Firma Public Transport Consulting na zlecenie miasta opracowała koncepcję optymalizacji oferty przewozowej. Zmian jest wiele. Linią priorytetową dla całego systemu komunikacji stanie się linia nr 7. Co to oznacza? „Siódemki” w godzinach szczytu będą kursowały z częstotliwością co 15 minut. Osiem linii zakwalifikowano do kategorii linii podstawowych, to cztery miejskie: 6, 12, 17 i 26 oraz cztery podmiejskie: 1, 2, 9 i 11. Te w godzinach szczytu będą kursowały z regularnością co 30 minut.
Wydłużona zostanie trasa linii nr 2 aż do Osiedla Orle, skrócona zostanie linia nr 4. Autobus ten nie będzie już dojeżdżał do dworca głównego PKP. Ma kursować na trasie Osiedle XX-lecia – Zachełmie, Podgórzyn, Przesieka. Zlikwidowanych zostanie kilka linii, m.in. nr 14 (zastąpią ją autobusy linii nr 2, 6 i 17), a także linia nr 20 (będzie połączona z linią nr 11.
Wprowadzona zostanie linia nr 8, jadąca od dworca głównego PKP na Zabobrze (ul. Kiepury) a także linia nr 28, zapewniająca brakujące dotąd połączenie z Goduszyna do Cieplic. Dodatkowym zadaniem „ósemki” jest skomunikowanie dworca kolejowego z autobusowym (PKS).
Z kolei popularna linia nr 6 zmieni trasę, autobus będzie jeździł przez dworzec PKP w Jeleniej Górze.
Istotnie zmieni się obsługa osiedla Czarnego. Linia 25 ulegnie likwidacji, w zamian wydłużona zostanie większość kursów linii nr 1 i 16, oraz wybrane kursy linii nr 5.
To tylko część proponowanych zmian, które zaczną obowiązywać już od 1 czerwca. Władze Jeleniej Góry mają nadzieję, że nowy schemat połączeń spowoduje zahamowanie spadku liczby pasażerów. Zastępca prezydenta Jeleniej Góry Jerzy Łużniak apeluje do mieszkańców o cierpliwość, gdyż zmiany mogą na początku spowodować pewną dezorientację wśród pasażerów, ale – co podkreśla – proponowane rozwiązania wydają się być dobre. Firma konsultingowa zaproponowała je na podstawie wyników ankiet, przeprowadzonych wśród pasażerów. Kategorycznie sprzeciwiali się oni zmniejszeniu liczby kursów. Stąd też w nowym rozkładzie liczba wozokilometrów zwiększy się. Nie spowoduje to jednak ani wzrostu cen biletów, ani też konieczności poniesienia dodatkowych wydatków z budżetu miasta. – Wynegocjowaliśmy ze spółką MZK korzystniejszą stawkę dopłaty do wozokilometra i wspomniane wydatki będą pokryte z oszczędności – powiedział Jerzy Łużniak.
Komentarze (78)
co za osły
Wow - wreszcie pomyslano o poprawie skomunikowania Zabobrza z dworcem PKP. Brawo! Co prawda zobaczymy jeszcze jak bedzie jezdzic ta 8-ka, no i jak mieszkancy przyjma zmiane trasy linii nr 6 (z tym moze byc problem, bo to jednak wydluzy przejazd z Zabobrza do Cieplic). Zmiana jest jakims krokiem naprzod, ale wladze miasta i PKP powinny jednak pomyslec o budowie stacji kolejowej w okolicy Osiedla Robotniczego - bylaby to powiedzmy stacja 'Miasto'. Dodatkowo potrzebna jest budowa porzadnego mostu miedzy Osiedlem Robotniczym, a Oginskiego. Puscic tamtedy 7-mke, ktora rzeczywiscie jest linia strategiczna, a ktora wtedy wozilaby ludzi na ta stacje oraz na PKS - idealne rozwiazanie. To sa dwie duze inwestycje, ale nie przesadzajmy - to byloby i tak duzo tansze niz wybudowanie Term Cieplickich, a zmieniloby miasto na lepsze na zawsze. Kolej bedzie teraz miala pieniadze na inwestycje z UE - warto, zeby taka stacje wybudowali.
W zasadzie, to mozna dosc tanio poprawic ta trase 6-stki, zeby nie musiala jezdzic po 1go maja w ta i z powrotem. Na Zlotniczej 6tka moglaby skrecac w lewo - w droge idaca przez teren stadionu. Za stadionem tez jest przeciez plac wyasflatowany - tylko trzeba zbudowac maly kawalek laczacy to z Wincentego Pola. No i tam 6stka skrecalaby w prawo w Wincentego i miala przystanek. Tunel pod peronami moglby byc przebity do Wincentego Pola i pod Wincentego Pola (wiele osob na forum o tym mowi) i byloby naprawde blisko (rowniez wygodne rozwiazanie dla pracownikow Jelfy). Dalej 6-stka jechalaby normalnie, wiec zmiana trasy bylaby niewielka. Bardzo doceniam to, ze MZK chce poprawic dojazd na dworzec, ale bez chociaz minimalnej rozbudowy infrastruktury kazde rozwiazanie bedzie rozwiazaniem polowicznym. Jelenia Gora naprawde potrzebuje takich inwestycji. Wladze miasta wreszcie dostrzegly, ze najwieksze osiedle w miescie bylo beznadziejnie skomunikowane z dworcem - ciesze sie, ze chca cos z tym zrobic. Wazne jest rowniez, zeby byly to dzialania dobrze przemyslane.
Dobrze przemyślane, czyli nie takie jak proponujesz. Nie masz pojęcia o własności gruntów, a proponujesz budowę jakichś łączników za kilka milionów przez grunty nienależące do miasta. Tylko po to, żeby szóstka jeździła 3 minuty krócej. Nikt inny z tych rozwiązań korzystać nie będzie.
Mozliwe, ze nie takie, jak proponuje. Moga byc inne - lepsze rozwiazania - nie twierdze, ze moje jest najlepsze. Cieszylbym sie jednak, gdyby wladze miasta pochylily sie nad problemem i zaproponowaly kilka rozwiazan i kosztow z nimi zwiazanych, dzieki czemu mozna by wybrac najbardziej korzystne rozwiazanie. Mozna rowniez powiedziec, ze sie nie da i miec wszystko w nosie. Kladki nad Podwalem tez sie niby nie dalo, a jednak Prezydent ostatnio zapewnial, ze wroci do tego pomyslu. Jezeli masz lepsze i tansze rozwiazanie, to je przedstaw - chetnie poczytam. Im wiecej pomyslow, tym lepiej.
W tamtym rejonie wszelkie przebudowy są nieopłacalne, więc nie ma pomysłu lepszego, niż wydłużenie trasy linii 6 o 3 minuty. Dobrym pomysłem, ale kosztującym miliony, jest przedłużenie ulicy Krakowskiej asfaltem do al. Solidarności, następnie jazda w lewo do końca Solidarności i dalej prosto przez pola, przecinając Bóbr, przecinając Wiejską i włączając się w Bacewicz przy szpitalu. To by był świetny skrót w samo centrum Zabobrza i odciążenie mostu na Różyckiego. Obecnie z Solidarności można jechać w lewo aż do Złotniczej albo w prawo aż do Grabarowa. Daleko, a można by było prosto. Tyle, że tam też są tereny prywatne, a dodatkowo konieczna jest budowa drogiego mostu nad Bobrem. Nie ma w tym rejonie rozwiązań tanich i dobrych jednocześnie.
No i bardzo dobrze. Miasto się zmienia a MZK tkwi od 30 lat w utartym schemacie. Czas najwyższy dostosować siatkę połączeń po potrzeb mieszkańców. W końcu ktoś pomyślał.
"Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie już za niedziele ponad tydzień."
Redaktor ROB "made my day" :)
JAK MOŻNA NIE PRZECZYTAĆ TEGO CO SIĘ PUBLIKUJE?
Poprawione. Dziękuję za czujność.
Szkoda że MZK nie wspiera już aplikacji rozkładu jazdy na smartfony. Była rewelacyjna.
apka MZK była dobra dopóki pokazywała realny czas (np.spóźnienia). później była jak inne tego typu. zainstaluj transportoid
zainstaluj sobie jakdojade.pl
U mnie jakdojade działa fatalnie - potrafi wywalać z programu, wiesza się, nagle wyskakuje, że nie znaleziono linii spełniających kryteria.
A transportoid jest tylko na androida 4 i wyżej. Ja działam dalej na androidzie 2,3
Zarypista rewolucja jeden krok na przód, dwa kroki w tył. Tak to jest jak rządzą nami w urzędach kompletnie bezradni ludzie którzy zatrudniają ekipę do rozkładu jazdy z drugiej strony Polski która to kompletnie nie zna układu miasta gdzie znajdują się zakłady pracy szkoły i kto gdzie jeździ. I oto mamy na stronie MZK rozkład jazdy który zamiast działać na dobre teraz połowa ludzi musi przesiąść się do aut bo do pracy już niestety nie dojadą. Dziękujemy panie prezydencie, więcej pan robi szkód niż to warte, ludzie was już mają dość.
tzn że 6 będzie zajeżdżać na PKP i potem stamtąd wyjeżdżać i dopiero jechać do Cieplic albo na Zabobrze?! Bardziej by się jej przydał przystanek w okolicach tunelu, stadionu...
jak można wydłużyć 6 ,autobusy w szczycie -podstawowe - kurcze PODSTAWOWE co 30 minut?No jak to ma zachęcać do korzystania z autobusów to dziękuje przesiadam się na samochód
Teraz wszystkie kursy linii 6 będą zajeżdżać do stacji PKP gdzie tak naprawdę to oznacza że będzie to linia wycieczkowa by każdy pasażer który jedzie z Zabobrza do centrum Jeleniej lub Cieplic mógł zobaczyć ciuchcię na stacji co to ma być? dzieci z przedszkola będziecie wozić?. Z tej stacji kolejowej korzysta znikoma ilość ludzi, wystarczyło wysłać co drugi lub góra trzeci kurs linii 6 a nie wszystkie. Jak widać bezradna ekipa rządzi dalej i mamy ku temu takie skutki.
Zrobili tak bo skasowali 4kę i chcą zachęcić mieszkańców Zabobrza do jeżdżenia pociągami. Ale tak, mogliby zrobić mniej kursów na Dworzec, albo rozbić 6ke na 6ke i 26 która by jeździła co 1h przez Dworzec
Wystarczyło zerknąć na ten rozkład i zobaczyć, że nie każdy kurs linii 6 będzie robił pętelkę przez PKP zamiast wypisywać takie bzdury.
Nie każdy, jedynie jakieś 90%. To faktycznie zmienia postać rzeczy...
Dobrze, że wpadli na to rozwiązanie. Dzięki temu ludzie oszczędzą pieniądze na przesiadki i taksówkę, a przejazd przez dworzec, wysiadka i wsiadka pasażerów zajmie raptem 3, 4 minuty. Te zmiany były konieczne, dlatego dobrze, że w ogóle będą.
Zobaczymy w praktyce te zmiany, najbardziej ucierpią mieszkańcy Podgórzyna bo są skazani już na przesiadki na XX Lecia (tylko kilkoma autobusami dojadą dalej - do Zajezdni MZK). Za to widzę ze miasto stawia na połączenie Zabobrza z dworcami PKS i PKP i specjalny przystanek Kilara pod Galerią Sudecką. Jakby jeszcze zrobić przy okazji remontu Dworca PKP i dojście na Wincentego Pola przy peronach byłoby pięknie już. Dobrze że zlikwidowano 25, bardzo dużo połączeń zyskają mieszkańcy rozwijającego się Osiedla Czarne. Co do linii 28 Goduszyn-Os XX Lecia będzie to tylko kilka kursów, ale jak to wystarczy... Brakuje mi jeszcze zmiany trasy linii 11, powinna jeździć [...]-Goduszyn Dolny-Spółdzielcza Objazdowa-Spółdzielcza-Trasa Czeska-[..] Ludzie w zakładach nie kończą/zaczynają tylko 6,8,14,16,22. Ale nowa linia 29 w Piechowicach to taka fikcja bo zastąpi 13kę i praktycznie nie zmieni się jej rozkład.
Pożyjemy, zobaczymy, na pewno będą poprawki
Ej no, ale MZK z tą ostatnią siódemką o 20.55 z Sobieszowa na Kiepury to pojechało po bandzie już....
Z Kiepury też nie lepiej 20.55, 22.25 - 1,5h przerwy?
Zauważcie też że co 15 min to jest w dni robocze do wieczora, a w niedzielę jest co godzinę.
A co z linią nr 18 ?
Spadek ilości pasażerów to przede wszystkim fakt, że dzisiaj prawie każdy ma samochód, po drugie jeszcze kilkanaście lat temu linie 6, 7, 17 miały zawsze obłożenie-nawet do pamiętnych ikarusów na tych liniach trzeba było się wciskać, było sporo młodzieży dojeżdżających do szkół itd. Dzisiaj większość wyjechała, pozostali emeryci... Jadąc rano np. linią 7 z Zabobrza widać to ewidentnie-średnia wieku 65+ jadących do lekarza czy na ryneczek koło Ronda.
Ile to kosztowało? Proszę o ujawnienie kwoty jaką otrzymała Public Transport Consulting.
Możesz wystąpić do urzędu o podanie tej informacji
A ja mam to gleboko. Nie jechalem smierdzacym autobusem komunikacji miejskiej od ponad 30 lat. nawet nie wiem jak sie teraz bilety kasuje i czy w ogole kasuje.
Najbardziej porąbanym pomysłem jest skrócenie trasy linii 4 do os.XX lecia. Obcięto całkowicie możliwość bezprzesiadkowego dojazdu do miejscowości turystycznych turystom z dworca PKP i mieszkańcom z centrum. Nie tak dawno przyjmowałem u siebie znajomych z Wrocławia z rowerami. Umówiliśmy się w Borowicach, dojechali sobie autobusem i rowery zapakowali na pokład. Obecnie kurs z rowerami jeździ od os.XX lecia. Czyli z dworca trzeba przepedałować przez całe miasto, a następnie można podjechać ledwie kilka kilometrów autobusem. To już bym wolał sam wjechać do końca, bo zaoszczędzony czas to będzie może pół godziny, a straci się dodatkowe pieniądze na bilety. Kurs rowerowy obecnie będzie jeździł całkowicie na pusto. Jestem pewien.
Wrocławiaczki-cebulaczki nie potrafią się raz przesiąść do drugiego autobusu (za ciężka d.pa?)? A może nie mają na drugi bilet za 3 zł? Niech zaiwaniają na piechotę albo zamówią sobie taksówkę. Tacy "turyści" jak wszyscy z Wrocławia że chcieliby podwieźć swoje przyciężkie d.py pod sam cel. Rower jest od tego żeby nim jeździć a nie targać autobusem, blokować miejsce i brudzić nim pasażerów.
Pokaż mi w nowym rozkładzie kurs, którym będzie można przewieźć rower z PKP na pętlę przesiadkową czwórki. Jesteś takim tumanem, że nawet nie zrozumiałeś problemu. Byle tylko zwyzywać mieszkańców miasta, które dla Ciebie jest nieosiągalne i w którym w życiu nie byłeś. Dobry pretekst do wylania frustracji. Chciało Ci się resetować router tyle razy, żeby nabić kilkanaście minusów przy moim wpisie? 2 godziny temu ich nie było, więc jasne jest, że wszystkie pochodzą od Ciebie. Przykro mi, że Twoim jedynym zajęciem jest nabijanie nic nie znaczących łapek na portalach. Ja w tym czasie byłem sobie na przejażdżce na Przełęczy Karpnickiej. Polecam, fajne miejsce na krótki wypad za miasto. Może byś potem trochę rozluźnił zwieracze i powyzywał sobie na drzewa, zamiast na normalnych ludzi.
Nie rób problemów tam, gdzie ich nie ma, posrаna tępa ciоtо. Ciężko ci przejechać 5 km na rowerze z Jeleniej do Cieplic a pchasz się w góry? Jak tak, to zawsze możesz dojechać do Cieplic pociągiem. Specjalnie podpowiedź dla takich ułomków jak ty. Z dworca w Cieplicach do czwórki to nawet emeryt z laską dojdzie. Widać ty jesteś jakiś upośledzоny (nie tylko umysłowo, ale też fizycznie). A minusy sam zarobiłeś za głuроtę i chаmstwo.
Co do Wrocławia to siedź sobie w swojej norze w bloku i nie przyjeżdżaj do nas albo jeździj na wycieczki nad brudną, śmierdzącą Odrę. Potrafisz tylko wylewać żale na portalach że ktoś ci czegoś nie dał. Typowy chаm z Wrocławia - sam kompletna fujаra, a zawsze z pyskiem do innych z byle powodu.
Współczuję smutnego życia. Gdybyś przeczytał, to może byś wiedział, że nie jestem z Wrocławia. Przykre, że masz kompleksy mniejszej miejscowości. Ja nie mam żadnych i świetnie się dogaduję ze znajomymi z większych miast. Uważaj, bo Ci router padnie od tych ciągłych resetów i zmieniania ip :D
Spadaj dzieciaku odrabiać lekcje na jutro i nie zaśmiecaj portalu. Ty to miałeś być naleśnikiem, ale rodzice nie trafili w patelnię. I wyszło to co wyszło - jedno wielkie g.no. Widać jesteś z Wrocławia skoro ujadasz jak wiejski kundel spuszczony z łańcucha na sam dźwięk tej nazwy i to ty masz kompleksy, a na pewno schizofrenię. Pisze bzdury, obraża inne osoby i się dziwi jeszcze, że zbiera same minusy. Kompletny ŚWIR!!!
Napisz coś jeszcze o słoikach z Jeleniej Góry, popaprany psycholu.
Za wulgarny język - minus!
Dawno faceta nie miałaś, co nie?
powrot lini 8 kiedys kursowala na trasie zabobrze wojcieszyce
Numer jak każdy inny. Przed likwidacją jeździła na trasie Junaków - Wojcieszyce. Obecna trasa jest kompletnie inna, więc nie jest to powrót linii, tylko przydzielenie starego numeru nowej linii.
tak takie zmiany ze ludzie którzy pracują w zorce w sobieszowie a dojezdzaja z jeleniej nie bedą mieli czym wrócic z drugiej zmiany bo ostatni autobus jedzie z sobieszowa do jeleniej o 21:56 brawo za zmiany
Oczywiście polaczki cebulaczki jak zwykle szukają dziury w całym... W końcu miasto pomyślało, wprowadza zmiany, a komuś coś znowu nie pasuje. Zmiany są na podstawie ankiet wypełnianych przez mieszkańców miasta (osobiście też taką ankietę wypełniałam, jednocześnie ze mną setka innych ludzi). To znaczy, że takie potrzeby, na które MZK w tym momencie reaguje nie są wyssane z palca, tylko wychodzą naprzeciw wymaganiom mieszkańców. Ludzie potrzeby mają różne, jedni potrzebują dojechać do dworca o konkretnej godzinie, inne osoby 30 minut później, a jeszcze inne 30 minut wcześniej, więc co złego w tym, że większość 6-stek będzie jeździć przez PKP?
Ludzie, opamiętajcie się... brak zmian - źle, są zmiany - źle...
A Ty kim jesteś? Niemcem, Francuzem, czy Ruskiem? Wyśmiewasz się z polskiej narodowości pisząc "polaczki", więc zakładam, że sam Polakiem nie jesteś. Chyba nie śmiałbyś się z własnej narodowości, co cebulaczku?
no bo tak jest. jak by czegoś nie zmienić, to polactwo będzie wybrzydzać
Następny, który nie rozumie. Nie chodzi o wybrzydzanie, tylko o nadawanie wyrazom opisującym polską narodowość negatywnego wydźwięku. W Polsce już Żyd kojarzy się negatywnie, a przecież to taka sama grupa ludzi, jak każda inna. Na dodatek w przeszłości dość mocno prześladowana. Teraz jeszcze Polak będzie słowem o wydźwięku negatywnym. I najlepsze jest to, że nie nazywają nas polaczkami cudzoziemcy, tylko rodacy. Paranoja.
Zmiana na plus i minus. Zniknie przystanek Małcużyńskiego, bo jakiś inteligentny inaczej zza biurka wpadł na genialny pomysł usunięcia tego przystanku, który istniał. Przecież tu także mieszkają ludzie!!! Dlaczego więc osoba starsza z siatą pełną zakupów musi nadrabiać drogi??? 6 i 7 nie będzie już tędy kursowała, bo i po co?
A na jakiej podstawie o tym mowisz? Na schemacie dalej jest przystanek Małcużyńskiego...
Przystanek Małcużyńskiego rzeczywiście nie zniknął, ale przedmówca pewnie nie do końca rozeznał się z nowym rozkładem i praktycznie jednokolorowym planem przystanków.Cała ta zmiana jest świeża i trzeba się z tym w pewnym sensie "oswoić".
Naprawdę pierwsza siódemka w weekendy z Sobieszowa o 6.41? A co z tymi,którzy w weekendy muszą na 6 dojechać do pracy w Galerii Sudeckiej?
Chcę wejść na stronę MZK i tu zamiast domeny mam stronę nazwa.pl z informacją, że domena jest utrzymywana na serwerach nazwa.pl
Fajnie, ale co to za numery? Chciałam sprawdzić rozkład jazdy i psińco :/ Robicie ludzi w balona????
Na stronę wchodzę regularnie i jeszcze nigdy nie miałem takiego komunikatu. Teraz też strona działa normalnie.