To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Jak uniknąć korków? Czytelnik ma pomysł

Jak uniknąć korków? Czytelnik ma pomysł

– Znalazłem rozwiązanie, które spowoduje, że znikną korki na skrzyżowaniu Alei Jana Pawła II i ul. Grunwaldzkiej – powiedział Czytelnik, który zgłosił się do naszej redakcji. Co na to Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jeleniej Górze?

Jeleniogórzanin, pan Stefan, z wykształcenia jest technikiem technologiem szkła. Od najmłodszych lat jednak interesowało go majsterkowanie, wszelkie sprawy techniczne. Do naszej redakcji przyszedł z pomysłem na zmianę organizacji ruchu na newralgicznym skrzyżowaniu w Jeleniej Górze, Alei Jana Pawła II i ulicy Grunwaldzkiej. Pokazał zdjęcia makiety, którą sam stworzył. Proponuje on poprowadzenie estakady nad skrzyżowaniem, w ciągu Alei Jana Pawła II. – Dwa pasy środkowe prowadziłyby bezkolizyjnie na wprost – tłumaczy. Zewnętrzne pasy estakady mają prowadzić do ronda, które będzie się znajdowało pod nią. Ma to ułatwić przejazd przez miasto, wyjazd w kierunku zarówno Szklarskiej Poręby jak i Wrocławia.

– To rozwiązanie jest proste, a przede wszystkim skuteczne, bo rozwiązałoby problem korków w tym miejscu – mówi nam.
Sprawą zainteresowaliśmy Norberta Łukaniuka, dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jeleniej Górze. Przyznał, że jest to ciekawy pomysł, ale dość kosztowny w realizacji. Sama budowa estakady pochłonęłaby kilka, a może nawet kilkanaście milionów złotych. – Na razie myślimy nad innym rozwiązaniem – mówi nam Norbert Łukaniuk. Jakim? Chodzi o budowę kładek dla pieszych nad drogą. – Jeśli udałoby się wyprowadzić ruch pieszych z tego skrzyżowania i poprowadzić go bezkolizyjnie, to przepustowość znacząco wzrosłaby – mówi nam. – Poza tym, budowa kładki jest dużo tańsza niż np. budowa przejścia podziemnego, co także się stosuje w takich sytuacjach.
Okazuje się, że pomysł z estakadą nad ulicą Mostową i Grunwaldzką nie jest nowy. – Nad podobnym rozwiązaniem pracujemy od kilku lat – przyznaje zastępca prezydenta Jeleniej Góry Jerzy Łużniak. – Zostało ono zgłoszone do strategii województwa dolnośląskiego a także do strategii rozwoju południa Dolnego Śląska Sudety 2030.
Różnica jest taka, że pod skrzyżowaniem nie przewiduje się ronda, jak proponuje Czytelnik, ale przejazd na wprost od ulicy Grunwaldzkiej w kierunku Mostowej. Obie drogi byłyby połączone pasami wjazdowymi z Aleją Jana Pawła II. Wstępnie oszacowano nawet koszt tej inwestycji. – Między 18 a 20 milionów złotych – powiedział J. Łużniak.
Jednocześnie pochwalił pomysł Czytelnika. – Cieszę się, że mieszkańcy żyją życiem miasta i próbują pomóc w rozwiązywaniu problemów – powiedział.

Komentarze (47)

A przy wjeździe do Castoramy zrobić czarcią zapadkę.

O tak. Też przypomniał mi się pomysł dyrektora więzienia z filmu "WabankII". Czarcia zapadka powinna być przed każdym więzieniem. Makietka nie ma czarciej zapadki więc pomysł nie do końca udany

Jak się ma w Jeleniej rządzących z partii PO to nigdy miasto się nie będzie rozwijać. A sama kładka dla pieszych to chyba jakiś komunista musiał wymyślić, to raczej kasa wyrzucona w błoto i świadczy o tym że pieszy to wróg uliczny numer 1 w naszym mieście.

Rządzący z PISu zrobiliby obejście prowadzące do końca ulicy i z powrotem, prawda?

A co to Castorama jakiś ważny punkt na trasie

O ile mnie pamięć nie myli to przedstawione rozwiązanie było rozważane przy budowie estakady nad torami .Zrezygnowano z pomysłu jej przedłużenia za skrzyżowanie z grunwaldzką (ówcześnie nie było przedłużenia al. JPII).Wybrano jak to tradycja nam nakazywała wariant ekonomiczny.Nie inaczej jest obecnie przy budowie tzw obwodnicy maciejowej .Za chwilę okaże się że ma za małą przepustowość.Zakladac należy że po oddaniu S pod bolkowem ruch w stronę jg czy Karkonoszy znacząco wzrośnie.

Majsterkowanie to projektowanie ,ma pomysł.
Problem to pieniądze ,środki z UE się skończą lub nastąpi blokada ze wzg. na rozrabianie pislaków. Po za tym Jelenia to nie strategiczne gospodarczo miasto .

Oddajcie miasto mieszkańcom! Co za pomysł z estakadą, albo kładką dla pieszych? I co starsi ludzie i niepełnosprawni będą na te kładkę wlatywać? Bo wind raczej nie będzie! Dokończyć trzeba obwodnice południową, a nie tworzyć autostrady przez miasto - ku chwale świętej przepustowości!!

Windy rzeczywiście nie będzie ponieważ przewidywane są schody ruchome i taśma

czy to takie dobre rozwiązanie. Kładki dla pieszych to słabe rozwiązanie, bo co będzie z rowerzystami, osobami niepełnosprawnymi, czy starszymi. Trzeba pochylić się nad innym, rozsądnym rozwiązaniem zadowalającym zarówno kierowców, jak i pieszych.

A myślisz, że przejście podziemne jest rozwiązaniem? Jakiś nawiedzony projektant zaprojektował przejście pod JPII przecinające Obrońców Pokoju. Wynik... jest "bezkolizyjne" tylko dla rowerzystów. Piesi (starsi, niepełnosprawni, z wózkami lub maleńkimi dziećmi także) mają wybór schody: nieosłonięte, wysokie stopnie, w zimie oblodzone, lub podjazd służący rowerzystom, udziwniony zawijasami. Proponowałabym osobom, które załatwiły nam ten dziwoląg na miesiąc przywiązać deszczułki pod kolanami, a do kostek po jednym ciężarku, może wtedy zrozumiałyby, co tak naprawdę przedstawia to zabazgrolone, śmierdzące paskudztwo. Prosta kładka nad ulicą, też byłaby narażona na warunki atmosferyczne, ale byłaby krótsza i nie śmierdziała.

Miasto jest dla ludzi, a nie dla samochodów. Skoro już zrobiono autostradę w centrum miasta, to teraz należy się zastanowić nad jej przemieszczeniem, a nie nad wyganianiem ludzi. Nowoczesne miasta na poziomie zero mają pieszych, a samochody są wyganiane pod ziemię albo na obwodnice i estakady. Nikt, powtarzam nikt, we współczesnych projektach nie robi kładek nad drogą dla pieszych. Wyjątkiem są tylko kładki, które wychodzą z poziomu 1 piętra budynku lub z jakiejś skarpy. Takie kładki nie mają wówczas żadnych schodów.

Na tym skrzyżowaniu jedynie duże rondo lub estakada z rondem mają sens. Podziemne tunele odpadają ze względu na bliskość rzeki i gwarantowane podtopienia przy każdych opadach. Kładki dla pieszych odpadają ze względu na utrudnianie życia pieszym i brak możliwości korzystania z takich kładek przez rowerzystów. Estakada dla samochodów ułatwia życie kierowcom, ale estakada dla pieszych nie działa w ten sam sposób, tylko utrudnia pieszym życie i wydłuża drogę.

A tak w ogóle, to powinno się dążyć do tego, żeby Jana Pawła II przestała jednocześnie być drogą krajową nr 3 i należy dokończyć obwodnicę południową, a wtedy być może żadna estakada nad Grunwaldzką nie będzie już potrzebna. Obrębalski miał taki plan, ale Zawiła z Łużniakiem wszystko zmarnowali i odciążają Maciejową, zamiast centrum miasta, które jest znacznie bardziej przeciążone i korzysta z niego większa liczba mieszkańców. Trzeba zwolnić tych panów.

Kółko Rolnicze nie da rady!

Proponuje panu Stefanowi zatrudnic się na stanowisku dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jeleniej Górze, i po roku zobaczymy efekty pańskiej pracy. POmysły to ma każdy ale sensowne i realne mało kto

W takim razie sam się się "PoPiSz", a potem POdyskutujemy.

Dobrze, że Pan Stefan wykazał się inicjatywą i coś zaproponował.

pomysłowy dobromir! Nobla mu za takie pomysłowe rozwiązanie! Nikt by przeciez nie wpadł!

Już za komuny był projekt przedłużenie estakady aż do obecnego ronda na Sobieskiego, ale jak zwykle wybrano tańszą prowizorkę, a jak wiadomo, prowizorki są najtrwalsze...

Do ronda na Sobieskiego? Zdrowo odjechałeś. Taka estakada nie ma sensu, choćby nawet pieniądze spadały z nieba.

Tylko estakada zwiększy przepustowość.Żadnych pół środków,bo wyjdzie bubel.

W zasadzie czemu wy tu wszyscy piszecie? Nikt z was nie ma takiej wiedzy jak ja. Żaden z was nie ukończył lukratywnej szkoły Pana Dyrektora Ojca Tadeusza, więc z drogi śledzie! Szmaciarze!

Dokonczyc obwodnice poludniowa, i tyle w temacie ...

Dokładnie i przedłużyć ją do Sobieskiego gdzieś za Statoilem, bo projekt zakłada tylko do Trasy Czeskiej o ile dobrze kojarzę. Oczywiście z taką masą rond ile tylko władze sobie zechcą, skoro już muszą, bo na takiej trasie akurat ronda są normalnym rozwiązaniem.

Rozwiązaniem jest budowa obwodnicy dla obwodnicy lub zakaz ruch na tym skrzyżowaniu .Wtedy korki znikną

Zbieram pomysły co mogę wam obiecać w kampanii wyborczej żebyście mnie wybrali wasz
M.Z.

A pomyśleliście barany jeden z drugim i trzecim co będzie się działo na tej krzyżówce na czas budowy estakady , kładek czy innego rozwiązania. A może najprostsze rozwiązanie rondo. A tak właściwie to rondo koło Aldi , Tesco , Budowlanki , Kauflandu i Galerii i sprawa rozwiązana . Kwestia tylko kiedy miastowe pipy nauczą się jeździć po rondach .

No pewnie, bo w czasie budowy ronda nie będzie żadnych utrudnień jak przy budowie estakady, co nie? Cały środek do zamknięcia pod budowę wyspy to przecież nie są żadne utrudnienia.

Teraz wysp się już nie buduje - ta kosztowna moda już się skończyła. Są tańsze metody i do zrobienia w ciągu jednej doby

Dzięki że za mnie pomyślałeś.

,,do Swietego Mikolaja,..moj Wnuk czeka na ciebie

Jest prostszy sposób. Myto za przejazd przez to skrzyżowanie. I od razu będzie luźniej.

Takie rowiązanie drogi istnieje na trasie Wrocław -Warszawa za Oleśnicą jest rondo kierunek jak wyżej oraz Oleśnica - Ostrów Wlkp.

Takich rozwiązań jest pełno w Polsce, a w Warszawie jest nawet takie skrzyżowanie z dodanym jeszcze poziomem podziemnym. Estakada na kierunku wschód-zachód, rondo pod nią i pod rondem tunel na kierunku północ-południe. "Czytelnik" Ameryki nie odkrył, zwłaszcza, że pomysł z estakadą istnieje od lat i z braku kasy nie został u nas wdrożony.

Warszawa? Przecież ty Warszawę widziałeś, jak jeszcze twój dziadek nią jeździł! A propos, czy tatuś, tak jak dziadek kiedyś, włazi ci ciągle do łózka?

A trochę z innej tematyki:

r-scale-76.dcs.redcdn.pl/scale/o2/tvn/web-content/m/p5/i/fc9b003bb003a298c2ad0d05e4342bdc/e8d1ea3c-99f6-4c5f-b024-412a1889a644.png

Jelenia Góra na 3 miejscu w Polsce pod względem najwyższego stężenia rakotwórczego benzoapirenu w powietrzu w styczniu 2016. Norma przekroczona 17-krotnie! Ale oczywiście prezydent Zawiła i wtórujący mu Łużniak problemu nie widzą, bo stacja na Zabobrzu pokazuje, że jakość powietrza jest dostateczna. Oddy****y trucizną i jeśli dalej tak będzie, to powymieramy na raka dróg oddechowych. Nie wiem jakim cudem Cieplice wciąż mają status uzdrowiska.

,, do wlasciciela postu z godz:21:26,..a ja zaglosuje,bo lubie Pana Prezydenta

Głosuj. Prezydent też lubi takie ciemne owieczki, które bez rozumu za nim pójdą w przepaść. Zawiła - Łużniak - jeden grzyb - jedna zaraza.

O Adrianie piszesz czy nadprezydencie jarosławiu?

,, Pan Prezydent nie potrzebuje mojej modlitwy,wytrzymal juz tyle lat z nami - wytrzyma rowniez nastepna kadencje,tego mu zycze,emeryt - jeleniogorski Katolik +

Pan Prezydent nie potrzebuje juz Twojej modlitwy, bo zniknely Wasze swiatynie. Na Norwida i Kochanowskiego.

,, to nie moje "swiatynie" nie nalezalem do zadnej partii,bo nie mialem na to czasu.Pracowalem na budowie i mialem wieksze potrzeby
- zadbac o moja Rodzine

Wyprowadzanie ruchu pieszego ponad skrzyżowanie lub tym bardziej pod nie (ryzyko zalewania przejść wodą) jest niedorzeczny. Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów i dzisiaj, w każdym nowoczesnym mieście przywraca się ruch pieszy na poziomie 0 a właśnie samochodu wpuszcza do tuneli i na estakady. Piesi w miastach powinni być najważniejsi.

A dlaczego nie rondo? Na Zabobrzu zdaje egzamin idzie plynnie to wszystko jest super..

Żadnych kładek (kto wejdzie?) czy tuneli(WODA!!) dla pieszych!!! Estakada wschód-zachód dołem przejazd na wprost Grunwaldzką po bokach ślimaki na miejscu ambasady amerykańskiej , stacji paliw i dwóch sklepików. Na .... robicie plany MPZP ???
Komunikacja i odkorkowanie miasta jest ważniejsza od kilku sklepików, pomyślcie choc raz o przyszłosci a nie partykularnych interesikach. Pokażcie cochones!

Tam nie potrzeba robić ślimaków. Estakada powinna być tylko do jazdy na wprost Jana Pawła i nie ma potrzeby na nią wjeżdżać z Grunwaldzkiej. Spokojnie 2 pasy środkowe to może być estakada, a na dole pas do lewo i prawoskrętu i wystarczy. Nie trzeba burzyć ambasady amerykańskiej.

Stul pysk.