Podczas konferencji prasowej w Świdnicy przedstawiony został wariant tzw. „sudeckiego ygreka”, czyli proponowanego przez samorządowców przebiegu trasy S8, która zgodnie z ostatnimi zapowiedziami premiera zostanie przebudowana i podniesiona do standardu drogi ekspresowej.
Obecnie trwają prace przygotowawcze związane z projektem tej trasy, dlatego Sejmik Województwa Dolnośląskiego na sesji 20 września 2018r. przyjął uchwałę i skierował do premiera apel o uwzględnienie postulatów przedstawionych przez Samorząd Województwa już na tym etapie.
- Województwo Dolnośląskie położone jest na skrzyżowaniu ważnych historycznych szlaków komunikacyjnych Europy. Wśród nich doniosłą rolę pełnić powinny międzynarodowe korytarze transportowe Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga oraz Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń/Bratysława. Korytarze te łączące północną, zachodnią i centralną Polskę z Czechami, Słowacją, Austrią oraz krajami południa Europy, służą integracji państw Trójmorza i są istotnym narzędziem realizacji polskiej Racji Stanu – uzasadniają w swym apelu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów radni wojewódzcy.
Zgodnie przyznają, że Sejmik Województwa Dolnośląskiego z satysfakcją przyjął deklaracje złożone przez Premiera o realizacji przebudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko w standardzie drogi ekspresowej.
- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie – mówił radny Patryk Wild.
Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.
-W związku z informacjami o rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8, zwróciliśmy się do Prezesa Rady Ministrów o takie zaprojektowanie jej przebiegu na odcinku aglomeracji wrocławskiej, aby w przyszłości możliwe było poprowadzenie obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży – mówi radny Czesław Kręcichwost.
- Samorząd województwa wskazuje, że takie rozwiązanie jest możliwe. Konieczne jest przetrasowanie drogi S8 na zachód od obecnego przebiegu DK8. Dzięki takiemu trasowaniu możliwe będzie przełożenie w ciąg nowej drogi ekspresowej ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych Województwa Dolnośląskiego, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35 – dodaje radny Julian Golak.
Zdaniem samorządowców w przyszłości, dzięki budowie ok. 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.
- Walczymy nie tylko o drogę ekspresową S8 do Kłodzka, ale docelowo również o drogę ekspresową S5 (lub S35) do Świdnicy, Wałbrzycha, Bolkowa co jest osiągalne w przyszłości, wymaga jednak, by już teraz odpowiednio zaprojektować podwrocławski odcinek S8. Zachęcamy samorządy lokalne do poparcia tego stanowiska - podsumowuje marszałek Cezary Przybylski.
Komentarze (10)
A o Jeleniej dziurze już zapomniano.
Dlaczego myślenie autorów tej koncepcji kończy się na Bolkowie. S35 kub S5 powinna kończyć się w Jeleniej Górze! Wtedy i tylko wtedy ma to sens! Władze Miasta muszą zrobić wszystko, aby tak się stało. Jeśli nie - kolejne wykluczenie komunikacyjne Jeleniej Góry stanie się faktem.
Zagłosuję na tego, kto spowoduje, że do Jeleniej Góry dojazd będzie drogą ekspresową.
To kolejne ****skie zachowanie Samorządu Województwa Dolnośląskiego. O Wałbrzychu i Jeleniej Gorze ani słowa. Wygody z dojazdami mają mieć wrocławskie ćwoki. Samorząd jest opanowany przez dresiarzy Protasiewicza. DRS reprezentuje interesy Wrocławia. Nie reprezentuje interesów większości mieszkańców tego Buzkowego województwa. Wrocław z dresiarzami wykorzystuje niedowład i intrygi wewnątrz Zarządu, bezsilność i bezradność mieszkańców spoza Wrocławia. Czy ten skandaliczny projekt był konsultowany z Wałbrzychem i Jelenia Górą?
jaka swidnica ? a co tam jest ??? psy dooopami szczekaja a Jelenia Gora to co zapomnieli ? czy może Samorzad jest tak mierny i nie potrafi się przebic ? to może potrzeba bardziej dynamicznych,przedsiebiorczych a nie bibliotekarzy na czele miasta ?
Jelenia Góra musi walczyć o podłączenie do systemu autostrad. Bez tego będzie ekonomicznie wykluczona. Czas wyborów jest idealny na naciskanie w tej sprawie na polityków, każdej opcji.
Już jest wykluczona.Wczesniej apelować nie mogli jak rządzili na każdy m szczeblu?
Niezależnie od poglądów politycznych – głosujmy do sejmiku na kandydatów z Jeleniej Góry oraz powiatu Jeleniogórskiego! Jeśli chcemy mieć wpływa na sejmik wybierzmy swoich sąsiadów a nie osoby z często małych i odległych wiosek, pomimo tego że są na czołowych miejscach na swoich listach. KKW SLD „Lewica Razem”: 1. Józef Kusiak (67 lat) Jelenia Góra KW Polskie Stronnictwo Ludowe: 5.Joanna Dumin (57) Jelenia Góra 7. Adam Kubicki (57) Jelenia Góra KWW „Wolność w Samorządzie”: 4.Konrad Owczarek (23) Jelenia Góra 5. Katarzyna Maksymczuk (41) Siedlęcin KW Partii Razem: 2. Kalina Hałka (33) Jelenia Góra 3. Paweł Gryć (34) Jelenia Góra 7. Jakub Jankowiak (19) Jelenia Góra KW Prawo i Sprawiedliwość: 2.Wojciech Leszczyk (37) Jelenia Góra 8. Jacek Potocki (49) Mysłakowice KWW Kukiz'15: 7. Maciej Lercher (44) Jelenia Góra KKW Platforma Nowoczesna „Koalicja Obywatelska”: 1. Jerzy Pokój (63) Ścięgny 6. Anna Róg (43) Jelenia Góra 8. Marcin Zawiła (60) Jelenia Góra KW Partia Zieloni: 6. Danuta Siewierska (70) Jelenia Góra KWW „Bezpartyjni Samorządowcy”: 2. Marek Obrębalski (60) Jelenia Góra KWW „Z Dutkiewiczem dla Dolnego Śląska”: 1. Tadeusz Waliczek (61) Jelenia Góra 4. Piotr Bielańczyk (46) Szklarska Poręba 5. Piotr Jędrzejczak (59) Jelenia Góra 8. Joanna Zielińska (31) Wleń
Www.facebook.com/leszczykwojciech
Na pierwszy rzut oka to dla jeleniej lipa. Ale jak przyjrzymy się mapie, to do Wrocka przez Świebodzice i świdnicę jest teraz 12km dalej niż przez Strzegom. Jeżeli ta S8 faktycznie byłaby przesunięta na zachód i w sobótce byłoby rozwidlenie S35 a dalej szła na bolków (nie "w okolice Bolkowa") to może mieć to sens i daje argument naszym władzom aby od Bolkowa do jeleniej powalczyć o te 18km ekspresówki.
Rozwiązanie bardzo dobre, można ominąć A4, na której jakikolwiek wypadek albo malowanie pasów generuje potworne korki. Tak naprawdę A4 w obecnej formie nie wytrzymuje takiego ruchu. Także droga Strzegom później Kostomloty i A4 Wrocław staje się coraz bardziej uciążliwa.