To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Cyklistów pomysły na ścieżki

Cyklistów pomysły na ścieżki

Dwieście tysięcy złotych nie wystarczy na wytyczenie ścieżki rowerowej z centrum miasta do Cieplic doliną rzeki Kamiennej. Dlatego cykliści z Izersko-Karkonoskiego Towarzystwa Rowerowego proponują, aby w pierwszej kolejności wyremontować chodnik wzdłuż ulicy Wolności oraz odcinek drogi od Sobieskiego do Zaułku.

Nie jest to rozwiązanie idealne, ale mało uczęszczany chodnik, zwłaszcza na odcinku od urzędu skarbowego do przystanu przy dawnych warsztatach w Cieplicach z powodzeniem może służyć także cyklistom.

Bezpieczne poruszanie się rowerem po Jeleniej Górze bywa trudne. Zatłoczonymi ulicami strach jeździć, a chodnikiem – według przepisów – nie wolno.

- Coraz więcej ludzi jeździ rowerami, ale też coraz więcej samochodów jeździ po drogach. To żadna przyjemność jechać ulicą z duszą na ramieniu, czy coś nas nie rozjedzie. Ale z Zabobrza do Cieplic przez centrum miasta można pojechać obrzeżami, ulicami mniej uczęszczanymi. Chodzi o to by je oznakować, usprawnić przejazdy przez niektóre miejsca, obniżyć krawężniki na zjazdach. My te miejsca znamy, więc chcemy zaproponowaliśmy konkretne trasy Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów – mówi Zbigniew Leszek, szef IKTR.

Z Maciejowej do Zabobrza jazda rowerem jest prosta. Całą ulicę Wrocławską przejedziemy wygodnie chodnikiem, wyznaczonym pasem dla rowerów. Problemem jest przedostanie się na ścieżkę wzdłuż obwodnicy za węzłem grabarowskim. Na razie nie da się inaczej, jak tylko zjeżdżając na ulicę. Do pokonania jest jakieś dwieście metrów asfaltem.

Dalej jedziemy cały czas wydeptaną i wyjeżdżoną już ścieżką wzdłuż obwodnicy. Dojeżdżając w rejon krzyża milenijnego przejechać trzeba na drugą stronę ulicy i stamtąd już dalej przez Zabobrze. Na chodnikach, na których dopuszczono ruch rowerów zniknęło już prawie całkowicie oznakowanie.

Z Zabobrza do centrum jedziemy Ogińskiego przez garbaty mostek. Największym problemem jest jednak pokonanie skrzyżowania pod wiaduktem u zbiegu Drzymały i Osiedla Robotniczego.

Cykliści wytyczyli roboczy projekt przyszłej ścieżki z Maciejowej do Jagniątkowa. Pokonali rowerami każdy metr trasy.
Wytyczenie trasy rowerowej, to nie tylko oznakowanie jej tabliczkami. Ścieżka musi spełniać odpowiednie wymogi z zakresu bezpieczeństwa. Chodzi m.in. o bezpieczne zjazdy i podjazdy. Mozliwe jest np. wyznaczenie tzw. kontrapasów dla ruchu jednośladów na drodze jednokierunkowej, ale musi mieć ona odpowiednią szerokość.

W zeszłym roku cykliści z IKTR rozpoczęli współpracę z „drogowcami” z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w sprawie ustalenia ostatecznego kształtu drogi rowerowej „Dolina Kamiennej”.
Proponują także, aby uwzględnić zaprojektowanie drogi rowerowej wzdłuż Al. Wojska Polskiego oraz odcinka od Cieplic do Sobieszowa.
W zamyśle cyklistów z IKTR jest wytyczenie miejskich ścieżek rekreacyjnych, łączących poszczególne dzielnice, a później połączenie ich z przechodzącymi przez miasto i obok niego trasami międzynarodowymi i innymi lokalnymi szlakami rowerowymi.

Cyklistów pomysły na ścieżki