To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Nowe połączenia kolejowe w regionie

Fot. Pixabay

Kolejne połączenie kolejowe w naszym regionie ma szansę na rewitalizację. W ramach progarmu Kolej+ planuje się odtworzenie  linii kolejowych w ciągu komunikacyjnym Zgorzelec - Bogatynia. Gdyby to się udało, pociągi powróciłby na tę trasę po 20 latach nieobecności.

W ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku zarząd województwa dolnośląskiego wskazał do realizacji pięć projektów, kluczowych dla rozwoju sieci kolejowej w regionie.

Ostatni pociąg 20 lat temu

Wśród nich jest rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanie Bogatyni ze stolicą Dolnego Śląska).

Połączenie kolejowe do Bogatyni zlikwidowano 20 lat temu. W tym samym czasie ten sam los spotkał 31 odcinków linii ruchu pasażerskiego. Pociągi kursowały do Bogatyni od lat 50-tych ubiegłego wieku. W latach 80. odprawiany był stąd pociąg bezpośredni do Warszawy Wschodniej. Składy jeździły również do Białegostoku. 3 kwietnia 2000 roku podjęto decyzję o zamknięciu linii kolejowej ruchu pasażerskiego na odcinku Bogatynia - Mikułowa. Dziś tory niszczeją, a budynki po dworach popadają w ruinę. Program Kolej + daje nadzieję, że to się zmieni.

Program Kolej +

Celem Programu jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. - Planujemy przejąć i przywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, co będzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej+. Chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Pięć projektów

W ramach Kolej + planowane są także:

Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.

Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzany przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego.

Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie to możliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością samorządu województwa dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanie Sycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska)

- Zależy nam na ciągłym poszerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. W przypadku rewitalizacji linii nr 285 projekt zakłada rozbudowę linii do układu dwutorowego, co pozwoli na uruchamianie połączeń na linii Wrocław – Kobierzyce – Niemcza – Piława Górna – Dzierżoniów Śl. – Bielawa przebiegającej na linii kolejowej nr 310 – informuje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Według szacunków zarządu łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15 procent.

Komentarze (22)

DO REDAKCJI. DLACZEGO NIE USUWACIE TAKICH ŚMIECI? Po pierwsze link, po drugie ogłoszenie seksualne. Ten śmieć który to zamieszcza będzie coraz bardziej nachalny jak stwierdzi że u was można..

Cały ten artykuł to śmieć. ALKA - dopisz jeszcze W JAKIM REGIONIE??? Bo niestety z naszego regionu nie ma tu żadnego nowego połączenia. Może warto spojrzeć na mapę zanim przeklei się kolejny pijarowy nius ze strony Urzędu Marszałkowskiego?

Ciągle słyszę że przywracają pociągi ale zawsze gdzieś tam a do Lwówka każdy tylko dużo gadacie i nic. Na co czekacie aż całkowicie rozbiórką tory? Dno i wodorosty dotyczy to wszystkich co na tej linii swoje łapy maczają

Na szczęście większość z miast wymienionych w artykule nie ma 10 tys. mieszkańców, więc z góry zostaną wyrzucone z programu. Marszałek jak zwykle tylko udaje że coś robi.

Dokładnie. Jakieś dziury których związek z naszym regionem jest ŻADEN! Mieszkańcy czekają na remont linii kolejowych do Lwówka, Karpacza i Kowar. Ale do tego trzeba odwołać marszałka-nieroba.

Lwówek zaorać i zasypać wapnem i rounkiciom

Już teraz śmiегdzi kupą z twoich gaci, wsiocławski smгоdzie. Musieli cię nieźle gwаłcić koledzy w podstawówce, że taki pomylony jesteś. Trzymaj się lepiej jak najdalej od gór przуgłuрie o inteligencji krawężnika, bo sobie znowu krzywdę zrobisz.

Twoja stara xD

Starej to ty nawet nie miałeś, śmieciu z probówki.

3 godziny od opublikowana artykułu i jeszcze nie ma ściany śmieciowych komentarzy od mikoli pod fałszywymi nazwiskami? A no tak, szkoła się zaczęła, to nie mogą wypisywać ciągle tych samych głupot...

Już są. Twoje, wsiocławski trollu. Potrafisz napisać coś merytorycznie czy tylko same wyrzygi? Spróbuj, nawet małpa jak stuka w klawiaturę, to po jakimś czasie wyjdzie jej coś sensownego.

Komentarze wklejane minuta po minucie, ciągle te same obelgi, te same komentarze. Dzisiaj tylko 5 lekcji, że już o 13:20 przy komputerze?
Obrzydzacie kolej wszystkim normalnym ludziom.

I znowu nadaje ten sam k****n z Kolei Dolnośląskich, któremu kiedyś pasażerowie wsadzili w Lwówku rurę w odbyt za ****stwo w pociągu. Tak ci się to spodobało, że pokochałeś Lwówek i teraz ciągle prosisz się na internetowych forach o jeszcze.

Po c h o l e r ę pociągi do jakichś z a d u p i typu Wołów, Piława Górna, Syców, Kobierzyce, Bogatynia? Kolej do wiosek, na pewno będą walić tam tłumy. Remont linii do Lwówka, Karpacza, Kowar - to ma sens. A nie po wygwizdowach gdzie pies z kulawą nogą nie pojedzie!

Patologia, będą budować linie kolejowe z miasta w pola wokół Wrocławia a tam gdzie przyjeżdżają rocznie miliony turystów, Karpacz, Kowary, Jelenia- Lwówek Śląski, to z tymi liniami, ich remontem dalej zwlekają , patologia urzędników z Wrocławia sięga zenitu.

Na szczęście większość z wymienionych projektów i tak nie zostanie zrealizowana, bo wymienione miasta nie mają 10 tys. mieszkańców (czyli nie spełniają podstawowego kryterium w programie Kolej Plus). Piszę “na szczęście” bo jest oczywiste, że linia kolejowa z Jeleniej Góry do Lwówka powinna być rewitalizowana jako pierwsza. Chyba że marszałek chce zapłacić nie 40-60 milionów za remont, ale 300 milionów (gdy dojdzie jeszcze np. koszt odbudowy mostu). Te projekty zostały zgłoszone do programu Kolej Plus tylko po to, żeby nikt nie zarzucił władzom województwa, że nie aplikowały o fundusze z tego programu. A już na samym starcie widać, że nie mają zamiaru nic z tego zrobić. Więc jest duża szansa, że pieniądze przejdą (przynajmniej wkład własny UMWD) na remont linii lwóweckiej. O to trzeba cały czas walczyć. A co do marszałka to wcale nie zdziwiłabym się, gdyby przejmował linię 283 tylko po to żeby zablokować jej remont (teraz z programu Kolej Plus, z którego była bardzo duża szansa zdobyć pieniądze). Na pozytywne informacje odnośnie remontu linii trzeba niestety poczekać do czasu zmiany władz województwa na bardziej prokolejowe i do realizacji programu rewitalizacji linii kolejowych w województwie poprzedniej ekipy, gdy ciąg linii 283 + 284 był przewidziany do realizacji jako pierwszy w kolejności.

Syców, Kępno, Kobierzyce, Piława Górna, Wołów, Jaworzyna Śląska i Środa Śląska nie mają 10 tys. mieszkańców. Więc nie kwalifikują się do programu. Poza tym program Kolej Plus nie służy rozwijaniu kolejek metropolitarnych tylko likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Jedyne miasta spełniające kryteria programu Kolej Plus z podanych to Złotoryja i Bogatynia. Kolej do Złotoryi powinna być reaktywowana ale wyłącznie razem linie 284 i 283. Zwłaszcza że to odcinek linii 283 zawsze generował największe potoki i powinien być reaktywowany w pierwszej kolejności. Do Bogatyni, patrząc na układ torów, sens reaktywacji linii jest wątpliwy, skoro odcinek torów jest dwa razy dłuższy niż droga, ponadto konieczna jest dwukrotna zmiana kierunku jazdy (w Zawidowie i Mikułowej). Zamiast wspomnianych na samym początku linii do programu należało zgłosić linie 308 i 340, które są bardzo ważne z turystycznego punktu widzenia. A tak województwo nie będzie miało z programu nic. Szkoda, bo można było wysilić się i napisać lepszy projekt, zamiast na odwal się. Linii wartych reaktywacji u nas nie brakuje.

Cha, cha, Kobierzyce i drugi tor do takiej wiochy. I co jeszcze? Może kosmodrom na Ślężę? Do wywozu ziemniaków z Kobierzyc w zupełności wystarczą furmanki miejscowych.

Jeszcze niech zgłoszą do programu 4 tory na linii do Sobótki. Żeby tłumy turystów z całej Polski miały jak dojechać na Ślężę. xDD

A ja lubię jeździć pociągami.

Ale czeskimi. KD omijam szerkim łukiem od kiedy dwukrotnie podwyższyli cenę biletu ZVON.