Można mieć nadzieje, że przy tak ogromniej inwestycji nie zostanie pominięty obszar Karkonoszy, który uzyska zsynchronizowane, z koleją dużych prędkości. połączenie do Wałbrzycha.
Pierwsze z postępowań dotyczy planowanej nowej linii kolejowej nr 85 na odcinku: Łódź–Sieradz Północny i nr 86: Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny (to łącznie ok. 200 km).
Drugie to nowa ponad 60-kilometrowa linia kolejowa nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–Lubawka (granica państwa). Przedmiotem zamówienia są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, czyli kluczowa dokumentacja przedprojektowa.
W pierwszym przetargu za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę z kwotą 38,1 mln zł netto złożoną przez konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transport Gdański i IDOM Inżynieria. W drugim postępowaniu najkorzystniejsza okazała się oferta firmy BBF: 15,1 mln zł netto.
Dwa rozstrzygnięte przetargi stanowią kontynuację linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej, dla której spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze na początku czerwca. Odcinki te będą jej przedłużeniem w kierunku południowo-zachodnim.
- Dwa kolejne odcinki to łącznie ponad 260-kilometrowy kluczowy element tzw. szprychy nr 9, który połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką w rejonie granicy polsko-czeskiej – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – To istotna linia z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność. Przede wszystkim jednak jest ona jedną z najbardziej oczekiwanych tras kolejowych w Polsce. Realizowana inwestycja docelowo połączy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów. Razem stworzymy nowe połączenie kolejowe z Pragą – dodaje.
Na obu odcinkach pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/h. Inwestycje będą oznaczały liczne korzyści dla pasażerów. Po wybudowaniu „szprychy” nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 min (zamiast godziny – jak obecnie), a do Wrocławia do 1 godz. 10 min (dziś jeździmy tą trasą 3 godz. 25 min). Z Wrocławia dojedziemy do CPK w 1 godz. 40 min, do Warszawy w 1 godz. 55 min (zamiast 3 godz. 40min), a w drugą stronę: do Wałbrzycha w 40 min (dziś jedziemy 60 min) i do Pragi w 2,5 godz. (dwa razy krócej niż obecnie).
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.
Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza dla Dolnego Śląska 119 km nowych linii kolejowych, 126 km linii do modernizacji i ponad 2,3 mln mieszkańców w zasięgu kolei.
Za nakolei.pl