To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Odchudzony rozkład jazdy MZK

Będą zmiany m.in. w rozkładzie autobusów linii nr 27. Fot. ROB

Będzie mniej kursów autobusów najpopularniejszych linii: nr 6 i 7. Nowy rozkład wchodzi w życie od 1 sierpnia.

I nie są to tylko wakacyjne zmiany. Z rozkładu znika kilka kursów linii nr 6, 7 oraz mniej popularnych 17, 26 i 27. Inne kursy będą przesunięte. Prezes MZK Marek Woźniak przyznał, że jest to odchudzenie rozkładu. – Zmiany są kosmetyczne – przyznał. Co jest ich powodem? – Dotychczasowa oferta była większa niż zapotrzebowanie pasażerów – powiedział.

 

Z rozkładu znika też kurs linii nr 2 do Janowic Wielkich a dwa inne kursy – do Komarna – będą skrócone. Autobusy będą kończyły bieg w Maciejowej. To dlatego, że gminy Janowice nie stać na utrzymywanie tych kursów.

 

Z kolei kilka „dwójek” kończących bieg przy ul. Karola Miarki, pojedzie dalej – do nowego przystanku Spółdzielcza – Objazdowa. To po to, by umożliwić dojazd do zakładu pracownikom nowej Zorki.

 

To nie jedyne zmiany. W okresie wakacyjnym na trasach będą jeździły mniejsze autobusy.

– Lipiec i sierpień to czas, kiedy spora część mieszkańców wyjeżdża na urlopy, a uczniowie i studenci nie korzystają z dojazdów do szkół – argumentuje Hubert Papaj, zastępca prezydenta Jeleniej Góry. – MZK może podstawić na niektórych liniach nieco mniejsze autobusy. Zamiast „przegubowych” – średniopojemne. Te ostatnie mogą przewozić jednorazowo do 100 osób, te największe – do 150, ale też zużywają zdecydowanie więcej paliwa, bo w graniach 47 – 54 l/100 km. Autobusy średniopojemne mają zużycie w granicach 44 – 45 l/100 km, więc niemal o 10 l mniej.

 

Dodał, że MZK jest zobowiązane do bieżącego monitoringu potoków pasażerskich i jeśli na jakiejś linii obserwuje się zjawisko zwiększonego ruchu, to uruchamiane są większe wozy.

Komentarze (9)

Pomysleliby o autobusach na sprężony gaz ziemny (CNG). Ekologicznie i conajmniej 20% taniej w eskloatacji a do tego PGNiG postawiłoby stacje tankowania CNG czyli dodatkowa korzyść dla wszystkich mieszkańców. Ale dla MZK jedynym rozwiązaniem na polepszenie finansów jest ucinanie kursów i pogarszanie oferty.

Obojętnie czy to wakacje, czy sobota, małe autobusy na liniach 7 i 6 to porażka. Oprócz oszczędności dobrze jest dostrzec też pasażerów i zadbać o elementarne warunki podróży. Kto nie szanuje klienta ten traci!

skoro puszczają tą 2 dalej, mogliby też puścić autobusy do Cieplic przez Wojewódzką...

Gmine Janowice nie stac na nic!Tylko stac ich na smieszne premie i tzynaste pensje!A to dzieki Wojtowi Kowalskiemu!Takiego Wojta sobie wybraliscie to teraz macie!!!

@CNG: Autobusy gazowe na ulice- piękne hasło. Ale w praktyce nie wygląda to tak świetnie. Jedynymi miastami, które eksploatują sensowne ilości pojazdów napędzanych tego rodzaju paliwem jest Rzeszów i Tarnów, a i one ograniczyły (MPK Rzeszów), lub wręcz zaprzestały (MPK Tarnów) odnowy taboru w oparciu o "gazowce". Powodem jest oczywiście ekonomia, nowoczesny standardowy autobus niskopodłogowy zasilany CNG jest bowiem droższy od swojego "dieslowskiego" wariantu 1,5- 3 razy. Ponadto dochodzi do tego koszt infrastruktury do tankowania ( PGNIG niczego za darmo nie buduje) a także rządowe zapowiedzi "akcyzowania", które poddają w wątpliwość tego rodzaju inwestycje. W obecnej sytuacji finansowej, kiedy miasto ratuje tabor w oparciu o sprowadzane z zachodu MAN-y nie ma jakichkolwiek szans na jakieś innowacje.

@jaaaaaaaa; Po wybudowaniu ciągu Spółdzielcza- Objazdowa i Karola Miarki- Wojewódzka MZK uruchomi linię w kierunku Cieplic, na razie pokonanie Wojewódzkiej sprawia poważne problemy dwu wymijającym się dostawczakom.

@TAF: Nie dramatyzuj, korzystam z KM-ki codziennie i autobusy ( nawet "6" i "7") wożą w godzinach wieczornych a także w niedziele po kilka osób. Nie widzę nic złego w wysyłaniu na trasy mniejszego taboru.

@Marek z Jeleniej
1. Autobusy na CNG są droższe, ale bliżej 1.5x a ponadto jest możliwość uzyskania dofinansowania z UE.
2. Nie można pomijać innych miast gdzie jest wykorzystywany w mniejszym bądź większym zakresie taboc CNG( Toruń, Tychy, Wałbrzych, Inowrocław, Słupsk, Radom). We Wrocławiu DLA posiada również autobusy CNG.
Bardzo chętnie bym zobaczył, że na przykład do Jagniątkowa czy Michałowic puszczają ekologicznego CNG a nie kopcącego diesla.
3. Tak akcyza ma wejść w listopadzie 2013 roku, będzie to około 30 groszy na m^3 gazu. To pokazuje tylko krótkowzroczność polityko POparańców. Niemcy mają na przykład zagwarantowane do 2017 roku brak akcyzy na CNG, do tego mają 900 stacji tankowania. Zawsze patrzymy kiedy ich dogonimy a tak naprawde się oddalamy. Oni robią krok następny, do 2015 roku chcą otworzyć 50 stacji tankowania wodorem i to jest przyszłość.

@Marek z Jeleniej
a jeszcze infrastruktura do tankowania, jeżeli MZK deklaruje, że będzie użytkowań np. 10 autobusów na CNG to PGNiG wybuduje na swój koszt stacje tankowania a będzie zarabiać na sprzedaży paliwa dla MZK jak i klientom zewnętrznym, którzy niewątpliwie szybko się pojawią

Życie pokazuje że nawet w auausobtch z zamontowaną klimatyzacją nie zawsze jest ona włączona. Przykład chociażby z wczoraj na dworze ponad 30 stopni a klima najprawdopodobniej wyłączona.Ponadto, w auausobtch z klimatyzacją należałoby trwale pozamykać lufciki i szyberdachy, bo wydaje się że statystyczny gorzowianin nie ma bladego pojęcia że przy włączonej klimie okna należy zamykać zamiast otwierać.Może jakaś kampania edukacyjna?!