To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca

Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca

Ponad 30 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, sześciopoziomowy parking na kilkaset aut i nowoczesny dworzec autobusowy – wszystko pod jednym dachem. Rada miejska Jeleniej Góry zdecydowała dziś o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu obecnego dworca PKS i sklepu Komfort, gdzie planowana jest budowa galerii handlowej.

Duńska firma TK Development zaprezentowała dziś radnym swoje zamierzenia. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zakłada dwa warianty zabudowy – budowę galerii z parkingiem tylko na terenie dworca PKS, i drugi, z zabudową terenu, na którym teraz stoi pawilon sieci Komfort.

Wizualizacje planowanego obiektu przedstawione przez inwestora, to tylko wstępna propozycja. Ostateczna forma musi zostać uzgodniona z konserwatorem zabytków, a szczegółowe rozwiązania będą wynikały z projektu budowlanego.Koncepcja galerii zakłada główne wejścia od strony Podwala i Obrońców Pokoju, a wjazd na parking oraz wjazd na część dworcową – od strony Jana Pawła II.

Dzisiejsza decyzja rady o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego otwiera dopiero inwestorowi drogę do starań o budowę. Trwa aktualizacja studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i tam najpierw musi znaleźć się zapis o przeznaczeniu tego terenu pod wielkopowierzchniowe obiekty handlowe.

Zgoda rady na otwarcie planu była prawie jednomyślna, ale w dyskusji słychać było obawy o znaczne obciążenie układu komunikacyjnego w tym rejonie miasta. Budowa kolejnego obiektu handlowego spowoduje, zdaniem niektórych radnych, że Podwale od strony Mostowej i Jana pawła II wraz ze skrzyżowaniem z Grunwaldzką zupełnie się zatkają.

Jeśli prace planistyczne pójdą sprawnie, a samorząd zgodzi na się lokalizację galerii w tym miejscu, to jest szansa, że pod koniec przyszłego roku rozpocznie się budowa. Inwestycja powinna zamknąć się w dwóch latach. TK Development to największa duńska grupa developerska. Prowadzi interesy w 8 krajach europejskich. W Polsce wybudowała galerię w Toruniu, kończy podobne inwestycję w Nowym Sączu i Tarnowie.

Podróżni korzystający z usług PKS-u nie ucierpią na budowie galerii w miejscu dotychczasowego dworca. Dół galerii od strony Jana Pawła II będzie nowoczesnych dworcem z częściowo zadaszonymi peronami. PKS zamierza przenieść swoją bazę na obrzeża miasta, za stację benzynową Lotos, przy drodze wylotowej na Zgorzelec.

Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca
Wstępne "tak" dla galerii zamiast dworca

Komentarze (20)

no ok, to mi się nawet podoba B)

Super pomysł,nowa galeria i piękny dworzec PKS , popieram ten pomysł !!!

SZKODA TYLKO ŻE NIKT NIE POMYŚLI O OKOLICY W POLSCE MAMY TAK MAŁO GÓR I LASÓW A CI k****nI ZABUDOWUJĄ TAKIE PIĘKNE MIEJSCE JAK JELENIA GÓRA W TATRACH TO SAMO ZAKOPANE WIDAĆ Z KAŻDEGO SZCZYTU NIE JEST TO PIĘKNY WIDOK
MORAŁ -
OPRÓCZ PIENIĘDZY DO ROZWOJU POTRZEBNY JEST PLAN ZAGOSPODAROWANIA I LUDZIE MYŚLĄCY ZWŁASZCZA NA ODPOWIEDZIALNYM STANOWISKU
NA SZCZĘŚCIE TO WY BĘDZIECIE TU ZDYCHAĆ :evil: :evil:
:EVIL: :evil: :evil:

karmią ich ładnymi projektami multimedialnymi ,papka gotowa

Bez przebudowy układu komunikacyjnego i zwiększenia przepustowości pobliskich ulic i skrzyżowań, budowa tego obiektu jest nieuzasadniona.

Jeździmy po dużych miastach.Fakt tragedia,ale jaki mamy cel w tym żeby u nas było tak samo?Zauważ,że np. we Wrocławiu zabytkowa zabudowa nie pozwala na poszerzenie ulic.U nas obwodnica jest całkiem świeża,więc można ja zmodernizować,rozbudować.Po co więc te głupawe teksty.

jakoś wszystkie miasta sobie radząz korkami a w jeleniej dziurze jak trzeba chwile postać na światłach to odrazu TRAGEDIA !!! ludzie pojedzcie do dużych miast to zobaczycie jak się tam jezdzi !!!

Myślę, że to bardzo dobry pomysł, w tej chwili na poważne zakupy trzeba jechać do Wrocławia:-(
Świetny pomysł z wkomponowaniem dworca PKS.
Jedyna obawa to z pewnością bardziej wzmożony ruch uliczny, ale wierzę, że da się ten problem rozwiązać.
Czekam z niecierpliwością!

po cholerę to monstrum? po wybudowaniu pasażu grodzkiego, focus mall, pasażu przy tesco i - być może galerii przy parkingu wielopoziomowym na kilińskiego - nasycenie galeriami będzie i tak b. duże, jak na małe miasto, jakim jest jelenia. już po wybudowaniu obecnych nasycenie "nowoczesną powierzchnią handlową" osiągnie w jg ponad 3/4 m2 na mieszkańca, co ulokuje nas w polskiej czołówce. a zapowiadane są przecież także kolejne kombinaty - przy carrefourze i multipark na sobieskiego... taka dodatkowa galeria kloc, jak na załączonych wizkach wyssie do reszty handel z ulic miasta. w cywilizowanych krajach zachodnich nigdzie nie ma takiego nasycenia wielkopowierzchniowymi 'galeriami', tylko w polsce przyjęła się durna moda na galerie-kombinaty jako idiotyczny przejaw 'wielkoświatowości'. do jeleniej galeryjna fala dotarła z opóźnieniem, ale jeśli wszystkie zapowiadane zostaną zrealizowane, to będzie to zbrodnia na tkance miejskiej. miasto to ULICE, gdzie są sklepy, knajpy, usługi i gdzie chodzą LUDZIE. Jeśli 95% handlu/usług/rozrywki skupi się w 7-8 klocowatych bunkrach, to w centrum pozostaną banki, a i to nie wszystkie, większość lokali na parterach w starym mieście i śródmieściu skończy jako second-handy, albo pozostanie miesiącami niewynajęta ... wypada mieć nadzieję, że większość radych ma na tyle rozumu i jaj, żeby powiedzieć 'NIE' dla tej inwestycji. motywacje zagranicznych cwaniaków z dostępem do kredytów są oczywiste - łatwa inwestycja, zwrot nakładów w 7 lat, szybki kesz, i g..o ich obchodzi, że degradują w ten sposób przestrzeń miejską; w swoich krajach nie mogą robić takich rzeczy, ale w prowincjonalnym kraju, na głębokiej prowincji są przyjmowani z honorami. zmienić plan zagospodarowania? oczywiście; dołożyć z miejskiej kasy na poszerzenie ulicy przed marketem? oczywiście; wejść inwestorowi w d.. bez mydła? oczywiście - z wielką z przyjemnością.... masakra.

A gdzie będzie można zarobić na wydawanie kasy w tak licznych galeriach?
Bo logicznym jest, że i takie inwestycje powinny iść w parze.
Więc ktoś się i tak przejedzie na tych handlowych "cudach". Pozostanie nie tylko degradacja przestrzeni miejskiej, ale i lokalnego zaplecza handlowego i produkcyjnego (choć już istniejącego w szczątkowych formach)

Ludzie, bez paniki!

1. Nie w każdej galerii będą te same sklepy. Galerie w JG są maleńkie i dla wielu marek nie starczy miejsca, a większy wybór nikogo nie zabił.

2. Ta galeria pozwoli na budowę dworca, którego miasto nie będzie się musiało wstydzić.

3. Lokalizacja przy dworcu pozwoli na stworzenie wygodnej możliwości dla okolicznej ludności z mniejszych miasteczek. Nie można patrzeć na inwestycje w mieście jako na inwestycje tylko dla mieszkańców, jeśli chce się ożywić miasto i napływ turystów (także tych zakupowych).

4. Nowoczesne budynki poprawią atrakcyjność miasta.

5. Im więcej miejsc, gdzie można kulturalnie spędzać czas (w galeriach są kawiarnie, kina), tym lepiej, jeśli chcemy by wieczorem coś się w mieście działo.

6. Co do pieniędzy, które można tam wydać, to tylko kwestia priorytetów. Wiele osób wydaje sporo pieniędzy na kiepskie rzeczy nie dlatego, że są tańsze, ale bo nie mają wyboru. Lepszej jakości produkt z reguły jest dużo trwalszy, więc jest opłacalny w dłuższej perspektywie.

Ładne galerie przyciągają ładne dziewczyny. A te z kolei kasiastych chłopaków. I interes się kręci ;)

Gdybyśmy chcieli stać w korkach, to mieszkalibyśmy w dużych miastach :(

W tym co napisałeś jest sporo prawdy.
A nawet za mało.
Kolejny taki moloch to głopota, ale pociąg radnych do sukcesu za wszelką cenę spowoduje, że podejmą oni decyzję pozwalające na lokalizację tego obiektu.
Głupota bo jak wskazywałeś: niedostsowany ukłąd komunikacyjny. ( już dzisiaj na skrzyzowaniu na Grunwaldzkiej i Jana Pawła przydałaby się Estakada, która kosztowac będzie dziesiątki milionów złotych. proszę bardzo niech galeria się buduje, ale pod warunkiem, że postawią estakadę. Ale ytakich warunków nie można stawiac - zgodnire z prawem.
Drugi powód bardziej anbstrakcyjny: nalezy przede wszytskim doprowadzić do zagoazpodarowania niezagospodarowanych czesci miasta. Coś na zwór galerii handlowej miało powstać przy obnych parkingu wielopoziomowym. I co?
Jelenia Góra jest porównywalna od Gerlitz i Zgorzelca razem wziętych, a tam takiego nasycenia galeriami nie ma. Zapewne jest jakiś powód.
Z epwnością wybudowanie tych wszytskich galerii wpłynie na jeleniogórskich handel. Nie mam nic przeciwko, aby został dobity, bo jest gówniany.
In tak jeżdżę na zakupy do Wrocławia. Ale do ich dobicia nie jest potrzebna nowa galeriai, wystarczy rozbudowa teksko i pasaż galeria na Kilinskiego.

Zupełnie się z poniższym dyskutantem nie zgodzę. Nie można patrzeć na rozwój miasta tylko przez pryzmat tego co się obserwuje w źle funkcjonującym mieście.

Wystarczy Tesco i galeria na Kilińskiego?

A czy widziałeś jakie powierzchnie handlowe tam będą i ile stanowisk?

Nie można patrzeć tylko na to, ile galerii jest w planie, ale ile obszaru handlowo-usługowego.

O Pasażu Grodzkim nie wspomnę, to bardzo malutka galeria.

Argument o Goerlitz do mnie nie trafia, bo w Kłodzku (ok. 30 tys. ludności) jest galeria z powierzchnią 20 tys. mkw a dobudowują następną z 10 tys. mkw. (tyle mniej więcej co Pasaż Grodzki).

W ogóle byłoby dobrze, gdyby ulice 1 maja i Konopnicka (oprócz Rynku) zamieniły się w ulice, gdzie jest więcej kawiarni, knajpek i miejsc, gdzie można spędzać czas. A większość sklepów do galerii.

Wtedy być może miasto zaczęłoby żyć też wieczorami, jak to jest w niektórych niedużych miastach na Zachodzie.

I może wreszcie umarłby ten nasz jeleniogórski marazm.

Jak miasto zaczęłoby się rozwijać, to byłyby też większe szanse, by i PKP zaczęło inaczej traktować to połączenie i nie odcinać nas przez pociągi ślimakowe od reszty kraju. Nie wspomnę o
turystach z pobliskich czeskich i niemieckich miasteczek.

Komu potrzebna ta galeria i to w tym miejcu .Rajcy miejscy niech juz planuja linie metra z zabobrza do tej galerii z przystankami pod tesco i castorama.Będzie i atrakcja dla licznych turystów,dzieciaków wypełni im czas lekcyjny i poza lekcyjny a ranga miasta jak wzrosnie(prawie jak stolica) i ulice sie luzniejsze zrobią kto wie moze i z wrocławia zaczną wtedy do nas jeżdzic (chociażby tylko dla samego metra) a wtedy napewno jelenia będzie miała szybką kolej .same plusy jak by nie patrzec
Więc jak Panie prezydencie?Wybory tuż tuż będzie czym sie pochwalic, a wtedy reelekcja pewna!

Dzięki galerii, stworzone zostaną dogodne warunki dla galerianek.
Podnoszę wysoko zgrzybiałe łapsko do góry. Jestem za!!!

~DOLNOŚLĄZAK .. kiedy ostatnio myłeś swoje *łapki ? ..~Hi, ..bo myślami jesteś
____________________________________________________ daleko !
:(

Internuta Dolnoślązak chyba nie wie, że pedofilstwo jest karane. Już nie mówiąc o tym, że to wstyd mieć takie zboczenia i ja gdyby je miała, nigdy bym się do nich publicznie nie przyznała. Pozdrawiam, ago

A co z niezbudowanymi terenami miejskimi np. ul Sobieskiego w stronę Zgorzelca? Czy uzasadnione jest upychanie wszystkich obiektów w jedno miejsce? Przecież tam się nie da nawet poruszać! No i może stare miasto powinno jednak pozostać starym miastem. Gdzie będziemy chodzić na spacery? Budowa takiego molocha tym miejscu zakrawa na kpinę. Ja mam propozycję - zrobić czteropoziomowy parking i galerię pod ratuszem.