
Próbne jazdy będą odbywały się także w czwartek.
– W odróżnieniu od propozycji innych producentów ten typ hybrydy – powiedział nam przedstawiciel producenta – nie czerpie niezbędnej energii elektrycznej z akumulatorów, a magazynuje ją w tzw. superkondensatorach. To jest rozwiązanie nowatorskie, bowiem pojazd jest lżejszy, a kondensatory, umieszczone w górnej części pojazdu, nie wymagają (jak akumulatory) kosztownej wymiany po 7 – 8 latach. Ich żywotność szacujemy na 12, a nawet 15 lat. Warto wiedzieć, że w innych hybrydach wymiana akumulatorów kosztuje nawet do 70 tysięcy euro, jest to więc spory wydatek.
Hybrydowy MAN rusza z przystanku dzięki energii elektrycznej, więc bezszelestnie. Ten rodzaj napędu jest z jednej strony ekologiczny, a z drugiej – pozwala zaoszczędzić do 30% kosztów paliwa. Cyfrowo sterowany układ pozwala płynnie zmieniać rodzaje napędów bez ingerencji kierowcy. Autobus nie ma skrzyni biegów. Nie jest potrzebna – wystarczy racjonalne operowanie pedałem gazu, żeby bez szarpnięć pojazd jechał a automat przełączał napędy ze spalinowego na elektryczny. Na tym ostatnim może pokonać dystans (w zależności od konfiguracji drogi i obciążenia pasażerami) od 350 do 700 m, więc w zasadzie pokonuje odległość między przystankami śródmiejskimi.
Okazję do przetestowania autobusu miały przedszkolaki z „Kacperka”. Przyjechały na Plac Ratuszowy, zwiedziły Ratusz pod opieką Mikołaja, a potem – równie wygodnie, bezpiecznie i po cichu wróciły do placówki. Dzieci były zadowolone z tej wycieczki i podobał im się autobus. Pytanie, kiedy takie pojazdy pojawią się na stałe? Na razie nie wiadomo, przeszkodą są pieniądze. Autobusy te są dużo droższe niż pojazdy o konwencjonalnym napędzie.
Komentarze (20)
Nasi kierowcy "wychowani" są na ogórkach, jelczach i ikarusach. Nie wiem czy chłopaki dadzą radę ogarnąć taki sprzęt :)
Celem kolejnej autopromocji swojej osoby, autobusem ma przejechać się sam Ryszard Petru, chętnym będzie udzielał kredytów i pożyczek w frankach szwajcarskich.
A może by tak MZK zmieniło w końcu logo na takie z XXI wieku? Obecne po prostu szpeci autobusy. Kto to widział, żeby funkcję logo pełniła dziwna bryła rodem z painta, zakreślona w kółeczko i to wszystko na tle białego prostokąta. Obejrzyjcie sobie galerie komunikacji miejskiej w innych miastach. Jak ładnie można okleić autobusy. U nas przyjdzie taki nowy Lion's i ktoś go wypaprze na biało, pierdyknie czerwony pasek i na szyby to paskudne logo na białym prostokącie. Nikt się nawet nie pofatyguje, żeby to białe tło wyciąć i się go pozbyć. Tak samo oszpecono Solarisy i MANy z ostatniej dostawy. Taka robota grafika kosztuje kilkaset zł, a można mieć logo na długie lata. Prawdziwe logo, a nie jakiś twór prezesa, który uczył się rysować w jedynym dostępnym domyślnie w Windowsie programie do grafiki.
Man,a kiedy na testy zajadą polskie SOLARISY?Ratusz nie popiera rodzimego przemysłu?Pachnie "suvenirami"
MAN jest tak samo polski, jak Volvo i Solaris. Zorientuj się, a zauważysz, że Solaris, to tak naprawdę Neoplan. Ostatnie polskie autobusy zniszczył niejaki Sobiesław Zasada w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem.
Własnie. Najpierw się zorientuj kto jest włascicielem Solaris, zanim się udzielisz publicznie...
Firma Neoplan nie produkuje autobusow od wielu lat a Solaris powstal po wykupieniu/przejeciu polskiej fabryki neoplana przez polskich przedsiebiorcow. Na przyszłosc zorientuj se zanim zaczniesz bzdury pisac
Przecież wiem i o tym piszę. Nie musisz uczyć ojca dzieci robić. To jest niemiecka myśl techniczna na bazie Neoplana pod polskim szyldem. Prezesem jest Andreas Strecker, czyli Niemiec. Co z tego, że produkują w Polsce. MAN i Volvo też produkują m.in. w Polsce. Polscy w tych firmach są robotnicy. Całe zaplecze, pomysły itp. oraz nierzadko menedżerowie pochodzą z zachodu. Pół biedy, jeśli firma odprowadza podatki w Polsce.
Sam sie motasz .Neoplan to marka MANA.Od 2014 autobusy mana powstaja głównie w TURCJI.Odnosnie solarisa to poczytaj sobie o strukrurze własnosci (udziałów).
http
Kierowcy biedaki jak prąd do baniaczka spuszczą? ;p
Na której linii go dzisiaj testują????
dzisiaj rano widziałem go z nr 7...
Ekonomicznie zakup autobusow hybrydowych w jeleniej nie ma sensu. MArginalna redukcja spalin prz zakopceniu miasta przez kominy domow spalajacych byle co nie ma zadnego wpływu na jakosc powietrza. Zwykle autobusy spelniajace norme euro 6 sa jak najbardziej wystarczajace
Volvo było lepsze i to 3 drzwiowe, wygodniejsze. A ten to taki... nie, nie to nie to co powinno być w JG
i oczywiście wybrani będą tym jeździć. Brawo Panie Przemek i Panie Andrzej. Wybrani z wybranych. Cała reszta to będzie go z daleka albo na obrazku oglądać czy filmie. Jak długo jeszcze stare zasady i dominacje w mzk będą panować? Zwykły szary człowiek przychodzi pracować i nie wolno mu niczym jeździć, oprócz jakiś starych wysłużonych mercedesów. I dopiero szkolenia na lepsze sztuki. Zakład z epoki kamienia łupanego. Pozdrawiam.
No i bardzo dobrze, że tak jest. Kiedyś na kolejne kategorie prawa jazdy trzeba było wyjeździć ileś lat na kategorii niższej. Teraz każdy może od ręki zrobić prawko na autobusy, przychodzi do firmy i od razu chce jeździć na hybrydach. Trochę pokory kolego. Wspinaj się po drabinie kariery, to może zasłużysz na lepszy sprzęt. Dbaj o swój stary wysłużony pojazd. To świadczy o kierowcy. Gdy widzę niektórych, to mi się niedobrze robi. Stary klamot, to znaczy, że można drzwi domykać z kopa, kiepować petami na podłogę i spać z butami na siedzeniach.
Jeśli odległość od przystanku do przystanku (350 do 700m) autobus może pokonać na silniku elektrycznym to po co mu silnik spalinowy?
Nie lepiej zainwestować w budowe lini trolejbusowej.Na poczatek cieplice i sobieszów?Autobus może i ładny ale czy praktyczny i w dodatku nie polski.Pan prezydent powinien zarzadać jakiegoś malego ofsetu za ten zakup.O ile do niego dojdzie
Panie buda NOWINY to nie TRYBUNA więcej nie kupie