
Gryfów Śląski
Biuletyn Informacji Publicznej gryfowskiego magistratu prezentuje się dobrze, ale tylko n a pozór. Informacje o przetargach aktualizowane są systematycznie, niestety dział „oferty” świeci już pustkami podobnie jak „komunikaty” gdzie ostatni wpis datuje się na 2008 rok.
Problem jest z aktualnymi oświadczeniami majątkowymi. Wiadomo, że wszyscy radni, kierownicy jednostek i dyrektorzy podlegający pod gryfowski magistrat złożyli obowiązkowe oświadczenia. Internauci mogą jedynie zapoznać się z oświadczeniem burmistrza i przewodniczącego rady Roberta Skrzypka! Gdzie są pozostałe? Tego nie wiadomo, może reszta się wstydzi upublicznić swoje oświadczenia? Mimo tego jest lepiej jak w gminie Lwówek Śląski, gdzie w tym dziale znajduje się tylko jedno oświadczenie.
„Zarządzenia” w gryfowskim biuletynie są w miarę systematycznie uzupełniane, podobnie jak uchwały rady czy protokoły. Te drugie jednak mogą budzić pewny niesmak, ponieważ ostatni protokół pochodzi z maja tego roku. Niestety próżno szukać protokołów z posiedzeń komisji. Tych po prostu nie ma nigdzie. Co prawda można znaleźć protokół Komisji Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, ale z dnia….20 października 2003 r.! Być może protokoły publikowane są w innym dziale, ale internauci i wyborcy woleliby mieć wszystko poukładane, jak należy.
Lubomierz
Biuletyn posiada stale aktualizowane informacje przetargowe, komunikaty a nawet aktualności! W tym przypadku Lubomierz może świecić przykładem. Jeśli w tych działach informacje są podawane do publicznej wiadomości na bieżąco to problem pojawia się w przypadku oświadczeń majątkowych. Ostatnie z nich pochodzą z 2009 roku! Gdzie są aktualne?
W BIP miasta i gminy Lubomierz częste aktualizacje pojawiają się w działach: zarządzeń, uchwał rady i protokołów. Te nie budzą żadnych zastrzeżeń. Niestety, próżno szukać protokołów z posiedzeń poszczególnych komisji , których nigdzie nie można znaleźć. Gdyby nie brak informacji o oświadczeniach majątkowych to od lubomierskiego BIP mogłyby brać przykład sąsiednie samorządy.
Wleń
Biuletyn wleńskiego magistratu wyróżnia się od pozostałych ze względu na samą szatę graficzną. Uchwały rady i zarządzenia burmistrza Bogdana Mościckiego są dodawane na bieżąco. Wszystko jest poukładane datami i czytelne. Niestety nie można się doszukać protokołów z sesji rady. Podobnie jest z oświadczeniami majątkowymi. Ostatnie, jakie możemy znaleźć z 2009 roku. Tegorocznych już nie ma, a szkoda, bo na wielu forach internetowych wyborcy poruszają sprawy oświadczeń radnych, na których oddali swój głos.
Biuletyn wleńskiego magistratu jest jednak skromny w porównaniu do innych biuletynów w regionie. Jest mało rozbudowany, co już widać na pierwszy rzut oka.
Mirsk
W podstawowych działach, gdzie umieszczane są informacje o przetargach i komunikatach, trudno znaleźć jakieś uwagi. Niestety, działy takie jak aktualności i oferty nie zawierają już aktualnych informacji.
Tradycyjny już problem występuje z oświadczeniami majątkowymi. Podobnie jak w poprzednich, omawianych jednostkach samorządowych i tutaj są problemy z publikacją informacji o dochodach i majątkach.
Sporo aktualnych zarządzeń burmistrza Andrzeja Jasińskiego znajdziemy w biuletynie gminy i miasta Mirsk. Dział „uchwały rady” także pilnowany jest przez urzędników, aby znajdowały się w nim aktualne informacje. Należałoby też zwrócić większą uwagę na dział „planów pracy i sprawozdań”, gdzie ostatni wpis datowany jest na 2009 rok. W omawianym biuletynie bez problemów znajdziemy protokoły zawierające projekty uchwał radnych. W gryfowskim i lubomierskim biuletynie taki dział nawet nie istnieje.
Powiat lwówecki
Pomijając już fakt, że miejsce gdzie powinny być publikowane informacje z aktualnościami nie ma ani jednego wpisu, to jednak od elektronicznego biuletynu lwóweckiego starostwa mogą brać przykład inne samorządy. Można tak śmiało powiedzieć gdyż ten biuletyn aktualizowany jest najszybciej i najbardziej rzetelnie. Chociaż też nie jest do końca idealny.
BIP starostwa lwóweckiego, jako pierwszy podał do publicznej informacji wszystkie oświadczenia majątkowe radnych, kierowników i dyrektorów jednostek podległych. Intensywność aktualizacji zarządzeń, protokołów z sesji, uchwał rady i uchwał zarządu powiatu nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Każdy internauta, który odwiedzi tę stronę będzie miał pełen obraz pracy i sprawozdań urzędników ze starostwa lwóweckiego. Jedynym brakiem jest praktycznie pusty dział projektów uchwał rady i jeden z ważniejszych działów, którym jest budżet. Dotąd nie ma żadnych informacji o aktualnym budżecie.
***
Obowiązek prowadzenia Biuletynów Informacji Publicznej nakłada ustawa z 2001 roku, która mówi, że: „Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. (...) Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów (...)”.
Komentarze (3)
na jesień będą nowi radni;-)
Może się boją, że podatnicy (WYBORCY) zobaczą jak się dorobili!
Chłopy tyle roboty chyba mają, że ciężko im dodać oświadczenia siedzą na stołkach 8 godzin i do domu