To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Podróżuj i chroń środowisko

Nowe autobusy to same korzyści: poprawił się komfort jazdy podróżujących, a wrocławskie powietrze jest czystsze

Nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej i infrastruktura ułatwiająca podróżowanie po mieście – do takich inwestycji dokłada Unia Europejska. I nie chodzi tu o dyskomfort jazdy w korkach, ale o poprawę jakości powietrza, którym oddychamy.

- Walka o czyste powietrze jest jednym z naszych priorytetów – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – W tym procesie zależy nam między innymi na tym, by miasta i gminy, w których funkcjonuje komunikacja miejska, wymieniały stary, nieekologiczny tabor na nowoczesne, niskoemisyjne pojazdy czy budowały wygodne centra przesiadkowe. Przekazujemy na takie inwestycje sporo pieniędzy z unijnego budżetu. Samorządy chętnie po nie sięgają, a korzystają na tym wszyscy Dolnoślązacy.

 

Komfortowe autobusy

Jednym z kosztowniejszych projektów był zakup 50 nowoczesnych autobusów dla stolicy regionu.

- Nowe pojazdy wydzielają do powietrza o 86 proc. mniej cząstek stałych (PM) oraz tlenków azotu niż starsze autobusy, z którymi pożegnaliśmy się pod koniec 2020 roku - mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. - Zapewniam więc każdego, kto z nami podróżuje, że korzysta z pojazdów przyjaznych dla Matki Ziemi.

Nowe pojazdy są komfortowe, bezpieczne, łatwiejsze w  obsłudze i  bardziej ekologiczne. Kosztowały prawie 100 mln zł, z czego połowę dołożyła Unia Europejska. Wszystkie mają klimatyzację i monitoring, a także system informacji pasażerskiej - na monitorach wyświetlane są komunikaty ważne dla podróżujących - oraz porty USB do ładowania sprzętu elektronicznego, np. smartfona. Co jednak najważniejsze, te niskopodłogowe, przegubowe autobusy spełniają surowe wymogi dotyczące europejskich norm emisji. To niejedyna tego typu inwestycja w  naszym regionie. Nowe, proekologiczne autobusy wożą również mieszkańców Głogowa, Strzelina, Świeradowa-Zdroju, Bolesławca, Świdnicy, Legnicy i Polkowic.

 

Parkuj i jedź

Innym sposobem na ograniczanie transportu indywidualnego są specjalne parkingi dla samochodów i rowerów. Zlokalizowane w pobliżu dworców, pętli autobusowych czy na rogatkach miast mają zachęcać do pozostawienia własnego pojazdu i przesiadkę do pojazdu komunikacji zbiorowej.

Na przykład w Ścinawie, przy wjeździe do miasta, powstał nowoczesny parking w kształcie statku. Ma stację wypożyczania rowerów, szybki dostęp do przystanku komunikacji zbiorowej, a  nawet toalety i  natrysk. Na dziobie parkingu-statku ulokowany został czołg T-34, który przez wiele lat stał na ścinawskim rynku. Dziś odrestaurowany skrywa „kapsułę czasu”, czyli szczelny metalowy pojemnik z  mapą powiatu lubińskiego, gazetami i zdjęciami, który podczas uroczystego otwarcia umieścili w nim lokalni samorządowcy. Podobnych obiektów parkingowych, choć może mniej spektakularnych, w ostatnich latach powstało w naszym województwie ponad 70.

 

Mniej spalin

Inwestycje, które przyczyniają się do redukcji spalin w transporcie miejskim, kosztowały w ostatnich latach ponad 430 mln zł (290 mln zł to unijne dofinansowanie). Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o blisko 6 tys. ton rocznie!