To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”

Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”

Poznali rówieśników ze Słowenii, Turcji czy Grecji. Kto? Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8. Dzisiaj odbyło się podsumowanie dwuletniego projektu Comenius. Był festyn i festiwal piosenki szkolnej.

W ciągu dwóch lat ponad 20 uczniów szkoły wyjechało do swoich rówieśników zagranicę. Przyjęli też gości u siebie.

- Byliśmy w Słowenii – mówią Michał Wysocki i Przemek Kędziora z „Ósemki”. Jakie wrażenia? – Nie różni się zbyt wiele od Polski, ludzie zachowują się podobnie, zwyczaje też są podobne, jedynie język inny – mówią.

- Mają trochę wyższe góry, pieką bardzo smaczne ciasta, mają ciekawe stroje ludowe – wskazuje różnice Przemek Kędziora.- Byliśmy w okresie lutego, oni mają takie święta, podczas których zakładają maski.

Przemek mieszkał u kolegi - Luki, Michał poznał Żigę i jego rodzinę.
- Zabrali mnie na nocne zjazdy na nartach. To niezłe wyzwanie, bo ja nie jeżdżę na co dzień. Ale przynajmniej nie było dużo ludzi na stoku – powiedział Michał Wysocki.

- Mieszkałam w Lubljanie u koleżanki. Zaprzyjaźniłyśmy się i kontaktujemy do tej pory. Często rozmawiamy na Facebooku. Moja koleżanka uwielbia zwierzęta, ja też, dlatego miałyśmy wiele wspólnych tematów – dodała Natalia Cetler, która także była w Słowenii.

Pozostali także do dzisiaj kontaktują się ze swoimi rówieśnikami: rozmawiają przez Skype, mailują.
- Projekt opierał się o Konwencję Praw Dziecka, polegał na tym, abyśmy poznali tradycje, kulturę krajów partnerskich – wyjaśnia Magdalena Pabian, koordynator projektu Comenius, w ramach którego odbyły się wyjazdy. - W naszym przypadku były to Turcja, Słowenia i Grecja. Odbyło się 8 spotkań w Polsce i krajach partnerskich.
Jak mówi, najważniejszym zadaniem projektu było zbadanie, jak przestrzegane są prawa dziecka w Europie.

- Mogę powiedzieć, że są przestrzegane – odpowiedziała krótko Magdalena Pabian. Jakie są podstawowe różnice? - Różni się trochę system edukacji, sposób zatrudniania nauczycieli i organizacja samej pracy. Moglibyśmy się dużo nauczyć od partnerów, ale nie zdradzę, czego. Mogę za to pochwalić się, że mamy bardzo dobrą bazę. W Grecji tego nie ma, jest tam beton. Oni zazdroszczą nam, że możemy na świeżym powietrzu wśród zieleni pograć w piłkę. No i nasze dzieci są zdyscyplinowane, poukładane. Na przykład greckie dzieci są bardzo głośne.

Jak mówi dyrektor SP nr 8 Marzena Hryniewicka, realizacja projektu to spore przedsięwzięcie. - Wielka praca nauczyciela koordynatora. Rozpoczyna się od poszukiwania partnerów. Na początku było ich ośmiu, potem niektórzy się wykruszali, trzeba było szukać zamiany - mówi. - Było dużo pracy, ale warto, bo wyjazdy są wspaniałym przeżyciem dla dzieci.
Szkoła pozyskała na realizację tego projektu 24 tysiące euro. Pieniądze przeznaczono na wyjazdy i inne wydatki.

Podkreśla, że uczniowie jej szkoły wypadli bardzo dobrze. - Dzieci były bardzo zdyscyplinowane na wyjazdach, nie było problemów, nie było niezadowolenia. Wręcz przeciwnie, każdy wyjazd do domu kończył się płaczem – mówi M. Hryniewicka.

Dzisiaj odbyło się podsumowanie Comeniusa. Przyjechały dzieci z Turcji, Grecji czy Słowenii. Przy okazji odbył się festyn szkolny i XIII edycja Festiwalu Piosenki Dziecięcej „Ósemka”. Oprócz uczniów SP nr 8, uczestniczyły w nim też dzieci z innych szkół: ze Świdnicy, Kowar, Piechowic i innych miast. Zaśpiewali też zagraniczni goście.
- Zabawa jest świetna – podkreślali uczestnicy.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”
Międzynarodowe przyjaźnie uczniów „ósemki”

Komentarze (2)

Rzeczywiście, w Grecji jest BETON! A może imałeś na myśli, że Grecy są puści jak BETON?! Co za dziennikarz to napisał, a kto wypuścił tego rodzaju sformułowania do publicznej wiadomosći?!
Kłania się rozumowanie i poprawne logiczne konstruowanie zdań.

Dziękuję za zwrócenie uwagi na styl artykułu i użyte w nim sformułowania - kompletnie nie podpisuję się pod tymi słowami - pan dziennikarz po prostu spłycił, wyciął i skleił ponownie moja wypowiedź - wszystko w kiepskim stylu.
A tak się Nowiny szczycą profesjonalizmem nad Jelonką - bez komentarza.