To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Nowy-stary pomysł rozwiąże problem komunikacyjny?

Nowy-stary pomysł rozwiąże problem komunikacyjny?

– Chcemy wrócić do pomysłu budowy łącznika dla pieszych do galerii Nowy Rynek, prowadzącego nad drogą – mówi prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła. To jeden z pomysłów władz miasta na rozładowanie korków w centrum.

Po uruchomieniu galerii Nowy Rynek, co miało miejsce jesienią, przejazd przez centrum miasta jest znacznie utrudniony. Co jakiś czas otrzymujemy sygnały od Czytelników w prośbą o interwencję.

W godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki. Nie ma szans by płynnie przejechać z centrum miasta na Zabobrze. Tzw. wąskie gardło tworzy się w okolicach galerii handlowej.
– Będziemy musieli jeszcze raz podejść do tego tematu – przyznaje prezydent Marcin Zawiła. – Bardzo żałuję, że nie udało nam się przeforsować projektu, który kiedyś istniał: żeby wybudować łącznik dla pieszych od poziomu starego miasta, nad drogą. Można by było wejść nim bezpośrednio do galerii. Projekt nie zyskał akceptacji konserwatora zabytków, ale będę chciał do tego wrócić, bo to wyeliminowałoby przynajmniej jedno przejście dla pieszych w tym miejscu i nieco poprawiło ruch.
Pytanie, na ile to realne? Trzeba jeszcze raz prowadzić rozmowy z konserwatorem zabytków, ale i z właścicielem galerii. Ten może już nie być zainteresowany budową takiego łącznika.
– Będziemy starali się ten problem rozwiązać, ale to nie jest prosta sprawa – przyznaje M. Zawiła.

Komentarze (55)

Wyważanie otwartych drzwi! Znów pieniądze z podatków pójdą dla prywatnego handlowca .
Dobrze że jest na kogo zwalić winę.

To jest dobry pomysl, ktory powinien juz dawno temu byc zrealizowany - szczegolnie, ze inwestor kilka razy o to wnosil. Prosze o podanie do wiadomosci publicznej jakie argumenty przedstawil konserwator zabytkow przeciwko budowie tej kladki. W czym taka kladka mu przeszkadzala? Dobrze zaprojektowana kladka doda uroku temu miejscu. Mam nadzieje, ze galeria Nowy Rynek sfinansuje to przedsiewziecie. Bardzo fajnie bedzie sie taka kladka przejsc na Plac Ratuszowy na herbatke, czy kawke. Prosze Pana Zawile i naszych rajcow o szybkie zalatwienie tej sprawy. Bede wtedy chetniej przyjezdzal na zakupy do tej galerii, ktora mi sie zreszta bardzo podoba, tylko brakuje wlasnie tej kladki.

wyłączcie sygnalizację. To na początek wystarczy. Następnie zróbcie ul. Pijarską ślepą z wjazdem i wyjazdem tylko od łącznika z os. Robotniczego. Jeżeli faktycznie konserwator nie zezwolił na budowę przejscia nad drogą i nadal będzie przeciwny zmienić konserwatora. Bezwzględnie przejścia dla pieszych po drodze muszą zostać zlikwidowane. Następnie należy na skrzyżowaniu Mostowej i Os. Robotniczego wybudować rondo.Wszystkie te zadania w normalnym mieście wykonałby inwestor galerii...

Pisałem o tych wszystkich rzeczach ponad rok temu. Teraz nagle miasto widzi, że to jednak konieczne. Jak zwykle będzie łatanie dziur i demolowanie czegoś, co zostało już zrobione. Ciekawe kto w galerii zgodzi się teraz na niszczenie fasady frontowej od Podwala, wybijanie otworów na dodatkowe drzwi na 1 piętrze i reorganizację pomieszczeń wewnątrz. Aktualnie na 1 piętrze jest Media Expert, który wykorzystuje przestrzeń, gdzie miałoby być wejście. Ma zapewne podpisaną umowę na wynajem na lata. Podobnie jak reszta najemców, która brała konkretne powierzchnie znając układ komunikacyjny galerii. Nowy układ zmienia potoki klientów wewnątrz i zmienia wartość lokali. Powodzenia w renegocjacji wszystkich umów. Na dodatek kładkę i rondo trzeba było budować za pieniądze inwestora. Powodzenia w wyegzekwowaniu tego teraz. Zawiła, jesteś skończonym k****nem. Zaspanym, zagluconym dziadem, który śpi na stole w rozmemłanym sweterku i przesypia wszystkie istotne dla tego miasta decyzje. Prześpij już całą kadencję do końca i sp...laj z tego miasta jak najdalej, bo mam Cię serdecznie dosyć. Z bezsilności mam po prostu ochotę przyjść do urzędu i dać Ci w gębę.

Są pewne granice. Zostały złamane. Nie wiem, dlaczego redakcja tego nie usunie. To szambo.

Nikt nikogo nie pomawia, nikt nikomu nie grozi. Słowa niecenzuralne wykropkowałem. Do takiego stanu doprowadzają mnie rządy niby fachowca, który podejmuje takie decyzje, które podjąłby każdy. Robi to jednak z opóźnionym zapłonem i naraża miasto na wielkie straty finansowe i utrudnienia komunikacyjne przez swoją nieudolność i powolność. Na dodatek jest niechlujny i w pewnych sytuacjach w życiu po prostu obrzydliwy jako człowiek. Tyle. Takie jest moje zdanie i jak ktoś zamierza mnie za nie ścigać, to znaczy, że skończyła się w tym kraju swoboda wypowiedzi.

Nawet, jeśli jesteś zły na Prezydenta, powinieneś zmienić ton wypowiedzi i unikać słów obelżywych. Poczynania i decyzje Pana Zawiły podsumują wyborcy na koniec kadencji.

Niech Pan Prezydent zacznie mieć postawę godną polityka, wyprostowaną i otwartą. Póki co garbi się, leży na biurkach i stołach skulony, rękawy od marynarki ściągają mu się, materiał na ramionach się marszczy i mankiety od rękawów koszuli wystają na kilkanaście centymetrów. To odnośnie moich opinii dotyczących wyglądu i zachowania. Ma zachowania godne zasiedziałego dziada i stąd takie określenie. Poczytaj sobie o zachowaniach i o postawie otwartej. Weź przykład z prezydenta i zachowaj się identycznie np. na rozmowie kwalifikacyjnej. Wyrzucą Cię praktycznie od razu, bo zniechęcasz postawą.

Pozostałe dwa niecenzuralne słowa zostały wykropkowane, odnosiły się do moich emocji i nie były ad personam. Mam nadzieję, że zauważyłeś. Nie ja pierwszy i nie ostatni nazwałem kogoś w internecie k...nem z powodu jego niezrozumiałych, nielogicznych i ogólnie bezsensownych decyzji.

Problem polega na tym, że przy podejmowaniu ważnych dla miasta, a więc także dla jego mieszkańców decyzji, nikt nie pyta ich/nas o zdanie. Wystarczy, że każdy wniesie swoje przysłowiowe pięć groszy, a z tych sugestii, czy opinii można znaleźć sensowne i zadowalające gros mieszkańców rozwiązanie. Cóż dadzą sesje rady miejskiej w zaciszu gmachu Urzędu Miasta, na które pojawić może się zaledwie garstka ludzi? Super sprawą byłby publiczny audyt/ spotkanie, rozmowy na tematy, które zostaną nadesłane np. mailowo. Ludzie zabiorą głos w sprawie i podjęta zostanie wspólna uchwała na tak lub na nie.

Kolego Anonimousse.
Chyba wiem kim jesteś i z kim się politycznie bratałeś więc.....wyluzuj...
Czytałem kiedyś Twoje pomysły apropo przebiegu S3 i wynikło z nich to że nie masz wogóle wiedzy jak się projektuje i czym kieruje przy podejmowaniu decyzji. Apropo Pana Zawiły i decyzcji o kładce: tu masz trochę racji bo teraz za każdą inwesycję zapłacą mieszkańcy Jeleniej Góry. Dla mnie osobiście samo umiejscowienie tej galerii jest porażką i gdybym ja miał podjąć decyzję nigdy by tam nie powstała a jeśli już ktoś jednak chciałby ją tam zbudować to musiałby pokryć 80% kosztów budowy II odcinka obwodnicy południowej zbudować kładkę nad ulicą Podwale oraz rondo o którym wspominasz.

nad ulicą? to znaczy że duże grupy niepełnosprawnych ruchowo znowu będą miały kolejne utudnienia

Wręcz przeciwnie, bo nie będą musieli zjeżdżać po schodach z Jasnej w dół na Podwale, tylko prosto przed siebie do galerii na jednym równym poziomie. Nie marudź, tylko zorientuj się w terenie. Tam jest skarpa.

Do tego dochodzi jeszcze spora grupa kierowców,którzy nie stosują się do znaków pionowych i poziomych,próbują skręcić z ul.Pijarskiej w lewo na parking galerii,skutecznie blokując ruch drogowy w kierunku Zabobrza.

Zsynchronizować regulację światłami w całej JG - będzie znacznie większe ułatwienie ruchu za dużo mniejsze pieniądze. A łącznik dla pieszych, może pod ziemią - nie naruszy zabytków (może "coś" ciekawego przy okazji się wykopie!)? Myślę, że przed budową galerii nikt nie zadbał (pomyślał) o planach ruchu drogowo-pieszego w okolicy.

jak ty chcesz zsynchronizować sygnalizację jak ten cały system jest zależny od tego kiedy pieszy naciśnie przycisk..?

(przynajmniej na większości świateł w tym mieście)..

To działa tak, że i tak wszyscy stoją, a dla pieszych pali się wtedy czerwone. Jeżeli naciśnie, będzie miał zielone, ale wszyscy stoją tak samo jak stali. Czyli inaczej - niezależnie od tego czy naciśnie, samochody stoją tyle samo, zmienia się tylko światło u pieszych.

To prezydent wyrażając zgodę na światła spowodował "korki",teraz za pieniądze podatnika chce budować łącznik dlaczego tych kosztów ma nie ponosić galeria?

Inwestor galerię już wybudował, a wszelkie sugestie dot. kładki nad ulicą należało składać na etapie fazy rozmów z miastem o budowie galerii. Wtedy inwestor mógł to sfinansować. Teraz musiałby usunąć część fasady od Podwala, na co z pewnością nie wyrazi zgody i zrobić wejście do galerii na terenie sklepu, a na to firma dzierżawiąca lokal od Nowego Rynku z pewnością się nie zgodzi.

Takie sprawy załatwia się podczas fazy projektowania. Skoro włodarze nie chcieli tego rozwiązania, to inwestor się wycofał. Teraz, gdy włodarzy nagle olśniło, że kładka by się przydała, inwestor ma prawo się nie zgodzić, bo trzeba by było po pierwsze usunąć część fasady od ul. Podwala, a po drugie stworzyć korytarz, a tym samym podzielić znajdujący się tam sklep na dwa odrębne lokale, a na to nie zgodzi się żadna ze stron; dzierżawca i dzierżawiący.

Sztab urzędników z prezydentem na czele "nie przewidział korków"? Co miesięczną pensję przewidują?

"To nie jest prosta sprawa – przyznaje M. Zawiła." Trzeba było zostać w piaskownicy, a nie pchać się na urzędy. Stawianie babek z piasku jest dużo prostsze. Nie musiałbyś się teraz pajacu stresować, że masz same trudne zadania przed sobą.

O tym, że miasto zdechnie w komunikacyjnym korku pisałem jakiś rok temu. Ale wtedy było świętowanie, przecinanie wstęg... Później paplanina wiceprezydenta o tym, że działanie sygnalizacji świetlnej zostanie w ciągu paru dni dopracowane i korki znikną. Pisałem że to zwykły bełkot... Zlikwidować wszystkie dodatkowe światła! Piesza tłuszcza ciągnąca do galerii dotrze tam również przez ''stare'' światła na Podwalu i następne na Obrońców Pokoju. Ewentualnie przez ''stare'' przejście bez świateł na Mostowej. Wjazd do galerii z Mostowej bez żadnych świateł. Wyjazd z galerii od Mostowej tylko z nakazem skrętu w prawo.
Wjazd z Jana Pawła od Zabobrza na zasadach ogólnych- skręt w lewo po ustąpieniu tym którzy jadą na wprost od Sobieskiego. Wyjazd na Jana Pawła tylko w prawo- później każdy sobie poradzi- najwyżej zawróci na następnym skrzyżowaniu.
Czy to aż tak trudne do ogarnięcia???
A pan konserwator jest pancerny jak ''pancerna Zofia''- ale dawno osiągnął wiek emerytalny, nawet według nowych zasad ustalonych przez Tuskolandię dla młodych. Może więc pora pogonić pana na (zasłużoną- albo nie) emeryturę i wziąć kogoś młodego, kto będzie miał chęć i siłę by się wykazać? Pałac w Wojanowie- Bobrowie czy dodatkowe 2 piętra karpackiego gołębnika to tylko jeden z przykładów nieudolności tej dziwnej nic-nie-mogącej ale za to sowicie opłacanej z pieniędzy podatnika instytucji, które można by mnożyć w nieskończoność. Co jest w stanie jeszcze bardziej zeszpecić ten obszar po tym, jak zgodzono sie na budowę paskudnej galerii i jeszcze paskudniejszego gargamela w którym jest bodajże spożywczak??? Nie ma takiej rzeczy- a na pewno nie będzie nią kładka!

I przyszło IM się tylko POwiesić.

Przecież sami nie wleźli do ratusza ,to Wy mieszkańcy wybraliście ten mniód..Palce ,,,boki zrywać.

Ale przecież inwestor sam chciał za swoje pieniądze zbudować przejście z czystej żądzy zysku, bo nagoniło by mu to dodatkowych klientów, bo zysk jest informacją czego chce zwykły człowiek, ale socjalistyczne myślenie zawsze jest górą. A i urzędnicy którzy myśleli, że jak nie wyrażą zgody do inwestor w ząbkach przyniesie grubą kopertę grubo się przeliczyli. Ale to teraz jeleniogórzanie, którzy są na tyle g****, że wybrali znowu nieudolnych ludzi do zarządzania ich miastem narzekają na perspektywę wydania pieniędzy na to zamiast na inne potrzebne miastu inwestycje.

O potrzebie budowy takiego przejścia mówili od lat mądrzy ludzie ( nie mylić z urzędnikami i politykami tego miasta) .Taka potrzeba narodziła się zaraz po przeniesieniu Dworca Autobusowego .Kto jeździł autobusami PKS i miał pięć minut do odjazdu wie o co chodzi. Władza na te pomysły była głucha i udawała bezsilność (ponoć jakieś trakcje były za nisko). Teraz ,nagle po skomplikowaniu wszystkim jeszcze bardziej życia ,nasza odkrywcza i pełna wspaniałych pomysłów władza przedstawia wszystkim autorski wspaniały pomysł. Brawo!!!Ciekawe co za tym stoi i ile? Jest jeszcze inny pomysł ,na który może za kilka lat wpadnie nasza władza-budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Jasnej, Wyszyńskiego i Sobieskiego. Jest jeszcze wiele innych pomysłów i co z tego ?!

po co przejście i sygnalizacja świetlna była zrobiona akurat na przeciw wejścia do tej galerii, przecież jest i było przejście z sygnalizacją świetlną na wysokości ul. Obrońców Pokoju i ono zupełnie wystarczy ,a to przed galerią zlikwidować,będzie taniej bo mniejsze koszty za energię oraz oszczędzi się kasę na niepotrzebne przejście nadziemne, ktoś jak będzie chciał iść na zakupy to ten kawałek drogi nadrobi i nawet mu to dobrze zrobi ,bo spacer jeszcze nikomu nie zaszkodził,

W tym miejscu są korki, bo tu sygnalizacja świetlna uru****iana jest wyłącznie przez pieszych. Wystarczy kawałek drogi nadrobić i po problemie. Rozwiązanie to jest bez sensu.

a tak w ogóle w całej Jeleniej Górze jest zle zorganizowany ruch drogowy i nie chodzi tu o samą sygnalizację świetlną ,a o nie przemyślane rozwiązania przed skrzyżowania , za krótkie są rozjazdy na pasy do lewoskrętu jak i prawo skrętu najbardziej daje się to we znaki na ul. Jana Pawła II ,chyba im zieleni szkoda, druga kwestia to skrzyżowanie ul. Karola Miarki z obwodnicą tam ciągle dochodzi do stłuczek, powinni zabronić lewoskrętu z obwodnicy w/w ulicę, a kierowcy jezdzili by przez rondo i tak samo ze skręcającymi w lewo z Karola Miarki na obwodnicę. Czy to takie trudne do wykonania panie prezydencie? Było by bezpieczniej i z pożytkiem dla środowiska ,bo mniejsze korki były by w mieście ,a co za tym idzie zredukowało by to smog nad miastem.

Ogólnie to można było zrobić wjazd do Galerii przez uliczkę, gdzie jest Tauron i był tymczasowy PKS. Wystarczyło, że tamtędy pociągnie się ruch i po kłopocie, od strony miasta są 2 pasy jeden do jazdy wprost, drugi dla skręcających, z 2 strony jest sporo miejsca na zrobienie 2 pasa ruchu i po kłopocie.

Sam jesteś kłopot. Ta "uliczka" to normalna ulica i nazywa się Obrońców Pokoju. Wjazd tamtędy byłby donikąd, bo od tej strony jest dworzec PKS i wejście główne. Parking jest dokładnie po przeciwnej stronie.

Ronda byłyby wybawieniem dla miasta, ale ich nie ma, stąd trzeba innych rozwiązań. Przede wszystkim jak ktoś wyżej napisał zsynchronizować światła. Poprawić przepustowość skrzyżowań, aby umożliwić przejazd większej liczbie pojazdów. Wtedy z pewnością będzie łatwiej, a samochody będą poruszały się płynnie "jednym ciągiem" na "zielonej fali".

Warto zaznaczyć, że większość kierowców śpi na światłach i zanim ruszą na zielonym mija kilkanaście sekund, zero dynamiki jazdy. Nie chodzi mi o to, żeby pruć po mieście, ale sprawnie ruszać spod świateł. Czasem na jednym cyklu przejeżdża 5 aut, bo pierwszy się wlecze, a reszta za nim...

Czasem cały cykl trwa kilkanaście sekund, więc nie przesadzaj, że ktoś tyle czasu stoi i blokuje przejazd.

Mogę się mylić, to proszę mnie sprostować. Moim skromnym zdaniem i wbrew negatywnym opiniom sens mają czasomierze odliczające czas trwania czerwonego światła i odliczające czas do wyłączenia się zielonego światła. Oczywiście konieczne jest wydłużenie zielonego światła i poprawa przepustowości, inaczej będą nadal korki. Wszyscy jednak ulic nie blokują, ale np. autobus czy ciężki pojazd nie ruszy od razu "z kopyta", stąd trzeba czekać nieraz kolejny raz, tak samo, jak w godzinach szczytu.

WYPROWADZIĆ PKS w pobliże dworca PKP!!!

PKS nie ma żadnego wpływu na korki na Podwalu. Autobusy tamtędy nie jeżdżą. Poza tym na PKP tylko Zabobrze ma bliżej. Całe miasto ma dobrze skomunikowany dworzec PKS w centrum i nie szukaj dziury w całym.

O proszę, ilu ekspertów komentuje :)
Aż dziw bierze, że ten kraj nie jest jeszcze drugą Japonią!

Trzeba zacząć myśleć o (nowej)obwodnicy tejże (już starej i niewydajnej )obwodnicy... bo będzie tylko gorzej a nie lepiej.

Warto szukać sposobów na poprawę płynności ruchu w mieście. Ronda, o jakich piszą komentujący powyżej, to świetne rozwiązanie, także ze względu na bezpieczeństwo. Trzeba drogi przebudowywać. Natomiast warto pamiętać, że mimo tych usprawnień korki w centrum nadal będą, bo sama likwidacja dwóch przejść dla pieszych czy wybudowanie jednego ronda i modernizacja sygnalizacji wszystkich problemów nie rozwiąże. Czy będą mniejsze? To się okaże. Powody tych korków będą inne niż "złe drogi", bo jak się usunie kilka problemów w ruchu w centrum, to z automatu zacznie tam jeździć więcej aut, niż obecnie. Większy ruch spowoduje kolejne zatamowanie drogi. Tak już jest w centrach miast, ponieważ samochodów jest zbyt dużo, ogółem jako społeczeństwo stawiamy na transport indywidualny i przy okazji odzwyczajamy się też od chodzenia (trzeba podjechać wszędzie pod same drzwi, strefa płatnego parkowania nas wkurza, więc stajemy gdzie się da na dziko, byleby bliżej sklepu, banku itp choć strefa - poza zarabianiem kasy dla miasta - to jedno z narzędzi mające regulować ruch w centrum, by każdy przemyślał czy na pewno musi wjeżdżać tam swoim autem). Poza centrum skutków tych naszych przyzwyczajeń jeszcze tak nie odczuwamy, bo mamy w PL naprawdę dużo miejsca a w JG niewielkie centrum i miasto rozwleczone na wiele kilometrów. Tam gdzie centra są większe, zabudowa bardziej zwarta, to jest prawdziwy horror.

Wniosek taki że trzeba Kapałczyńskiego wyrzucić ze stanowiska konserwatora bo blokuje rozwój miasta. Niech to stanowisko obejmą młodzi ludzie z inicjatywą, z wyobraźnią, którzy chociaż będą myśleć przyszościowo o Jeleniej Górze. Niech każdy z Was spojrzy idąc centrum miasta jakie kolory mają remontowane kamieniczki - żółty, żółty, żółty, tudzież blady róż. To miasto jest chore na żółtaczkę budynkową , a wynika to z ograniczeń konserwatora w wyborze kolorów, bo każdą pierdołę podczas remontu trzeba konsultować z konserwatorem. Jestem jak najbardziej za kładką

Pełna zgoda. Na dodatek Kapałczyński na podstawie czarno-białych zdjęć ocenia, czy budynek w przeszłości był żółty, czy inny. Chore. Przecież wszystkie jasne kolory na starych zdjęciach wyglądają tak samo.

Szklarska Poręba jest cała "pod opieką"konserwatora,wymiana dachu na nieruchomości wymaga zgody konserwatora.Jest to iluzja troski o zabytki bo zgadza się albo nie wie o rozbiórkach zabytkowych domów np.dawny "Janosik".Taka jest to opieka konserwatorska p.Kapałczyńskiego o braku reakcji na dewastację przez gminę pofunduszowskich domów nie wspomnę.

Gdyby tylko to, ale gdy w Karpaczu powstał hotel Gołębiewski, jakoś nikt nie powstrzymał budowy tego molochu. Pieniądze popłynęły po prostu wartkim strumieniem. Podobnież ucichła sprawa związana z koniecznością rozbiórki dwóch pięter hotelu. Poszły fundusze z pewnością na cele charytatywne i... po sprawie.

Pod rozwagę jaśnie panującego:
1. jak wjechać do galerii Nowy Rynek, jadąc od Bankowej? Lewoskręt, który prowadzi do ślepej uliczki i dalej zakaz skrętu na parking galerii?
2. kto będzie odpowiedzialny za wypadki, które będą koło Leroy Merlin? Auta wyjeżdżające z parkingu LM nie będą widziały aut pędzących od Dziwiszowa (nie pitolcie tylko o znakach ograniczenia prędkości, bo padnę ze śmiechu)

Jeżeli ktoś będzie przekraczał prędkość, to w przypadku wypadku on ponosi odpowiedzialność, ponieważ nie dostosował prędkości do przepisów i warunków na drodze.

Byłeś kiedyś w tym miejscu? Masz w ogóle samochód czy telepiesz się autobusem do szkółki? Tam nawet jadąc 50-ką, jak jakiś osioł wyjedzie z nowego parkingu LM, to nie wyhamujesz! Następny specjalista od formułki "warunki na drodze"!

Nowa obwodnica:
1.start: połączenie z mostem Grabary
2.za krzyżem
3.za Lereleore Merelerieien...
4.za Zabobrzem 3
5.za Podchorążych
6.za Grzybkiem
7.za JelCarem
8.połączenie z 3
inaczej Jelenia Góra na skrzyżowaniu CastoramoMcDTecowym oraz Nowy Rynek udusi się na Amen.

Niestety wraca temat: Nie wszyscy jadą do Jeleniej Góry, mało tego: traktują to miasto jako tranzyt!

Policz ile to kilometrów, z czego 90% nie leży w granicach miasta. Gmina Jeżów nie będzie płaciła za taką obwodnicę. Dużo krótsza, prostsza, a na dodatek łącząca te same punkty (Grabary i Jelcar) jest obwodnica południowa. Mniej więcej 4 razy mniej kilometrów. Zobacz na mapę, zanim następnym razem napiszesz tak kosmiczną głupotę. To tak, jakbyś chcąc skręcić w prawo, obracał się o 270 stopni w lewo i twierdził, że to najlepsze rozwiązanie.

Nawet jakby miało to być 50km to należy o tym (już) myśleć-nie czekać!
Lepiej jakby Gmina Jeżów sudecki również miała coś dopowiedzenia w tej sprawie (i tak ul.Sztormowa oraz ul.Długa są rozjeżdżane) a kto wie, czy obwodnica nie usprawniłaby komunikacji i odciążyła ulice w miejscowości,
tym bardziej, że się rozrasta w stronę Płoszczyny Górnej więc ruch będzie tylko wzrastał na lewym "brzegu".
Nie musi płacić. Skonsolidować się z JG, dobry projekt, wniosek o dofinansowanie z UE.
Może zwrócić się do Wrocławia(bo tam idzie strumień pieniędzy).
Już Nas łupią za "Wodnika" tam poszukać kasy... -nie czekać aż się problem sam rozwiąże.
Jesteś bystrym człowiekiem, nie musisz hejtować i negować w ten sposób.
Pomyśl o tym jak będziesz stał/a w korku w Piątek ok 16-17'tej na umówioną wizytę/spotkanie a czas będzie się dłuuuuuużył...(a nie zawrócisz i nie ominiesz tego skrzyżowania i całe miasto jest zakorkowane...)

Życzę Tobie miłego dnia!