Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowano kilka wariantów przebudowy dolnośląskiej części autostrady A4. Projekty uwzględniają także planowaną drogę ekspresową S5.
Konsultacje od 9 marca
Od 9 marca rozpoczną się społeczne konsultacje w sprawie projektów przebudowy tych dróg.
Spotkania informacyjne skierowane są do przedstawicieli lokalnych samorządów, instytucji odpowiedzialnych za zagospodarowanie terenu oraz mieszkańców tych obszarów, przez które zaplanowano wstępne warianty przebiegu korytarzy drogowych. W trakcie spotkania uczestnicy będą mieli możliwość zgłoszenia uwag dla każdego prezentowanego wariantu trasy.
Efektem spotkań będzie szczegółowa analiza opinii zgłoszonych przez uczestników i uwzględnienie ich przy wyborze optymalnego wariantu przebiegu trasy oraz rezygnacja z analizy korytarzy nieakceptowanych społecznie.
Autostrada A4 nie spełnia nowoczesnych standardów
Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Od Wrocławia do Krzyżowej liczy ok. 105 km długości.
Jak wyjaśnia Magdalena Szumiata z GDDKiA, autostrada A4 na tym odcinku nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad.
Nie posiada pasa awaryjnego, który występuję jedynie na krótkich odcinkach, brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, geometria większości węzłów nie jest dostosowana do panujących standardów. Wzrastające z roku na rok natężenie ruchu, w newralgicznych momentach sięga na tej drodze ponad 100 tysięcy pojazdów na dobę. Wypadki, kolizje lub awarie tworzą wielokilometrowe zatory drogowe, które utrudniają kierowcom szybkie przemieszczanie się. Dlatego przebudowa tej trasy jest zadaniem prorytetowym.
Kilka wariantów odcinka A4 Wrocław-Krzyżowa
Projekty przygotowuje spółka WYG International, pracująca na zlecenie GDDKiA. Wiadomo, że w nowej wersji autostrada ma mieć po 4 pasy ruchu w jedną stronę, w tym 1 awaryjny. Nie jest natomiast pewne, że pobiegnie tym samym korytarzem co obecnie. Wykonawca studium ma zaprezentować trzy warianty przebiegu nowej A 4.
W jednym z nich zaproponowano, że nowa autostrada zostałaby poprowadzona od węzła autostradowego Krzyżowa (pow. bolesławiecki), w kierunku nowego węzła Roztoka (gm. Dobromierz) na przecięciu z drogą ekspresową nr 3, przez węzeł Serwinów (gm. Dobromierz) na przecięciu z DK5, węzeł Świebodzice (przecinając drogę wojewódzką nr 374), węzeł Świdnica (na południe od Bagieńca, na skrzyżowaniu z “łącznikiem autostradowym”), a następnie w kierunku Szczepanowa, wzdłuż DK35 do węzła Tworzyjanów (gm. Marcinowice), przez gminę Kobierzyce i do nowego węzła Piskorzów na obecnej A4.
Warianty drogi ekspresowej S5
Przebudowa autostrady A4 to niejedyna duża inwestycja drogowa w naszem regionie. We wrześniu 2019 roku do rządowych planów wpisano także budowę drogi S5 od Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę do Bolkowa i jej połączenia z istniejącym już fragmentem drogi S3. Przygotowane zostały już propozycje trasy przyszłej S5.
W wariancie pierwszym droga ekspresowa zaczynałaby się na węźle w Bolkowie (przecięcie z S3), prowadząc dalej – podobnie jak wariant autostradowy – w kierunku węzłów Serwinów i Świebodzice, a następnie do węzła Stary Jaworów, gdzie następnie odbijałaby na północ ( przez węzły Piotrowice Świdnickie i Mielęcin do autostrady A4) lub na północny-wschód ( przebiegając w sąsiedztwie Nowic, Bożanowa, Siedlimowic i Goli Świdnickiej w kierunku węzła z DK35 w Wojnarowicach).
Z kolei wariant drugi zakłada przeprowadzenie trasy w śladzie podobnym do propozycji autostradowej: od Starego Jaworowa, przez węzły Świdnica i Tworzyjanów.
Ważne są opinie mieszkańców
Magda Szumiata z GDDKiA wyjaśnia, iż nie wiadomo jeszcze, kiedy zapadnie ostateczna decyzja o przebiegu nowej A4. Dużo tu zależy opinii mieszkańców i samorządowców z gmin, przez które mają przebiegać korytarze. GDDKiA na spotkania zaprasza nie tylko samorządowców, ale także przedsiębiorców i mieszkańców regionu.
Komentarze (34)
Po co powielać błędy starej Europy. Autostrady są nieefektywne. Niemcy już do tego doszli i inwestują w szybką kolej.
Przykre jak wszystko omija Kotlinę Jeleniogórskią, nawet mieszkańcy Jeleniej Góry i powiatu nie są zapraszani na konsultacje... Trzeba zrobić wszystko, by S5 przedłużyć z Bolkowa do Jeleniej Góry
Jelenia jest zdechłym miastem. Nie ma ruchu na ulicach, nie ma ruchu w sklepach, nie ma imprez. Wszystko na poziomie Zadupiowa. Dlatego nikt nie myśli o Jeleniej Górze poważnie. To miasto jest jakąś tam miejscowością na Dolnym Śląsku i niczym więcej. Gdyby chociaż były tutaj jakieś wielkie zakłady produkcyjne to może pomyśleliby o doprowadzeniu S5 . Ale nie ma tutaj nic, co przyciąga inwestycje, a włodarze brzydzą się współpracą z województwem czy władzami krajowymi. Zapyziała dziura i tyle na ten temat.
Od narzekania bez konstruktywnej krytyki unaoczniającej wady i niedociągnięcia nic się nie zmieni.
Trzeba się cieszyć, że powstała obwodnica Maciejowej i Bolkowa, a jest szansa na powstanie obwodnicy Kaczorowa.
Jeśli i ona powstanie, będzie jeszcze lepiej, a jeśli dociągną S5 do Bolkowa będzie wspaniale. To już zachęci inwestorów, bo będzie szybszy dojazd do autostrady.
Sam fakt, że dociągnęli S3 do Bolkowa napawa dumą, a w planie jest jej przedłużenie do Lubawki.
to jest polska - tutaj 15 letni pasat to element prestiżu i statusu społecznego. raz na tydzień wieś musi się przejechać na bielany po hotdoga i podpaski...
Drogi ekspresowe to wszystko co potrzebne. Autostrady to zbytek, na który szkoda pieniędzy.
Co Ty nie powiesz? To dlaczego w takim razie Niemcy mają najbardziej rozbudowaną siatkę autostrad w Europie?
Bo niemcy to kraj złodzieji, morderców, oszustów, psychopatów, którzy okradali cały świat i Polskę od zarania dziejów. Są przez to obrzydliwe bogaci i mimo wszystko 1 km budowy autostrady jest u nich tańszy niż u nas, do października 2020 roku samochody osobowe będą mogły poruszać się na niemieckich autostradach za darmo, później i tak odliczą sobie opłaty od podatku drogowego. Także szukając porównania dla niemców to tylko z ruskimi, w kategorii bezwzględni mordercy, a nie z nami, kto ma jakie drogi.
[quote=Hose]Bo niemcy to kraj złodzieji, morderców, oszustów, psychopatów, którzy okradali cały świat i Polskę od zarania dziejów. Są przez to obrzydliwe bogaci i mimo wszystko 1 km budowy autostrady jest u nich tańszy niż u nas, do października 2020 roku samochody osobowe będą mogły poruszać się na niemieckich autostradach za darmo, później i tak odliczą sobie opłaty od podatku drogowego. Także szukając porównania dla niemców to tylko z ruskimi, w kategorii bezwzględni mordercy, a nie z nami, kto ma jakie drogi.[/quote]
......wyPiSujesz bzdety na miare mozliwosci tweggo mózgu, a te są ograniczone
POmyśl zanim skrytykujesz, PiS też mam gdzieś. Historia Europy to historia wojen niemców z sąsiadami.
A co mają do czynienia wojny z budowanymi i istniejącymi drogami?
Ooooo kurczę, ale filozofia
Jeśli ktoś pisze, że to archaiczna trasa, to tylko daje dowód na nieudolność i niesprawność narodu, który osiadł na tych terenach. Zamiast działania, czyli renowacji i nowych inwestycji, jak zwykle gęby pełne frazesów, obietnic i przede wszystkim pretensji do całego świata, a już Niemców to najbardziej.
Nazywanie tego autostradą to gruba przesada skoro nawet standardów drogi ekspresowej to to nie trzyma.
bum i jak zwykle wielkie aglomeracje takie jak Bolków, Świerzawa, Dobromierz itp uzyskają dostęp do nowoczesnej drogi, autostrady, a my w Jeleniej Górze dzięki temu zyskamy nowych turystów !, którzy po dojechaniu do Bolkowa staną w korku i ...
Nikt, nigdy, nigdzie nie pomyśli o kotlinie jeleniogórskiej, w żadnym wariancie , ciekawe ? hmm...
Raptem 15km będzie do autostrady z Jeleniej Góry przy wariancie pomarańczowym. To źle? Gdyby chcieli poprowadzić autostradę przez każde duże miasto na Dolnym Śląsku to jechałoby się dłużej niż drogami lokalnymi. Pomarańczowa trasa jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Szanowny Bobinku, widzę , że jednak mało jeździsz samochodem albo nie znasz lokalnych dróg. To nie jest 15 km tylko ok 30, to po pierwsze, po drugie wyjazd z 4 pasmowej, a może 6 pasmowej autostrady na krętą, górską drogę powiatową bez jej przebudowy i dostosowania do i tak już niemożliwie dużego ruchu, to jak wsadzenie liny do ucha igielnego, czy nie mam racji ? Chodzi jedynie o to aby pomyśleć o łaczniku, który dostosowany będzie do spodziewanego ruchu, czyż nie ?
Po to są konsultacje społeczne i nasza tutaj obecność aby zwrócić uwagę na mogące powstać problemy, czyż nie ?
nawet jezeli jest to 30km to nikt o zdrowych zmysłach nie wprowadzi autostrady w góry i bliżej lub dalej korek tak czy siak powstanie
Co to jest 30 km do autostrady? W tej chwili mamy prawie 100km. W czym wy widzicie problem? Trasę wytyczono tak, bo są tam najodpowiedniejsze tereny pod nią. Tak wielkich inwestycji nie buduje się na zasadzie "tak jak chcemy tak zrobimy" bo to nie są stepy a tereny zabudowane, z budynkami, polami, infrastrukturą wszelakiej maści, które trzeba wziąć pod uwagę przy budowie. Gdyby ktoś chciał zbudować autostradę przebiegającą przy Jeleniej Górze to kosztowałaby ona wiele miliardów więcej bo wszystko jest zabudowane. "ja po prostu ja" pomyśl nieco nad swoimi szumnymi wizjami i nie rób problemu z 20 kilku kilometrów dojazdu. A poza tym lepszy taki wariant niż dwa pozostałe, do których dojechać trzeba prawie tyle co obecnie.
widzę, że dyskusja sie rozwinęła, i dobrze. Nie mniej jednak nnie zostałem właściwie zrozumiany. NIe chodzi mi o autostradę przez Jelenią Górę, ze względów, o których piszecie ale interesuje mnie łącznik do Jeleniej Góry, który nie będzie tak kręty jak teraz ( zobacz Jeżów za Bolkowem) lub będą pasy do wyprzedzania , a nie linia ciągła przez całe 30 km, to tyle
Przy takich inwestycjach najsilniejszy głos ma samorząd wojewódzki z marszałkiem na czele! Jeżeli chcemy aby sprawy mieszkańców kotliny jeleniogórskiej były ważniejsze to nie wolno nam głosować na nieokreślone grupy polityczne jak tzw. bezpartyjni (czyli odrzutki z innych partii) z innych większych miast w okręgu. Jaką postawę przyjął marszałek z Bolesławca pan Przybylski! Wobec kotliny: puste gesty a wszystko w okolice Bolesławca.
Jakie osiągnięcia mają Pana koledzy z partii określonych (Zawiła, Pokój, Łużniak) kiedy rządzili w województwie. Jakie autostrady i drogi szybkiego ruchu zaplanowali dla Jeleniej Góry. No już.
Tiry na tory, nie na drogi i problem się rozwiąże bez budowy nowej drogi.
...i na całej długości postawić wysokie parkany! Będzie się jechać jak w tunelu, w ustawicznym hałasie, podobnie jak na innych "nowych", a nie móc podziwiać piękno krajobrazu...
Strach jechać autostradą. Wróciłem na stare drogi. Godzina dłużej, ale mniejszy stres i mniej paliwa.
Cieszysz się, że masz mniej paliwa? Szacun!
Łącznik z Jeleniej Góry do Blokowa też już jest rozpisany. Do 2023 roku mają być zakończone prace projektowe. Ma to być odcinek od Schneidera do Jeżowa w systemie 2+1 z obwodnicą Kaczorowa. Uważam, że jest OK.
Czerwona kotlina cały czas stoi w opozycji do rządu , to mam co mamy tzn. POzadziubdziuś.
Łącznik ,łącznikiem a co z południową obwodnicą JG.
Trzeba walczyć, żeby planowane S5 dociągnęli do Jeleniej Góry a nie kończyli na Bolkowie. Niech samorządowcy biorą udział w konsultacjach, żeby nie było lamentu jak zaczną się budowy.
To by było najlepsze rozwiązanie dla nas i faktycznie samorządowcy powinni tutaj lobbować niezależnie od sympatii politycznych. Fajnie, jakby jeszcze ktoś pomyślał, żeby do tego Zgorzelca jakoś normalnie jechać i właściwie można powiedzieć, że była by to pełnia szczęścia.
Wladze Jeleniej powinny teraz zrobic wszystko, by byl to korytarz 3 wariant żółty, ten najblizej jeleniej gory. Dodatkowo s5 dociagniete do granic miasta. To jest ten czas, by miasto dokleic komunikacyjnie do reszty swiata, z porzadna droga automatycznie powstanie wiecej miejsc pracy. Ja poki co sie zawiodlem, ze zamiast drugiego etapu obwodnicy poludniowej mamy kolejne zbedne zachodnie markety... Macie szanse sie zrekompensowac, inaczej baj baj stoleczki... Ja na pewno was nie popre.
Trochę pudrują rozwiązaniem, Trzeba byłoby iść bardziej radykalnie i wybudować nowy odcinek autostrady łaczącej linią Goerlitz, Lubań, Bolków, Świdnicę, Strzelin i połaczenie do A4 na wysokości Wierzbnik Jankowice. Taka droga odciązyłaby Wrocław a jednoczenie doskonale ją uzupełniała poprzez Wiele łączników 4 pasmowych w tym S3, S5 i nowoplanowanych . A tak, czuję, że szykuje się rozwiązanie problemu na dziś a nie na jutro! Za parę lat znowu A4 będzie autostradą zatkaną!
Racja 100% tylko ciekawe czy ktoś z rajców nas słucha jak sobie tutaj dyskutujemy.