To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

MZK podsumowało największy projekt w historii spółki

MZK podsumowało największy projekt w historii spółki

Nowe autobusy, biletomaty, monitoring i elektroniczne tablice informacyjne - jeleniogórski Miejski Zakład Komunikacyjny podsumował wczoraj (18.01) największy projekt doposażenia  w historii spółki. Wartość tego projektu wyniosła ponad 29 mln zł.

Na podsumowanie projektu MZK zaprosiło swoich partnerów z firm, które realizowały poszczególne zadania; MAN, VOLVO Polska,  Mera Systemy, Polgard oraz Trapeze Poland.

- Projekt rozpoczął się w 2016 - mówi Agata Buśko, prezes MZK.- Zakupiliśmy 20 autobusów, w tym trzy hybrydowe marki Volvo oraz 17 autobusów marki MAN- wymienia.

Zostały ponadto zainstalowane cztery  elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów, 13 automatów biletowych, z czego dwanaście  w Jeleniej Górze i jeden w Jeżowie Sudeckim. Projekt obejmował także  zamontowanie monitoringu we wszystkich autobusach MZK oraz na terenie zajezdni przy ul. Wolności.

 - Cała wartość projektu to ponad 29 mln, dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło ponad 20 mln zł - wylicza prezes MZK.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Jelenią Górą i gotowi na dostarczanie autobusów o napędzie elektrycznym - zapewniła Małgorzata Durda, dyrektor regionalny Volvo Polska.

- Wyszlismy z taką propozycją do producentów autobusów, że jeżeli mają autobus testowy o napędzie elektrycznym, to chętnie go wypożyczymy, by sprawdzić, jak zachowuje się w naszym górskim terenie i warunkach klimatycznych. Poprosiliśmy także o podanie, jaką infrastrukturą powinnyśmy dysponować - mówi Agata Buśko.

- Wierzymy, że przyszłość polskiej komunikacji to elektromobilność.  W naszej ofercie mamy tylko autobusyy niskoemisyjne  - dodaje Małgorzata Durda. Są to hybrydy, elektryczne hybrydy lub autobusy w pełni zeroemisyjne, czyli o napędzie elektrycznym - wylicza.

Podobną ofertę nowoczesnych autobusów do komunikacji miejskiej prezentował Kamil Gromek z MAN Truck & Bus. 

- Każdy element związany z ochroną środowiska i niską emisją, jest dla nas ważny, więc dlatego tak  istotna była inwestycja MZK, która przyczynia się do poprawy czystości powietrza w Jeleniej Górze - wyjaśnia zastępca prezydenta miasta Janusz Łyczko.

Agata Buśko przyznaje, że trudno będzie o realizację podobnie dużego projektu.

Jeleniogórskie MZK ten rok poświęci na przygotowywanie się do wprowadzania autobusów o napędzie elektrycznym. Potrzebne są do tego między innymi stacje szybkiego ładowania, najlepiej zlokalizowane na przystankach końcowych.

Na razie w Jeleniej Górze są cztery punkty ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym.

mzk (1).jpg
mzk (2).jpg
mzk (3).jpg
mzk (5).jpg
mzk (6).jpg
mzk (7).jpg
mzk (10).jpg
mzk (11).jpg
mzk (13).jpg
mzk (14).jpg
mzk (15).jpg
mzk (17).jpg
mzk (4).jpg
mzk (8).jpg
mzk (12).jpg
mzk_9a.jpg

Komentarze (12)

A według premiera Morawieckiego pieniądze z UE ledwie starczają na remonty chodników.

Na wszystko ledwie starczają. A że gdzie nie spojrzysz, tam tablica o dofinansowaniu z UE, gdzie nasze środki to 30-50%, a reszta unijnie - no to rzeczywiście, ledwie starczają. No i pamiętajmy, że "ale oni to gorsi byli!".

Z każdym rokiem mojego życia, polityka śmieszy i przeraża mnie coraz bardziej.

Ci "twoi" byli tak nieudolni, że nawet nie byli w stanie w w pełni wykorzystać tych środków z UE, które przepadały...

I dzięki rządom PiS rozwijamy się cztery razy szybciej niż za czasów PO

Szkoda gadać, dajcie wyższe pensje kierowcom!

No przepraszam bardzo, ale zapóźnienie mamy, a nie powód do dumy, bo 3 hybrydy się pojawiły: w takiej np. Zielonej Górze w minionym roku kupiono 43 pełne elektryki naraz (po 2 bańki za sztukę!) a w Jaworznie już planują przejście w 100% na elektryki, a tymczasem w Jeleniej prezes MZK jest na etapie... pytania się, jaką infrastrukturą musi dysponować... O_O
I to jest ta szczególna troska o walkę ze smogiem w Kotlinie???

Lepsze 3 Volva hybrydowe niż 43 elektryki Ursus.Może kiedyś traktory robili dobre ale teraz autobusowy złom.

Poza Ursusami jest jeszcze wiele innych elektryków, więc to nie jest żaden argument w dyskusji.
PS. "Volvo" się nie odmienia, a "Ursus" odmienia, czyli odwrotnie jak piszesz...

Jest i to poważny.To nie sztuka kupić złom co pokazały zakupy w latach 90tych autosanów w których lała się woda na ludzi podczas deszczu.Albo Jelczy które się połamały.Do tego dochodzi jeszcze ślad węglowy.Wyprodukowanie takiej baterii do autobusu wytwarza więcej zanieczyszczeń niż 10letnia eksploatacja silnika spalinowego euro 6. Holendrzy kilka lat temu jako pierwsi zaczęli wymieniać bardzo duże ilości autobusów na elektryczne.Dzisiaj mają ogromny problem z zużytymi bateriami.W Polsce nikt o tym nie mówi ale za kilka lat będziemy mieć ten sam problem.No i koszty eksploatacji takiego pojazdu są dużo większe.W MPK Tarnów po testach elektrycznych Solarisów stwierdzili że są one po prostu nie ekonomiczne i nie będą ich kupować.Artykuł jest do poczytanie na Infobusie.Dlatego uważam że warto elektryki najpierw dobrze przetestować i wszystko przekalkulować zanim wydamy miliony na zakup i utrzymanie.

ok ale po co montowano biletomaty na przystankach skoro w każdym autobusie bilet można kupić ?

Trolejbus byłby tańszy

To nie jest g**** pomysł.Obecnie trolejbusy potrafią pojechać nawet 10km bez trakcji.Tak jest w Gdańsku gdzie Gdyńskie trolejbusy dojeżdżają pod stadion bez budowy nowej trakcji.Przykładowo w Jeleniej taka linia 1/16 do Morcinka dojeżdża na trakcji a dalej na Czarne jedzie na bateriach.