To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Apel samorządu województwa do premiera w sprawie drogi S8

Apel samorządu województwa do premiera w sprawie drogi S8

Samorząd Województwa Dolnośląskiego apeluje do premiera o odpowiednie zaprojektowanie trasy S8, tak by w przyszłości możliwe było poprowadzenie odnogi nowej drogi ekspresowej w kierunku Świdnicy, Wałbrzycha oraz węzła z budowaną drogą S3 w Bolkowie. W ten sposób tzw. sudecki ygrek autostradowy skutecznie rozwiąże główne problemy transportu drogowego województwa, a dodatkowo wpisze się w międzynarodowy korytarz Warszawa-Wrocław-Praga oraz Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń. 

Podczas konferencji prasowej w Świdnicy przedstawiony został wariant tzw. „sudeckiego ygreka”, czyli proponowanego przez samorządowców przebiegu trasy S8, która zgodnie z ostatnimi zapowiedziami premiera zostanie przebudowana i podniesiona do standardu drogi ekspresowej.
Obecnie trwają prace przygotowawcze związane z projektem tej trasy, dlatego Sejmik Województwa Dolnośląskiego na sesji 20 września 2018r. przyjął uchwałę i skierował do premiera apel o uwzględnienie postulatów przedstawionych przez Samorząd Województwa już na tym etapie.
- Województwo Dolnośląskie położone jest na skrzyżowaniu ważnych historycznych szlaków komunikacyjnych Europy. Wśród nich doniosłą rolę pełnić powinny międzynarodowe korytarze transportowe Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga oraz Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń/Bratysława. Korytarze te łączące północną, zachodnią i centralną Polskę z Czechami, Słowacją, Austrią oraz krajami południa Europy, służą integracji państw Trójmorza i są istotnym narzędziem realizacji polskiej Racji Stanu – uzasadniają w swym apelu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów radni wojewódzcy.
Zgodnie przyznają, że Sejmik Województwa Dolnośląskiego z satysfakcją przyjął deklaracje złożone przez Premiera o realizacji przebudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko w standardzie drogi ekspresowej.
- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie – mówił radny Patryk Wild.
Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.
-W związku z informacjami o rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8, zwróciliśmy się do Prezesa Rady Ministrów o takie zaprojektowanie jej przebiegu na odcinku aglomeracji wrocławskiej, aby w przyszłości możliwe było poprowadzenie obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży – mówi radny Czesław Kręcichwost.
- Samorząd województwa wskazuje, że takie rozwiązanie jest możliwe. Konieczne jest przetrasowanie drogi S8 na zachód od obecnego przebiegu DK8. Dzięki takiemu trasowaniu możliwe będzie przełożenie w ciąg nowej drogi ekspresowej ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych Województwa Dolnośląskiego, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35 – dodaje radny Julian Golak.
Zdaniem samorządowców w przyszłości, dzięki budowie ok. 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.
- Walczymy nie tylko o drogę ekspresową S8 do Kłodzka, ale docelowo również o drogę ekspresową  S5 (lub S35) do Świdnicy, Wałbrzycha, Bolkowa co jest osiągalne w przyszłości, wymaga jednak, by już teraz odpowiednio zaprojektować podwrocławski odcinek S8. Zachęcamy samorządy lokalne do poparcia tego stanowiska - podsumowuje marszałek Cezary Przybylski.    

mapa.jpg

Komentarze (10)

A o Jeleniej dziurze już zapomniano.

Dlaczego myślenie autorów tej koncepcji kończy się na Bolkowie. S35 kub S5 powinna kończyć się w Jeleniej Górze! Wtedy i tylko wtedy ma to sens! Władze Miasta muszą zrobić wszystko, aby tak się stało. Jeśli nie - kolejne wykluczenie komunikacyjne Jeleniej Góry stanie się faktem.
Zagłosuję na tego, kto spowoduje, że do Jeleniej Góry dojazd będzie drogą ekspresową.

To kolejne ****skie zachowanie Samorządu Województwa Dolnośląskiego. O Wałbrzychu i Jeleniej Gorze ani słowa. Wygody z dojazdami mają mieć wrocławskie ćwoki. Samorząd jest opanowany przez dresiarzy Protasiewicza. DRS reprezentuje interesy Wrocławia. Nie reprezentuje interesów większości mieszkańców tego Buzkowego województwa. Wrocław z dresiarzami wykorzystuje niedowład i intrygi wewnątrz Zarządu, bezsilność i bezradność mieszkańców spoza Wrocławia. Czy ten skandaliczny projekt był konsultowany z Wałbrzychem i Jelenia Górą?

jaka swidnica ? a co tam jest ??? psy dooopami szczekaja a Jelenia Gora to co zapomnieli ? czy może Samorzad jest tak mierny i nie potrafi się przebic ? to może potrzeba bardziej dynamicznych,przedsiebiorczych a nie bibliotekarzy na czele miasta ?

Jelenia Góra musi walczyć o podłączenie do systemu autostrad. Bez tego będzie ekonomicznie wykluczona. Czas wyborów jest idealny na naciskanie w tej sprawie na polityków, każdej opcji.

Już jest wykluczona.Wczesniej apelować nie mogli jak rządzili na każdy m szczeblu?

Niezależnie od poglądów politycznych – głosujmy do sejmiku na kandydatów z Jeleniej Góry oraz powiatu Jeleniogórskiego! Jeśli chcemy mieć wpływa na sejmik wybierzmy swoich sąsiadów a nie osoby z często małych i odległych wiosek, pomimo tego że są na czołowych miejscach na swoich listach. KKW SLD „Lewica Razem”: 1. Józef Kusiak (67 lat) Jelenia Góra KW Polskie Stronnictwo Ludowe: 5.Joanna Dumin (57) Jelenia Góra 7. Adam Kubicki (57) Jelenia Góra KWW „Wolność w Samorządzie”: 4.Konrad Owczarek (23) Jelenia Góra 5. Katarzyna Maksymczuk (41) Siedlęcin KW Partii Razem: 2. Kalina Hałka (33) Jelenia Góra 3. Paweł Gryć (34) Jelenia Góra 7. Jakub Jankowiak (19) Jelenia Góra KW Prawo i Sprawiedliwość: 2.Wojciech Leszczyk (37) Jelenia Góra 8. Jacek Potocki (49) Mysłakowice KWW Kukiz'15: 7. Maciej Lercher (44) Jelenia Góra KKW Platforma Nowoczesna „Koalicja Obywatelska”: 1. Jerzy Pokój (63) Ścięgny 6. Anna Róg (43) Jelenia Góra 8. Marcin Zawiła (60) Jelenia Góra KW Partia Zieloni: 6. Danuta Siewierska (70) Jelenia Góra KWW „Bezpartyjni Samorządowcy”: 2. Marek Obrębalski (60) Jelenia Góra KWW „Z Dutkiewiczem dla Dolnego Śląska”: 1. Tadeusz Waliczek (61) Jelenia Góra 4. Piotr Bielańczyk (46) Szklarska Poręba 5. Piotr Jędrzejczak (59) Jelenia Góra 8. Joanna Zielińska (31) Wleń

Na pierwszy rzut oka to dla jeleniej lipa. Ale jak przyjrzymy się mapie, to do Wrocka przez Świebodzice i świdnicę jest teraz 12km dalej niż przez Strzegom. Jeżeli ta S8 faktycznie byłaby przesunięta na zachód i w sobótce byłoby rozwidlenie S35 a dalej szła na bolków (nie "w okolice Bolkowa") to może mieć to sens i daje argument naszym władzom aby od Bolkowa do jeleniej powalczyć o te 18km ekspresówki.

Rozwiązanie bardzo dobre, można ominąć A4, na której jakikolwiek wypadek albo malowanie pasów generuje potworne korki. Tak naprawdę A4 w obecnej formie nie wytrzymuje takiego ruchu. Także droga Strzegom później Kostomloty i A4 Wrocław staje się coraz bardziej uciążliwa.