To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Przebudowa dworca kolejowego Węgliniec

Przebudowa dworca kolejowego Węgliniec

Poprawa standardu obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca, a także modernizacja towarzyszącej mu infrastruktury – to priorytety przebudowy dworca kolejowego Węgliniec.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do budynków dworcowych. Najważniejszym zadaniem w ramach inwestycji jest przebudowa budynku Nowego Dworca pochodzącego z 1865 roku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Renowację przejdzie ceglana elewacja dworca wraz z bogatym detalem architektonicznym, która zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Przy ścianach elewacji restauracji będą poddane wiaty peronowe oparte na odtwarzanych na wzór historycznych kolumnach.

Dbałość o deale

Ciekawostką jest planowane przywrócenie zegarów tarczowych na elewacjach od strony torów. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wyglądu dworca warto wyróżnić odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę stropów, a także wzmocnienie konstrukcji zadaszenia i wymianę poszycia dachowego. Metamorfozę przejdzie również wnętrze budynku. Na parterze, w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy znajdującej się w zachodniej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych składającą się z poczekalni, poczekalni dla rodziców z dziećmi, pomieszczenia kas biletowych oraz toalet. Natomiast w części, gdzie w XIX wieku znajdowała się poczekalnia 1. i 2. klasy, docelowo mają mieścić się kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza prowadzona przez samorząd lokalny. W reszcie skrzydła wschodniego zaprojektowano pomieszczenia przeznaczone dla Straży Ochrony Kolei. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowoczesny system informacji głosowej.

Udogodnieni dla niepełnosprawnych

Niezwykle istotnym elementem przebudowy budynku dworca jest również jego dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W wyniku przebudowy dworca poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązań proekologicznych. W budynku zostaną zamontowane nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także pompy ciepła służące do ogrzewania obiektu. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenie dworca, a także o montażu nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia mediów.

Metamorfoza "Starego Dworca"

Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowie będzie poddany również sąsiadujący z nim, pochodzący z 1846 roku, Stary Dworzec, który jest stylizowany na zamek obronny z dwoma symetrycznymi wieżami mierzącymi 18,6 m każda. Podobnie jak w przypadku Nowego Dworca renowacji zostanie poddana elewacja zabytkowego budynku wraz z detalami architektonicznymi, które podkreśli iluminacja. Dawny dworzec przejdzie również przebudowę wnętrz wraz dostosowaniem ich pod wynajem dla spółek kolejowych. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który zostanie zaadaptowany do nowej funkcji – stanicy rowerowej ze stojakami i punktem mycia rowerów. Dostosowana i przebudowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez montaż windy zostanie kładka nad torami biegnąca w kierunku miasta. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca przewiduje się również montaż nowej małej architektury, czyli ławek, koszty, tablic informacyjnych i planów dotykowych dworca. Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. realizowana przez PKP S.A. inwestycja w województwie dolnośląskim. Jej koszt to 32 mln zł netto. Jest ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin jej zakończenia to pierwsza połowa 2022 roku. Przy okazji realizacji inwestycji, żeby miała ona kompleksowy charakter, podpisano umowę o współpracy z PKP PLK S.A. Jej zakres oprócz współpracy przy realizacji inwestycji w zakresie wiat wokół budynku dworca, zawiera zobowiązanie, w ramach którego PKP PLK S.A. przeprowadzi prace związane z zaprojektowaniem i budową pochylni z kładki dla pieszych w kierunku ulicy Kolejowej oraz krawędzi peronowych sąsiadujących z budynkiem dworca Węgliniec. Dzięki inwestycji perony będą wyższe, w związku z czym będą bardziej komfortowe dla podróżnych przy wsiadaniu do pociągu.

Komentarze (20)

Na choolerę komu dworzec w takiej dziurze? Ile tam jest mieszkańców? Zburzyć ten dworzec i posadzić las!

Jak wyremontują to napiszcie na portalu. Pojadę i naѕram na środku holu dworca w tej menelskiej dziurze a potem zwalę klocka w pociągu Kolei Dziadowskich do Wsiocławia.

Zaorać tę dziurę i posadzić grzyby! Węgliniec - "metropolia" haha z dworcem większym niż samo miasto.

tam na dworcu to wsiada dwóch pasażerów na dobę... remontują dworzec... dla miejscowych meneli.

Zaorać tę dziurę, podpalić i posadzić las. Po ch uj dworzec w tej śmi erdzącej pipidówie!

Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Gryfów Śląski. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra - Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby o wiele wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrocław - Węgliniec - Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra - Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra - Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrocław - Jelenia Góra - Wrocław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.

A w Szklarskiej Porębie Dolnej i Średniej kiedy wyremontują zabytkowe budynki stacji? Czekają aż się całkiem zawalą? Zamiast remontować to co jst najbardziej potrzebne (przypomnę, że z tych stacji korzystają tłumy turystów) wywalają olbrzymią kasę na remont wielkiego dworca na jakimś zad.upiu w sercu Borów Dolnośląskich. Marszałek, czy ty masz mózg w tej czaszce?

To,czy Węgliniec będzie kwitnącym małym miasteczkiem czy dziurą zależy w 1 kolejności od mieszkańców. Jak rzucają śmieci po krzakach, jak załatwiają się pijaczki tak gdzie im się nagle zachce, jak wybierają radnych bez wyobraźni i chęci do działania, by cokolwiek zmienić, to tak będzie dalej. Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni ale zawsze od czegoś trzeba zacząć. Mieszkańcy! brać sprawy w swoje ręce i do działania!!

Pociągi w Węglińcu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla zgorzeleckiej biedoty zza Nysy.

A kiedy wyremontują dworzec w Górzyńcu i wszystkie perony się tam znajdujące????

Bierzcie przykład z Sobótki. Zburzyć wszystkie dworce kolejowe w Węglińcu, żeby grzybiarze żyli w spokoju i bez kłótni, czego szczerze wszystkim mieszkańcom Borów Dolnośląskich życzę.

Najpierw remonty zaniedbanych linii kolejowych do Lwówka (linia zamknięta przez Koleje Dolnosląskie za czasów niesławnego prezesa Rachwalskiego!)., Karpacza, Kowar, Mirska, Kamiennej Góry, a potem można będzie myśleć dworcach w Węglińcu. Najpierw turystyka, potem lasy!

Węglińczanie oczekują bazaru, gdzie można kupić grzyby z lasu, tanią marchewkę, używane portki i różne klamoty z szabru, a nie dworca. I tak nikogo tu nie stać na bilety na pociąg.

logika pkp- stacje jak jelenia góra zachodnia będą jeszcze dziesięciolecia się rozpadały, a że akurat tam jacyś podróżni są to na pewno nie powód do remontu

A co ty na to trollu lwówecki że twój największy wróg Piotr Rachwalski został nominowany na człowieka roku NJ przez miłośników kolei z Lwówka???

O, troll wsiocławski teraz jest z powiatu lwóweckiego?

Ja bym się wstydził zgłaszać pospolitego trolla z Wągrowca, o którym świetnie napisały osoby udzielające się na blogu Rachwalskiego, czyli dobrze go znające:
transinfo.pl/infobus/frpa-2021-w-dolnoslaskim-z-56-alokacja/

To prawda Jeśli kogoś należałoby wsadzić do więzienia za zniszczenie linii kolejowej do Lwówka, to byłby nim Piotr Rachwalski - były prezes Kolei Dolnośląskich, który zlikwidował wszystkie pociagi na tej linii, przez co popadła ona w ruinę. Teraz natomiast próbuje wykurzyć prodecenta filmu, żeby nie dopuścić do remontu tej trasy. Rachwalski zawsze nienawidził tą linię, bo ma umysł starego PKP-iarza, który potrafi tylko niszczyć.

Cała góԝnoburza została nakręcona przez niejakiego Rachwalskiego, całkiem przypadkowo do niedawna ultrasa PO w Wałbrzychu (zwolniony w czerwcu z Aquazdroju za brak wyników ekonomicznych), całkiem przypadkowo byłego prezesa KD. O jego zasługach dla ratowania mostu w czasach, gdy miał na to wpływ i możliwości - dzieje milczą.

Czerwoni psychopaci. Zaptaszam....

jeśli w reinkarnacji ma znaczenie inteligencja, to będziesz śmieciu papierem toaletowym.