To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Nowy rozkład jazdy pociągów – jeszcze lepszy

fot. Koleje Dolnośląskie

W nocy z 8 na 9 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. W naszym regionie przybędzie połączeń obsługiwanych przez PKP; w Kolejach Dolnośląskich zmiany będą miały raczej charakter korekt.

Inter City
Całkowitą nowością będzie kolejne połączenie Jeleniej Góry z Warmią i Mazurami pociągiem IC „Nałkowska”, ale dopiero od 9 marca. Do tego czasu „Nałkowska” będzie jeździć tylko do Warszawy, wyjeżdżając z Jeleniej Góry o godz. 4.42 (przyjazd do Warszawy – 13.41); trasa przez Lubań, Węgliniec, Legnicę. .
Obecne połączenie z Białymstokiem funkcjonujące pod nazwa IC Orzeszkowa zmieni nazwę na IC Słowacki i będzie miało wydłużoną trasę do Ełku. Pociąg będzie wyjeżdżał z Jeleniej Góry o godz. 12.36, a z Ełku o godz. 5.06. Trasa przez Wałbrzych, a czas przejazdu, to odpowiednio 10:22 i 10:56 godz. W ferie zimowe i w sezonie letnim ten pociąg będzie jeździł do Szklarskiej Poręby. Wraz z jadącymi z Jeleniej Góry do Białegostoku przez Lubań, Węgliniec, Legnicę pociągami IC Nałkowska i Karkonosze Jelenia Góra będzie miał trzy bezpośrednie połączenia z Białymstokiem.
Kolejne nowości, to wydłużenie trasy IC Barnim do Świnoujścia (obecnie do Szczecina). Odjazd z Jeleniej Góry godz. 7.27, przyjazd do Świnoujścia 17.08.
Zmienia się nazwa i częściowo trasa pociągu „Hetman” z godz. 10.30, którym mogliśmy bezpośrednimi wagonami dojechać aż do Hrubieszowa. Od 9 grudnia będzie to IC „Chełmoński” do Przemyśla; odjazd z Jeleniej Góry godz. 10.18, przyjazd do Przemyśla godz. 19.32.
I jeszcze jedna nowość, ale tylko w wakacje letnie. OD 19 czerwca do 31 sierpnia z Jeleniej Góry będzie jeździł nocny pociąg TLK „Łebsko” do Łeby. Odjazd z Jeleniej Góry godz. 19.53, przyjazd do Łeby godz. 7.31.
W nowym rozkładzie jazdy zabraknie połączenia z Bydgoszczą – TLK „Halny” z godz. 17.23 nie znalazł się w rozkładzie.
Koleje Dolnośląskie
Najwięcej zmian KD zapowiadają w zakresie kursowania pociągów transgranicznych. Przede wszystkim poprawić się mają warunki w pociągach na trasie Wrocław – Drezno. Te połączenia będą realizowane z przesiadaniem na stacji Węgliniec. Podjęcie tej decyzji związane jest z czynnikami handlowymi (skargi podróżnych na niski komfort przejazdu – zbyt mała pojemność taboru na odcinku Wrocław - Bolesławiec, awarie klimatyzacji), eksploatacyjnymi (strona niemiecka nie była w stanie zapewnić w niezakłócony sposób odpowiedniej ilości taboru), formalnymi (koniec trzyletniej umowy pomiędzy KD S.A. a DB Regio na wynajem taboru, który konieczny jest do obsługi tej relacji) oraz infrastrukturalnymi (wciąż niezakończona elektryfikacja odcinka linii nr 278 Węgliniec – Zgorzelec). Dotychczasowe połączenia zostaną zastąpione pociągami przyspieszonymi relacji Wrocław Gł. – Lubań, które na stacji Węgliniec zostaną skomunikowane z pociągami do Drezna. Pociągi do Lubania będą obsługiwane najbardziej komfortowymi pojazdami KD S.A. serii 45WE, wyposażonymi obok wydajnej klimatyzacji m.in. w regulowane wygodne fotele. Obok zapewnienia większej ilości miejsc siedzących, zmiana ta (pomimo przesiadki) pozwoli na około 10-minutowe skrócenie łącznego czasu przejazdu z Wrocławia do Zgorzelca i dalej w kierunku Drezna.

Utrzymany zostanie kształt oferty połączeń w relacji Jelenia Góra – Zgorzelec – Görlitz (6,5 pary pociągów skomunikowanych z połączeniami w/z kierunku Drezna), przy czym poranny i wieczorny pociąg będzie kursował w wydłużonej relacji z/do Wałbrzycha, co pozwoli na lepsze skomunikowanie aglomeracji wałbrzyskiej z Niemcami.
W wyniku uzgodnień z województwem lubuskim rozszerzono ofertę połączeń Zielona Góra – Zgorzelec – Görlitz (4 pary codziennych pociągów), co przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom lubuskiego, ale również podróżnym z powiatów zgorzeleckiego, lubańskiego i bolesławieckiego zainteresowanym dojazdem do Zielonej Góry.
W zakresie połączeń do Czech przewidziano uruchomienie dodatkowych nowych weekendowych 2 par pociągów relacji Liberec – Szklarska Poręba Górna, skomunikowanych w Harrachovie z pociągami z Pragi oraz w Szklarskiej Porębie z pociągami w kierunku Wrocławia. W odpowiedzi na wnioski turystów z Polski rozszerzono termin kursowania porannego pociągu (połączenie będzie funkcjonować codziennie). Kształt oferty przez przejście Lubawka/Kralovec będzie analogiczny jak w obecnym roku (4 pary sezonowych weekendowych połączeń relacji Sędzisław – Trutnov, skomunikowanych z w Polsce i w Czechach z pociągami w kierunku Wrocławia, Jeleniej Góry, Hradca Kralove i Pragi). W wyniku obserwowanego dużego zainteresowania połączeniami do Skalnego Miasta (przejście Mieroszów/Mezimesti) we współpracy z Krajem Karlovohradeckim wprowadzono modyfikacje oferty w postaci: wydłużenia terminu kursowania pociągów o weekendy w miesiącu wrześniu, zmiany godziny odjazdu pociągu z Wrocławia na bardziej dogodną (ok. 6:40), wydłużenia relacji jednej pary pociągów Wałbrzych Gł. – Mezimesti do Adrspachu oraz poprawienia skomunikowań w kierunku Nachodu.
Na trasie Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna zostanie zachowany zasadniczy układ połączeń, przy czym zrezygnowano z uruchamiania jednej pary połączeń w ciągu dnia w okresie międzyszczytowym z uwagi na niewielkie zainteresowanie podróżnych. Dzięki wydłużeniu relacji jednej pary pociągów Görlitz – Jelenia Góra do Wałbrzycha liczby par pociągów nie ulegnie zmianie, a jednocześnie mieszkańcy zyskają możliwość porannych dojazdów do pracy do Jeleniej Góry oraz bezpośredni dojazd do Niemiec. W weekendy zaplanowano uruchomienie nowej pary pociągów relacji Wrocław – Szklarska Poręba Górna (skomunikowanych w kierunku Liberca), a odjazd pociągu relacji Szklarska Poręba Górna – Poznań Gł. przewidziano 2 h później (16.38 zamiast 14.11), co pozwoli na spędzenie dodatkowego czasu w górach.

Komentarze (17)

Koleje Dolnośląskie, czy wy JAJA! z ludzi robicie?. Żadnym pociągiem z Wrocławia z Marciszowa, Janowic Wielkich czy z Szklarskiej Poręby czy też z Lubania, Gryfowa do Jeleniej Góry do pracy nimi NIE dojedziemy, żadne połączenia nie są skomunikowane by pasażerowie ci starsi i mali mogli dostać się pociągami do pracy, szkoły itd. o powrocie do domu nie wspomnę, zmuszacie ludzi by musieli jeździć własnymi autami. A jeżeli komuś się uda dojechać do szkoły to WY robicie z ludzi dalej JAJA! i kilka razy w roku zmieniacie co chwila gruntownie rozkłady jazdy, pytam się komu one mają służyć turyście? To jest najgorszy przewoźnik w raz całą strukturą kolejową w Polsce o ile nie na świecie. Nikogo nie urażając niestety to jest kompletna patologia, zobaczcie jak Czeski przewoźnik wozi turystów ze Szklarskiej do Jakuszyc ile razy dziennie i ile ich jest w sezonie turystycznym, to samo zróbcie z polskimi liniami kolejowymi inaczej to nie będzie miało sensu.

To się przeprowadź na Podkarpacie.Tam będziesz miał Przewozy Regionalne dwa razy dziennie albo na Podlasie starym kibelkiem do pracy dojeżdżać.Masz już pociąg praktycznie co godzinę i jeszcze mało.Takim burakom nie dogodzisz.

Nie pisz bzdur, czytaj z rozumem, co mi po pociągach co godzinę skoro ja do Jeleniej Góry na godzinę 6 lub 7 do pracy nie dojadę, ten pan z Janowic ma stuprocentową rację, pociągi dla turystów otworzyli a człowiek choć mieszka przy stacji kolejowej musi do pracy autem swoim jechać (kpiny) bo pociągu do Jeleniej Góry po prostu nie ma.

To Ty nie pisz bzdur.Przecież od nowego rozkładu będzie poranny dojazd.Najpierw się zapoznaj z rozkładem a potem pisz.

Fajnie, tylko dlaczego nocne połączenie z Trójmiastem będzie obsługiwane przez pociąg typy Flirt ( czyli nie będzie w nim wagonu sypialnego oraz wagonu z miejscami do leżenia) będzie przez całą noc włączone światło i ciężko będzie w nim spać. Taki pociąg byłby super na dzień np. odjazd d Jeleniej a jeszcze lepiej ze Szklarskiej o 6 rano.

W nocy są lepsze przedziały i 1 wagon bez przedziałowy plus kuszetka i sypialny.

A gdzie taka informacja jest?

Połączenie nocne do Gdyni (TLK Rozewie) będzie jak do tej pory na wagonach, z kolei połączenie nocne do Warszawy (niestety) drugi rok na elektrycznych zespołach trakcyjnych, obsługiwane taborem Pesa Dart.

"Nowy rozkład jazdy pociągów – jeszcze lepszy"? Ciekawe, a gdzie sypialny pociąg do Warszawy, który był w rozkładzie od kilkudziesięciu lat ?

Pociąg z Jeleniej Góry do Łeby 11 godzin :D Błagam, tyle miliardów w remonty poszło i po kilkanaście godzin jedzie pociąg z Dolnego Śląska nad morze. Żałosne

Mało tego. Pojedzie niewygodny pociąg TLK. Wiem coś na ten temat, bo jechałam nim do Warszawy i drugi raz bym nie skorzystała - twarde niewygodne siedzenia; bardzo leciwy tabor. Taka długa trasa, a nie mogą podstawić ICC, jak w przypadku pozostałych połączeń. Wstyd, tym bardziej, że bilety do tanich nie należą.

Zobacz ile czasu stoi na stacjach - praktycznie każdy pociąg z Jeleniej, który jedzie przez Wrocław, stoi tam między pół godziny a godzinę. W pozostałych "dużych" miastach jest podobnie.

Pociąg do Łeby 11 godzin w nocy w 8-mio osobowym przedziale czyli 16 spoconych nóg odór z 8-miu mord z tego 6 z odorem wódy 6 na 8 przepoconych ciał i 4 na 8 grubasów z rozwalonymi girami ....to jest komfort TLK w 2 klasie

Pociąg ze Szklarskiej wjeżdża na stację Jelenia Góra o 7:20, z Wrocławia o 7.14, od strony Zgorzelca o 7.18 i to zawsze nabity, tłum się na stacji wysypuje. Czyli na 8 spokojnie można dojechać. OK, na 7 się nie da, fajnie, gdyby się dało. Ale bez przesady czy naprawdę jest tak źle? To już naprawdę jakaś żółć się z ludzi wylewa...

Na pewno potrzebne są pociągi rano.To pisze prawdopodobnie jedna osoba.Zana ze stron mikolskich.Jakiś były pracownik który wyleciał z roboty wylewa swoje żale w internecie.

Rozkład wcale nei jest lepszy. Ktoś, kto to wymyślił i zaakceptował nie ma zielonego pojęcia o dobrych połączeniach. Przecież jadąc ponad 11 godzin 650km można dostać misiu*ca. Tyle godzin to jeździły 20 lat temu pociągi z Jeleniej Góry do Lublina a to jest dłuższa trasa. Jak ICC chce tak zdobywać klientów to chyba się przeliczy. Wrócą puste przestrzenie w pociągach, bo jak ktoś się raz przejedzie takim 11-godzinnym pociągiem to w następnym roku pojedzie autem ze znajomymi.

A ja chentnie skorzystam z tego do łeby. stara bierze 500plus i moje alimenty z funduszu oraz zasiłki to se pojedziemy na wakacje z dzieciakami.przedziały 8osobowe som git.jak jedziemy ze znajomymi na wakacje to litra trza zawsze zrobić.ja lubie do łeby na wakacje jeździć bo tam biedronke otworzyli moge mojego ulubionego kustosza pić se na plarzy.

A ja chentnie skorzystam z tego do łeby. stara bierze 500plus i moje alimenty z funduszu oraz zasiłki to se pojedziemy na wakacje z dzieciakami.przedziały 8osobowe som git.jak jedziemy ze znajomymi na wakacje to litra trza zawsze zrobić.ja lubie do łeby na wakacje jeździć bo tam biedronke otworzyli moge mojego ulubionego kustosza pić se na plarzy.