Górę. A może chodzi o założenie muzeum komunikacji? Jeśli zgadłem, mogliby dać tam zajęcie Piipi.
..do - [~Jacek.K..].. A kto bedzie JELONKOM..komentowal artykuly ??.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: ;) ;) ;) :woohoo: :woohoo: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Dla tych auto śmieci położą asfalt ale odwrotnie do istniejącego położenia , właśnie opracowujemy , nową technologię, i zmienią zakręty nie jak dotychczas , tylko będą unijne ,z wyraźnym podkreśleniem w prawo , oraz z wyraźnym podkreśleniem w lewo, i w/g nowego prawa unijnego - innych zakrętów na razie się nie wprowadza, brak środków dotacyjnych , tak uchwalą radni,, biorę w tym udział, zapowiadają się ogromne zmiany w Jeleniej
Poczciwe IKARUSY Przegubowe jeżdża jeszcze w innych miastach , są pojemne i wygodne . Ja je lubię.
Umowę z ościennymi gminami to ma chyba Jelenia Góra , a nie MZK. Oj coś tu się kręci ??!!sAPaf
Obyśmy jeszcze długo jezdzili autobusami MZK w Jeleniej Górze.Bo po ostatnich decyzjach RADNYCH albo BEZRADNYCH może być różnie.
ten ikarus jest oryginalny przeszedl maly remont kilka lat wstecz m.in nowy lakier, a przekrety z papierami kiedys byly np 558 i 581 jelcze m11 mialy papiery z jelccza pr-110 , bo podobno chodzilo o nie placenie jakis tam kosztow za prl-u