To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Powstają przystanki Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej

Powstają przystanki Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej

Na tyłach ulicy Paderewskiego w Jeleniej Górze ruszyła budowa pierwszego przystanku Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. Nowy peron o nazwie „Jelenia Góra Zabobrze” zajmie niemal całą przestrzeń pomiędzy mostem kolejowym na Bobrze, a wiaduktem przy Alei Jana Pawła II. Prace rozpoczęto od formowania nasypu o wysokości około 6 metrów, na którym wzdłuż istniejącego torowiska zbudowany zostanie peron o długości 150 metrów.

Nie wszyscy wierzyli, że pomysł Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej kiedykolwiek uda się zrealizować. Pomysł JKA pojawił się w samorządowej kampanii wyborczej w 2010 roku. Od początku było wiadomo, że będzie to sporo kosztowało, a do całego przedsięwzięcia trzeba było jeszcze przekonać Polskie Koleje Państwowe. Udało się.
Pomysły były różne, ale ostatecznie na terenie miasta jeleniogórska kolej aglomeracyjna będzie składała się z 6 przystanków. W ramach realizowanego projektu zbudowane zostaną dwa nowe: „Jelenia Góra Zabobrze” z dojściami od ulicy Grunwaldzkiej i ulicy Paderewskiego oraz „Jelenia Góra Przemysłowa” z chodnikami od ulicy Spółdzielczej i Karola Miarki. W ramach tego samego zadania gruntownie zmodernizowane zostaną przystanki „Jelenia Góra Cieplice” i „Jelenia Góra Sobieszów”.
Każdy z przystanków będzie miał perony o długości 150 metrów. Standardowa wysokość peronu 76 cm zapewnić ma podróżnym wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dojścia na perony – za pomocą pochylni – będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zostaną zamontowane m.in. wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Perony będą wyposażone w system oznakowania dotykowego i oznakowanie stałe. Przy dojściach będą zamontowane stojaki rowerowe. Całość JKA stanowić będą wcześniej gruntownie zmodernizowane przystanki „Jelenia Góra Zachodnia” i „Piechowice”.
Budowę nasypu na tyłach ulicy Paderwskiego prowadzi firma z Jawora. Prace postępują szybko. Ulokowanie w tym miejscu przyszłego peronu kolejowego odsłoniło mocno zdegradowany teren na obrzeżu osiedla Zabobrze. Miejmy nadzieję, że także ten teren zostanie uporządkowany i uzyska nowe funkcje.
Podstawowa inwestycja – czyli budowa i modernizacja 4 przystanków - realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wartość robót to blisko 18 milionów złotych. Chodniki łączące teren kolejowy z istniejącymi ciągami pieszymi zostaną wykonane w ramach inwestycji Urzędu Miasta Jelenia Góra. Zakończenie całości prac planowane jest na listopad 2019 roku.

Budowa JKA (1).jpg
Budowa JKA (2).JPG
Budowa JKA (3).JPG
Budowa JKA (4).JPG
Budowa JKA (5).JPG
Budowa JKA (8).JPG
Budowa JKA (9).JPG
Budowa JKA (10).JPG
Budowa JKA (13).JPG
Budowa JKA (14).JPG
Budowa JKA (15).JPG
Budowa JKA (16).JPG

Komentarze (43)

Tam są trzy tory to jeden peron je ogarnie???

Tam są 2 tory. Lwóweckiego już nie ma.

Ten na Lwówek będzie przy okazji budowy położony od nowa, żeby w przyszłości uniknąć rozrywania nowego peronu, jak będą ew ponownie otwierać linię. Linia ta terenie Jeleniej Góry również wymaga remontu, więc przynajmniej choć raz robią coś z głową.

Peron stawiają obok jednego toru, a nie pomiędzy dwoma. Z drugiego toru nie da się wysiąść na peron. Czyli co, pociągi w obu kierunkach będą tam jeździły jednym torem?

Człowieku, pomyśl trochę, będą nie tylko przejścia między peronami, ale także dojście do peronu zarówno od Tesco, jak i Paderewskiego... Z jednej strony nasypu będzie tylko główna infrastruktura.

Z POCIĄGU JAK LUDZIE WYSIĄDĄ?! O to się pytam, a nie jakie będą dojścia i z której strony. Co mnie obchodzi skąd będą dojścia do peronu. Nie ma mowy o dwóch peronach, więc jak jeden peron obsłuży ruch w dwóch kierunkach dwoma torami? Z jednego toru wysiądziesz na peron, a z drugiego na trawę? Z tego co widzę, to masz zerowe pojęcie o tej inwestycji, więc nawet się nie wypowiadaj.

jest dokładnie tak jak myślisz: z pociągu na drugim torze będzie wysiadka na trawę - taką samą, jaką masz pod beretem

Ty, kazmirz, anonimeklixolixo itp,, znowu przygrzało w berecik? Widzę, że nick wreszcie na miarę twoich potrzeb i możliwości? smerfusie się przyśniły? A pod smerfetkę to pewnie niemca bijesz po kasku? Przyjdzie pielęgniarz i ci da po łapkach a potem wskoczy pod kołderkę!

Korki przy przejeździe kolejowym K.Miarki - Spółdzielcza to raczej nie zmaleją przy większej częstotliwości kursów pociągów?

I nie będzie najbardziej potrzebnego przystanku, koło Kościoła Garnizonowego , a byłby to przystanek najbliższy Centrum. Nadal trzeba będzie dymać tysiące kilometrów na dworzec i z dworca. Porażka jak obwodnica Maciejowej.

Z kościoła garnizonowego do rynku, ul. Podwale też trzeba sporo dymać. Owszem, to byłby pewien kompromis, ale centrum Jeleniej to nie tylko kościół garnizonowy. Przydałby się przystanek bliżej.

Ale to jedyne miejsce w którym ten przystanek można zrobić

Wielka szkoda.

Fakt,że Zawiła spełnił wszystkie swoje obietnice wyborcze jest fatalny. Radni Wrotniewski, Miedziński, Ragielowa, Sarzyński i Pis będą musieli bardziej się wysilić w opluwaniu miasta i prezydenta

Ta, spełnił. Zamiast obwodnicy jest karykatura i droga wąska oraz niebiezpieczna z kolizyjnymi skrzyżowaniami i zmarnowanym potencjałem wiaduktów. SKM w ogóle nie ma. Budowa dwóch peronów to nie jest SKM. Żeby to działało, pociągi powinny kursować jak tramwaje, często i szybko. A tak nie będzie. Nie będzie też przystanku w centrum, który był najważniejszy. Obiecywał też park technologiczny, nowe firmy wysokich technologii. Gdzie to jest? Nic, co obiecał, nie zostało zrealizowane.

I co mi z takiej kolei, kiedy na przystanek kolei muszę "dymać" dobre 20 minut, a na przystanek MZK mam 150 m. Wybór jest oczywisty - autobus miejski.

Zresztą o czym tu mówić. Kolej miejska to taka kolej, której zasięg obejmuje nie tylko centrum, lecz także pozostałe dzielnice miasta, gdzie odległość do przystanku nie jest duża.

Przykład takiej kolei mamy w krajach zachodnich np. Niemczech, lecz także w Chinach, Korei Południowej, Japonii i nie tylko.
SKM w Jeleniej to farsa.

dobrze, że coś się dzieje, choć jak każda inwestycja w naszym mieście (wiem, że za tą inwestycję odpowiedzialna jest PKP) nie jest do końca przemyślana-brakuje przystanku centrum oraz przy kampusie (d. Kolegium Karkonoskie).

Postawiono krok w dobrym kierunku, ale z tego rozwiązania niewielu skorzysta. Przystankiem w "centrum" jest dworzec PKP i nie ma nic pomiędzy - słabo :/ U nas to prędzej sprawdziłby się tramwaj.

Kolej, jak dla mnie odpada, bo na przystanek mam zbyt daleko. Z oczywistych względów korzystam z komunikacji miejskiej.

Będzie nowa miejscówka dla koneserów tanich win.

Bzdety piszesz. Ktoby tam na jakiś nowych peronach w szklanych wiatach siedział jak obok mamy pienkny wiadukt.Można się schować przed deszczem i słońcem i spokojnie spożywać trunki z biedry albo tesko.

ten kto to wymyslił dopiero był ...y

ten kto to wymyslił dopiero był ...y
dobrze ze juz nie satartuje

Zawiła może i nie startuje, ale co z tego, jeśli startuje Łużniak. Tak samo rąbnięty i z tak samo durnymi pomysłami. Człowiek bez żadnej wizji na miasto i bez programu.

Napletek ci się zwinął na siusiaku i ograniczył odpływ krwi do , hehe, mózgu...

Budowę nasypu prowadzi firma z Jawora a ja się pytam
dlaczego nie słynne kołko rolnicze z Siedlęcina ???!!!
to skandal !!!!

Peron wg Jelonki będzie miał bardzo oryginalne wymiary - 150 metrów długości i 76 centymetrów wysokości. Akurat wysokość dla kaczek. A może wreszcie innowacyjny system wsiadania i poruszania się na peronach w pozycji czołgania się. Wreszcie Jelenia Góra będzie sławna.

6 m nasyp zagęszczareczką fiu fiu a ten humusik na starym nasypie to co nie ściągamy będzie miało co siadać no i temacik dla inspekcji transportu drogowego plandeka na aucie pierwsza liga a pomysł dobry szczególnie na strefie na spółdzielczej

Wyobraźmy sobie taką sytuację: ktoś chce wrócić z pracy z dzielnicy fabrycznej, więc wsiada do tej śmiesznej kolei podmiejskiej. Mieszka np. na ulicy Bankowej. I teraz wysiada albo na dworcu głównym albo koło Tesco - zarówno jeden przystanek jak i drugi są pomyłką w tym przypadku, ale jakby był przystanek koło kościoła garnizonowego to miałoby to sens. Mam dziwne wrażenie , że z tej kolejki rzadko kto będzie korzystał. Ale zamiast dopracować temat i postawić kilka dodatkowych przystanków żeby to miało ręce i nogi i robi się to na szybko ( nie wiem czy to związane ze zbliżającymi się wyborami, czyli tzw kiełbaska wyborcza ). Porażka

Bo to jest porażka. W prawdzie dobrze, że coś się dzieje, ale jaki ma to sens, gdy ludzie mają daleko na przystanek, a przystanki są oddalone od centrum i innych części miasta? Póki co, korzystać opłaca się jedynie z MZK.

W Jeleniej Górze sprawdziłby się tramwaj z osobną "nitką". Z racji tego, że miasto jest długie, przydałby się tramwaj z Maciejowej aż do Sobieszowa przez Zabobrze i centrum.

A czemu ta kolejka nie pojedzie w stronę lotniska, osiedla łomnickiego? A dalej do Łomnicy, Mysłakowic, Kowar, a nawet Karpacza???? A w drugą stronę aż do Szklarskiej Poręby??? Połączyłaby rewelacyjnie Karpacz ze Szklarską Porębą i umożliwiłaby wydostanie się z pobliskich wiosek.

Karpacz - Szklarska - czas przejazdu 2,5 godziny. Korzystałbyś?

A ile jedziesz PKSem z Karpacza do Jeleniej Góry? Średnio godzinę, z wykluczeniem busów i autobusów jadących prostą drogą do Jeleniej.

Z jeleniej drugie tyle do Szklarskiej i masz dwie godziny, jak nic, nie licząc czasu oczekiwania na autobus do Szklarskiej.

Przecież pociąg miał być szybszy, a nie powielać ociężałą i powolną komunikację PKSową, która w każdej wsi się zatrzymuje. Po co wydawać miliony, jeśli zysk będzie żaden? Przypomina to budowę spartolonej obwodnicy Maciejowej, gdzie zysk czasowy to 2-3 minuty, a 50 milionów pójdzie w błoto. A tak swoją drogą, do Szklarskiej PKSem jeszcze do niedawna jeździło się około 30 minut przez trasę czeską. Chyba, że jeździsz przez Cieplice i Piechowice. PKSem do Szklarskiej zawsze było 2 razy szybciej, niż pociągiem. I tak samo byłoby z Karpacza do Szklarskiej. Pociągiem na 100% dłużej, niż PKSem.

Przecież nie będzie żadnych pociągów wewnątrz Jeleniej Góry.Na tych przystankach będą zatrzymywać się pociągi Jadące na trasie Wrocław-Szklarska oraz w przypadku Zabobrza w kierunku Zgorzelca.Raczej poprawi to dostęp do kolei w mieście oraz dojazd do strefy przemysłowej ludzi z poza miasta np z Janowic.Nikt nie będzie tworzył żadnego SKM.

Oczywiście, że nikt nie będzie tworzył SKM. Ale jeden z klakierów zdążył już tu okrzyknąć sukces Zawiły i ogłosił spełnienie obietnic. W obietnicach SKM jak najbardziej była. Teraz się okazuje, że żadnej SKM nie będzie.

Za to ja jestem najlepszym klakierem PiSu i nikt mnie nie pobije!Leszcze jesteście!

Podrabiać mnie to trzeba umieć. Nie po to kończyłem kolejówkę z wyróżnieniem, żeby jakiś leszcz mnie naśladował. Sam się potrafię naśladować pod prysznicem i to bez wazeliny. Mam potem brązowe ślady na palcu i stąd nazwa!

Taka inwestycja jakie miasto, a bardziej włodarze. Szum z tym robili od dwóch kadencji, a będzie zwyczajny niewypał jak ze wszystkim w tym mieście. Smutne inwestycje , a są tacy co piszą "dobrze, że cokolwiek się robi". Jak będziecie zadowoleni z resztek to wasza sprawa, większość wolałaby inwestycje takie jak w Polsce się buduje - przemyślane, poważne, na czasie, nowoczesne. A tutaj bylejakość kwitnie.

A ja uważam że nie masz racji.To bardzo ważna i potrzebna inwestycja w mieście.Szczególnie cieszy przystanek Zabobrze i Cieplice.Część mieszkańców zamiast jeździć na Dworzec Główny będzie mogła wsiadać na Zabobrzu a przesunięcie przystanku Cieplice do ul.Lubańskiej już dawno powinno być przez PLK wykonane.

Tylko, że 90% pociągów zaczyna bieg na dworcu głównym i jadą w kierunku Wojanowa, więc omijają wszystkie te fantastyczne przystanki. Do Wrocławia z Zabobrza pojedziesz tylko tymi pociągami, które zaczynają w Szklarskiej i nie są pospieszne, czyli zatrzymają się na tych wszystkich przystankach.

90% ???? Chyba rozkładu dawno nie widziałeś na oczy a większość ludzi jeździ do wro KD więc przystanki są jak najbardziej potrzebne.

ciekawe czy pociągi na strefę na spółdzielczej będą o jakichś sensownych godzinach?

Zamiast się misia wyzywać to pomyślcie (to nie boli). Drugi peron (ten przy torze do Piechowic) musi stanąć w miejscu toru lwóweckiego, a więc tor do Lwówka będzie się musiał zaczynać rozjazdem za tym peronem, gdzieś pod wiaduktem! Zapewne nie odbudują już osobnego toru do stacji Jelenia Góra.