Jak wynika z harmonogramów robót przedstawionych przez GDDKiA i jej czeski odpowiednik RSD realizacja inwestycji jest znacznie bardziej zaawansowana po polskiej stronie. Na spotkaniu potwierdzenie znalazły informacje o opóźnieniach dokumentacyjnych i realizacyjnych po czeskiej stronie i o ile w Polsce cała inwestycja ma być zakończona w II połowie 2023 r, tak w Czechach najwcześniej dopiero w tym roku rozpocznie się budowa granicznego odcinka. Do połączenia obu dróg ma dojść w 2027 lub 2028 r.
W Polsce do zrealizowania jest jeszcze 14-kilometrowy odcinek z Polkowic do Lubina. Z powodu kłopotów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcami budowa trwa tam już pięć lat. 20 listopada 2019 r. GDDKiA podpisała kolejną umowę na dokończenie tego fragmentu trasy, a zakończenie robót ma nastąpić w II kwartale 2021 r.
Realizowany jest już także I etap odcinek od Bolkowa do granicy o długości 31 km. Zadanie podzielono na dwa etapy od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ oraz od węzła Kamienna Góra Północ do granicy. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, będzie przy niej MOP, a także miejsce do lądowania helikopterów ratunkowych. W ramach tej inwestycji konieczne jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych, które przeprowadzą drogę przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. Tunel w miejscowości Gostków – będzie miał długość 320 m, a tunel między Sadami Górnymi i Nowymi Bogaczowicami mieć będzie 2,3 km i zostanie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce drążonym w skale.
Po stronie czeskiej skończony jest obecnie odcinek z Pragi do Hradca Kralove, a w budowie są 22 km drogi od tej miejscowości do Jaromierza. Kolejnym etapem będzie połączenie Jaromierza z granicą. Prace na tym odcinku mają się zacząć w 2023 lub 2024 r., a odcinek do granicy ma być skończony w 2027 lub 2028 r.
GDDDKiA wraz z wykonawcą pzygranicznego odcinka drogi S3 przygotowały wizualizacje trasy między Bolkowem a Kamienną Górą, którą można obejrzeć pod załączonym linkiem
Komentarze (11)
Trzeba było S3 zrobić do Jakuszyc !!!
Jakuszyce powinny być wolne od smogu, bo to co się tam dzieje to jakaś paranoja. Ludzie biegają na nartach wdychajac spaliny aut stojących w korku.
A po co to Czechom? Żeby tiry rozjechaly im kraj. Oni stawiają na kolej.
Dla naszego regionu nie ma to znaczenia. Teraz w GDDKiA powstają nowe koncepcje przebiegu S5 S8 i A4. Dziennikarze i rządzący powinni się skupić na lobbowaniu na rzecz naszego regionu, żeby nie było lamentów jak zaczną się budowy.
Dokładnie, ten nowy przebieg S5 z Bolkowa -> Świdnicy -> Okolice sobótki i tam wpięcie w A8 to jest rewelacja dla nas tu w Jeleniej Górze. Jest mapa na GDDKiA i wygląda to obiecująco.
Póki co tej drogi jeszcze nie ma, a nie wiadomo, czy w ogóle powstanie.
Na chwilę obecną światełkiem w tunelu jest możliwość wjazdu na drogę ekspresową nr 3 za Bolkowem. Poza tym nadal musimy wlec się wąskimi drogami, by dojechać do węzła Kostomłoty i stamtąd na autostradę, w kierunku Złotoryi, Wlenia, Lwówka Śląskiego, Bolesławca, czy Zgorzelca i do innych miejscowości :/
Wiesz, wystarczy trochę poklikać na skyscraper i na stronie GDDKiA żeby sie dowiedzieć co nieco. Oczywiście, że drogi nie ma, bo to nie jest Sim City na Amigę, tylko prawdziwe życie i od pojawienia sie jej na mapach i w projektach do stanu przejezdności mija więcej niż 1 tydzień. Ameryki nie odkryłeś, że musimy jechać przez Kostomłoty, ale skoro ktoś umieścił to na mapie jako "odcinek w przygotowaniu ujęty w limicie finansowym" to coś jest na rzeczy. Chociaż po ostatnich wystąpieniach naszych Europosłów to faktycznie chyba masz rację - jak nas wypi......lą z UE to maksimum co powstanie to dwie wieże w Warszawie.
Racja, dobrze to wygląda, a co do wypi...lenia z UE, pytanie do opozycji; dlaczego robią wszystko żeby nas z niej wypchać???
Opozycji bym w to nie mieszał. Ale co tam polityka .... oni sobie krzywdy nie dadza zrobić niezależnie z której strony koryta siedzą.
O ile za 10 lat powstanie S5 z Wroclawia do węzła S3 Bolków to nalezy lobbować nad przedlużeniem S5 dalej do Jeleniej Góry to tylko 25km