
Coraz lepiej mieszkańcy Jeleniej Góry radzą sobie z obowiązującymi od niedawna nowymi zasadami zagospodarowywania odpadów komunalnych. Ciągle jednak dla większości z nas to nowość i jeszcze przyzwyczajamy się do zmian.
Aby ułatwić jeleniogórzanom przystosowanie się do nowych regulacji Urząd Miasta Jelenia Góra, we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, przygotował cykl publikacji przybliżających nowe zasady. To już trzeci taki informator; poprzednie ukazały się 2 i 16 lipca, kolejne 13 i 20 sierpnia.
Masz pytanie o odpady?
Jeleniogórzanie ciągle mają wiele pytań, związanych ze zmianami w gospodarce odpadami. Sporo wątpliwości związanych jest z wypełnianiem deklaracji. Jak mieszkańcy mają sobie radzić z ewentualnymi problemami, odpowiada Zastępca Prezydenta Jeleniej Góry Hubert Papaj.
- Ciągle wiele jest pytań związanych z deklaracjami. Choćby: „Po co w deklaracji konieczne jest wpisywanie tylu danych identyfikacyjnych”, albo „dlaczego nie można składać deklaracji przez internet”?
- Dane wyszczególnione w deklaracji są niezbędne do identyfikacji nieruchomości i jej właściciela, a także rozliczenia opłaty. Dlatego tak ważne jest dokładne jej wypełnienie. W przypadku niewypełnienia wymaganych pól właściciel nieruchomości będzie wzywany do uzupełnienia danych. Koniecznie trzeba pamiętać o podpisaniu się na ostatniej stronie dokumentu – o tym mieszkańcy zapominają najczęściej, a brak podpisu sprawia, że deklaracja jest nieważna.
Deklaracje należy składać osobiście w Urzędzie Miasta; można przesłać je także pocztą, najlepiej listem poleconym. Nie ma możliwości składania deklaracji poprzez e-mail, ponieważ taki dokument nie ma mocy wiążącej. Rozwiązaniem jest podpis elektroniczny, jednak większość jeleniogórzan nie posiada jeszcze takiego podpisu.
- W deklaracji trzeba podać liczbę osób zamieszkujących nieruchomość, czyli nie ma znaczenia ile osób jest tam zameldowanych?
- Istotą nowego systemu jest by za śmieci płacił każdy, kto je wytwarza, a to często nie idzie w parze z sytuacją meldunkową. Z jednej strony mamy przypadki gdy np. zameldowane na stałe dziecko studiuje przez większą część roku w innym mieście; z drugiej – gdy w mieszkaniu przez kilkanaście dni przebywa osoba niezameldowana. W pierwszym przypadku takiej osoby nie trzeba uwzględniać w deklaracji, w drugim jest to konieczne. Trzeba przy tym pamiętać, że jeśli taki student w czasie wakacji przebywa w domu rodzinnym należy złożyć korektę deklaracji uwzględniając jego obecność. Przypominam, że każdorazowo taką korektę trzeba złożyć w ciągu 14 dni od zmiany liczby osób zamieszkujących nieruchomość. Należy pamiętać również o złożeniu oświadczenia wyjaśniającego sytuacje, w której osoby zameldowane nie zamieszkują nieruchomości.
- Jeden z członków rodziny przez miesiąc przebywa w pracy za granicą, a kolejny miesiąc spędza w domu. Czy to znaczy, że co miesiąc muszę składać korektę deklaracji?
- Tak właśnie trzeba zrobić. Ta dynamika systemu zresztą zaczyna być zrozumiała przez mieszkańców. Każdego dnia składanych jest po kilkanaście korekt deklaracji w związku ze zmieniającą się sytuacją w rodzinach.
- Jakie są najczęściej zadawane pytania odnośnie segregacji odpadów? Z jakimi odpadami mieszkańcy sobie nie radzą?
Najczęściej wątpliwości są przy pojemniku żółtym na tworzywa sztuczne. Wrzucamy do niego nie tylko plastikowe butelki, ale także kartony po mleku i sokach, aluminiowe puszki, czyste plastikowe worki i reklamówki. Pamiętajmy, że do zielonego pojemnika na szkło wrzucamy tylko szklane słoiki i butelki. Szkło stołowe, okienne, lustra i ceramika nie nadają się do dalszego przetworzenia, a więc powinny znaleźć się w pojemniku na odpady ogólne – zmieszane. Do odpadów biodegradowalnych zaliczamy odpady pochodzenia roślinnego np. obierki z owoców i warzyw, trawa, gałęzie, liście, kwiaty, a także skorupki jajek. Do tych odpadów nie wrzucamy resztek pochodzenia mięsnego, kości, odchodów i popiołu. Te zasady są bardzo ważne ze względów sanitarnych. Zachęcam do zapoznania się z materiałami informacyjnymi przygotowanymi przez Urząd Miasta. Mogą je pobierać zarządcy i administratorzy wspólnot, oraz oczywiście indywidualni mieszkańcy. W materiałach przedstawiamy zasady selektywnej zbiórki odpadów. Jeśli powstają jakieś wątpliwości to zapraszam serdecznie na warsztaty edukacyjne, gdzie profesjonaliści przekażą wiedzę o segregacji odpadów.
- Za lipiec opłaty za śmieci uiszczane są w Urzędzie Miasta, a mieszkańcy powoli odczuwają zmiany „rewolucji śmieciowej”…
- Staramy się wejść w ten okres z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców. Nowy system zmienia całkowicie dotychczasowe zasady, nie obowiązują już indywidualne umowy zawierane przez firmę z mieszkańcami. Od tej pory właściciele nieruchomości mieszkalnych nie muszą się martwić o dzierżawę pojemników na odpady zmieszane. Jesteśmy w trakcie rozstawiania dodatkowych gniazd zbiorczych i przyjmujemy propozycje, gdzie w kolejnych miejscach należy je ulokować. Działają także dwa punkty selektywnej zbiórki odpadów, jeden przy ul. Wolności, a drugi przy ul. Krakowskiej. Jesteśmy już po otwarciu ofert przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów, sprawdzamy złożone przez konsorcjum MPGK i Simeko dokumenty. Z informacji, które otrzymujemy od firm zbierających odpady komunalne wiemy, że mieszkańcy przykładają się do segregacji odpadów. Ogólnodostępne pojemniki zapełniają się coraz szybciej. Cieszy nas to, ponieważ jako miasto musimy osiągnąć odpowiednie poziomy recyklingu i odzysku odpadów.
Życie pisze najróżniejsze scenariusze i recepty na każdy z nich nie sposób przedstawić, dlatego w przypadku wątpliwości najlepiej zasięgnąć indywidualnej porady. Przypominam, że odpowiedzi na najróżniejsze pytania można uzyskać w punkcie informacyjnym, który mieści się w budynku Urzędu Miasta przy ul. Sudeckiej 29, pokój nr 31 (tam także udzielana jest pomoc w wypełnieniu deklaracji odpadowych); telefonując pod numer 75 75-49-896 lub pisząc na adres poczty elektronicznej: wgok@jeleniagora.pl
Harmonogram warsztatów – odpady komunalne
Każdy z mieszkańców Jeleniej Góry, który chce sprawnie poradzić sobie z czekającymi go zmianami może to sobie ułatwić, uczestnicząc w specjalnych warsztatach poświęconych tej tematyce. Podczas spotkań, które organizowane są w różnych terminach i w różnych częściach miasta (harmonogram poniżej) specjaliści omawiają: sytuację związaną z gospodarowaniem odpadami w kraju, województwie, regionie i mieście; nowe prawo odpadowe i związane z nim obowiązki gmin, właścicieli nieruchomości, zasady naliczania opłat, możliwości korzystania z Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK); zasady selektywnej zbiórki i postępowanie z różnymi grupami odpadów na terenie gminy.
Tym prezentacjom towarzyszą praktyczne zajęcia, ułatwiające uczestnikom sprawne i łatwe selekcjonowanie odpadów: „posegreguj górę śmieci” oraz „jak ograniczać ilość odpadów”. Przewidziana jest też dyskusja, a eksperci będą się starali rozwiać wszystkie wątpliwości uczestników. Dotąd przeprowadzone warsztaty cieszyły się sporym powodzeniem, a ich uczestnicy przyznawali, że zajęcia dały odpowiedź na wiele wątpliwości związanych z nowym systemem.
Zabobrze - Osiedlowy Dom Kultury ul. K. Trzcińskiego 12
1.08.2013 r. (godz. 17.00)
22.08.2013 r. (godz. 17.00)
Cieplice - Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 ul. Gimnazjalna 2
29.08.2013 r. (godz. 17.00)
Sobieszów - Wyższa Szkoła Menadżerska ul. Cieplicka 180
14.08.2013 r. (godz. 17.00)
Śródmieście - Jeleniogórskie Centrum Kultury ul. 1 Maja 60
8.08.2013 r. (godz. 17.00)
Informacja o koncie
Miasto Jelenia Góra wprowadziło nowe konto bankowe dla opłat za gospodarowanie odpadami komunalnym. W związku z tym, miesięczne opłaty za usuwanie śmieci właściciele nieruchomości (lub w ich imieniu zarządcy) winni uiszczać bez wezwania na rachunek nr:
89 1160 2202 0000 0002 4013 2984
Opłat należy dokonywać miesięcznie w terminie do ostatniego dnia miesiąca, za który następuje rozliczenie. Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa z dniem 31 lipca 2013 r. Wpłaty można dokonać przelewem lub w kasach Urzędu Miasta Jeleniej Góry.
Kompostownik warto mieć
Nowe zasady gospodarowania i usuwania odpadów komunalnych nie nakładają obowiązku posiadania kompostowników, jednak wielu mieszkańców domków jednorodzinnych wykorzystuje ten sposób na pozbywanie się odpadów zielonych ze swoich ogrodów i sporej części odpadów kuchennych (kompostować można większość tych pochodzenia roślinnego). Dzięki kompostownikom można wykorzystywać tego rodzaju odpady jako nawóz organiczny. Oczywiście, jeżeli nie posiadamy kompostownika, odpady zielone i tak zostaną odebrane z nieruchomości w ramach wnoszonej opłaty.
Warto pamiętać, że przydomowe kompostowanie ma wiele zalet. Przede wszystkim odpady kuchenne pochodzenia roślinnego i odpady zielone pochodzące z pielęgnacji ogrodów nie trafiają do pojemnika na komunalne odpady zmieszane. Następuje zatem zmniejszenie masy odpadów wywiezionych na składowisko, a tym samym wydłużenie okresu jego eksploatacji. W dłuższej perspektywie na pewno przyczyni się to do obniżenia kosztów funkcjonowania systemu.
Publikacja Urzędu Miasta Jelenia Góra, dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Ostatnio komentowane
allergy asthma relief asthma rates
stromectol for sale http...
allergies and kids options treatment center
albuterol inhaler without...
Może cymbale zaczniesz się czepiać tych na górze?Boisz się prymitywów z...
severe hair loss gi journal
ivermectin for humans http ivermectin...
journal of gastrointestinal endoscopy fish allergy symptoms
...